Odyssea pokračuje: Red Valmont

29. 03. 2010 21:00, Aktualizováno 30. 03. 2010 13:55

Obrázky: 7

Autor: EQCH redakce Foto: Helena Görnerová Rubrika: Soutěže Počet přečtení: 10564 Počet komentářů: 35 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 1 krát

Mezi první „adepty na návštěvu“ jsme nakonec vybrali i Red Valmonta. Ano, nakonec - zatím. Přestože o něm píšu jako o prvním (protože příběhy zveřejňujeme podle data zaslání do redakce), nebyl prvním, o kterém jsme řekli: „Ano, tak sem jedeme, tady budeme co platní.“ Ale nakonec jsme se rozhodli ho navštívit a promluvit s majitelem i prohlédnout koně v reálu.

Proč Red Valmont?

Poté, co jsme vybrali koně týraného, koně zanedbaného a koně nemocného (o nich se také brzy dočtete), rozhodli jsme se tedy doplnit čtveřici o koně, od něhož jsou očekávány nějaké výkony, které podle majitele nemůže kvůli výživnému stavu podávat. V příběhu nás od „zařazení mezi výherce" odrazoval popis jeho zdravotních problémů v souvislosti s plány majitele do budoucna, nějak nám stále „neštimoval" rozdrcený kloub a následný jezdecký výcvik a snaha o uchovnění, která samozřejmě čítá sportovní výkonnost. Takže jsme chtěli situaci vidět na vlastní oči.

Prostředí, v němž Valmont žije

Kůň je ustájen na školním statku v Uherském Hradišti. Klasický „socialistický" statek, kde je jedna budova vyhrazená koním (boxové ustájení) a na ni navazuje pískový výběh. Majitel Valmonta, který se zároveň stará i o další koně, je víceméně stále přítomen. Společně s ním nás dne 8.3.2010 přivítaly jeho tři mladé pomocnice, nadšená děvčata, která u zdejších koní také tráví většinu svého času. Opět nám bylo potvrzeno, že kůň je pravidelně ježděn (jezdí ho ona děvčata, v současné době má lehkou práci v terénu) a chodí sám do výběhu.

Jeho výživnou kondici jsme označili jako 3 (možná přechod do 4).

Jaký dojem na nás Valmont udělal

V boxe nás přivítal zvědavý hnědák. Na první pohled hubenější, přitom však „kulatý", nikoli kostnatý. Venku se tento dojem potvrdil. Nevystupovaly mu žádné kostěné výběžky, nebyla ani vidět žebra, přesto kůň měl vykasané břicho a velmi nevýraznou záď. První dojem byl: tohle je především otázka nasvalení správným tréninkem a výcvikem; pravda, bez dobrého krmení samotný trénink nepomůže. Jeho výživnou kondici jsme označili jako 3 (možná přechod do 4), i když charakteristické znaky „trojky, čili vyhublosti" nebyly tak markantní.

Red Valmont 8.3.2010

Po zdravotní stránce kůň nevypadal špatně. Nápadná byla jizva na levé přední noze (následek popisovaného úrazu v hříběcím věku), pohledem bychom však marně hledali známky flegmóny na zadní noze a ani mírně změněná kontura pravého předního spěnkového kloubu na první pohled nenaznačovala, že v tomto místě došlo k tak vážnému zranění (údajně byly vážně poškozené sezamské kosti). Při předvádění na ruce kůň nevykazoval žádné pohybové nepravidelnosti, i když podle majitele a jezdkyň se nepravidelnosti objevovaly při větší práci; přes zimu však měl kůň volnější režim a zatím údajně chodí čistě (dle slov jedné z dívek cca 4 měsíce). Bohužel rtg snímek k dispozici nebyl, aby bylo možné posoudit stav kostí a kloubu „zevnitř".

Když Valmonta vedli k váze, rozhodně působil dojmem „normálního" mladého hřebce, čili žádné „mouchy, snězte si mě", ale také žádný divočák.

Majitelovy plány do budoucna

Valmont má zajímavý původ pro plemeno moravský teplokrevník, proto by ho majitel rád uchovnil. Bohužel v jeho věku už je třeba prokázat sportovní výkonnost a na toto téma jsme se také s majitelem "nějakou chvíli" bavili. Před posledním zraněním Valmonta „tým" spolupracoval s rodinou Jančářovou, u nichž byli na drezurním soustředění. Pokud bude pohyb Valmonta i nadále čistý, chtějí v tomto trendu pokračovat. Kvůli jeho zdravotním problémům, které sice nejsou na první pohled nějak výrazné, přesto však mohou výrazně ovlivnit pohodu a využití koně, jsme rozhodně doporučili drezurní přípravu a nikoli skokovou. Po rozhovoru se nám zdálo, že tato cesta více „sedí" také majiteli a jezdkyním. Možnost spolupracovat s Jančářovými, kterým se Valmont údajně velmi líbil, ji jen podporuje.

Majitel - a především jezdkyně - dostali tedy také několik rad ohledně tréninku koně. V první řadě lehčí pomalejší práce, která koně "nadýchá" a přitom nezatíží tolik jeho pohybový aparát. Prokládaná základním jednoduchým přiježďováním na kvalitním povrchu, zpočátku na rovných liniích a velkých kruzích. Pokud kůň nebude kulhat, lze postupně přejít k rychlejší a silovější práci, především pak ve svazích. S ohledem na postiženou nohu koně lze později zvážit práci na kavaletách a v nízkých skokových řadách.

Majitel se samozřejmě chce účastnit i výstav v rámci MT. Zde bohužel, dle jeho slov, nemá šanci, protože Valmont je oproti ostatním koním výrazně hubenější. Bohužel skutečnost je taková, že na výstavě se podporují koně spíš „oplácanější", než ve štíhlé sportovní formě. Je to také hlavní původní důvod, proč chtěl majitel Valmonta „vykrmit".


Výživářské postřehy a měření
  • Red Valmont 8.3.2010obvod hrudníku: 199 cm
  • obvod holeně : 23 cm
  • kohoutková výška pásková: 180 cm
  • hmotnost podle mostní váhy: cca 630 kg (mostní váha ± 30 kg) - je otázka, do jaké míry jí lze věřit)
  • hmotnost vypočtená z obvodu hrudníku: 570 kg
  • optimální hmotnost, vypočtená z obvodu hrudníku, páskové kohoutkové výšky a obvodu holeně: 598 kg
  • stupeň tělesné kondice: 3 (max. 4)
Výživářský cíl:
  • dosáhnout stupně tělesné kondice 5 (max. 6), čili střední kondice
  • další cíl: s ohledem na zdraví končetin zlepšit osvalení zádě a připravit koně do výstavní kondice
Stávající krmení

Dojmy z nabízeného krmení nebyly nejlepší. Seno rozdílné kvality, většinou namoklé, hrubé. Bohužel se zcela náhodně míchala sena různého původu, takže nemělo smysl brát vzorek na zjištění obsahu živin. V době návštěvy byl kůň krmen ječmenem, který byl namačkán cca 3 týdny dopředu a uskladněn ve stáji v neuzavřených nádobách.

Doporučené krmení

Na základě všech těchto informací sestavil krmivář Dibaq a.s. krmnou dávku, která je uvedená v PDF a JPG souborech pod článkem a můžete si ji tedy celou stáhnout.


Společný projekt: EQUICHANNEL.cz a Dibaq a.s.První plnění v soutěži

Dne 12.3.2010 bylo firmou Dibaq a.s. dodáno následující krmivo v celkové hodnotě 9.500,- Kč:

  • Fitmin ENERGY: 1x (energetické extrudované doplňkové krmivo) - doporučena byla minimální dávka pro pokrytí energetických potřeb při tréninku
  • Fitmin FLEXI 0,5 kg: 1x (kloubní výživa - glukosamin a chondriotin sulfát) - pro regeneraci kloubní chrupavky
  • Herbs REGENERACE: 1x (ostropestřec mariánský, probiotika, antioxidanty) - pro nastartování a podporu trávení
  • Fitmin OPTI: 4x (bílkovinné extrudované doplňkové krmivo) - kvalitní bílkovina s doplňkem aminokyselin pro lepší nasvalení
  • Fitmin PROFI 8 kg: 1x (granulovaný minerálně vitamínový doplněk pro sportovní koně se stopovými prvky v chelátové vazbě, aminokyselinami, s nukleotidy, se živou kvasinkovou kulturou Sacharomyces, s vyvazovačem mykotoxinů) - pro zdravý metabolismus
  • Formula REFORMER: 2x (stabilizované rýžové otruby obohacené o vápník) - gamma oryzanol podporuje tvorbu svalové hmoty
  • MSM 1 kg: 1x - pro prevenci a zmírnění kloubního zánětu

Redakce zvažuje ještě přísun kvalitního sena, nicméně s ohledem na charakter ustájení není zcela možné zajistit, aby bylo dobře uloženo a zkrmeno pouze Valmontem, proto tento podpůrný krok ještě z několika úhlů pohledu probíráme. Případné nabídky na zdroj z okolí samozřejmě uvítáme a zvážíme.

Valmonta, stejně jako všechny ostatní vybrané koně, budeme nyní namátkově kontrolovat a zůstaneme v kontaktu s celým jeho týmem, který má na straně EQUICHANNELu i Dibaqu otevřenou možnost konzultací. Držme všem palce k dobrému rozhodování i další péči o koně.


Odyssea Valmonta perem majitele: Odyssea mého koně: Příběh Red Valmonta

Podrobnosti k soutěži: Velká soutěž Equichannelu a Fitminu: Odyssea mého koně


Příběh byl zaslán do soutěže "Odyssea mého koně" o krmení a výživářskou poradnu zdarma, kterou vyhlásil EQUICHANNEL.cz společně se společností Dibaq a.s., výrobcem krmiv a doplňků zn. FITMIN. I vy nám můžete zaslat svůj příběh. Přečtěte si podrobnosti a pravidla v článku "Velká soutěž Equichannelu a Fitminu: Odyssea mého koně".

 

Připojené obrázky

Připojené soubory

Připojená videa

Red Valmont 8.3.2010

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. registrace zrušena

    zuby, paraziti apod.

    09:52 - 30. 03. 2010

    Můžu se zeptat zda byly - kromě vhodnosti krmení a managementu - zjišťovány i potenciální možné další příčiny špatné krmitelnosti?
    Nemoc, začervení (koprologie, způsob a častost odčervení), špatný chrup?

  • 2. Átek

    podmínky

    10:24 - 30. 03. 2010

    V mé blízkosti je podobný případ, kdy jsou majitelé nešťastní jak jim kůň zhubl a že se ztrácí víc a víc, čehož oni si všimli snad poslední měsíc, ale já to pozoruji už snad 14 dní po tom, co koně koupili. Podle nich dostává kůň sena dost (po zašustění senem ve stáji, začne kůň řehtat:-/), ven že chodí také dost a má i dost jádra, vitamíny a je odčerven. Nyní je povolán veterinář na odběry krve, ale můj názor a nejen můj, je, že pokud se nezmění prostředí, ve kterém kůň žije a celková péče a psychická pohoda, tak jsou to vyhozené peníze. Soudě podle toho, jak ten kůň vypadal v předchozí stáji, kde byl na pastvě, není ani zdaleka těžko krmitelný. Ale majitelé prostě potřebují slyšet, že kůň je nemocný (i ostatní koně ve stáji jsou hubení, jen ne tak strašně, ale jsou prostě jen psychicky odolnější) a ne že oni dělají něco špatně. A s tím s edá těžko něco dělat. To jen popisuji případ, který vidím na vlastní oči, je totiž možné, že i toto může být podobné. A on hřebec v izolaci potřebuje zajistit zkrátka jiný režim než který v pohodě snášejí jiní koně.

  • 3. jaja

    prevence

    10:37 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 1.

    Kůň je klinicky zdráv, pravidelné odčervování v kombinaci se způsobem ustájení nebyly indikací pro mometnální koprologické vyšetření trusu koně a podezření na začervení, chrup má údajně upraven a s příjmem potravy nejsou problémy.

    Podle první návštěvy bylo jako pravděpodobná příčina hubenosti koně nekvalitní krmení, proběhlé opakované ortopedické problémy (spojené s dlouhodobým znehybněním koně) a zatím nedostatek práce. Při porovnání fotografií z konce sezóny a z naší návštěvy však lze tušit mírné zlepšení jeho výživného stavu plus to, že kůň je cca 4 měsíce bez kulhání (ona i bolest kloubu a kulhání udělají s výživným stavem své).

    Takže prozatímní plán je ten, že kůň bude pravidelně výživářem kontrolován (a to i neohlášeně) a pokud se jeho stav (hmotnost, stupeň tělesné kondice) nebude zlepšovat, bude se pátrat po příčině problému hlouběji. Samozřejmě jakékoli další "změny" u koně nám má majitel hlásit.

  • 4. žofré

    prevence?

    12:16 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 3.

    Moc se v tom nevyznám a vůbec nemám zkušenosti s chovem.Nicméně:
    1.Jako autor soutěžního článku je uvedena žena,píše v ich formě v mužském rodě,
    2.Úrazy" a "smůly" nebudu hodnotit,zaujalo mě třeba poranění hlavy "díky své výšce".Mnoho koní jsem neviděla,ale KVP 180 už ano,i víc...nevím,jak mimořádná ta výška je
    3."chrup má údajně upraven" v článku autor-ka? zmiňuje poze vytržení mléčného zubu ve 3 letech
    4."Špatně krmitelný kůň"= předpoklad klinicky zdráv,kopro netřeba?Až když sežere výhru za cca 9 000 a nic?Nechápu.
    5."špatně krmitelný,mimořádně vysoký kůň",ježděný-dosud sena popsané kvality 10kg .ječmen a mačkání..zkušený chovatel?To se opravdu tak mezi zkušenými chovateli dělá?
    6.MSM jako prevence zánětu?Nebo zmírnění?Při pokračující práci,lehké?Moc to nechápu-zánět je třeba zmírnit,nebo mu předejít?

  • 5. jaja

    prevence

    12:46 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 4.

    ad. 1. článek psala jedna z dívčin, které se o koně s majitelem starají, protože si s počítačem rozumí lépe. Není nutné, aby soutěžní článek psal nutně majitel, je třeba mít ale jeho souhlas - tan samozřejmě máme.

    ad. 2. úraz hlavy může mít i menší kůň, když se bouchne třeba do kolejnice "běžného" boxového vchodu. Valmont je vysoký, předpokládám, že se bouchl právě o onu horní kolejnici vstupu do boxu - nepídila jsem se po tom, nezajímalo mě to, ale nebyl by to první případ takového úrazu hlavy.

    ad. 3. byli jsme na místě a s lidmi od koně mluvili osobně, potvrzení o preventivní veterinární péči jsme nevyžadovali, a protože klinický stav koně nenasvědčuje tomu, že hlavní problém je tak špatný chrup, který by mohl za hubenost koně, nevolali jsme na místo veterináře či zubaře s rozvěračem.
    ad. 4. pojem špatně krmitelný kůň nepoužívám - kůň je klinicky zdráv a jak jsem psala (nemíním se opakovat), mometální výživný stav, který se po srovnání fotek z podzimu 2009 lehce zlepšil, podle indícií, které zatím máme, bude mít velkou příčinu (řekla bych primární) ve kvalitě podávaného krmiva a následkem ortopedických problémů spojených s bolestivostí a způsobem léčby (dlouhodobé znehybnění koně). Po vyhodnocení vše těchto informací jsme nepovažovali za nutné (tedy včetně zástupce fy Dibaq, jejichž peníze kůň prožere) dělat zatím další vyšetření.

    ad. 5. no comment

    ad. 6. Osobně bych MSM nedávala, i když si stále více myslím, že v dávkování, jaké se běžně koním doporučuje, je to jen placebo. Jinak ohledně zánětu - ano, je mu třeba předejít, pokud se vyskytne, je ho třeba mírnit (pro zánět kloubu to platí dvojnásob - a opět si nejsem až tak jistá účinkem MSM). A okamžitě přestat s prací.

  • 6. žofré

    děkuji za upřesnění

    13:30 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 5.

    Je jasněji,děkuji.
    Dívka o koně pečující píše"neviděl jsem koně s takovou smůlou",majitel možná diktoval,chápu,taky si s compem nerozumím.úraz hlavy utrpěl kvůli své výšce-taky myslím,že výške nebude v příčinné souvislosti.

    Kůň,který má výživovou kondici 3,max 4,.bude sledován a podporován odborným týmem týmem vet + výživový poradce ,aby získal vyšší stupeň výživové kondice.Vyšetření doporučované každému zadavateli dotazu typu"jak nakrmit" do diskuzí EQ nejprve/zuby ve speculu,kopro/,nebude uděláno,zdravotní záznamy koně tým neviděl,protože se kůň zdá klinicky zdráv. Ale byla stanovena optimální krmná dávka a navezeno krmivo.

    Je jistě věcí týmu,jak soutěž pojímá,a Dibagu,kam své peníze a jak dává.Dibag má podle mého produkty dobré,pokud budu potřebovat,koupím je-navzdory svému názoru na prezentaci a propagaci Dibagu v této soutěži,Nekupuji nic do své nebo koňské KD na základě propagačních akcí,ani mě tyto od dobrých výrobků neodradí:-).

  • 7. registrace zrušena

    korekce - pro kolečko

    14:33 - 30. 03. 2010

    Firma je Dibaq - q na konci :-)
    Toť fše :)


  • 8. MiK.

    dibaq - Dibag

    14:38 - 30. 03. 2010

    Dobře že upřesněno. Hned ten příspěvek má jiný rozměr.

  • 9. žofré

    omluva firmě

    16:43 - 30. 03. 2010

    Omlouvám se prezentující se firmě Dibaq.
    langusta,MiK:
    Asi podvědomé asociace:bágl,bagoun,bagatel-/bagatelizující badatel/:-)

  • 10. neugo

    K diskusi

    17:56 - 30. 03. 2010

    Mně se líbí kolik existuje odborníků :-)). Lidé, kteří sem píší musí být opravdové kapacity, když můžou dělat jednoznačné závěry na základě informací zveřejněných v této soutěži, aniž by koně viděli, s majitelem a ošetřovateli mluvili, navrženou krmnou dávku konzultovali s odborníkem (zástupcem firmy Dibaq). Je vidět, že některé věci se asi nikdy nenaučím. :-(

  • 11. žofré

    K diskuzi-re

    18:19 - 30. 03. 2010

    No,právě se s těmi odborníky snažím konzultovat,co a proč.
    Tak třeba nechápu,jak,je-li psáno v textu,že seno nemělo smysl analyzovat,vznikly ty hezké červené sloupečky v grafu,říkající,kolik to seno luční obsahuje selenu,Zn atd/tedy v procentech,základem budu předpokládat-co vlastně,když nechci "obvyklou doporučenou KD ",ale něco korigovat?.Že by bez analýzy,prostě obvyklé předpokládané a kýženě očekávané průměrné seno luční,nebo bylo seno také dodáno,analyzováno a v textu to jen nebylo zmíněno?KER má hezké logo,to zas jo...a taky se to asi nikdy nenaučím,ale soutěž má přitáhnout zájem,tak se zajímám,fšichni spokojeni:-).

  • 12. blanka

    Odborníci?

    19:37 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 10.

    Já jsem z toho taky celá vedle.. Seno analyzovat nemá v tomto případě smysl, do huby byť jen kontrolně sáhnout, - otázka 5-ti minut, když je přítomen veterinář, taky ne, rozbor trusu za 50,- Kč taky zbytečný (který spousta lidí dělá i u koní dobře krmitelných), zato 7 krmných doplňků je nezbytných. Doufala jsem, že se dozvím něco zajímavého (například rozbory sena by mohly ukázat velmi aktuální problémy - plísně, nedostatek minerálů..), škoda. Ono to krmení totiž není zase taková věda, když je kůň odčervený, má čím kousat, má dostatek kvalitního sena minimálně 3x denně, optimální množství koncentrovaného krmiva, které nedecimuje střevní mikroflóru, a především - třikrát podtrženo - psychickou pohodu, tak není moc co řešit. Nepopírám, že splnění spousty těchto podmínek je v nájemních stájích nereálné, ale tak nějak jsem doufala, že tohle bude onen message to take home, pro ten okruh čtenářů, které články čte, pro ty desítky majitelů, kteří se pořád ptají na to samé dokola. Ale to by asi nebyla ona žádaná reklama. Jinak hřebec se mi moc líbí, držím palce, ať už je v pořádku a noha nezlobí. A už mlčím, protože jsem už pochopila, že kritika není žádoucí.

  • 13. blanka

    Ještě k odborníkům

    19:39 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 10.

    Omlouvám se, jestli blbě čtu a vidím, ale v jakém složení zmíněných odborníků tým ke koním jezdí?

  • 14. tecost

    :-)

    07:34 - 31. 03. 2010

    Já si to o těch zubech a přítomném vetovi říkám od včera, ale říkala jsem si že asi jen opět já jsem tak kritická :-)))))) Rozbory taktéž

  • 15. HelenaG

    Upřesnění

    10:52 - 31. 03. 2010

    Reaguje na 11.

    ad seno.
    Pozornému v článku neuniklo: "Seno rozdílné kvality, většinou namoklé, hrubé. Bohužel se zcela náhodně míchala sena různého původu, takže nemělo smysl brát vzorek na zjištění obsahu živin."
    Seno se dostává na tomto statku ke koním tak, že majitel Valmonta, který péči, jak jsem pochopila, zajišťuje, "vždycky něco dostane" a nemá z čeho vybírat. Kvalita sena je velmi proměnlivá, takže když co 2 nebo 3 týdny(?) navezou nové, už by rozbor dávky předchozí nebyl k ničemu. Ten kůň dostává v nepravidelných intervalech stále jiné seno. Rozumíme si?
    I proto je zde zmíněno, že aby byla péče z naší strany o Valmonta v tomto směru jistější, aby dostával, co dostávat má, zvažujeme dokoupit přímo i seno pro něj. Nejsem si ovšem jista, že zrovna on jej dostane, nemohu jezdit každý den kontrolovat a stát u boxu, některé věci holt musí skutečně také zajistit majitel. Nikdo nám koně nevěnoval, my můžeme ze své strany udělat max. (což je i nad rámec pravidel soutěže, platit ještě seno), ale realizaci musí plnit majitel. Včera jsem dostala tip na dobré seno z okolí od majitelů, kteří jej také berou, zavolám, zjistím více. Bude-li dobré, koupíme.

    Co se týče návazných vyšetření, předpokládám, že brzy proběhne další kontrola koně na místě a majiteli je doporučíme. Ostatně Valmont by nebyl jediným, byli jsme např. u huculky, které jsme doporučili a hradíme odběry a vyšetření na glukózu a inzulin (dočtete se později).

    Víte někdy není práce s majitelem, který se nedostává k nejnovějším "trendům" ale hlavně odbornějším informacím, složitá a zdlouhavá. Valmont si podle nás zasloužil po všech těch strastech pomoci, ale jasně jsem tu už napsala, že s jeho krmením ani managementem jsme nesouhlasili a snažíme se majitele přesvědčit (mj. i odkazy na články ad. zde, protože informace v angličtině pro něj budou zřejmě již nedostupné) ke změně v plánech. Uchovnění (mj.) za cenu namáhavého sportovního výkonu s ohledem na nohy nedoporučujeme a věříme, že i majitel názor přehodnotí.

    Jinak u ostatních koní se seno analyzovalo. Na otázku k těm sloupečkům :o) nasměruji pana Nováka, který je vyráběl. Já nejezdím na místo jako odborník na výživu, ale spíše jako sponzor :o) Složení týmu je psané. Pokud někam přijedeme a zjistíme, že majitel má problém s vetem, nezná zubaře (nedivila bych se ani v dnešní době) nebo podobný problém, samozřejmě bychom někoho doporučili či zajistili.

  • 16. HelenaG

    překlep

    11:11 - 31. 03. 2010

    Reaguje na 15.

    "někdy JE práce s majitelem", pochopitelně.. asi každému došlo.

  • 17. megera

    krmení je věda

    22:16 - 06. 04. 2010

    tak jsem si přečetla "příběh" ambiciozního majitele a jeho koně a ačkoli nejsem krmivář, naordinovala bych koni zcela odlišnou "krmnou dávku" - jako základ "boží klid" od všech stresů ve stejné míře pak seno alespoň střední kvality co hrdlo nebohého koně ráčí, vodu a sůl, a aby z toho nevyšel Fitmin zkrátka, tak základní minerálku. Ambice na uchovnění bych hodila za hlavu, sportovní výsledky také, minimálně na rok bych dopřála koni volný pohyb ve výběhu s kamarádem se kterým nebude v konfliktu. Největším problémem těžko krmitelných koní obvykle nebývá sama krmná dávka ale duševní stav koně jako obraz zacházení s ním, (samozřejmě je určité procento koní se zdravotními problémy - mnohdy opět jako důsledek duševního neladu, ne nadarmo se říká, že ve zdravém těle zdravý duch, což ovšem platí i naopak, že zdravý duch podporuje zdravé tělo) prostředí ve kterém je a nenaplnění jeho ostatních životních potřeb (pomineme-li žrádlo, pak tedy volný pohyb, jasná pravidla a uspořádané vztahy, koňští kamarádi...)

  • 18. megera

    složení komise

    22:30 - 06. 04. 2010

    Reaguje na 13.

    z textu mi vyplynulo, že složení je MVDr Dominika Švehlová jako veterinář, za Fitmin pan Novák - krmivářský odborník a za Equi Helena Gornerová, možná je to jinak...

  • 19. Elis:)

    Další příběh???

    08:48 - 07. 04. 2010

    Kdy bude další příběh???

  • 20. megera

    doplňující info, ale zajímavé

    09:52 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 15.

    bylo by možné, aby součástí textu byla i cena denní krmné dávky původní a nové, aby byla třeba i postavena alternativa - chápu, že se jedná o propagaci firmy, ale pak je to velmi z jednoho úhlu, většina lidí má pupínky z toho, když se jedná o jednostrané doporučení, jistě existují alternativy, třeba Formula reformer je legrácka za víc jak 20 za kilo, totéž platí o granulích, takže kilíčko jednoho a kulíčko druhého je krmná dávka bez dalších komponent za víc jak 40 korun, to je v jadrné části krmné dávky za více než 1200 masíčně - kdo takto krmí dlouhodobě svého koně ? A kdo ho takto bude krmit po ukončení akce ? Pokud bude - dobrá, pokud nebude - jaký smysl - kdyby tedy nebyla alternativa. NO třeba se ozve někdo další, koho by to zajímalo, jak to řešit. Protože samozřejmě že prioritou je dobrý výživný stav koně a jeho dobrý zdravotní stav, ale ekonomika a nakonec v nájemních stájích i reálná možnost řešit to je věc neméně důležitá. Představa, že si do stáje o 30 koních postavím pytel něčeho, co stojí víc než 20 za kilo a nemám jistotu, zda to žere můj kůň, nebo si to zamykám do skříňky - kdo má skříňku, která pojme 4 pytle - když není jistota ani zda daný kůň bude dostávat to správně seno? POdotýkám, že nepíšu jako "rebel" ale protože tohle je věc, kterou řeší stovky lidí denodenně v nájemních stájích a dnes víc než kdy jindy jde i o ekonomickou stránku věci...

  • 21. monci

    stále zmatek ...

    10:13 - 07. 04. 2010

    Mě hlavně stále na celém příběhu zaráží jedna věc. Když se tedy majitel vypisuje z toho, jak chce koni pomoci dostat se do lepšího zdravotního stavu, víc ho "obalit", pak dostane od odborníků důrazný signál, že s jeho zkrmovaným senem (a nejen s ním) asi není něco v pořádku, že by jistě koni v první řadě hodně pomohla změna sena za kvalitnější, proč to majitele nechává klidným a spokojí se s tím, že mu seno pro koně ještě zadotuje internetový server? Proč ho něco takového nenakopne samotného k tomu, aby se snažil zajistit koni minimálně to lepší seno? je mi jasné, že granule od firminu za 9,5tisíc asi rád uvítá, a koni to přeju, ale nějak nechápu tu pointu dotace kvalitního sena, ještě tedy v podmínkách, kde je zmíněno, že stejně není jistota, že by toto seno dostával pouze tento hřebec...??? Pokud je majiteli lhostejný problém se senem, což si tedy myslím, že je základ všeho nakrmení, proč je v tom ještě dále podporován? Jsem tedy pouze velký laik, který se plácá taky neustále v problémech a tápá, ale selským rozumem když by mě na něco takového někdo vzdělanější upozornil, první o co bych se snažila sama z vlastní vůle, zajistit to lepší seno, já sama! vždyt je to celkem ostuda, nechat ostatní aby řešili "moje" problémy do posledního puntíku. ano, soutěž je zde proto, aby pomohla koním, kteří pomoc potřebují, ale mám podobný názor jako megera, že tomuto koni by třeba opravdu pomohlo zatím především obyčejné - kvalitní seno, trochu jádra, zákl.minerálka, a víc z toho vědu zatím nedělat, hlavně změnit přístup k samotnému koni, a uzdravit ho psychicky. Nebo jsou krmiváři z Fitminu přesvědčení o tom, že když do koně za stávajících podmínek začnou dopovat všechno možné, případně majiteli někdo ještě navrch přiveze kvalitní seno, a majitel bude mít stále na prvním místě zájem "o výstavní kondici" svého koně a jeho případné uchovnění, že to k něčemu bude? přijde mi to celé takové postavené na hlavu, samozřejmě celou situaci posuzuju jen z čtení příspěvků, jako většina z nás, ale zrovna tehle příběh na mě nechává dojem že majiteli holt jde především stále o něco jiného než je blaho koně, což by mělo ze soutěže vyplívat jako hlavní bod a cíl všeho snažení, ne?
    Vím, že můj názor nic neznamená, a v této soutěži už vůbec, rozhodují jiní, ráda se dozvím, jak a kterému koni pomohli k lepšímu životu, ale třeba zrovna mě na první dojem velmi oslovil první zveřejněný příběh o malé Doremi. Ten nějak moc rychle vyšuměl do pozadí dalšího "nezájmu", a zrovna já bych stokrát raději viděla spolupráci zde, kde je evidentně i větší zájem ze strany majitelky o opravdovou pomoc svému koni...Ale chápu, že není možné pomoct všem koním, může mi aspon někdo popsat, jak se odborná porota rozhodovala koho nakonec do uzkého výběru "štastlivců" zařadit? nebo se porota byla postupně podívat na všechny účastníky příběhů osobně a poté teprve dala šanci pár vyvoleným? docela by mě to zajímalo....
    Samozřejmě nechci, aby to všechno vyznělo, že něco nějakému koni nepřeju, všem přeju jen to nejlepší, mě spíš občas zaráží přístup majitele, a že s ním nějak nehne ani vidina toho, že právě na něj se odborníci chtějí více zaměřit a koni pomoct, stejně si jede dál v těch svých zajetých kolejích, a vidinách a cílích, bohužel zrovna pro daného koně asi ne příliš štastných.....:-( A za "rebela" asi nejspíš označena budu, nějak mám ten dojem, že každý, kdo má nesouhlasný a méně empatický názor s názory poroty, není moc vítán, ale od toho přece diskuze jsou, ne? děkuji.

  • 22. HelenaG

    :o)

    10:27 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 20.

    Meg, rozumím, ale tohle není odborný článek o tom, jak a čím krmit např. tebou zmíněný příklad nájemní stáje. Toto je prostě soutěž a to je potřeba si konečně uvědomit. Má svá pravidla a tak byla vyhlášena a tak jede.

    Určitě se můžeme takovému srovnání alternativ věnovat do budoucna, ten námět se mi líbí, skoro v tom vidím ale práci pro několik výživářů a ti jestli se na něčem shodnou... :o). Ale jo, písla bych ti k tomu v klidu maila.

    Jen tedy, prosím, definitivně - tohle je soutěž s Fitminem a tak ji jako soutěž s tím, koho jsme si vybrali my, berte. Berou ji tak i majitelé, kteří se do ní přihlásili - dobrovolně. Díky za pochopení.

    Re Elis - další příběh bude brzy. Toto pondělí jsme vynechali kvůli velikonocům, chtěli jsme trochu přibrzdit (i sami sebe :o)

  • 23. monci

    k výběru

    10:50 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 22.

    A je tedy aspon zveřejnitelné, podle jakých kritérií jste jako porota adepty vybrali? nebo jen každý subjektivně podle líbivosti příběhu a z užšího výběhu se vybralo několik definitivně? zajímalo by mě to moc jako čtenáře, nechci prubit, vím, že máte spoustu důležitějších věcí než číst nesouhlasné projevy diskutujících, a chápu také, že každý člověk má jiný názor na cokoliv, jen by mě to zajímalo víc "do hloubky", pokud to tedy není tajné....děkuji.

  • 24. HelenaG

    re Monci

    11:03 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 21.

    Monci, v tom, co píšeš, máš spoustu pravdy. Pro nás je Valmont hlavně kůň, kterému chceme pomoci alespoň tak, jak můžeme. Práce s majitelem, který je ze starší školy, nemůže být na týden, na dva.. to bude práce na měsíce. A jelikož Fitmin počítá s tím, že si stanoví měřitelný cíl u každého koně a ten chce dosáhnout, holt je možné, že se bude o Valmonta starat déle. Na druhou stranu pokud po měsíci, dvou, zjistíme, že majitel naše doporučení a podmínky nerespektuje, je přeci v pravidlech soutěže, že můžeme práci pro Valmonta ukončit. A toho si je majitel vědom. Abych použila tvá slova, koleje.. čím starší koleje, tím pomaleji se to po nich rozjíždí.. my ale doufáme, že rozjede.
    V nejbližší době proběhne pár namátkových kontrol, nebudu specifikovat. Tam, kde je třeba, budou za účasti i dalšího veterináře (nezávislého) a dostanete další zprávy z terénu. Doremi - ano, také se nám zdála vhodná, je v širším výběru a plánujeme příští týden návštěvu. Jinak proto, že jde o soutěž, ne o odborné články, vybírali jsme podle toho, jak se nám zdálo, že můžeme být užiteční. S rizikem, že to nezvládneme - víme o něm. Stačí, aby nám majitel tvrdil, že krmí, co dostal a dělá jen lehkou drezurní práci a mezitím..
    Jinak jelikož jsme teď byli dlouho pryč a musíme dohnat i redakční provoz, s dovolením - podrobněji písnu později. Díky každopádně za myšlenky. Spoustu máme společných, nevnímám to nějak zle. Další posun bude až po těch kontrolách.

  • 25. monci

    díky....

    15:43 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 24.

    Díky za vysvětlení, už je to zas o krok jasnější, někde jsem asi přehlédla, že je majitel staršího data, znám taky takové, a něco "moderního" kolem koní nechtěj ani slyšet. mě jen pouze zarazilo, že píše do soutěže kde má reálnou možnost dostat pro koně kvalitní péči a pomoc odborníků, i s případným krmením, a zatím podle znění v článcích necítím nic, co by naznačovalo sebemenší jeho snahu něco změnit na přístupu k tomu koni, o kterého jde tady především, tím sháněním lepšího sena počínaje a kompletní změnou "výcviku" a přístupu ke koni samotnému konče. Aspon tak to zatím bohužel vnímám z řádků, které nám píšete. Ráda se dočtu o všech příbězích i těch "nevýherních", je jasné, že každému "učaruje" jiný konský osud, a chápu, že není v silách nikoho pomoci všem koním, o kterých je psáno...Valmontovi samozřejmě přeju, at mu nová péče pomůže, ale jen ta péče a změna krmení zde asi samotná moc nepomůže :-(

  • 26. blanka

    re:

    16:04 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 25.

    Monci, ty si opravdu myslíš, že po návštěvě jedné veterinářky a zástupce z firmy Fitmin se změní smýšlení lidí? Tím nechci nikterak snižovat kvality a odbornost zmíněných. Možností vzdělávat se - nezaujatě - je strašně moc a zajímá to někoho? Jen se podívej, jaké dotazy se stále opakují v diskuzi, přitom by stačilo si přečíst to, co už padlo. Lidi si chtějí koupit zázračný balíček, který vyřeší všechny problémy. Ta soutěž byla o tom vyhrát výrobky v určité ceně, což už teď vím, a nic jiného bych za tím nehledala. Nejde o nějakou osvětu, jde o zajímavě pojatou propagaci výrobků Fitmin s benefity pro výherce.

  • 27. HelenaG

    re Monci a Adalin

    16:31 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 25.

    Změna krmení samotná určitě nepomůže, souhlasím, vždyť jsme to i psaly, co dalšího jsme NE nebo JO doporučili. Alespoň to zkusíme, protože ten kůň si to prostě podle nás zaslouží. Má kolem sebe tým mladých holek, věci se vždy mohou změnit.

    Blanko, až bude více pokračování, možná, že i ty poopravíš názor. Teď tomu musíme dát prostě i čas, toť vše. Nikdo neřekl, že Valmont dostal krmení a tím to skončilo. Jakápak "určitá cena", co to je za blbost. Nikdo zatím neví, kolik se bude muset do těch 4 koní (zatím) investovat.
    Už bych ale asi tyto hovory za sebe ukončila, doufám, že jsem řekla vše podstatné a opravdu je zbytečné sebe i vás zatěžovat neustálým opakováním a vysvětlováním. Díky za pochopení.

  • 28. Eva Hálová

    Fitmin

    18:40 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 27.

    Nevím,jestli je to technicky možné,ale možná by nebylo od věci,kdyby tu na případné dotazy ohledně složení krmné dávky odpověděl pan Novák.Esli to teda není troufalost :-).

  • 29. monci

    dobrý :-)

    21:35 - 07. 04. 2010

    Reaguje na 28.

    skvělý nápad, taky bych to uvítala, vidět názory i druhého účastníka (a sponzora) této soutěže. A proč by to nebylo technicky možné? zaregistrovat se může úplně kdokoliv, proč by nemohl pan Novák z Fitminu? leda by pravidla soutěže nedovolovala zástupcům fitminu zapojovat se do diskuzí, což mi přijde ale krajně nepravděpodobné!
    Re: Adalin - i když skutečnost je asi opravdu úplně někde jinde, stejně bych si přála, aby soutěž pomohla hlavně daným koním, a až v druhé řadě at z toho těží kdo chce co chce. Já si stejně nezačnu kupovat výrobky od Fitminu jen proto, že zasponzoruje na pár měsíců pár koním žrádlo, mě "pouze" zajímají ty příběhy a jejich pokračovaní, i konce...

  • 30. Eva Hálová

    re Monci

    07:16 - 08. 04. 2010

    Reaguje na 29.

    Technickou možnost jsem nechávala jako volbu,kdyby se třeba lidem z Fitminu nechtělo :-).

  • 31. MiK.

    Technická možnost

    07:28 - 08. 04. 2010

    Reaguje na 30.

    Být zástupcem Fitminu, rozhodně bych to neudělal. Asi ne z důvodu že bych se bál kritky, ale toho že mě převálcuje slepé stádo. Těch co tvrdí že Fitmin je špatnej je skoro moc. Většina ale ani neví jak je balený, ta druhá část neví o čem mluví - papouškují naučené a slyšené.

  • 32. blanka

    Ftimin

    08:49 - 08. 04. 2010

    Reaguje na 31.

    Tady někdo tvrdil, že je Fitmin špatné krmivo? To jsem asi nějak přehlédla..

  • 33. haata

    "vyherci"

    18:41 - 08. 04. 2010

    Reaguje na 26.

    Asi to byl puvodne dobry napad, ale "design" "souteze" usity horkou jehlou a vypada to, ze ti, kteri se nezucastnili jsou jenom truhlici, kteri zavahali a nesepsali nejaky pekny "smutny pribeh" o svem konikovi. Vyber Valmonta a sponzoring v celkem nevidane mire - kdyz se to povede (uchovneni), tak si da firma konika na propagacni materialy a bude hlavnim sponzorem plemenika :-) marketing. jednoduche pocty. at to dopadne jakkoliv, stejne zustane par lidem vrtat v hlave, jaky efekt ma tato akce pro firmu a odkud na ni plynou penize (ze by byla marze na vyrobcich nastavena tak dobre, ze vsichni, kdo si jejich vyrobky kupuji za beznou cenu, se stavaji navic jeste sponzory ruznych dalsich "Valmontu" s lajdackymi majiteli, kteri proste jen nelenili, sepsali pribeh - bez ujasneho pohlavi vypravece - a "vyhrali" neomezenou dotaci?). Kdo zavaha - nezere. Tady se to potvrdilo :-))) Puvodni napad asi byl dobry, mozna to chtelo lepe specifikovat kriteria pro vstupy a vystupy. Takhle je to trochu matouci pro proste pozorovatele :-) a jak uz bylo zmineno - zakladni pravidla pravidelne omilana v diskuzich na dotaz "spatne krmitelny konicek" - se tady preskocila "flopem" :-) Hanka

  • 34. neugo

    Soutěž

    19:18 - 08. 04. 2010

    Reaguje na 33.

    Jsem prostým pozorovatelem. Pravidla soutěže jsem pochopil, souhlasím s původní myšlenkou soutěže, jejíž plnění je dle mého názoru zvoleno ideálním způsobem. Zviditelnění Fitminu pomocí této soutěže je v tržním systému ekonomiky naprosto normální a jsem rád, že je zvolen takový zbůsob, který vede také k užitku a ne např. k postavení 20 bilboardů a tím devastaci krajiny. Pokud se pozastaví člověk nad takovýmto způsobem reklamy a spojuje to s velikostí marže, pak je to smutné. Zrušil bych proto veškeré sponzorské činnosti ve všech odvětvích ekonomiky a hospodářství.

  • 35. Jan Novák

    Krmná dávka

    15:57 - 14. 04. 2010

    Není to troufalost a odpovím proč jsme Red Valmonta vybrali i na sestavení krmné dávky. Koně jsem vybírali v zastoupení Heleny Gőrnerové a MVDr. Dominiky Švehlové za EQUICHANNEL a já za Dibaq a.s. Ze zaslaných příběhů jsme vyloučili ty, kde pisatelé uvedli, že kondice je již v současnosti dobrá. Při návštěvě Red Valmonta jsem v první chvíli o smyslu jeho výběru pochyboval, ale přístup a záruka slečen, které se o koně starají, že vše pohlídají, nás přesvědčily. Navíc jsem přesvědčen, že tento kůň si zaslouží šanci. Rozbor sena jsme nedělali, protože ho měli navezeno tak na 14 dní. Proto jsem počítal s průměrnou tabulkovou hodnotou. Prezentace takové krmné dávky v grafu má význam proto, aby bylo zřetelně vidět, které živiny – stopové prvky a vitamíny v tradiční krmné dávce chybí a jak jsou doplněny ve formě minerálně vitamínového doplňku. Při druhé návštěvě v uplynulém týdnu měli seno na dva měsíce a tak jsem odebral poměrný vzorek na zjištění obsahu dusíkatých látek, vápníku, fosforu a hořčíku. Podle zjištěných hodnot se pak krmná dávka upraví a vybalancují se poměry minerálů. Při sestavení startovací krmné dávky byla pro mě podstatná kvalita bez ohledu na cenu. Souhlasím s názory, že kondice koně je zpravidla následek managementu a krmení. I to byl důvod proč vybrat Red Valmonta a pokusit se demonstrovat na něm vliv výživy. Po zlepšení kondice lze jistě krmit jen kvalitní píci, jádro a vhodný minerálně vitamínový doplněk, ale bude také záviset na využití koně a na tom, pro jakou formu krmiv se majitel rozhodne.
    Ing.Jan Novák, Dibaq a.s.

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 1 čtenářů. Celkový počet bodů: 5.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: