Odyssea mého koně: Příběh Red Valmonta

29. 03. 2010 10:00

Obrázky: 5

Autor: Klára Sukupová Foto: archiv autorky Rubrika: Vaše příběhy Počet přečtení: 15803 Počet komentářů: 35 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

"Jsem dlouholetý chovatel, ale koně s takovou smůlou jsem ještě nezažil." Pátý z vašich příběhů je o Valmontovi. Všechny přišly do soutěže o krmení (a odbornou poradnu) s Fitminem a vám budiž poučením nebo inspirací...

Valmont je jedním z prozatím čtyř příběhů, které jsme se rozhodli posoudit osobně a po této konzultaci do soutěže zařadit. Zatím se s ním seznamte:


Dobrý den, když jsem se dozvěděl o této soutěži, okamžitě se mi vybavil nešťastný osud mého šestiletého hřebce furiosa, Red Valmonta (z polokrevné matky Dunsany 11 a po otci Furioso XXI - 23 /Viga). Jsem dlouholetý chovatel, ale koně s takovou smůlou jsem ještě nezažil. Že by ji snad zdědil po svém otci? Který se do sedmi let léčil z různých zranění. Po vyléčení konečně začal sportovat, ale bohužel se opět zranil. Zachránili ho aspoň pro plemetnitbu. Ale teď už k Valmontovi.

Red Valmont, konec sezóny 2009Red Valmont se narodil na Slovensku, kde si jako hřebeček užíval nádherných pastvin. Bohužel, zde také začaly jeho zdravotní problémy.

Vše začalo zraněním levé přední holeně, kde si velmi ošklivě strhl kůži, štěstím bylo, že si nepoškodil i šlachy. Po tomto zranění mu na noze zůstala naštěstí jen jizva. Dalším, více závažným poraněním, byla flegmóna na pravé zadní noze, která vznikla z pouhého uškrábnutí při pobytu na pastvině. Zranění však dosáhlo takové vážnosti, že zazněl ortel smrti.

Já jsem o průběhu zranění slýchával díky mé známé, která je léčitelka a Valmonta se snažila již dlouho uzdravit. Stále říkala, že ten kůň už nechce žít, že je to velmi náročné mu pomáhat, ale že to nevzdá a že věří, že to Valmont zvládne. Jednoho dne mi zazvonil telefon, že Valmont začal bojovat, ale má být utracen. Se slibem, že koně alespoň částečně uzdraví, jsem ho za jateční cenu zachránil před smrtí. Jak slíbila, tak se stalo. Noha se v rámci možností zahojila. Protože nyní měl dva roky, putoval Red Valmont opět na pastviny, aby dospěl.

Když dovršil dva a půl let, dovezli jsme ho domů. Hned první den jsme mu opět bohužel volali veterináře, protože si díky své výšce rozbil ošklivě hlavu, na památku mu zůstalo zjizvené čelo. Valmont začal pracovat, byl obsednut a jevil se velmi nadějně. Také proto jsem ho nechal hřebcem.

Avšak na jaro, před jeho první sezónou, ho potkalo další neštěstí. Při vyjížďce z něj spadla jezdkyně a při úprku domů si zadní nohou kopl do spěnkového kloubu, který si rozdrtil tak, že veterinář opět navrhoval utracení. To ale pro mě nepřicházelo v úvahu, ten kůň už pro mě znamenal příliš mnoho. Věděl jsem, že po tom, co si zažil, nebude lehké v něm probudit chuť a sílu bojovat. Tak se Valmont začal opět léčit. Zraněná noha mu byla zafixována a nezbývalo mu nic jiného, než půl roku stát o třech nohách. Jeho denní dávka jádra postupně klesla na jeden šálek, tak aby nezapomněl, jak jádro chutná. Seno ovšem dostával tak jako před tím, ale i přes to, jak těžko je krmitelný, musel ještě zhubnout. Na první fotce je zachycen několik dní po sejmutí fixace.

Red Valmont

Po zotavení začínal zase pomalu pracovat. Dlouhou dobu kulhal na pravou přední nohu a to se stává i nyní, při jakékoliv větší námaze.

Hlavním důvodem, proč jsem se do soutěže zapojil, je snaha o uplemenění a možnost lepších sportovních výsledků, což se nám nedaří také díky Valmontově příliš hubené postavě. Nyní kůň vypadá takto:

Red Valmont únor 2010

Souhrn k únoru 2010:

Jméno, plemeno, věk a pohlaví: Red Valmont, furioso, 6 let, hřebec
Míry: ve 20 měsících KVP 173 cm a OH 185 cm, únor 2010 KVP 180 cm a OH 200-205 cm
Krmení: mačkaný ječmen 5 kg, seno 10 kg. Doplňky: melasa (při sezóně), mrkve (přes zimu), granule (zřídka). S přijímáním otravy není problém, jen to na něm nejde vidět.
Využití koně: Letos bude druhým rokem jezdit drezury a parkury, pravidelně chodí pod sedlo, dva dny v týdnu má většinou volno, do výběhu chodí sám.
Prevence: pravidelně odčervován i očkován, ve 3 letech vytržené mléčné zuby.


Všechny došlé příběhy mají otevřený konec. Na nás a na vás je, vzít si z nich poučení, zamyslet se nad tím, co jste právě dočetli a korigovat své kroky vždy tak, aby se naši koně měli lépe. Můžete také samozřejmě využít diskuzi pod článkem k přidání názoru či rady. 

Příběh byl zaslán do soutěže "Odyssea mého koně" o krmení a výživářskou poradnu zdarma, kterou vyhlásil EQUICHANNEL.cz společně se společností Dibaq a.s., výrobcem krmiv a doplňků zn. FITMIN. I vy nám můžete zaslat svůj příběh. Přečtěte si podrobnosti a pravidla v článku "Velká soutěž Equichannelu a Fitminu: Odyssea mého koně".

POZOR! Nejen koně nemocní mají šanci!

Ze všech došlých případů totiž zároveň redakce Equichannelu.cz vylosuje jednoho výherce, který získá poukaz na odběr výrobků značky Fitmin (pro koně, psy nebo kočky) v hodnotě 3.000 Kč.

společný projekt

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. horsana

    ...

    12:03 - 29. 03. 2010

    eeeh.....
    no,nič....

  • 2. mika251

    ...

    13:13 - 29. 03. 2010

    \"...který si rozdrtil tak, že veterinář opět navrhoval utracení. To ale pro mě nepřicházelo v úvahu, ten kůň už pro mě znamenal příliš mnoho. Věděl jsem, že po tom, co si zažil, nebude lehké v něm probudit chuť a sílu bojovat.\"

    Tieto dve vety su oxymoron. Cely ten pribeh mi pride ako totalny oxymoron. Trapit kona po tolkych zraneniach a problemoch sportom len preto, aby mal vykonnost a mohol byt plemennikom? To uz ho radsej nechat vykastrovat a pustit do stada, kde si bude uzivat pastviny a prochazky do lesa.

    \"Po zotavení začínal zase pomalu pracovat. Dlouhou dobu kulhal na pravou přední nohu a to se stává i nyní, při jakékoliv větší námaze.\"
    A to s nim sportujete?
    Som laik a velmi sa v tom nevyznam, ale aku musi mat hrebec vykonnost, aby sa mohol stat plemenikom? Predpokladam, ze Ztka stacit nebudu.
    Trapenie trapenie a este raz trapenie a cele je to maskovane laskou ku koni.

  • 3. HelenaG

    Souhlas.

    13:27 - 29. 03. 2010

    Reaguje na 2.

    K Valmontovi přineseme samozřejmě i další vývoj, zrovna čekáme na nejnovější info od pana Nováka z Dibaqu. Nás na místě trápilo naprosto totéž. Kůň ani nebyl vyloženě vychrtlý, nicméně v kondici úplně také ne. Ani na místě, při předvedení (bez jezdce, na ruce), viditelně nekulhal a tento stav prý už trvá déle (možná nebyl příběh původně sepsaný až tak zodpovědně, netuším). Nicméně zásadně jsme nedoporučili jen tak začít s náročným sportem jen proto, aby kůň měl licenci, vysvětlovali jsme na místě jak výcvikové, tak výživářské zásady, které by měl majitel Valmonta prostě vzít na zřetel, Dominika vám právě připravuje pokračování tohoto příběhu. Valmont má kolem sebe tým jak s klasickou praxí prošlým majitelem, tak mladých, nadšených ošetřovatelek/jezdkyň, navrhli jsme, jak se k jeho stavu postavit a doufáme, že jeho majitel bude těmto (pro něj možná novým) myšlenkám nakloněný tak, jak nám i osobně slíbil. Více, prosím, v tom souhrnném článku, kde uvidíte i video a aktuální fotografie.

  • 4. Anna S

    plemenitba?

    13:27 - 29. 03. 2010

    Lehce mi uniká to, proč jde do chovu hřebec, který se do semi let léčí a než stačí něco ukázat, tak se zraní opět... a pak jde do chovu jeho syn, který má podobný osud... Myslím si, že hřebec, který je v plemenitbě, tak by měl prokázat důvody, proč by měl dál šířit svoje potomky.
    Nehledě na to, že mi příjde dost surové nechat půl roku stát koně o třech nohách... nezodpovědné a sobecké! Když bych viděla, že můj kůň trpí a nemá chuť žít (což bylo zrovna v tomto povídání psáno), tak ho necham utratit, a nebudu se ho snažit "zachránit" za každou cenu, abych pak mohla tímto koněm, co nikdy nic nepředvedl, připouštět. Příjde mi to velmi neohleduplné!

  • 5. HelenaG

    Půl roku stání..

    13:33 - 29. 03. 2010

    Reaguje na 4.

    Anni, zrovna v těhle soudech bych byla dost opatrná, takhle od stolu!
    Ad uchovnění - ano, to máme stejný názor.
    Ale ten zbytek? Mám přátele, dobré koňáky, jejichž kůň se velmi nešťastnou náhodou zranil ve výběhu a zlomil si pánev - také on musel být zavěšen a fixován po dobu několika měsíců. Výborná krev, kůň s velkou chutí žít. Po vyléčení samozřejmě už ne do sportu, nicméně právo užít si zbytek života v klidu s kámošem na pastvě - proč ne?? Zas bych to nehrotila do extrému na druhé straně. A hlavně bych to neposuzovala bez toho, aniž bych toho koně a jeho případnou vůli, chuť/nechuť, stav, osobně neviděla... Valmonta jsme viděli osobně. A rozhodně momentálně není žádný chudák, který by měl být dávno uspaný.

  • 6. Vilenica

    Plemenný hřebec

    14:23 - 29. 03. 2010

    Také souhlasím s tím, že snaha o uchovnění hřebce, který má neustálé zdravotní problémy (podobně jako jeho otec), je zvláštní. Sama autorka připouští, že to může být i dědičná vloha... Jinak celkově přeji koníkovi, ať se mu daří a další úrazy a nemoci ho nepotkají.

  • 7. jaja

    dědičná vloha na úrazy???

    17:54 - 29. 03. 2010

    Reaguje na 6.

    Ta otázka v článku byla řečnická, proboha, jak se asi mohou dědit úrazy????
    Nevidím jediný důvod, proč neuchovnit hřebce jen proto, že měl za mlada smůlu a měl úrazy. Kolik jiných koní na tom bylo podobně, jen se o tom nepíše a koně prostě se přeléčili a šlo se dál :-) Zrovna tohle bych opravdu jako problém uchovnění neviděla. Osobně vidím problém v tom, jak budou následky jeho úrazů kolidovat s případnou fyzickou zátěží, která bude nutná pro uchovnění :-( A pokud by se přesto jen kvůli původu udělala výjimka (čili hřebec by byl pouze na základě exteréru a původu licentován pro MT), pak bych po takovém hřebci asi nešla jednoduše proto, že neprokázal, co v něm je (byť by za to nemohl a klidně to může být potenciálně velmi kvalitní jezdecký kůň)...

  • 8. baarbora

    Vigo

    19:22 - 29. 03. 2010

    Pokial sa nemylim, furisoom staci na plemenitbu vykonnostna skuska.

  • 9. bkocovsky

    úrazy

    19:26 - 29. 03. 2010

    Plemeník by měl nejen prokázat sportovní výkon ale zároveň i tvrdost a odolnost, potažmo tedy zdravotní stav. Pokud je herka neustále "rozbitá", asi je něco špatně. Buď má v hlavě kuličky, nebo je tak konstitučně měkký. Taky je zdá se špatně krmitelný, i to hovoří o celkově slabém jedinci. Ostatně oživování furiossa mi přijde trošku drahý koníček a rozmar, plemenných hřebců i moderních sportovních linií je dostatek. Zrovna tento kmen mi nepřijde ničím zajímavý, ani přínosný pro moderní sport.

  • 10. Gabča

    Furioso

    20:54 - 29. 03. 2010

    Reaguje na 9.

    Nedá mi nereagovat na komentář p.?Kočovského?. Předem musím říct, že ani mně se nezdá uchovnění tohoto hřebce dobrým nápadem, ať už z důvodu zdravotního, tak z pohledu chovatelského - vezmu-li v potaz, že jeho otec v plemenitbě stále působí. Ale tvrzení, že cituji: "oživování furiosa mi přijde trošku drahý koníček a rozmar, plemenných hřebců i moderních sportovních linií je dostatek. Zrovna tento kmen mi nepřijde ničím zajímavý, ani přínosný pro moderní sport." mi přijde tak trochu nemístné. Za prvé Furioso v dnešní době není jen kmenem, ale i uznaným plemenem - obsahující nejen kmen Furioso, ale i Przedswit, Gidran, Catalin a North Star (za občasného použití plnokrevných jedinců k osvěžení krve). Za druhé vlastnosti koní plemene Furioso je řadí v dobrém slova smyslu úplně mimo "moderní sportovní linie" - co se týče jezditelnosti, houževnatosti a tvrdosti - a s výkonností bych také byla opatrná. Vezmu-li jenom pár vybraných jedinců, narozených v Motěšicích, pak valach Nikola 10 byl pátý na ME dětí v Aténách 2008 v parkuru, klisna Gomba (Furioso XXII-7) je vítězkou MČR juniorů v military 2008 a účastnicí MS 2008, Przedswit XXIX (Harwy) plemenný hřebec, který je pravidelným účastníkem MS v military a loni 2. na CCI** Pardubice, dále mnoho voltižních koní na světové úrovni např. tlumačovský Catalin IV-33, či slovenský Catalin X a nespočet dalších sportovních koní ( např.Seward - Časpal 10, Wigo - Furioso XXVII, Furioso XXI, Hurikán - Hugben II-19, Fernando - Furioso XIX-15 aj.) dosahujících výkonnosti na min. stupni "ST", jak v parkuru, drezuře, military či zápřeži - což mimojiné svědčí o mnohostrannosti těchto koní. Takže na tvrzení, že tento "kmen" není ničím zajímavým ani přínosným pero moderní sport, bych byla velmi opatrná...

  • 11. MiK.

    Valmont

    07:53 - 30. 03. 2010

    No musím říct že jsem přinejmenším zaskočen. První co se mi nelíbí, jsou řeči o koni co nejde nakrmit. Jen hloupá berlička a lhaní sám sobě a omlouvání své neschopnosti. Vždy to jde, ale je třeba použít hlavu a zamyslet se jestli není špatně nejen krmení, ale i menežment koně. To zda pro koně bylo lépe uspat, nebo léčit neposoudím, informace jsou příliš jednostranné a příliš osobní a bez ohledu na to zvíře. Smysl koně uchovnit považuji za skutečný nesmysl. Koní bez kariéry v chovech je spousta a není důvod je proto odsuzovat, mnoho z nich prokázalo že v chovu mají co dělat. Nelíbí se mi využívat k chovu koně, který má tolik problémů. Celkově na mě působí příběh velice podivně. Opičí láska, bezohlednost a nesoudnost. To je co z něj cítím. Autor píše o sobě a svých pocitech, kůň ho až tolik nezajímá.

  • 12. Cl4rk4

    Výkonostky...

    08:12 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 8.

    Ano ve SCHPMT stačí pro uchovnění výkonostky, ale bohužel, byl tento hřebec v rekonvalescenci a nemohl je absolvovat.

  • 13. MiK.

    Furioso

    08:32 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 10.

    Zastáncům plemene bych skutečně přál aby se jim dařilo a těšilo je to. I když mě nijak toto plemeno neoslovuje, je mi sympatická snaha sousedů za kopcem, kteří se o záchranu pokoušejí a investují do toho nemalé částky. Bohužel ani u nich nevidím žádné výsledky které by stáli za řeč. Netroufám si tvrdit zda je to neschopností plemene se prosadit, nebo špatným tréninkem, krmením, souhrou náhod, nebo čímkoli jiným. Pokud by měla hovořit fakta, pak je Furioso ve vysokých soutěžích konkurence schopný o něco méně než plnokrevník a to bych považoval vzhledem jeho šlechtění a záměru prosadit se na scéně jezdeckých soutěží za poněkud málo. To co jste vyjmenovala mi nepříjde přesvědčivé, tedy těch pár jedinců. Že by byl schopen konkurovat jiným plemenům mě nijak nepřesvědčuje. Přesto si nemyslím že by to plemeno bylo úplně k ničemu a myslím si že své místo má a mělo by mít. Rozhodně ne ale v zástupcích jako je Valmont - plemenný hřebec. Zastáncům plemen kteří se pokoušejí jeho přežití a prosazení ve sportu, přeji hodně štěstí a financí. Obojí budou potřebovat.

  • 14. Katka K.

    Ad Mik

    12:17 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 11.

    Ac je to neuveritelne, tentokrat do puntiku souhlasim ja s tebou. Ve vsem, cos tu napsal.

  • 15. Gabča

    Furioso

    13:59 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 13.

    Rozhodně souhlasím s tím, že koně jako Valmont rozhodně nemají a neměli by mít místo v kvalitním chovu.
    Co se týče vyjmenovaných koní, je to jen malý výčet koní tohoto plemene, kteří něco dokázali. Vzhledem k tomu, že chov plemene Furioso v hřebčíně Motěšice byl zachráněn manžely Magálovými a jejich spolupracovníky až kolem roku 2002 z cca 8 původních klisen, přijde mi nepřístojné, srovnávat je s chovem plnokrevníka či západních moderních plemen.
    Vzhledem k tomu, že cílem šlechtění Furiosa je všestranný kůň (i s odkazem na původ, kůň rakouskouherských vojsk) - ne kůň specializovaný na jednu disciplínu. Pak vidím výsledky obnovení chovu jako velmi uspokojivé - vezmu-li v potaz úspěchy posledních let hlavně v military a voltiži...
    Hlavní věcí, která mě ale přesvědčila o kvalitách plemene, je jeho povaha - po zkušenost s dosti koňmi vícero plemen (SF, KWPN, Holst., hann.) je Furioso poněkud "jiný"... Ale o tom se musí každý přesvědčit na vlastní kůži...
    Toť asi vše, děkuji za komentář, za názor i za jakousi formu "podpory" :)

  • 16. MiK.

    Furioso

    14:52 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 15.

    Není za co děkovat. Investic do koní není nikdy dost.
    Všestrannost je jaksi podmínkou aby plemeno bylo nějak zajímavé.
    Uspokojení je relativní pojem. Pár těch koní jsem viděl a v mnoha je vidět určitý potenciál, který však zatím neprokázali. Důvody si netroufám odhadovat. Nicméně mi koně přišli například nedostatečně osvalení. Ale i to může být opět věcí názoru. A naučil jsem se vidět jak by to mohlo vypadat - za chlupatou kostěnou herkou si umím představit jak to může vypadat po správném nakrmení a práci. Nejsem si jist jestli nepíšu zrovna těm konkrétním sousedům za kopcem. Nerad bych urazil a nerad mazal kolem huby med. Pokud ano, je mi vaše snaha sympatická, i když bych samozřejmě viděl raději podobně štědrého a optimistického majitele ve sféře dostihů.

  • 17. Gabča

    Furioso

    15:48 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 16.

    Nene, nepíšete přímo za hranice, ale je fakt že k Furiosům a i k lidem okolo nich mám velmi blízko. Mimojiné jsem na toto téma psala diplomku:)
    Jak píšete, někdy je trochu problém v managementu a nikdy není tak dobře, aby nemohlo být lépe... Ale co jsem poznala lidi, kteří se Furiosům věnují jak na Slovensku, tak tady v Čechách, tak jsou to lidé senzační, kteří chtí pro Furiosy udělat co nejvíce mohou...
    Takže doufám, že se nám to všem podaří a jednou třeba Furici zalahodí i Vašemi oku ve všech směrech...

  • 18. happycrown

    Furioso a moje poznání

    16:12 - 30. 03. 2010

    Reaguji taktéž plemeno jako takové, nehodlám zde soudit chovatele, mohu však posoudit minci...nejsem také z poza kopce, jsem normální majitel koně tohoto plemene a jsem ze středních čech - nyní také bude klisna náležet do chovu MT kam t.č. směřuje i tento hřebec. Poznala jsem mnoho koní, většinou západních, kteří jsou prošlechtěni do různých disciplín, vlastnila jsem i dva jiné koně než zrovna Furiosa a víceméně hřebčín v SR jsem navštívila omylem po jednou zklamání z koupě koně, který byť překypoval krásou, nemohl na nohy. Mezi mnoha koňmi, kteří se mohou zdát mnohým fádní, nudní a kostnatí mě doslova uchvátila klisna, kterou jsme dovezli domů. Od té doby chválím nejenom charakter, povahu, pracovitost a nasazení, nechybí jí všask krevnatost, štičí profil a ladnost v pohybu. Klasifikaci ve výkonnostních zkouškách má 8 bodů, což jistě svědčí o tom, že by nebyla přesvědčivá, výkonost zatím ZL, zde v Čechách bude pokračovat v L parkurech a ve zdokonalování v drezuře. Vzpoměňte si kupř. na pana Bílka i jeho koně vztávali z prachu a díky jeho práci a úsilí byli vráceni v kvalitní chov a nyní se mnohým zastavuje srdce při pohledu na černé perly kladrubské..nicméně věřím, že chov koní Furioso v čechách nepotřebuje jen hodně peněz jak nám zde někdo popřál, ale právě takové lidi, kteří budou svou láskou dřímat každé zrnko písku jenž tvoří plemeno Furioso..Tudíž Valmontovi přeji, aby prospíval a uplatnil se v drezurních soutěžích a svému majiteli dělal radost, jakož i další "bratry a sestry" které zde v ČR má a i když pro mnohé bude Furioso jen kůň "do kočáru" a "kostnatý zjev" pro nás bude stále tím koněm s velkým K a hlavně co víc si Valmont může přát než "realizační" tým a poradce, kteří mu na té jeho cestě pomohou...

  • 19. baarbora

    chov furiosa

    18:16 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 13.

    Mik, podla toho, co pises, je vlastne uplne zbytocny chov kladrubaka, lipicana aj frizaka a urcite mnohych dalsich plemien, kedze v zivote nic vyznamne(az na par vynimiek) nedokazali a su iba vsestranne. Ku furiosom nemam zvlastny vztah, iba tolko, ze su \"nasi\" a maju mnozstvo uspechov najma na pode military, ale aj v parkuroch, alebo stredne tazkych drezurach. no podla Tvojich slov by sa asi mal na uzemi SR zrusit aj chov ST, ten vlastne ani nema take ocenenia, ako tych par kusov furiosov, pricom pomer pocet koni ku poctu koni uspesne sportujucim by neznel prilis lichotivo pre ST. Ze nikoho netrapi, ze tam sa peniaze vyhadzuju von oknom :) a ad red valmont, tiez nevidim vyznam uchovnovat zrebca, ktory skor ako zacal vobec pracovat stihol niekolkrat schromnut. Nadruhej strane, nie je to vynimocne ani v plnokrvnom chove( napada ma minimalne Fairlypi a vonkoncom, ani Stormy Jail dieru do sveta na drahe neurobil...), samozrejme, tam sa este neda predpovedat, ci vobec nieco po nich aj vybehne...

  • 20. MiK.

    ..barrbora

    19:10 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 19.

    Prezentovat plemeno jako všestranné, je třeba něčím podložit. u Furiosa asi ta sportovní výkonnost. Nebo je nějaký jiný ukazatel který by prokázal univerzálnost a všestrannost plemene? A o tom je co se týká Furiosa od počátku řeč. Uvádění Kladrubského Bělouše, Lipicána atd je naprosto scestné a podsouváte mi něco, co jsem ani nenaznačil. Přečtěte si mé příspěvky raději znova.

    Co se týká plemeníků bez výkonosti v chovu, to jsem nezpochybnil, Novozélandský plnokrevný chov je plný hřebců bez nějaké výkonosti a rozhodně patří k těm lepším ve světě. Ale nevybírají se exteriérově špatní koně.

  • 21. MiK.

    Dodatek

    22:04 - 30. 03. 2010

    Reaguje na 20.

    Jen ještě dodám že Vami zmíněná plemena - Lipicán, Kladrubský B a V a Friz, jsou nikoli univerzální, ale velice specifické a jejich chov úzce zaměřen. Buď vám to uniklo, nebo jste volila špatné příklady.

  • 22. baarbora

    Mik

    18:42 - 31. 03. 2010

    Reaguje na 21.

    lipican ako drezurny kon v spanielskej skole, alebo ako zaprahovy kon(MS, ME...) nie je dostatocne univerzalny?
    neviem, co Vam na to furiosovi tak strasne prekaza, ma uspechy ako v skokoch( vyskakane ST nema u nas 2/3 teplokrvnikov odchovanych na slovensku), tak ako kone voltizne, zaprahove, alebo military medzinarodnej urovne( neviem ako u Vas, ale u nas sa tejto discipline hovori vsestrannost...), uspechy o akych sa chovatelom teplokrvnika ani nesniva. nerozumiem, preco Vam pride chov tohoto plemena ako zbytocna a draha sranda, to mi sedi ovela viac na chov ST...

  • 23. MiK.

    Špatně čtete

    19:02 - 31. 03. 2010

    Reaguje na 22.

    Nepřekáží mi nic na Furiosovi, ale pokud někdo tvrdí že to je univerzální kůň, musí to něčím podložit. A tedy Lipicána rozhodně za univerzálního nepovažuji.
    V USA se dělají závody polních kuchyní a v zápřeži tam jsou A1/1. Znamená to že jeho parketa je tah?

    A jste opravdu slepá, protože jsem psal přesný opak, že nepovažuji za zbytečný jeho chov a že má opodstatnění jako plemeno. Vy jste opravdu nečetla co jsem psal, protože byste mi nepodsouvala podobné nesmysli, které ani v jednom příspěvku od mne nejsou.

    Ještě jednou tedy, přečtěte si znova a pozorně co jsem psal.

  • 24. didi

    Smutné

    14:58 - 01. 04. 2010

    Dá sa len vzdychnúť s Horsanou, no čo už. Smutné, Prečo napr, kôň, ktorý s chuťou žerie a je chudý, nemá neobmedzený prístup k senu ale dostáva ho iba 10 kg, čo je v zimných mesiacoch nedostatočné? Za problemami tohto kona je celkom urcite management a nie genetika. Musim sa plemena furioso zastat, uz aj preto, ze dvoch vlastnim:-) A mam moznost ich porovnavat s inymi plemenami, ktore mam v stajni. Su to kone skutocne konstitucne velmi tvrde a silne, nas valach ma 18, kobyla 12, dlhe roky nemaju ziadny zdravotny problem,kobyla vlastne nikdy v zivote. Su to prijemne, temperamentne, inteligentne a vyrovnane kone. Vsetko maju namiesane tak akurat, temperamentu presne tolko, kolko treba na to, aby to bol chodivy, prijemny a pritom lahko ovladatelny a kludny kon. Furiosovia boli vyslachteni zo starych uhorskych koni - ako vojenske a lovecke kone boli slachtene prave na "vsetrannost", museli vediet tahat delo stovky kilometrov, byt spolahlive s jazdcom v boji, preukazat odvahu a obratnost v terene pocas polovaciek. V tomto zmysle treba chapat ich vsetrannost. To ze niekto tu v diskusii vymenoval iba niekolko uspesnych jedincov (v roznych disciplinach) je dane aj tym, ze furiosov je (v porovnani s inymi plemenami) v sporte velmi malo. Nie je to totiz modny kon (bohuzial) . Podla mna je furioso perfektny prave vdaka tej "univerzalnosti", čoho dokladom je to, že sa najdu vynikajuci reprezentanti furiosov v tolkych disciplinach

  • 25. EvaM

    Wigo - Furioso XXVII

    16:19 - 02. 04. 2010

    Otcom tohoto koníka je Wigo, teda Furioso XXVII. Rada by som upresnila informácie o ňom, pretože po prečítaní niektorých príspevkov mám dojem, že zúčastnení nemajú predstavu o tom, čo píšu.
    Wigo mal vo veku 5 rokov smolu - skočil na klinec tak nešťastne, že do športu mohol ísť až po 1,5 roku. Napriek tomu to vo veku 8 rokov dotiahol na parkúrovú výkonnosť ST, medzitým vyhral hádam všetky výstavy, na ktorých sa zúčastnil.
    Jeho športovú i výstavnú karieru ukončilo nešťastné zranenie, keď v uličke medzi boxami vykopol po žrebcovi v boxe, zadná noha mu ostala medzi mrežami boxu a kôň ostal visieť za sponku tejto nohy. Žrebec bol po vyprostení transportovaný na operačný stôl do Brna, kde bolo navrhnuté utratenie. Rozhodnutie majiteľov zachrániť koňa za každú cenu sa nakoniec ukázalo správnym a po nákladnom liečení spolu s naozaj preukázanou tvrdosťou plemena furioso sa kôň zotavil a v súčasnosti je využívaný znova v chove.

  • 26. MiK.

    Otec

    07:39 - 03. 04. 2010

    Reaguje na 25.

    Nevím které máte na mysli, že nevědí o čem píší. Pokud výčet úspěchů má být opodstatněním zařazení hřebce do chovu, tak se bohužel nepovedlo.
    Sadler's Wells je zřejmě nejúspěsnějším plemenným hřebcem všech dob. Přesto rozhodně neznamená, že každý hřebec který ho má za otce, by měl co dělat v chovu.

    Jinak trochu se ztrácím v terminologii dosáhl výkonnosti. Někdo tím totiž myslí koně co například vyhrál třikrát ST, jiný koně co v ST třikrát startoval. To je myslím velice podstatný rozdíl.

    Jinak stále mi není jasné čím to plemeno prokázalo tvrdost a univerzálnost. Netvrdím že obojí nemá, ale zatím to jsou jen důkazy v rovině subjektivních pocitů.

  • 27. didi

    všestrannosť

    09:04 - 03. 04. 2010

    Prečo subjektívnych pocitov? Ktoré iné plemeno je schopné súťažiť aj v súťažiach v záprahu, aj v dostihoch, aj v skokoch, aj vo všestrannosti, aj v drezúre? Netvrdím, že furioso je ideálny športový kôň pre konkrétnu disciplínu, A 1/1 bud mať v dostihoch vždy väčšie šance ako furioso, v skokových disciplínach budú zrejme úspešnejšie nemecké kone na to vyšľachtené, atď.... Ale skutočnosť, že furiosovia sa zúčastňujú a umiestňujú vo všetkých týchto súťažiach vypovedá sama o sebe. Plemeno preukázalo tvrdosť a univerzálnosť za týchto tristo rokov čo existuje dostatočne. V Maďarsku je považované za súčasť národného dedičstva, za niečo čo treba chrániť a zachovať - http://www.furiosonorthstar.hu/
    Furioso je ideálny ako hobby kôň, ako kôň pre hipoterapiu a rekreačné jazdenie, ako ľahko ovladateľný a spoľahlivý kôň pre športujúce deti, ako kôň do záprahu, kočiarový kôň atď. Má širokú škálu použitia a preto názory o drahom a nezmyselnom chove "mŕtveho" plemena vyplývajú z neznalosti samotného plemena aj jeho histórie a možností využitia

  • 28. EvaM

    univerzálnosť

    10:31 - 03. 04. 2010

    Reaguje na 26.

    Bohužiaľ nezbieram výsledky furiosov v súťažiach, toto plemeno sledujem len okrajovo. Furioso má univerzálnosť v štandarde plemena a že sa týmto smerom chov plemena uberá, tomu nemám dôvod neveriť. Videla som furiosov úspešných v skokoch (čsl reprezentácia), v military (pár koní bolo spomínaných vyššie), nebola spomenutá voltíž (napríklad plemenný žrebec Catalin X, pozri http://www.vaulting.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=26:odisla-legenda&catid=6:novinky&Itemid=33&lang=sk ), furiosovia sa objavujú aj v záprahoch.
    Samozrejme, kvalitný otec neznamená automaticky predurčenie k chovu, v tom s tebou súhlasím.

  • 29. MiK.

    Současnost

    14:31 - 03. 04. 2010

    Reaguje na 27.

    Pokud mluvíme o plemeni , pak o dostizích kde by se nějaký Furioso polokrevník ukázal. Ale nemusím mít zcela přehled. Co se týká výsledků v parkurech, ani tam momentálně o žádné hvězdě nevím. Vlastně nevím o žádné současné hvězdě tohoto plemene. To samozřejmě nemusí znamenat vůbec nic.

    A tato definice "Furioso je ideálny ako hobby kôň, ako kôň pre hipoterapiu a rekreačné jazdenie, ako ľahko ovladateľný a spoľahlivý kôň pre športujúce deti, ako kôň do záprahu, kočiarový kôň atď" se dá aplikovat na minimálně 90% teplokrevných plemen. Přesto si myslím že to je třeba dokázat, ne jen ojedinělou výjimkou například. Například na APPA i QH se to dá napasovat - běhají dostihy, tahají, western, i skáčou, přesto je nepovažuji za univerzální plemeno, Nebo ČT - u toho je jasně prokázána. byť je to směs všeho, což je trochu zavádějící. Vy si tedy ponechte svůj názor že je plemeno prokazatelně univerzální, já budu čekat na nějaké průkazné výsledky. Nebo alespoň na nějaké výsledky sousedů. Mají několik desítek Furiosů, podmínky velice dobré, tak třeba mi předhodí během roku tu univerzálnost. Přál bych jim aby snažení alespoň nějak přineslo ovoce, třeba i v nižších soutěžích.

  • 30. MiK.

    dostihy

    14:40 - 03. 04. 2010

    Reaguje na 27.

    Jinak pokud ty dostihy měli prokázat Notrh Star, který byl tedi impozantní běloš, ale především plnokrevník, pak to nebylo zcela přesné. stejně tak Furioso byl plnokrevný.
    Pokud myslíte tohoto, 19/51 Furioso XIV, vítěze VP z roku 55, pak by se dalo říct že prokázal skokové schopnosti. O dostihových bych si troufl polemizovat. Pokud tedy nestavíte na výsledcích Furiosů z let 1850 například. Znova opakuji že toto plemeno neztracuji, jen v současné době jeho konkurence schopnost nevidím - tu na papíře potvrzenou, na základě výsledků a schopnosti se prosadit.

  • 31. Gabča

    ad voltiž

    21:07 - 03. 04. 2010

    Reaguje na 28.

    Voltiž vzpomenutá byla - viz výše :) To bych si nedovolila...
    Jinak asi nemá cenu zde touto cestou dokazovat všestrannost plemene. My, kteří je známe, to víme, ostatní - pokud nebudou chtít - neuvidí...
    Do této diskuze jsem se vložila kvůli tvrzení: "Zrovna tento kmen mi nepřijde ničím zajímavý, ani přínosný pro moderní sport." A na to doufám, alespon někdo názor změní...

  • 32. didi

    ad konkurencieschopnosť

    09:07 - 04. 04. 2010

    Ano, ta debata sa stava nezmyselnou, proti gustu ziadny disputat :-) Ja konkurencieschopnosť furiosov vidím, Mik nevidí, s tým sa nedá nič robiť. Podstatne je, ze sa zhodneme na tom, ze toto plemeno sa ma zachovat a drzime jeho chovatelom palce

  • 33. johny

    ad seno

    16:34 - 07. 04. 2010

    proč jen 10kg sena?? V zimě se nemůže snad ani pořádně "prohřát", už jen z toho mohou být zdravotní komplikace a další následné problémy...melasu bych dával třeba i v zimě, místo ječmene spíše oves, dobrý je i v rámci rozumné míry sladový květ....vidím jak se krmí arabi u nás, viditelně nestrádají, udržují si váhu a sporťáci jsou v kondici :-)...
    Kvalitní Furiosa je třeba zachovat,ale na druhou stranu bez řádné přísné selekce se může stát, že plemeno oslabí, zdegeneruje a přestane být o něj zájem...Jakou selekci myslím? Stačí se seznámit jaké selekce probíhaly při vývoji třeba Shagya-araba...
    Valmontovi přeji hlavně lepší zdraví a klidný život. Na druhou stranu by bylo asi dobré přehodnotit chovatelské a sportovní ambice s tímto koněm

  • 34. Petra Hašková

    furioso

    22:14 - 25. 07. 2010

    Nechapu co vam tak vadí na plemeni Furioso, podle mě je to dobré plemeno. Když se podíváte do původů svých čt miláčků tak jistě u poloviny znich a hlavně u starších koníků najdete Furiosy, North Stary a Przedswity, vynikající skokové koně. Plemeno furioso bylo šlechtěno na plnokrevném základě takže jsou to koníci výš v krvi, sami zakladatelé byli povětšinou plnokrevníci. A jakýže máte teď problém v teplokrevném chovu? Nedostatek plnokrevníků, kteří se s příchodem úžasných západních hřebců jaksi zapomněli přidávat. Dám příklady sportovních koní, kteří mají alespoň podíl furiosy v původu. Hvězda 4 - Startuje s Jiřím Malým. Skákala už T, ale většinou jezdí ST. Je po hřebci Furioso (nějaký ty čísla) Honor, matka by měla být snad klusačka, ale nejsem si tím jistá. Belfast Vasury - ač zní jméno cizokrajně, je to kůň s velkým podílem plnokrevníka a z obou stran původní kmeny (dokonce tam má i hřebce Bystrého). Sahib kubišta - klasicky furiosácký původ, výkonnost skok TT,drezura L a koneckonců potomstvo na tom také není zle. Duel 3 - valach s Téčkovou výkonností. Minulý rok s juniorem Lubošem Kozákem na MČR, myslím - že medailová pozice (můžete si ho najít v Jezdectví z roku 2009). Je po hřebci Przedswit (a zase nějaký čísla). A pak je tu také Sapiens-K, ano i ten má v sobě kmeny plemene furioso. No potom ten zmiňovaný Przedswit Harwy, celkem mladý a úspěšný military bělouš z Motěšic zařazený i do PK CS a Gomba, která s Miloslavem Příhodou startuje také ve všestranosti a ty určitě znáte všichni, jenom jste asi nevěděli,že on jí má z Motěšic, čistokrevná furiosa. Stačí prolistovat PK ČT a narazíte na hodně zástupců tohoto kmene (plemene). Několik Przeswitů a Sahib jsou v AP. Podle mě si Valmont zaslouží být v plemenitbě a už má i výkonnost úměrnou jeho věku a úrazům. Drezura L a Skok L :) Každý kůň má někdy smůlu a tendle si jí bohužel vybral jako mladý.

  • 35. Gabča

    Re: furioso

    08:11 - 18. 08. 2010

    Reaguje na 34.

    Se vším zmíněným samozřejmě souhlasím, viz. mé příspěvky výše, ale s čím nemůžu souhlasit je uplemenění tohoto hřebce. Nevím, kde jste zjistila, že koník má výkonnost "L" jak v drezuře, tak v parkuru, tím bych si nebyla tak jista...
    A vzhledem k tomu, že koník by měl být pl.hřebcem v MT, kde je zapotřebí zvednout výkonnost, tak "L" kový koník (i kdyby měl "L" vychozené), tomu asi moc nedá a s výše zmíněnými problémy těžko půjde s výkonností nahoru. Nehledě na to, že v MT jsou nyní k dipozici hřebci velmi dobří - a je jen na chovatelích, kterého na kterou kobylu pustí, aby se splnila očekávání chovu. Další, co jsem psala výše je, že Valmontuv otec Furioso XXVII (Wigo) v MT pusobí a svou linii tedy může předávat on - stejně jako exterier, který má Valmont podobný - a v neposlední řadě výkonnost, jelikož Wigo má výk. "ST" , kteréž "postup" byl zastaven urazem.
    No, souhrnem, i když je zapotřebí rozšiřovat chovatelskou základnu MT, tak bych to rozhodně nedělala "za každou cenu". Stačí zajet do MOtěšic (resp. Cetuny) a zde si vbyrat X nádherných hřebečků, kteří by byli potencionálními výbornými plemeníky v chovu MT. A i kdyby byl Valmont uchovněn, tak já bych ho tedy v žádném případě na svou klisnu nepustila, ale to je věc každého chovatele...

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 2 čtenářů. Celkový počet bodů: 8.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: