Moravské jezdecké stezky: Moštěnka

21. 8. 2014 Jana Fatenova Autor fotek: Archiv HYJÉ - koně, o.s. a jednotlivých správců tras

V posledním díle prázdninového putování v koňském sedle zavítáme k Přerovu, do mikroregionu Moštěnka. Tady na vás čeká rovnou několik tras a okruhů, výběr možná bude těžký. A nezapomeňte také ještě do konce srpna poslat fotografii do soutěže!

Mikroregion Moštěnka se nachází v jižní části Olomouckého kraje, poblíž města Přerova. Území regionu má z větší části typický hanácký ráz bez výrazných kopců a hor. Rozprostírá se od nížiny severovýchodní části Hornomoravského úvalu, až k o něco vyššímu a členitějšímu jihozápadnímu území Moravské brány. Celé území mikroregionu je protknuto říčkou Moštěnkou, která protéká z jihozápadní části až po východní část okresu Přerov. Proto tedy název hipotrasy Moštěnka.

Jaká trasa vás zde čeká? Různorodá.

HLAVNÍ TRASA

• je značena červeně.
  • je převážně vedena po rovném či mírně zvlněném povrchu. Převažují travnaté polní cesty. V obcích se jde po asfaltových cestách.
  • je vhodná pro začátečníky.
Popis trasy

MoštěnkaHipotrasa začíná v obci KYSELOVICE u hřiště. Když projíždíte Kyselovicemi od Chropyně, zahnete na křižovatce v obci vlevo (ze směru od Žalkovic vpravo) na dlážděnou cestu mezi domy vedoucí do polí.

• (0 - 1,5 km) škvárovitá cesta mezi poli vás zavede ke stáji p. Vinklárka, kde je umístěna odpočívka a po dohodě zde můžete zanechat přepravu a dále pokračovat koňmo.
  • - křižovatka, která vás zavede k odpočívce či můžete pokračovat po hlavní trase směrem na Vlkoš polní travnatou cestou kolem remízku s jedním přechodem přes cestu hlavní.
  • (1,5 - 4,5 km) polní travnatá cesta kolem remízku s jedním přechodem přes cestu hlavní a pokračující kolem železniční trati.
  • - křižovatka, kde vpravo se můžete vydat kamenitou cestou kolem potoka k silnici vedoucí na Vlkoš nebo přes můstek a přes železniční trať pokračovat travnatou polní cestou po hlavní trase.
  • (4,5 - 8,5 km) přes můstek a přes železniční trať pokračovat travnatou polní cestou po hlavní trase kolem keřostromového remízku, která po přejití komunikace k bažantnici pokračuje polní kamenitou cestou, při míjení zahrádkářské osady, kolem cyklistické panelové cesty, která přechází v polní cestu vedoucí a uhýbající do obce Bochoř.
  • (8,5 - 9 km) polní cesta nás dovedla k Bochořskému jezdeckému závodišti, kde je umístěna odpočívka a boxy. BOCHOŘ: cesta přechází v asfaltovou cestu do vesnice kolem garáží ke křižovatce, kde se vydáte po hlavní cestě ulicí Na dílech, POZOR CESTA RUŠNÁ A NEPŘEHLEDNÁ! Na další křižovatce dále směřujete ulicí Nábřežní k zahrádkám. Přejdete železniční koleje a po polní kamenité cestě pokračujete kolem remízku k lesu.
  • (9 - 10 km) Hipostezka je vedena cestou kolem lesa, přecházející v polní cestu kolem potoka. Po přejití neohraničeného můstku přes potok pokračujete po kamenité cestě k Horním Moštěnicím.
  • (10 - 11,5 km) HORNÍ MOŠTĚNICE: stezka vás dovede k železničním kolejím, které je potřeba přejít, dále pokračujete po asfaltové cestě k zelenému podchodu pod silnicí, kterým projdete, a přijdete do obce, kde na křižovatce u vývěsní tabule odbočíte vpravo a procházíte obcí. Cestou potkáte např. Šreka a oslíka a jiné zahradní dekorace :-). Na křižovatce odbočíte po značkách, které vás přivedou ke kostelu. Od kostela se vydáte k hlavní cestě a na křižovatce zabočíte směrem k místní hospodě a pokračujete odbočkou ke Kulturnímu domu a dále pořád rovně, až se dostanete na konec obce, kde pokračujete travnatou polní cestou.
  • (11,5 - 13,5 km) Vyznačená trasa vás zavede k panelovému mostu přes potok, který přejdete a dále pokračujete polní travnatou cestou kolem potoka, který má pěkný splav. U smrčků přejdete po mostě potok a octnete se v Prusích, kde se po asfaltové cestě vydáte do obce.
  • (13,5 - 17 km) PRUSY: stezka uhýbá k hospodě a vede po silnici kopcem kolem kapličky a stáje JK Prusy k hlavní cestě, kde na křižovatce se setkává hlavní červená trasa s významným úsekem značeným modře.
  • (17 - 20 km) My ale pokračujeme po hlavní červené trase po hlavní cestě směr obec Čechy. Dá se jít i po okraji chmelnice. Až dojedeme na křižovatku u břízky, kde se hlavní trasa potkává s žlutou spojkou.
  • (20 - 21,5 km) Hlavní trasa vede kamenitou cestou do kopce až na Mariánov v obci Čechy, kde je další z odpočívek umístěná v JS Mariánov. Cesta dále pokračuje polní travnatou kopcovitou cestou ke stromovému remízku, kde se hlavní trasa potkává se spojkou ke Kocandě.
  • (21,5 - 22,5 km) Polní cesta, přecházející v cestu kolem potoka, přes most přejdete potok a pokračujete polní cestou až do obce Líšná.
  • (22,5 - 23,5 km) LÍŠNÁ: průchod kolem obce a v obci po hipoznačkách.
  • (23,5 - 24,5 km) Za Líšnou pokračujete přes potok dlouhou polní cestou kolem potoka až ke keřovému remízku, kde se setkává hlavní červená trasa a zelený okruh.
  • (24,5 - 25,5 km) Hlavní trasa vede polní cestou do kopce kolem remízku, kde přechází v cestu mezi poli, která Vás dovede k vodárně v obci Turovice.
  • (25,5 - 26,5 km) TUROVICE: obcí projdete polní cestou za obcí, přejdete asfaltovou komunikaci a pokračujete rovně polní cestou, která vás přivede přes hlavní cestu na okraj Dřevohostic, kde pokračujete rovně přes most.
  • (26,5 - 30,5 km) DŘEVOHOSTICE: křižovatka, kde se setkává hlavní trasa a zelený okruh. Po hlavní trase pokračujete odbočením kolem potoka v remízku po kamenité cestě, která přechází v panelovou cestu. U mostu zahnete směrem k „Domovu Adam", pak přejdete most směrem k ohradám a kolem ohrad pokračujete do kopce po kamenité cestě přecházející v travnatou cestu mezi polem a zahrádkami za domy. Dle značení sejdete mezi domy do vesnice k trafostanici na hlavní silnici směřující k obci Radkovy. Po silnici se vydáte směrem do obce Dřevohostice a dle značení projdete obcí. U rozcestníku si můžete vybrat, zda budete pokračovat k odpočívadlu, které se nachází u místního pěkného zámku, nebo zda přes potok budete rovně pokračovat po hlavní trase travnato- kamenitou cestou mezi poli. Ta vás dovede k lesíku za obcí Radkovy.
  • Mapa(30,5 - 32,5 km) Dle značení projdete lesem za obcí Radkovy po lesní cestě, vedoucí lesem a loukami. Na konci lesa na vás čeká panely zpevněný brod přes místní potok. Dále směřujete do kopce po polní cestě kolem švestkové aleje, která vás dovede do obce Radkova Lhota.
  • (32,5 - 34 km) RADKOVA LHOTA: Polní cestou kolem švestkové aleje přijdete k bývalému družstvu, odtud se po asfaltové cestě vydáte ke křižovatce na hlavní cestě. POZOR NA AUTA, NEPŘEHLEDNÝ ÚSEK!! Na křižovatce odbočíte vlevo a jdete po hlavní cestě až k závěrečnému bodu hipostezky, který se nachází za obcí Radkova Lhota a je to závodiště JK Radkova Lhota, kde je umístěna odpočívka a také hlavní trasa značená červeně zde končí.

KRÁTKÉ OKRUHY A SPOJKY, které leží u hlavní trasy

• krátké okruhy značeny zeleně
  • spojky značeny žlutě
Spojka Domažlice - Lišná

- trasa značena žlutě
- trasa je vhodná pro začátečníky

• (0,5 km) - Na křižovatce u břízky se hlavní trasa potkává s žlutou spojkou. Tato žlutá spojka nás přivede na hlavní trasu k obci Lišná. Na křižovatce u břízky se vydáme po hlavní cestě, která nás dovede k obci Domažlice.
  • (0,5 km) DOMAŽLICE: průchod obcí po značkách, cesta asfaltová. Cesta nás zavede k polní cestě k obci Lišná.
  • (2,5 km) LIŠNÁ: polní cesta nás přivede k areálu zemědělského družstva v Lišné, odtud se po místní komunikaci vydáte kolem obce a do obce Lišná, kde se již napojíte na hlavní červeně značenou trasu.
Spojka Čechy - Beňov Kocanda

- trasa vhodná pro středně pokročilé jezdce

• (1,5 km) - polní cesta k stromovému remízku, za remízkem se dát po turistické značce k lesu. Lesem se vydat po značkách, a po průjezdu lesa nás cesta vede doprava k další odpočívce na Kocandě.
Krátký okruh Lišná - Dřevohostice

- trasa vhodná pro středně pokročilé jezdce

• (1 km) zeleně značený okruh začíná za Lišnou na polní travnaté cestě u potoka a cesta vede kolem potoka. Touto cestou přijdete k osadě domů a dáte se strání kolem remízku nahoru, kde travnatá cesta přechází v kamenitou až přijdete k silnici a vydáte se doprava na Prusinovice.
  • (3,5 km) z hlavní cesty dle značení odbočíte na panelovou cestu do kopce. Panelka vás přivede na křížení zeleného okruhu a žluté spojky do Prusinovic.
  • (2,5 km) polní travnatá cesta vás přivede k lesu. Vydáte se podél lesa k jeho lomení a pokračujete do kopce k dalšímu cípu lesa. Zde odbočíte dle značek do lesa na lesní cestu, která vás provede lesem. Až přijdete na louku, kterou projdete a při spodním okraji lesa pokračujete z kopce dolů po kamenité cestě k odpočívadlu u rybníka. U rybníka je pěkný palouček, kde se koníci můžou napást a vy se můžete osvěžit v rybníku.
  • (1 km) trasa pokračuje spodní travnatou cestou kolem rybníka, přecházející v polní cestu, která vás dovede k obci Lipová.
  • (1,5 km) LIPOVÁ: polní cesta přechází v asfaltovou cestu mezi zahrádkami v obci Lipová. Tato cesta vás přivede k hlavní cestě v obci. Vydáte se po hlavní cestě vpravo a hned zahnete první odbočkou mezi domy jak, vám ukazují hipoznačky. Projdete dle značek vesnicí. Přejdete most přes místní potok a projdete kolem místního zemědělského družstva až přijdete na rozcestí, kde se zelený okruh setkává se žlutou spojkou k obci Křtomil.
  • (1 km) vy se vydáte dále po zelené trase a tedy zahnete vlevo po asfaltové silnici, která vás přivede až k obci Dřevohostice, kde se setkává zelený okruh s hlavní červenou trasou.

VÝZNAMNÝ ÚSEK

- značen modře

• (1 - 4,5 km) Význačný úsek stezky, značený modře, začíná v jezdeckém areálu v Pravčicích, kde lze po dohodě zanechat přepravník či využít nainstalované odpočívky. Odtud vede trasa do pole za obcí. Po polní cestě. Na prvním rozcestí vede trasa vpravo, přechází hlavní cestu a uhýbá opět doprava, směr RYMICE. Vede kolem pomníku padlých vojáků, stále rovně. Značka č. 5 je umístěna na památné lípě u kapličky. Trasa pokračuje rovně směr Rymice.
  • (4,5 - 5,5 km) Trasa prochází málo frekventovanou částí obce Rymice po zpevněné polní cestě, poté přechází hlavní cestu a vede asi 100 m po asfaltové cestě. Odtud odbočuje doprava na polní cestu a míjí soukromé zahrady v Rymicích. Od těch uhýbá na značce č. 9 vlevo dále po polní cestě.
  • (5,5 - 6,5 km) Trasa pokračuje k značce č. 11, přičemž přechází hlavní cestu směr Bořenovice (lze jít okrajem pole, kde se lze přímo napojit na značku č. 12 - cesta kopíruje asfaltovou cestu) a odbočuje doprava na polní cestu vedoucí podél keřovostromové aleje. Podle značky odbočuje poté doleva a míjí malebný rybníček na území obce Roštění až ke značce č. 14, kde opět přechází asfaltovou cestu.
  • (6,5 - 9,5 km) Z asfaltové cesty vede značení před mostkem vlevo na polní cestu, která mírně stoupá a zavede jezdce podél domů na okraj obce Roštění. Zde vede po dobře přehledné nepříliš frekventované asfaltové mírně se svažující cestě, kde odbočuje na značce č. 17 vpravo.
  • (9,5 - 14 km) Stezka je vedena podél keřů a stromů po levé ruce polní cestou. Na konci, v cípu aleje, přechází pole jeho levým okrajem - pozor, cesta je obzvláště v letních měsících s rostoucím osevem hůře viditelná - vede tedy levým okrajem pole, z levé strany je lemována sběrným potůčkem a keři a stromy, tvořící hranici s druhým polem. Na konci přechodu se nachází myslivecký posed, na němž ukazuje značka č. 19 směr vlevo do obce KOSTELEC U HOLEŠOVA. Na mostku se značkou č. 21 se stezka stáčí doprava a vede okrajem švestkové aleje směrem do pole. Přechází další polní cestu, jež ji křižuje a v ohybu pole jej kopíruje směrem doprava, pod dalším soukromým sadem. Značkou č. 23 jsou jezdci navedeni doleva směrem do lesa.
  • (14 - 15,5 km) Další část trasy je vedena lesní cestou, která jde nejdříve po rovině, poté se točí vpravo a mírně stoupá až po okraj lesa. Zde stezka odbočuje na značce č. 27 vlevo do obce KARLOVICE U HOLEŠOVA po zpevněné obecní cestě. Na okraji obce se nachází odbočka vpravo, kde se schází na polní cestu vedoucí kolem zahrádek z mírného kopce. Pod kopcem se po pravé straně nachází malý rybník s možností odpočinku. Stezka ale vede doleva, kde ústí na točně v obci Karlovice. Zde se také schází modrá trasa se zeleným okruhem. Modrá trasa však vede ze značky č. 31 dále vpravo směrem do pole směr Kocanda a obec Beňov na značku č. 30 (zde je narušena vzestupnost značek díky napojenému zelenému okruhu).
  • (15,5 - 17 km) Polní cesta vede stále rovně směr BEŇOV. Na značce č. 41 se křižuje s napojeným zeleným okruhem. Na značce 42 s chatou Kocandou je umístěna odpočívka a rozcestník, jelikož se v tomto místě lze napojit na žlutou spojku a po ní se dostat na hlavní červenou trasu - jedná se tedy o jakousi zkratku vedoucí k hlavní trase. Modrá trasa však pokračuje dále po polní cestě rovně až na značku č. 120 v obci Beňov, kde modrá trasa končí a napojuje se na trasu červenou. Lze tedy dále pokračovat vpravo či vlevo po trase červené, vpravo ve směru Domaželice, vlevo ve směru Horní Moštěnice, obojí po asfaltové cestě s možností využití okraje pole podél cesty.

MoštěniceZELENÝ OKRUH Karlovice - Stará ves

• (1,5 km) Začátek okruhu je situován na značce č. 31 v obci Karlovice, kde je napojen na modrou trasu. Ze značky se vydáme po asfaltové cestě vlevo směrem do obce Karlovice, kde se poté trasa stáčí doprava kolem bývalého konzumu směrem do pole. Následují značky vedoucí po polních cestách směrem k staroveské „věži". Odtud vede trasa dál do pole, kde dle značek odbočuje dvakrát vpravo a vede do lesa na lesní cestu se značkou č. 36. Z lesa budete vyvedeni příkrou cestou do kopce, která odbočuje vlevo a vede vás po levém okraji pole. Po průchodu remízkem po polní cestě cesta zahýbá vpravo prudce vzhůru a pokračuje pěšinou, přecházející v polní cestu, která ústí a je zakončena na modré trase v místě značky č. 41.

OSTATNÍ SPOJKY A OKRUHY

Spojka Lipová - Křtomil

- trasa značena žlutě
- trasa vhodná pro začátečníky

• (1 km) na rozcestí, kde se zelený okruh setkává se žlutou spojkou k obci Křtomil, se vydáte doprava po žluté značce. Jdete polní cestou mezi poli, která přechází v polní cestu za zahrádkami domů. Spojka je ukončena na asfaltové cestě směrem do vesnice.
Spojka zelený okruh Lišná - Dřevohostice a Prusinovice

- trasa vhodná pro středně pokročilé jezdce

• (1,5 km) z křížení zeleného okruhu a žluté spojky do Prusinovic se vydáte po žluté značce pořád rovně polní cestou, která vás přivede k odpočívce u lípy v Prusenovicích.
Zelený okruh Prusinovice

- trasa značena zeleně
- trasa vhodná pro středně pokročilé a pokročilé jezdce
- odpočívka u lípy je výchozím i konečným bodem prusinovického okruhu, který je značen zeleně. Nachází se v polích za Prusinovicemi.

• (1,5 km) od odpočívky se vydáte cestou mezi poli až přijdete k silnici, kterou přejdete a jdete po značkách do polí. Cesta vede kolem křovinatých remízků, až přijdete k rybníkům a k lesu.
  • (2 km) cesta vede stále kolem lesa a pozvolna stoupá do kopce.

A zde se můžete rozhodnout, zda zajedete k odpočívce umístěné ve středu lesa, tj. vydáte se po značkách do lesa, nebo budete po zeleném okruhu pokračovat dále.

• (1 km) cesta je vedena a vyznačena po polní cestě a dovede vás k rybníkům u lesa. A dále se vydáte již po prošlé cestě polem, přes silnici a zase polem k odpočívce u lípy.
Správce trasy MAS - Partnerství Moštěnka, www.mas-mostenka.cz
Informace o trase Hlavní páteřní trasa začíná v Kyselovicích a vede přes Bochoř a Dřevohostice až k Hostýnským vrchům. Další významný úsek přivádí trasu téměř k městu Hulínu. Značené stezky vedou převážně po polních a lesních cestách, které byly původně formanskými stezkami - hustě křižovaly toto území a jsou zaneseny ve starších mapách.
Vaziště, napaječky ano (viz mapa)
Zajímavá místa v okolí Hipostezka propojuje jednotlivé jezdecké stáje v regionu a turisticky zajímavá místa jako jsou zámek Dřevohostice, Kocanda u Beňova, hrádek Kasařov u Prusinovic nebo Rezervace lidových staveb Rymice. K odpočinku vzniklo při trase 10 zastavení a jsou na ní umístěny tabule s mapou trasy.
Barva a délka trasy červená, tmavě modrá, zelená, žlutá, - 75 km, prochází katastrem 25 obcí
Poznámka Do projektu se zapojilo 12 místních jezdeckých stájí, které nabízejí jezdecký výcvik koní a jezdců, ustájení koní, nebo pořádají sportovní i rekreační jezdecké aktivity.
Zapojené jezdecké stáje: JK Radkova Lhota, TJ Jezdec - Bochoř, Mariánov o.s., JS Prusy, JK Spirit Radkovy, JK Prusinovice, JK Gracie - Dřevohostice, JK Pravčice, o.s., TJ Antonín Vinklárek Kyselovice, JO Beňov, JK CRANSTAL o.s. Nahošovice, Stáj Bacchus Stará Ves.

Aktuální informace o hipostezkách v tomto seriálu najdete na www.hyje.cz.

Zašlete na Hyjekone@seznam.cz fotografii z vašeho putování přírodou či po stezkách, tedy vy či vaši kamarádi s koňmi v přírodě. Můžete vyhrát turistickou mapu od Kartografie Praha, a.s.

Podobné články

Vícedenní putování krajinou v sedle nemusí být jen romantická představa. Můžete ji uskutečnit, ovšem abyste si společné chvíle užili, je potřeba něco…

Český rozhlas

Drsná romantika. Mladí slovenští cestovatelé Jozef Kmeť, Pavol Sivý a Lujza Marečková vypráví v cestovatelském magazínu Casablanca o tom, jak byli…