Tváře současné drezury: Ulla Salzgeber

30. 10. 2009 05:00

Obrázky: 6

Autor: The Horse Magazine Foto: archiv The Horse Magazine Seriál: Tváře současné drezury Zdroj: The Horse Magazine Překladatel: Kateřina Lipinská Počet přečtení: 6844 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Ullu Salzgeber si jistě každý milovník drezury automaticky spojuje s famózním Rustym. Tato několikanásobná olympijská medailistka je však nejen dobrou jezdkyní, ale i oblíbenou - byť přísnou - trenérkou. Úspěch na obdélníku staví na dvou základních kamenech: výcvikové škále a především kvalitním sedu jezdce.

Kdo je kdo: Ulla Salzgeber

Světově proslulá drezurní jezdkyně Ulla Salzgeber (*1958) se proslavila především díky lotyšskému valachovi Rustymu. Strávila s ním deset let (1994-2004), během nichž s ním získala dvě bronzové medaile na mistrovství světa, dvě vítězství světového poháru a dvě medaile z olympiády. V Sydney v roce 2000 bronz, v Aténách v roce 2004 dokonce stříbro. V obou případech pak zlatou medaili ve družstvech.

Rusty ale nebyl její první Grand Prix kůň. Prvními koňmi, které si do tohoto stupně najezdila, byli Lutz a Glenfiddich. I s těmi dosáhla hezkou řádku vítězství a umístění. Ulla Salzgeber vybudovala drezurní stáj v Bad Wörishofenu, kde se kromě přípravy svých koní (hvězdami její stáje jsou v současné době mladí koně, valach Herzruf's Erbe a klisna Wakana) věnuje i výcviku jezdců. Její přístup je prý velmi přímý a otevřený, což může leckoho překvapit, je ovšem velmi účinný. Vedle kontinuity a návaznosti výcviku považuje za nezbytnou především disciplínu, nejen koně, ale i jezdce.


Mistrovská lekce s Ullou

Ulla SalzgeberÚplně náhodou jsem shlédl ukázku Pata Parelliho, jak naučit letmý přeskok. I když zná pan Parelli mnoho zajímavých a užitečných věcí o práci ze země, nedělá dobrou službu své pověsti, když si sedne na koně. Jeho tréningové 'tajemství' spočívalo v dotýkání se hůlkou zádi koně - samozřejmě, většina jezdců ví, že pokud s koněm projíždějí osmičku tak, jak to udělal Parelli, pak devětkrát z deseti pokusů přeskočí, i když zádí o trochu později, jak tomu bylo i v tomto případě. Parelli možná není talentovaný jezdec, ale je to člověk velmi schopný v nalézání nových formulací pro staré pravdy.

Je potom těžké psát o skutečných cvičitelích jako je Ulla Salzgeber, která nepředvádí žádné efektní 'nové triky'. Což nepřekvapí, vzhledem k faktu, že jejím trenérem číslo 1 je Ernst Hoyos, který strávil 29 let v nejstarší jezdecké škole na světě (té ve Vídni) a rádcem osmdesátník generál Albert Stenken. Vše, co Ulla nabízí, jsou jasná a logická tréningová pravidla, založená na německé "stupnici vzdělání", svůj neuvěřitelný jezdecký talent a roky a roky zkušeností z trpělivého formování mladých jezdců.

Které jsou základní prvky německé stupnice? Asi nejdůležitější je, že jezdcova vnitřní otěž musí koni dovolit kontakt s otěží vnější - což se snadno řekne, ale hůř udělá. Pečlivě si prohlédněte fotografie i našich špičkových jezdců (autor má na mysli australské, ale myslím, že u nás to není jiné - pozn. překl.) a podívejte se, jak často odpovídají tomuto požadavku. Jak často uvidíte příliš silný kontakt na vnitřní otěži, což omezuje zapojení vnitřní zadní nohy a přenáší váhu koně na předek.

Ulla SalzgeberPro uvolnění vnitřní otěže a pěkný kontakt na vnější je nezbytné, aby byl jezdec v rovnováze ve středu sedla. Opět, to je něco, co "ví" každý instruktor ponyklubu, ale podívejte se znovu, kolik jezdců se zaklání, křiví nebo hrbí.

Myslím si, že proto je to, co Ulla (a Martina, Lisa, Jo, Ernst atd. atd.) říká, tak frustrující. Na jednu stranu je to průzračně jednoduché. Na druhou stranu je toho evidentně velmi náročné dosáhnout.

A to je důvod, proč je Ullina zkušenost juniorského kouče tak užitečná. Až příliš často drezurní trenéři ignorují jezdce a zaměřují se na kritiku, jak se 'ten nebohý kůň pohybuje', přičemž on ve skutečnosti jde přinejmenším tak dobře, jak mu jezdcova bídná pozice a rovnováha dovoluje. A Ulla má 'kouzelnou hůlku' a používá ji s úspěchem u všech svých žáků. Nejprve byla nešťastná, jak jejím žákům pořád utíkaly paže moc dopředu a natahovaly se v loktech. Aby je přiměla udržet správnou přímku od loktů ke koňské hubě, požádala Ulla jezdce, aby otočili svůj bič dozadu, tak aby ukazoval dozadu a vzhůru. Jednu jezdkyni na lekci před Equitanou přiměla jezdit se dvěma biči, třmeny přivázanými k podbřišníku a slibovala, že kdyby našla způsob, jak to udělat, přivázala by jí navíc ještě zadek k sedlu!

Nicole Tough byla jednou z těch, které měly držet bič tak, aby ukazoval za ně. Mimoto dostala dodatečnou instrukci, aby pokaždé, když je v pokušení kývat hlavou jako by říkala 'ano, ano' má myslet na to, aby jí spíše vrtěla ze strany na stranu, jakoby říkala 'ne, ne'.

Nicole ToughS šestiletým Glencoe Manhattanem Nicole pracovala na shromáždění cvalu a tréningových piruetách pro mladého koně. Důležité při nácviku cvalu je udržet jeho kvalitu - ano, jedná se o shromáždění vnější otěží s udržením aktivity vnitřní holení a tato vnitřní holeň se stává klíčovou v pracovních piruetách, které začínají jako kruh s koňskýma zadníma nohama uvnitř. "Neohýbej ho, jen přiveď jeho zadní nohy dovnitř, udrž ho na pětimetrovém kruhu a teď obrat, abys zkontrolovala, že ho máš na vnitřní holeni. Pokud kůň v piruetě není na vnitřní holeni, budeš mít problémy jej z ní vyvést."

A tohle je další tajemství: když je cvik v pořádku, vyjeďtě z něho! Toto Ulla zdůrazňovala stále dokola, "nežádejte příliš, jen pár kroků a pak z toho vyjeďte, uvolněte, oživte chod a pak znovu pár kroků..."
"Zkus jezdit půlpiruetu. Jeď ji velkou a na vnější otěži, ne moc přistavení dovnitř a vyjeď z ní..." Když jezdkyně začala 'pumpovat' horní částí těla, Ulla se znovu projevila jako pedantský hlídač sedu: "Kůň by šel víc dopředu, kdybys nehýbala tělem."

Totéž platilo pro letmý přeskok. "Teď několik letmých přeskoků aniž bys hýbala tělem. On přeskočí na základě tvých holení, nehýbej tělem." A opravdu přeskoky vypadaly velmi uhlazeně.

Další na řadě byla Kelly Lane a devítiletý importovaný hannoverský valach Amoucher. Kelly říkala, že doufala v předvedení některých figur Grand Prix, zatímco "Smooch" se snažil návštěvnici setřást. "Je tohle součást Grand Prix cviků v Austrálii? Zabít učitele?"

Kelly LaneKellyin Amoucher se úžasně hýbe, ale je také dost temperamentní a lekavý. Takže příležitost pro další Ullin tip: "Nikdy se nesnaž koně vést k něčemu, čeho se bojí, vnější otěží. Ohni jej vnitřní holení a představ si dovnitř plec. Když procházíš kolem čehokoli 'děsivého', zatlač vnitřní holeň namísto tahání otěží."

Když byl kůň pod kontrolou, začali pracovat na polovičních překrocích. Podle Ully byla nejdůležitější věc "udržet pod kontrolou jeho záď. Víc mysli na dovnitř plec a dostaň jej trochu hlouběji - později ho vzpřímíš, nyní je lepší mít ho víc ohnutého."

Ohnutí bylo klíčovým elementem v mnoha směrech. I když Kelly žádala o několik kroků piafy, měla Amouchera přistavit dovnitř, aby se trochu víc soustředil. "Znovu jej přistav, dívá se ke dveřím."
Ulle nevadilo, že je trochu moc temperamentní: "Dobří koně musejí být trochu jako on. Jsou-li bez života, nemají sílu, kterou potřebují."

A dokonce i jezdkyně tak elegantní a korektní jako Kelly byla podrobena opravě sedu: "Podívejte, jak ve středním klusu trochu přepadává dopředu. To je důvod, proč jí kůň nacválává. Udělala to teď znovu, přesně stejná chyba a kůň opět nacválal - je to dobře přiježděný kůň! Nesmíš se odlepit od sedla a zase dopadnout zpět, to ruší pohyb. Zůstaň sedět, Kelly, a kůň půjde víc "do kopce"."

"Do kopce" (orig. hill-up) byl krásný "ulla-ismus" stejně jako 'crinkled' (zkroucený), což je mnohem expresivnější výraz než běžně 'křivý' (crooked). "Když Amoucher zkroutí krk v polovičním překroku, je vidět, že ještě není správně na vnější otěži. Přistav ho ven, abys zkontrolovala, že správně přijímá vnější otěž."

Další, kdo podstoupil 'léčebnou kúru sedu' byla Sara McDonald, a efekt byl jednoznačně ohromný. Viděl jsem Adloo Georgii jen o pár týdnů dřív na australském mistrovství a nyní po Ullině lekci šla mnohem aktivněji a víc dopředu. Zlepšete jezdce - zlepšíte koně...

"Pozice jezdce je to nejdůležitější. Bez korektní pozice nikdy nemůžete koně korektně přijezdit. Paty dolů, ty musejí být nejníže položenou částí jezdcova těla. Dolů, dolů, dolů, uvolněte svaly, netlačte kolena do sedla. Natočte chodidla trochu ke koni, ale měli byste začít už kyčlemi - pokud natočíte jen chodidla, bude to bolet. Nechceme, aby měl jezdec kolena otevřená tak, že by se mezi jimi a sedlem dal prohodit míček, ale nemají být ani příliš přimáčknutá. Je-li koleno příliš přitisknuté, nemůžete natočit chodidla. Při dovnitř pleci si zkraťte vnitřní otěž, protože ruce by měly zůstat na stále stejném místě. Pravá ruka na pravé straně koně, levá na levé. Doma koně ohýbejte trochu víc, protože na závodech to bude vždycky o něco slabší. Je lepší trénovat o trochu víc než o trochu míň. Pohrávejte si s hubou, je živá a velmi citlivá."

Ve cvalovém polovičním překroku měla jezdkyně dávat cvalovou pomůcku každý cvalový skok. "Každý krok dávej pomůcku jako když zaskakuješ do cvalu a musíš-li trochu zkrátit vnitřní otěž, nezapomeň, že musíš použít o to víc vnitřní holeně, aby vnitřní zadní noha zůstala aktivní."

Sara byla další jezdkyní, která by měla při letmém přeskoku sedět klidněji: "Ten přeskok byl dobrý, ale musíš zůstat sedět na zadku - mezi sedlem a tvým pozadím nesmí být žádný prostor."

Liz OwensZdálo se mi, že Liz Owens a její šestiletá klisna Class Action by byla raději na Patově lekci letmých přeskoků, určitě by pro ni bylo mnohem lehčí přeskakovat jen při výrazné změně směru - a byla to změna směru, kterou Ulla označila za problém...

"Při přeskoku jde vždy kůň trochu proti a když provede změnu, opravdu letí asi dva metry novým směrem. Pokusíme se udělat přeskok tak, aby kůň zůstal rovný. Takže ji trochu víc zakulatíme, aby byla lépe pod kontrolou. Nyní zkus přeskok, v plynulém shromážděném cvalu, nikdy ji předtím neber zpátky, protože chceš výrazný, působivý přeskok, a snaž se netáhnout jí hlavu novým směrem..."

A krásná černá klisna zůstala úplně srovnaná, když lehce provedla úžasný výrazný letmý přeskok! Nebo spíš provedla by, pokud by na každý problém existovala jednoduchá zázračná řešení. Pravda je spíš taková, že ji to znervóznělo a rozrušilo a příště ještě víc a že úžasný přeskok se zdál ještě vzdálenější. V tuto chvíli Ulla porovnávala možnosti: "Máme dvě možnosti. Můžeme pracovat dvě nebo tři hodiny a dostat to z ní, nebo ji nechat a zkusit to znovu za několik hodin. Nejdřív ale uděláme trochu ustupování na holeň, abychom skončili v dobrém."

Ann SerraoA i my jsme skončili v dobrém velmi příjemnou lekcí s Kate Overton a její osmiletou La Viva. I ony pracovaly na cvalových piruetách. "Zapomeň na slovo 'pirueta', představ si velmi malý kruh. Jezdci slyší slovo 'pirueta' a dostanou strach. Pokud si představí jen malý kruh, zachovají ohnutí a dávají pomůcky každý cvalový skok. Oživ ji vzadu, ne víc rychlosti, ale živěji."

Pak došlo i na pěkné přeskokové řady po čtyřech cvalových, i když mohly být trochu víc 'do kopce'.

A byla řada na Ann Serrao. Oba koně, Wisdoma a Centaura, půjčila Ulle na Mane Event a nyní měla Ullinu plnou pozornost při ježdění osmiletého Wisdoma a pokusech o letmou změnu každý cvalový skok. "Začni levá / pravá, pak levá / pravá / levá, levá / pravá / levá / pravá, každý den přidej jednu další."

A opět piruety: "Normálně jedeš do piruety a vnější otěž nepůsobí. Já říkám 'narovnejte ho' a to pomáhá jezdci si vnější otěž přidržet."

A i na konci tohoto velmi dlouhého soustředění Ulla stále pedantsky sleduje detaily, i konečné vyklusání koně musí být provedeno správně: "I když nabídnete otěž, nesmí utíkat. Udržujte rytmus."

Děkujeme Ullo - moc jsme si tvou návštěvu užili.


Videozáznam Ully Salzgeber na Rustym můžete shládnout i na YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=41bqwX8JExs&feature=related.

Další díly

Připojené obrázky

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 1 čtenářů. Celkový počet bodů: 5.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com