Tváře současné drezury: Miguel Tavora

9. 04. 2010 05:00

Obrázky: 3

Autor: The Horse Magazine Foto: Roz Neave Seriál: Tváře současné drezury Zdroj: The Horse Magazine Překladatel: Kateřina Lipinská Počet přečtení: 7476 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

I mezi drezurními trenéry najdete takové, kteří vycházejí z klasiky. V tomto díle představíme Miguela Tavoru, Portugalce, který je žákem samotného Nuno Oliveiry. Je velmi vysoko hodnoceným trenérem, působícím v Austrálii. Řeč bude o tom, jak se prostřednictvím cviků dostat od uvolnění ke shromáždění a také o výuce letmého přeskoku.

Kdo je kdo: Miguel Tavora

Major D. Miguel de Lancastre e Tavora (Abrantes) se narodil v portugalském Lisabonu a už ve věku osmi let se začal učit jezdit u známého jezdeckého mistra Nuno Oliveiry. Jezdil s ním až do osmnácti let, pak odešel do armádní akademie, kde hojně soutěžil v drezuře, parkurovém skákání i všestrannosti. Když mu bylo 28 let, zapsal se Miguel do armádního cvičitelského kurzu a protože prošel s více než 75%, pokračoval absolvováním mistrovského kurzu a stal se hlavním cvičitelem jezdectví ve škole v Mafře. Od té doby Miguel soutěžil především ve drezuře. V roce 1982, kdy mu bylo 39, Miguel vystoupil z armády a emigroval do Austrálie. Tam se svou ženou založil jezdeckou školu a získal veškerá možná cvičitelská osvědčení a jezdecké tituly. Od té doby připravil mnoho koní do stupně Grand Prix a stal se jedním z nejvyhledávanějších trenérů. Vede soustředění po celé Austrálii a nedávno i ve Spojených státech.

A jeho jezdecká filosofie v jedné větě? „Jednou větou je to dost těžké. Musíme dělat věci správně a nedělat kompromisy. Klasické - to není nic jiného než korektní a racionální. Musíte si to užívat, pokud si to užíváte, učíte se a pokud se učíte, užíváte si to tím víc."

V našem seriálu jej zařazujeme jako zástupce „klasiky" a žáka Nuno Oliveiry.


Lorraine Davey trénuje s Miguelem Tavorou...

Naším žákem tohoto měsíce je Lorraine Davey. Jejím koněm je Pinnacle Park Rasputin po importovaném hanoveránovi Daktylus, a protože jsme ho s Chrisem koupili jako hříbě spolu s matkou Fiery Pearl, mám na něm zvláštní zájem. Na práci ze země to byl ten nejotravnější nezralý mladý kůň, s jakým jsem se zatím setkala, ne zlý, ale neposedné, oždibující mládě. Lorraine z něj udělala elegantního a soustředěného drezurního koně, což svědčí o jejích koňařských schopnostech. Lorraine byla před lekcí dost nervózní, což jsme komentovali: 'kůň bude v pohodě, jezdec nám dělá starosti.'

Miguel s Lorraine a Rasputinem pracuje od jeho koupě před dvěma lety. Lekce začala Tavorovým typickým cvikem, dovnitř plec na kruhu (viz článek Going to Collection Laterally z června 1998 - na http://www.horsemagazine.com). "Vždycky začínáme jednoduchým cvičením, dovnitř plecí na kruhu, protože to koně uvolní, zprostupní a vyšle dopředu. Máme koně uvolněného, klidného a prostupného. Pak, po troškách začneme s cviky, vedoucími k většímu shromáždění."

„Také jsme při opracování používali kontracval, aby byl kůň narovnaný a ještě prostupnější. Teď je mnohem silnější, zralejší, takže můžeme s kontracvalem začít v lekci ještě dříve. Na začátku lekce se snažíme koně zprostupnit, připravit pro vážnou práci a nenechat ho podvádět utíkáním zádí vpravo a kroucením se doprava. Teď je mnohem prostupnější a klidnější."

A nyní více klusové práce. „Pokračujeme s dovnitř plecí na dlouhé stěně. Pak travers, renvers, cviky se zvyšuje stupeň shromáždění. Takže postupně pokračujeme od jednoduchého k těžšímu. Zlepšujeme shromáždění, aniž bychom narušovali pohyb vpřed, blokovali koně nebo mu brali chuť jít prostorně dopředu."

"Před několika týdny jsme začali s letmým přeskokem. Za použití některých cviků jsou změny docela dobré." První cvičení bylo vyjet ze stěny půlkruhem na střední čáru, pak udělat několik kroků polovičního překroku zpět na dlouhou stěnu a pak měla Lorraine požádat o změnu. „Poloviční překrok cval oživí, shromáždí, přiměje koně k lepšímu podsazení. On má tendenci během přeskoku trochu ztratit výraz, zploštit cvalový skok a táhnout se."

...Druhé cvičení spočívalo v tom, že Lorraine měla na kruhu v kontracvalu Rasputina přistavovat napřed dovnitř, pak ven do kontrasestavení. Několikrát, a pak požádat o změnu cvalu z kontracvalu do správného cvalu. "Tohle cvičení koně velmi uvolní, umožní mu v přeskoku se více vznést, dát více impulzu. Cvičení zlepšilo cval a tudíž i přeskok byl výraznější, silovější, vznosnější."
„Letmý přeskok záleží jen na kvalitě cvalu; je-li dobrý cval, je dobrý i přeskok. Je-li cval velmi dobrý, je i přeskok velmi dobrý. Když je výrazný cval, i přeskok je velmi výrazný. A je-li cval plochý, bez výrazu, i letmá změna musí být taková."

Když jsem naposledy viděl tohoto koně pracovat, zlepšoval se, ale pořád to byl takový kašpar; co přineslo takovou změnu?
„Obrovskou výhodou všech těchto cviků, které děláme, je, že to nejsou jen dobrá gymnastická cvičení, ale děláme mnoho přechodů, žádáme jednu věc a hned potom další, vytváříme koně pozorného k jezdcovým pomůckám."
„Kůň musí být pozorný k jezdcovým pomůckám, protože nikdy neví, co bude následovat, ta variabilita je veliká: z dovnitř plece může jít do dovnitř zádě, traversu, renversu, středního klusu. Jezdec vždy přechází z jednoho cviku do jiného, takže to není jen fyzické cvičení, ale i mentální. Kůň musí být vždycky připraven provést různé věci, které jezdec žádá."

Po lekci jsem si šel popovídat s Lorraine.

...Bylo pro tebe náročné vzít si mladého koně jako je Rasputin..
„Byly mu tři, když jsem si ho koupila. Miguel mi zavolal a zeptal se, zda by se mi chtělo přijít a jezdit tohohle koně. Zamilovala jsem si ho, jak jsem ho viděla, jezdila jsem ho a koupila. Nechala jsem ho samozřejmě prohlédnout veterinářem, ale koupila jsem ho, aniž bych ho znovu viděla."

„Nikdy jsem nepochybovala o koni, ale občas pochybuji o jezdci! Fyzické dispozice v mém věku..."

Vadilo by ti říci veřejně, kolik je ti let?
Krátká pauza... „Je mi padesát čtyři. Jsem už babičkou a drezurní úlohu jsem jela poprvé, když mi bylo čtyřicet sedm."

Děláš něco pro to, aby ses udržela ve formě?
„Než nasednu na koně, asi deset minut se rozhýbávám a protahuju. Když přiberu, cvičím aerobic, ale většinou se udržuji ve formě ježděním a prací kolem zvířat."
„Rasputin má 56 bodů EFA (body Australské jezdecké federace = EFA, získávají se za umístění na závodech a ukazují na úspěšnost koně - pozn. překl.). Soutěží na základním stupni obtížnosti, máme nějaká vítězství i umístění. Můžeme mít dobrý den a zachodit dobře, ale někdy je nervózní."

„Chci pokračovat v závodění. Někdy se při tréningu vyskytnou překážky, ale mám ho ráda a nikdy jsem o něm nepochybovala. Ráda bych s ním došla tak daleko, jak to půjde, jak daleko mě Miguel dokáže dostat."

Jak se cítíte, když pracujete na něčem novém jako třeba přeskoky?
„Nepřipadá mi to frustrující, ani nejsem zklamaná, dosáhli jsme, co jsme si přáli. Snažím se soustředit na dobré věci a na těch, které ještě nejdou, pracovat usilovněji. Na přeskocích jsem sama zatím moc nepracovala, protože jsem nechtěla nic pokazit. Ráda pokračuji dál, je to výzva."

Nepodařilo se mi najít přímo Miguela Tavoru na koni, zde tedy alespoň záznam jeho lekce: http://www.youtube.com/watch?v=YFFVjrwLMvY

Další díly

Připojené obrázky

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 1 čtenářů. Celkový počet bodů: 5.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com