Debbie McDonald (* 27.8.1954) je nazývána „první dámou americké drezury". Začínala jako parkurová jezdkyně, ale po vážném zranění se přeorientovala na drezuru. Největších úspěchů dosáhla s hannoverskou klisnou Brentina. Mezi ně patří dvě zlaté medaile na Panamerických hrách (Pan American Games) z roku 1999 – kategorie týmů i jednotlivců, stříbro na mistrovství světa v Jerezu v roce 2002 a bronz v roce 2006 v Cáchách. Dvakrát se dvojice zúčastnila olympijských her, v roce 2004 získala v Athénách týmový bronz. V roce 2003 byla první Američankou, která zvítězila ve finále Světového poháru. V roce 2005 byla tamtéž třetí.
Své první olympiády se Debbie zúčastnila po devatenácti letech drezurního ježdění: „Svůj úspěch připisuji tvrdé práci, odhodlání, dobré podpoře rodiny a přátel, vybudování dobrých základů a nakonec tomu, že jsem měla to štěstí, že jsem mohla pracovat s takovými trenéry. „Byli mezi nimi světově proslulí trenéři jako Klaus Balkenhol, Hilda Gurney, Lilo Fore a Steffen Peters."
Debbie odešla z vysokého sportu s Brentinou po nepodařeném výkonu na olympiádě v Pekingu v roce 2008: „Bohužel se nám to nepodařilo tak dobře, jak jsme doufali. Brentina se v obdélníku hodně bála světel a promítacího plátna." Ten rok Debbie slavila pětapadesáté narozeniny a Brentina osmnácté a rozhodla se, že je čas odejít: „Pokud soutěžíte na této úrovni, nechcete pokračovat, pokud to nedokážete zopakovat. A chtěla jsem, aby Brentina odešla do penze zdravá."
V současné době žije v Idahu se svým manželem Bobem, parkurovým trenérem, a živí se trénováním a pořádáním klinik po celém světě. Roku 2009 od Jezdecké federace USA získala titul ‚Trenérský objev roku‘ (‚Developing Coach of the Year‘).
Napsala Shannan Makauskas
Foto Alex Makauskas
Po mistrovství Nového Jižního Walesu se hrstka soutěžících rozhodla zůstat a tři dny jezdit pod bedlivým zrakem Debbie McDonaldové. Ursula Vandeventer, která také žije ve Spojených Státech, se totiž rozhodla uspořádat kliniku v Austrálii.
Přestože se kliniku podařilo naplnit, nějaké těžkosti nastaly. Ursula referuje: „Zklamalo mě, že mistrovské lekce musely být zrušeny pro nedostatečný zájem, ale ti, kteří chtěli, mohli přijít a setkat se s Debbie při obědě, kdy zodpovídala dotazy. Takže se zdá, že nakonec si to všichni užili."
Na lekcích s Debbie má svůj půvab i fakt, že je pouze pět stop (cca 150 cm – pozn. překl.) vysoká a dokáže ujezdit i 170 cm a více vysokého teplokrevníka. Ursula na klinice říkala, že hodně jezdkyň si stěžuje „Mám krátké nohy a velkého koně, pomoz mi!" Z toho důvodu jsem byla nadšená, že můžu mít lekci s Debbie, protože sama jsem spíš menší a momentálně jezdím valacha Goodtimes Solomona, který je vysoký 170 cm.
Při neutuchajícím lijáku, pořádné bouřce a profukování pode dveřmi jsme měli perfektní příležitost si vyslechnout Debbiiny tipy na opracování nervózního koně. Lekci jsme začali v kroku, seznamováním koně s pomůckami, které později použijeme v klusu. Debbie říká: „Je to velký kůň,. Ale je dost úzký. Jakmile ho naučíš senzitivitě a bude tě poslouchat, na velikosti nebude moc záležet. Tajemství ježdění silných koní jsou konstantní poloviční zádrže."
Pokaždé, když se kůň začal pokládat do otěže nebo pospíchat, Debbie mě požádala o dovnitř záď, dokud jsem opět nezískala jeho pozornost. Efekt tohoto cviku byl jako u poloviční zádrže přenesení více váhy na zadní nohy a také ho přiměl reagovat na mé pomůcky, aniž bych tahala za otěže nebo ho blokovala: „Chceme jet travers tak krátce, jak je to jen možné, jen požádej a když zareaguje, opět uvolni."
Cílem je jet travers jen jeden krok a nakonec pouze na moment stisknout vnější otěž, abychom získali pozornost koně. To je perfektní v momentě, kdy cítíte, že kůň táhne do otěže a chce převzít vedení. Můžete za otěž zatahat nebo škubnout, ale proč to neudělat snáz a nepostavit ho do traverzu? Ten ho přivede do shromáždění, aniž bychom museli příliš zasahovat otěží. Debbie zdůraznila přínos stranové práce ve získání pozornosti koně: „Pokud jen zatáhnete, když chcete zpomalit, blokujete zadní nohy. Pokud ho trochu sestavíte na dovnitř záď, začnete dělat něco se hřbetem a on nemůže utíkat."
Začínáme klusat a praktikujeme stejné cvičení, jako jsme dělali v kroku; jezdíme travers, dokud rytmus není pravidelnější. Pak se dostáváme přímo k polovičním zádržím: „I při opracování tu a tam měň ruch v klusu. Někdy ho jen zkrať tím, že pomyslíš na jeden až dva kroky pasáže."
Ale jezdit poloviční zádrže na silném koni bez zatažení za otěže není lehké. Debbie říká: „Když ho vzadu klepneš tušírkou, proveď to v laterálním ohnutí. Tak můžeš zjemnit ruku, aniž by začal utíkat." Pak jsme jezdili dovnitř plece na dlouhé stěně a Debbie komentovala, jak se můj kůň zarytě snaží zůstat na stěně: „Musí se naučit jít, kam ho vedeš a zůstat přitom rovný."
Pak jsme dostali za úkol jezdit je mimo stěnu, aby namísto vedení stěny vnímal mé pomůcky a přesně jak Debbie předpovídala, padal ven přes vnější rameno. Takže jsme vždy na několik kroků jezdili v mírném kontrasestavení. Vždy když se narovnal, pokračovali jsme v dovnitř pleci: „A teď jezdi přechody v dovnitř pleci a klepni ho vzadu tušírkou. Neztrácej kmih ve stranové práci. Shromáždi, poklepej tušírkou, aby šel trochu lépe a pak klid."
Pak jsme místo traversu používali jen krok v mírném kontrasestavení, aby zůstal ve stejném rytmu a po každých několika krocích našel znovu rovnováhu. S Debbie byla každá pomůcka a změna sestavení jemná a přesná. Debbie poznamenala: „Nepřeháněj kontrasestavení. To má za následek, že je kůň ještě méně rovný než na začátku. Musíš dosáhnout toho, aby mu správná pozice byla i nejpříjemnější, pak tam kůň bude chtít zůstat."
Také mi pravidelně připomínala, abych uvolnila spodní partii zad a paže, protože napětí v mém těle ovlivní, jak kůň půjde hřbetem. Pokaždé, když zareaguje správně, musím se v těle uvolnit a jak Debbie říká, „udělej mu to příjemné, ať tak zůstane." Končíme lekci a já se těším, že příští den navážeme na to, kde jsme skončili.
Špatné počasí se přes noc nezměnilo a druhý den jsme vcházeli do haly za podobných podmínek jako ten předchozí. Tento den ale přišla Debbie s novým nápadem, jak mého koně přimět k lepšímu soustředění na mě. Jezdili jsme v klusu a později ve cvalu na rovné čáře 10 metrů od stěny. Čekala jsem, zda můj kůň začne utíkat nebo být těžký v ruce a když to nastalo, měla jsem udělat obrat proti zdi, což připomínalo desetimetrový půlkruh. Pak jsme jezdili na diagonále a opět jsem měla dělat stejnou věc, pokud můj kůň začne být znovu těžký.
Tohle cvičení umožní přesun více váhy na zadní nohy, aniž by bylo třeba tahat za otěže a blokovat energii zezadu. Dále Debbie říkala: „Tohle ho přiměje na tebe počkat. Nikdy nebude vědět, kdy po něm bude žádán obrat a při jeho velikosti je tento obrat hodně náročný, takže začne poslouchat a čekat na pomůcky." Překvapilo mě, jak tohle upravilo jeho rytmus a už netahal za otěže a nesnažil se prchnout každých několik kroků.
Co se týče traversu, Debbie ráda střídá cviky, takže kůň nikdy nedostane příležitost ke hledání způsobů, jak z nich pryč: „Můžeš to dělat takhle, ale ne moc často, nebo přijde na to, jak z toho ven."
Debbie mě žádá o pracovní klus a snažíme se o poloviční zádrže: „Poloviční zádrž je nejčastějším špatně chápaným cvikem při výcviku. Lidé je často jezdí moc pomalu a zůstávají v nich příliš dlouho, čekají, že se něco stane. Nejsou si jistí, co přesně se má stát, ale čekají a pak vyjedou, aniž by něčeho dosáhli. Klíčem k dobrým polovičním zádržím je načasování. Je to víceméně jen přenesení energie na záď a pak uvolnění. Mělo by to být tak rychlé, že si toho nikdo ani nevšimne. Jen ‚ťuk, ťuk‘ vnější otěží a zase jdi."
V klusu na patnáctimetrovém kruhu jsme jezdili poloviční zádrže a Debbie mi připomínala: „Udržuj ho v přechodech ohnutého, tak zůstane měkký." Další těžkostí je udržet aktivitu, když ho beru zpátky: „Máš štěstí, že máš koně s tak aktivníma zadníma nohama, takže když chceš, aby je v zádrži používal, představ si, že chceš pasáž."
„Pokud ho musíš přikopnout, nech ho potom být. Ať je pro něj příjemné zůstat v tomto klusu. Chceš mít nohy uvolněné, takže požádej a jakmile zareaguje, uvolni."
Pak došlo na cvalovou práci a další poloviční zádrže: „Má tak prostorný cval, že když jdeš do zádrže, držíš ho v ní příliš dlouho. Jen ho přehoupni na záď, teď záď dovnitř a vzadu přiklepni – dobře, pohlaď ho."
Debbie puntičkářsky hlídá načasování pomůcek. Podobně jako při tréningu Andrewa McLeana, založeném na tlaku a uvolnění, a v každém jiném velkém tréninkovém systému na světě musíte odměnit správný pokus hned, jak k němu dojde: „Když zareaguje a zpříjemníš mu to, bude mít tuto pozici rád a pokud mu to usnadníme, zůstane v ní."
Debbie, stejně jako další mezinárodní trenéři, kteří přijedou do Austrálie, ukazuje, že neexistují žádné zkratky ani skrytá tajemství. Ale na rozdíl od některých německých trenérů, kteří nasednou, s nohama v jedné přímce s rameny a v úzkostně perfektní pozici, Debbie ukazuje, že kde je vůle, tam je i cesta a ona je dostatečně inteligentní trenérkou, aby nám ukázala, jak na to.
Odchytila jsem Debbie po jejím australském turné:
Co si myslíte o australských jezdcích?
„Byla jsem mile překvapená kvalitou jezdců i koní, byla mnohem vyšší, než jsem očekávala."
Jaké jsou časté problémy, se kterými se na svých klinikách setkáváte?
„Co jsem zjistila, a je to problém i USA, je nedostatek trenérských zkušeností. Nejvíc je vedení potřeba na začátku a musí být vybudovány pevné základy, než se posunete výš. Jezdci se snaží dostat své koně do vyšších úrovní příliš rychle bez dostatečně pevných základů."
Je hodně jezdců, kteří nemají jasno v tom, jak jezdit poloviční zádrže?
"To je další téma, které často není pořádně pochopeno a často špatně vykládáno. A je to univerzální, netýká se to pouze Austrálie."
Uvažovala byste o přijetí Australana do tréninku ve vaší stáji?
"Moc ráda bych přibrala víc mladých jezdců a to z celého světa, ale kvůli svým dalším závazkům netrávím doma tolik času, abych jim dokázala nabídnout a zaručit tolik, kolik by potřebovali."
Zastupitelé města Pardubic na sklonku roku 2024 schválili mnohamilionovou dotaci na výstavbu nového kolbiště. ...
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Jelen desaterák s křížem mezi parohy, symbol svatého Huberta, absolvoval tradiční cestu ...