Putování v sedle po českých luzích a hájích

22. 06. 2012 11:00, Aktualizováno 24. 06. 2012 15:04

Obrázky: 37

Autor: Lenka V. Foto: archiv autorky Rubrika: Jezdecká turistika Počet přečtení: 10238 Počet komentářů: 34 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Čtenářka Lenka se s námi podělila o zážitky z putování na koních po České republice. Během 9 dní urazili ze Svojetic u Prahy až k Bystřici pod Hostýnem u Kroměříže více než 320 kilometrů!

Putování v sedle se zúčastnila dvojice koňák Leoš - kůň Sabat a koňařka Lenka - kůň Jeffry. Oba koňáci rajtují v sedle více než 15 let, tudíž mají letité zkušenosti. Koně budou za pár dní slavit 6. narozeniny. Putování v takovém rozsahu bylo pro obě dvojice velkou premiérou. Tito koníci měli zatím „jen" za sebou lehčí - maximálně 3denní putování. Nyní je čekalo přes 300 km!

Oba koně museli absolvovat řádnou přípravu na tak dlouhou trať. Před výjezdem dostávali energetické krmivo a museli být nakováni (jinak jsou koníci naboso). Angloarab Sabat nesl dle odhadu svého majitele na sobě zátěž o celkové hmotnosti 125 kg, slovenský teplokrevník Jeffry asi 95 kg. Koníci ve výborné formě - angloarab plný energie vyhledával „bubáky", aby bylo trochu veseleji poblíž skruží, velkých kamenů apod. Slovenský teplokrevník (v krvi podíl furiosa) pro svou vynikající povahu se občas leknul jen srnek nebo maličkostí, takže žádný problém s ovladatelností koně. Koně zvládnou jakýkoliv terén naprosto bez problémů. Tempo se střídalo krok, cval.

Jihomoravský kraj - absolvovali jsme náročné stoupání do kopce a další kopec před námi v lesePlán trasy jsme si pečlivě stanovili a zaznačili před výjezdem do mapy. Občas jsme jen vyznačili trasu dle skutečnosti pouze v případě odchylek od původní trasy. Na mapě vše vypadá snadno, realita je jiná! Mnohé turistické značky byly velmi špatně zaznačené nebo zarostlé křovím či oplocené plotem. Vyjíždělo se v brzkých ranních hodinách, abychom se vyhnuli nepříjemným muškám. Denní limit trasy nebyl stanoven. Jakmile se nám líbilo místo na přespání nebo bylo blízko vody, založili jsme tábor. Koníci se nejprve pásli volně poblíž nás, poté se dali na lanovku (stromy dále od sebe). Večer se vařily sáčkové polévky nebo fazole v konzervě a přes den se žvýkalo hovězí sušené maso Jerky, které dodalo potřebnou energii. Občas jsme zavítali na jedno točené do hospůdky.. Koníci to měli snadné - trávy bylo dostatek a v případě potřeby bylo možné zastavit u potravin a koupit ovesné vločky, které by dodaly okamžitou energii.

Co se týče naší výbavy, zdůrazním to nejdůležitější: provazová ohlávka, dlouhé vodítko, dostatečně dlouhé lano a očko na provlečení vodítka (na lanovku) na úvaz koně, hřbílko, kopytní háček, potřeby na vaření, jídlo, čaj, voda, hygienické potřeby, čelovka, šití, oblečení dle počasí + pončo, spacák, alumatka, doklady + pojištění koně, své doklady + peníze. Doporučuji sušené maso Jerky (vydá jako oběd).

Den D jsme si vybrali na jaro. Není tolik teplo (nicméně zrovna nám počasí přálo a bylo neskutečné horko), nelítá tolik hmyzu (lítalo až moc mušek) a hlavně koníky neotravovali ovádi. Den D nastal v sobotu 28. 4. 2012. Celou dobu jsme se na tento velký den připravovali. Já se svým koníkem už loni na podzim, kdy přes pečlivou přípravu koní nám to nevyšlo, jelikož den před odjezdem si můj koník Jeffry natáhl šlachu a byl téměř měsíc v klidu...

1. den1. den putování

Najeli jsme 48 km. Svojetice - Sázava - Český Šternberk - Čestín.

Ponaučení z prvního dne: nikdy nepodceňujte správnou výstroj koně. Obzvláště deky. Je lepší mít více dek, a hlavně kvalitních. Kvalitní deka neodře koni kohoutek, lépe se rozloží váha zátěže a není problém s klouzáním deky. Leoš zjišťuje, že udělal začátečnickou chybu. Koupil svému koníkovi 2 nové deky a ty neseděly... Použil deky, které jsou pod jeho sedlo Mc Clellan nevhodné, byť dobře rozloží váhu na zádech. Koníka to mírně dře, zvláště na kohoutku, a po prvním dnu to je na kohoutku znát. Dále je třeba vyzkoušet výstroj nejlépe s bagáží ještě před započetím celého putování, aby se zamezilo případným problémům během putování.

2. den

jsme najeli pouze 31 km. Čestín - Zruč n. Sázavou - Ledeč n. Sázavou.

Důvodem je neustálé přesedlávání kvůli klouzající dece. Nakonec vzdáváme boj s dekou a poprosíme bráchu Leoše, aby dojel s již „zajetýma" dekama, abychom problém nemuseli dále řešit.

3. den

najeto 41 km. Ledeč n. Sázavou - Lipnice n. Sázavou - Šlapanov.

Stále vyhlížíme mraky, jak zněla předpověď. A nic. Stále se na nás usmívá „zlaté kolečko". V tento den si Sabat „ustlal" v poli se svým jezdcem na zádech. Silná slova srší, kůň se znovu přesedlává. Celá výstroj se hnula a odřenému kohoutku musí být ještě více ouvej. Hlavně, že se koník stihl pořádně „napudrovat". Všude se chystají na čarodějnice, a tak hudba v dáli hraje až do pozdních hodin.

4. den

jsme opět ujeli 41 km. Šlapanov - Žďár n. Sázavou - Radešínská Svratka.

Jsme v polovině trasy. Celkem najeto 161 km za 4 dny!!

5. den

byl velmi vysilující. Ušli jsme 48 km. Pokračujeme k Bystřici n. Pernštejnem - Bedřichov - Černá Hora.

V jednom úseku musíme sesedat a jít vedle koní. Modrá stezka je naprosto nesjízdná pro naše čtyřnohé přátele. Úsek je pro koně úzký a velmi kopcovitý. Volíme cestu lesem nelesem a překonáváme překážky, jiná cesta tudy nevede.

U Macochy6. den

jsme ujeli 52 km v náročném terénu. Rájec - Propast Macocha - Vyškov - Pustiměř.

Ráno zjišťujeme, že bude moudré do deky za 2.000 Kč (deka Navajo) udělat pořádný zásah, a to z důvodu naprosto dodřeného kohoutku Sabata. Deka mu nesedí, jak by měla, je křivě ušitá a pro koně to musí být hodně nepříjemné. Deka dle odhadu (dle náplně) může mít hodnotu 500 Kč... Odřezáváme kus v místě kohoutku koně.

7. den

jsme ujeli 30 km. Nezamyslice - Kojetín - Chropyně.

Koníci mají větší pauzu na odpočinek a sedláme až po obědě. Deštík je osvěžující jak pro nás, tak pro naše koníky. Oblečení však potřebujeme suché, a tak vytahujeme ponča.

8. den

- jsme téměř v cíli. Břest - Holešov - Jankovice.

Ujeli jsme 25 km a jsme rozhodnuti jet až do Bystřice pod Hostýnem, kde zakončíme naše putování. Půda na naší zahradě je však velmi mokrá - byla průtrž mračen (tam by byli koníci na lanovce mezi stromy), a tak zůstáváme na ranči v Jankovicích (koníci jsou večer pod střechou zatímco venku prší). Zde přenocujeme a následující den putujeme pouze 10 km - Jankovice - Hostýn na svěcení zvonů před kostelem - Bystřice p. Hostýnem. Cíl byl pokořen.
Celkem máme najeto v sedle 326 km za 9 dní.
Cesta do domovské stáje již byla přepravníkem.

V cíli

Co dodat závěrem:

Příprava trasy: nepodceňujte. V případě delšího výjezdu klidně stačí turistická mapa na www.mapy.cz, kde dle zkratky „zem." (jako zem. usedlost) nebo značení „dráty el. vedení" nebo pochopitelně značených turistických tras se dá dobře orientovat. Nám stačilo měřítko 1500 m a vystačili jsme si pouze s mapami na internetu. Ve velmi výjimečných případech jsme se odchýlili od trasy, kterou jsme si před svým odjezdem stanovili. Měli jsme zakoupené klasické turistické mapy, ale ani jednu jsme cestou neotevřeli.

V případě, že se vydáte na podobnou cestu, nepodceňujte přípravu koně a trénujte! Pokud máte schopného zdravého koníka, zvládne to bez problémů. Rozhodně koníka nakovejte. Já mám koně běžně naboso, ale tuto cestu by ve zdraví naboso nezvádl. Cesty se nedaly vybírat. Od kamenitých, šotolinových cest po asfaltové až měkké cesty. Těžko vybírat pro bosé koně.

Pod článkem najdete mapy s vyznačenými body, trasa je však velmi orientační. Mnohé města a obce se neprojížděly, jde jen o přiblížení naší trasy. Přesné mapy cest můžeme poskytnout na vyžádání.

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. karol

    Super

    11:29 - 22. 06. 2012

    Blahoželám ku krásnej dovolenke. 17.t.m. t.r. sme sa tiež vrátili z trailu Krupinskou vrchovinou a Štiavnickými horami, ktorá trvala 6 jazdeckých dní a jeden oddychový, v jedinom týždni kedy pršalo. (Nočné burky boli pravidlom) Mala iba 210km, priemerná denná dávka bola 30km, prevýšenie však podľa google maps vykazovalo + 3553m / - 3547m, kone boli bosé (makadamu tam bolo tiež požehnane). Dve angloarabské kobyly to všetko zvládli na jedničku. Každému milovníkov koní to môžem iba želať.

  • 2. bowly

    ...

    11:33 - 23. 06. 2012

    Putovat se svym konem bych casem taky chtela...ale jet 9 dni s konem co ma rozedrenej kohoutek a kupodivu se to den ode dne horsi...to bych nechtela. A kovat kone jen kvuli jednomu vyletu, kdyz je jinak zvyklej naboso, to teda taky ne :-(

  • 3. kathey

    ...

    11:43 - 23. 06. 2012

    Reaguje na 2.

    Myslela jsem na to samé. Vyjet s neozkoušenou výstrojí je blbost, ale prostě stát se může, náhoda je blbec. Ale vesele si pokračovat dál... v posledních dnech si říkám, kéž by ta zvířata mohla mluvit.

  • 4. lavera

    :-(

    12:39 - 23. 06. 2012

    Reaguje na 3.

    Moje řeč :-( Pokračovat v náročné trase i přes zranění kohoutku koně, to hraničí s týráním zvířat! :-(

  • 5. Darling d`Agua

    ...

    14:05 - 23. 06. 2012

    Reaguje na 3.

    Nechápu.. kůň měl "naprosto dodřený kohoutek" a přesto se na něm vesele jelo dál.

  • 6. bowly

    ...

    15:49 - 23. 06. 2012

    Pri cteni clanku sem porad myslela na ten kohoutek ze absolutne nevim kudyze ste to putovali, ani fotky sem neprohlidla....

    "a to z důvodu naprosto dodřeného kohoutku Sabata. Deka mu nesedí, jak by měla, je křivě ušitá a pro koně to musí být hodně nepříjemné"

    Tak to je husty, nechapu jak jste mohli s naprosto dodrenym kohoutkem 6.den jeste v klidu putovat dalsi tri dny, co jste pro toho kone udelali krome toho ze jste vystrihli deku??...to je sileny. Okamzite bych kone nalozila do vozejku a odvezla domu at ma klid. Svedomi by nedovolilo na koni v tomto stavu pokracovat. Za me teda palec dolu..takovy putovani bych zazit nechtela. Minuly rok tu byl clanek o vandru tusim od Caine a to bylo super cist.

  • 7. lavera

    :-(

    17:20 - 23. 06. 2012

    Reaguje na 6.

    Taky nechápu, jak s viditelně poraněným koněm (dodřeným kohoutkem) mohl někdo pokračovat v cestě.
    Za mě oba palce dolů :-((

  • 8. Eva Holubcová

    nejen kohoutek

    17:43 - 23. 06. 2012

    i výživný stav zvířat by mohl být o dost lepší. Ale fotky mohou zkreslovat.

  • 9. Nene

    ...

    18:18 - 23. 06. 2012

    Já právě nechtěla být za rýpavou :( Ale jakmile bych zjistila odření, slezla bych, odsedlala a volala auto s vlekem. Nechápu, že jste pokračovali dál.
    Též palec dolů

  • 10. Caine

    OT vandr od Caine :)

    20:27 - 23. 06. 2012

    Děkuju za pochvalu, potěší. Pokud všechno bude klapat, plánujeme letos vyrazit znovu. A já se odhodlávám dát 100km po Křivoklátsku sólo. Tak když redakce dovolí, budete mít zas co číst :)

  • 11. bowly

    OT

    20:56 - 23. 06. 2012

    Reaguje na 10.

    Jojo neni zac, clanek se mi libil mnohem vic a hlavne o sto procent lepsi pristup ke konim (zajisteny prepravnik kdyby neco, pokud kone meli citliva zada, slo se pesky, nekteri tusim i kousicek cesty dojeli prepravakem zejo...bral se proste ohled na kone).

    Tady mi to pripada ze slo hlavne o to, pokorit predem stanoveny cil bezohledu na to, jak se citi kone. No hlavne ze byli ke konci atrakci pro turisty :-/

  • 12. lavera

    a ještě jeden postřeh

    10:31 - 24. 06. 2012

    cituji: "Rozhodně koníka nakovejte. Já mám koně běžně naboso, ale tuto cestu by ve zdraví naboso nezvádl. Cesty se nedaly vybírat. Od kamenitých, šotolinových cest po asfaltové až měkké cesty. Těžko vybírat pro bosé koně."

    Aneb kterak udělat všechno proto, aby kůň schromnul.
    Pokud nějakou cestu kůň nevzládne naboso, tak očividně povrch není korektní.
    Kůň nepatří na kamení a asfalt, a je sice pěkné, že kopyto se ochrání podkovou, ale klouby a chrupavky už se ničím neochrání, ty dostávají na prdel (a s podkovou na tomhle podkladě dvojnásob).

    Než s koněm absolvovat trasu a la "cesty se nedaly vybírat" ... to bych radši dělala pěší turistiku. Není to sice taková machrovina, jako jet v sedle, ale vézt si prdel za každou cenu... no fakt nevím.

    Jako kdyby chtěl někdo něco takového absolvovat s mým koněm (včetně dorasovaného kohoutku), dala bych mu pár facek.

  • 13. nitka

    Povrch

    10:54 - 24. 06. 2012

    Jako- v zásadě samozřejmě souhlasím, kůň nepatří na šutry a asfalt, ale přecejen bych se v tomto chtěla autorky zastat. Myslím si, že nikdo prvoplánově cestu po takovém povrchu nevyhledává, ale naše republika bohužel není zas taková nedotčená divočina, aby se dal naplánovat vícedenní vadr a takovéto cesty úplně minout. Navíc asi podle mapy nejde tak docela poznat, jak povrch bude vypadat. Asfalt možná lze tušit, ale šutry, nadrcenou střešní krytinu atd. -to z mapy nevyčtete.
    Autorka určitě netvrdí, že takhle vypadala většina cesty, ale já osobně si nedovedu představit putování po republice odněkud někam jen po ideálních měkkých cestách.
    Já osobně jezdím v kraji, kde lišky dávají dobrou noc a i tak - chci-li se někam dostat a ne se jenom motat na louce dokola, sem tam prostě jdu přes šutry nebo přes asfalt. Bosá welška nevypadá, že by jí to vadilo.
    Jinak - dorasenej kohoutek samozřejmě nekomentuju.

  • 14. Nene

    Re lavera

    11:12 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 12.

    Trochu OT, ale musim.
    Lavero myslím si, že ohledně terénu to vidíš moc přitažené za vlasy. Jasně že kůň nežije celej život na kamenech a asfaltu - ovšem taky né na pískové jízdárně a neskáče přes kulány dřeva.
    Takže tu pořád neodsuzuj lidi, co jezdí s koňmi i jinde. A ano, potřeba nakovat, pokud si nebudu jistá obtížnosti terénu je 100 x lepší než odvážně jet na boso a koni přivodit otlaky. Je sice blbé, že koně nezvykali na podkovy dřív než vyjeli, ale to tu taky nepíšou, takže tomu tak předešlí měsíc klidně mohlo být. Mě jediné co vadilo je ten kohoutek. Jinak ať si každý brouzdá co potřebuje, - koně jsou očividně zvyknutí na delší terény.

  • 15. lavera

    ...

    11:15 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 13.

    reagovala jsem na větu \"bosý by cestu ve zdraví nezvládl\" (od člověka, co klidně pokračuje s plně naloženou bagáží na koni s dodřeným kohoutkem)... to nezní jako - párkrát opatrně přešel přes makadam nebo silnici.

  • 16. kathey

    text

    11:20 - 24. 06. 2012

    Já bych ještě podotkla, že samotný text by snesl notné stylistické úpravy. Dost mi také při čtení překáželo časté střídání (málem co věta) času přítomného a minulého. Celkově, jak kvůli obsahu, tak formě, dávám článku palec dolu.

  • 17. karol

    Kôň nepatrí na tvrdí podklad?

    16:45 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 12.

    Nie je pravda že kôň nepatrí na šutry a asfalt. Kroková práca po kameňoch a asfalte koňovi tak akourát nohy zocelí a nezničí. Väčšina vytrvalostných koní behá po kameňoch aj vo vyšších chodoch a slúžia do vysokého veku. Je to iba o postupnosti a trénovanosti. Tiež kritika kondície koní mi pripadá nemiestna, lebo naše oči sú žiaľ zvyknuté na vyžraté kone. Tie však okrem hmotnosti jazdca a bagáže musia niesť aj nejakých 50-100kg zbytočnej hmotnosti navrch. na vytrvalostnú záťaž by nemala kondícia stúpnuť cez piaty stupeň. Na ddruhej strane nenakovaný kôň - pokiaľ má natrénované kopytá - si šetrí ostatné štruktúry, lebo otrasy tlmí.

  • 18. lavera

    nesouhlasím

    17:42 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 17.

    Karol, v tomhle s Vámi nesouhlasím. Pravidelná a soustavná práce na tvrdém a nerovném podkladě pohybový aparát koně nadměrně opotřebuje, zvlášť ve vyšších chodech jako třeba klus anebo cval (nejvíc skoky a doskoky), to tak prostě je, posílit a zocelit se dá kopytní rohovina, šlacha...ale nikoli chrupavka a kloub. Toto mám přímo od MVDr. Žerta (VFU Brno), jelikož koně s pohybovými problémy (artróza), způsobeného zátěží na nevhodném povrchu (a zdaleka to nebyl asfalt nebo kamení), mám doma, nyní v invalidním důchodě, a několik let jsme ho léčili... a to všemožnými způsoby jak nahradit poškozené opotřebené chrupavky (kúry Bohnarenu, Adequanu a Tildrenu...). Částečně, a dočasně, samozřejmě, protože co se poškodí a opotřebí v kloubu, to už se navrátit nedá, jen se to dá oddálit. Takže v tomto mám několik let zkušeností, které bych nejraději neměla.
    A o to možná víc jsem teď paranoidní, co se povrchu týče...a úplně nejvíc alergická na věty "ono se to utuží...ono se to zocelí", jako alibistickou výmluvu proč s koněm dělat na nevhodném povrchu.

    Bosý kůň sám, pokud má pod nohama nevhodný podklad, si sám zpomalí (případně jde jinudy, pokud má na výběr). Podkované kopyto je svým způsobem znecitlivěné a hůř tlumí, proto paradoxně pohyb s podkovaným koněm po špatném povrchu je ještě horší než s bosým koněm. Kůň se sice pohybuje zdánlivě lépe ("ono to jde i na šutrech"), ale klouby se opotřebují stejně, ne-li více.

  • 19. Leithian

    no nevím....

    17:59 - 24. 06. 2012

    pro laveru. Z 90% s tvými názory a popisky souhlasím a i to co píšeš dává do jisté míry smysl ale... moc dobře si pamatuju jak pan váňa jako část tréninkiu (opravdu nepamatuji jak často!) zaváděl akci hurá jde se pár km dopotůčka vycourat koně (silnice z 90% a navíc asfaltka a zpátky se to bralo do mírného kopečka po tom asfaltu klusem.. bylo to cca na 45minut možná o něcomíň o něco víc s tímže cca 5-10 minut se couralo ve vodě tak netuším jak konkrétně velká vzdálenostto byla a co vím tehdy když toto praktikovalmu dost koní běhalo jako 13letých pár i starších... Ano dost koní z tehdejší doby je mrtvýchale rozhodně aždo konce netrpěli nějakým vážnějším opotřebením čehokoli u pohybového aparátu vronsky chodil pod sedlo snad i ve 20 kardansmix sloužil děckám na jízdárně.. atd at (co ti koně pomřeli povětšinou koliky či úrazy typu zlomená noha a jiné) anebo prostě stáříči infarkt. To by potom koně v jeho tréninku tedy neměli být vubec schopní po x letech (jako kedon) v těch ještě 12,13letech běhat těžký steeply? pokud se tím nohy ničej ažtak moc.. nebo jak dlouho se tim kůň musí zatěžovat a jak často?
    Není to myšlenojako rýpání jen mi pro mě tyto dvě protichůdné informace trošku nedávají smysl :-)

  • 20. Leithian

    ps.

    17:59 - 24. 06. 2012

    ráda přijmu vysvětlení či upřesněníprostě to fakt tak úplně nechápu :-)

  • 21. leprechaunek

    klus po silnici

    18:08 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 19.

    Leithian, nejsem žádný odborník, ale pamatuju si, že přesně o tomto byla zmínka v jeho životopisu - s vysvětlením, že rychlý a tvrdý úder kopytem na asfaltu uvolňuje ze svalů kyselinu mléčnou. Tzn - jakoby uvolnění svalů po tréninku...
    Otázkami mě neničte, ale tahle formulace je dohledatelná v knížce "Třináct Taxisů Josefa Váni."

  • 22. lavera

    upřesnění

    18:35 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 19.

    K tomu krátkodobému vyklusávání po rovném tvrdém podkladě (asfalt, beton), u dostiháků to bývala (anebo dodneška je) běžná praxe. Ale tam je důležité, aby ten podklad, když už je tvrdý, byl rovný (ne hrbolatý), protože to kopyto v momentě úderu musí utlumit váhu několika stovek kg, a v momentě, kdy by ještě mělo vyrovnávat nerovnost, a to kopyto se viklalo jakoby do boku, dochází k dalšímu opotřebení, celého závěsného aparátu. Vyklusávání po tvrdém povrchu zpevňuje šlachu, a napomáhá uvolňovat ze svalů kys.mléčnou, jak píše leprechaunek... ALE prostě opotřebovává kloub, co náraz, to opotřebení.

    Opotřebení kloubu se pak projeví ve formě různých artróz.

    Překlopu kopyta u koně, který má už artrotické změny na RTG, se pak pomáhá ortopedickým kováním, kdy se podkovou do tvaru sáňky (více nebo méně) pomáhá odvalení kopyta... (většinou v kombinaci s tmely typu Luwex nebo Wettec, které změkčují a pomáhají tlumit nárazy), a tohle ortopedické kování v určité fázi, kdy "sáňka" už je dost (podkovy typu full roll a nebo rock´n´roll) pak působí tak, že sice ulevuje opotřebené chrupavce, ale zároveň přetěžuje šlachu (mezikostní sval), hlavně naopak v kombinaci s hlubokým.
    Takže pak už je to koloběh "výběru menšího zla ze dvou zel" :-(


    Laicky řečeno - všeho s mírou. Jasně že. Kůň nezchromne, když v rámci vyjížďky přejde po silnici nebo po cestě vysypané kameny.
    Myslela jsem to spíš tak, že pokud někdo nakove s tím - teď můžu lítat po tvrdým a šutratým, tak to je špatně. Anebo že někdo vezme koně na stokilometrový vandr, na kterém předpokládá tak špatný povrch, že kvůli tomu jinak zdravého bosého koně, co neměl problémy, musí nakovat, protože jinak by to nezvládl- trošku si ťukám na čelo, že to někomu za těch pár fotek a machrování před hospodou stojí.

    Bráno z pohledu člověka, který má za sebou několik let marné léčby (a konzultací s mnoha veterináři, včetně vet. kliniky v Brně) koně, který "zchromnul" intenzivní zátěží na nevhodném povrchu.

  • 23. Nene

    úhel pohledu

    20:17 - 24. 06. 2012

    A co to brát jinak....protože zrovna já znám koně co má těžce přes 15 let s tím, že odjakživa běhal vytrvalost. A věřte či ne opravdu na nohy netrpí. A na terén byl zvykán takovej kůň pěkně dlouho. Navíc si myslím že pokud člověk ví, že koně má obutého, a,, musí,, absolvovat podobně těžké terény, tak jako že třeba ve vytrvalosti si vybírat jaksi nejde. Já osobně koně cpu kloubními preparáty prostě preventivně, tak jako to dělám u těžkého plemene psa, tak počítám s opotřebováním chrupavek u koně, takže je doplňuju pravidelně. A nikdo mě nepřesvědčí o tom, že když koně zvykám i na kameny a asfalt že ho zaručeně přivedu do hrobu. Navíc řešit tento problém až nastane je trochu pozdě. Protože to jsou chrupavky už v degenerativní stavu.

  • 24. lavera

    ...

    20:54 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 23.

    A taky není kůň jako kůň. Jsou koně od přírody konstitučně tvrdý (i určitá plemena), a koně co už se třeba narodí s genetickým předpokladem (malé kopyto, úzké kopyto, strmé spěnky) že do budoucna ty problémy budou, a pak už se management zátěže a povrch, po kterém je kůň zatěžován, musí od začátku hlídat preventivně a přistupovat k tomu individuálně, právě aby se předešlo problémům do budoucna. Něco jiného je třeba tvrdý arab s korektním extreirérem v porovnání s ČT-čkem, které má 700 kg, strmý postoj a dvojulky kopýtka.

  • 25. Nene

    ..

    22:47 - 24. 06. 2012

    Reaguje na 24.

    Ano s tím souhlasím

  • 26. karol

    Behania po tvrdom

    06:54 - 25. 06. 2012

    Reaguje na 18.

    Lavero, veci nie sú čiernobiele. Ja hovorím o tréningu. Znamená to postupné navykanie tkanív. Niečo iné je kôň, ktorý je 22 hodín v maštali, potom 5 minút krokuje a ide sa skákať. Tomu vadí aj normálny pružný podklad, lebo záťaž pri doskoku je enormná. 15 minút trvá v kroku kým sa začne vylučovať do kĺbu kyselina hyoaluronová, ktorá nárazy tlmí. (Nepamätám sa kde som to čítal). Moje vytrvalostné kone kedysi pracovali celý rok v kroku s postupným narastaním zaťaže v sedle a dobou v sedle strávanou až na 6 hodín 2x týždenne. Až potom sa začal normálny tréning. Na druhej strane s koňmi, ktoré tento tréning neprekonali (napr. t.č. moje angloaraby) po šutroch necválam a po kamienkoch ani neklušem Idem zo sedla dolu a šlapem vedľa koňa. Po hladkom asfalte však klušem bežne. Presne ako píšeš. Nepodkovaný kôň mi sám povie v ako momentálnom stave sú jeho kpytá. Teda nie, áno či nie, ale ako.

  • 27. lavera

    a teď ta pointa

    08:51 - 25. 06. 2012

    Reaguje na 26.

    Já bych to teda ještě upřesnila, protože jsem to celé psala narychlo a když to po sobě zpětně čtu, tak to vyznělo trošku jinak než jsem chtěla.

    Úplně původní moje myšlenka byla reakce na tu velice nešťastnou formulaci autorky textu, že trasu bez podkov by kůň "ve zdraví nedal" - přestože je předtím měla bosé a zvyklé, takže představa kudy ta trasa musela vést, že to v člověku zanechá pocit "ve zdraví nedal", ve mě vzbuzuje docela hororové představy.

    Ještě teda když vezmeme v potaz, že jezdci dost bezohledně pokračovali v trase i přes zranění kohoutku koně, takže se s tím nepárali a očividně je během cesty "jen tak něco je nerozhodilo".

    Takže pointa byla, že pokud si někdo myslí, že když koně nakove aby s ním mohl bez omezení běhat po kameních a rygolech - tak právě z toho omylu jsem ho chtěla vyvést. Pohybový aparát trpí, akorát to není poznat. A s podkovou ještě víc, protože podkova méně tlumí.

  • 28. janinka

    o vandrech a koňských nohách

    09:26 - 25. 06. 2012

    Reaguje na 27.

    Naprosto souhlasím s Laverou.
    Ve svých 18 jsem šla s kobylou 273 km za 6 dní, byla naboso. Došla lehce hubenější, nicméně pořád ne hubená. Měla jeden škrábanec na noze, který si vyrobila poslední den, ani to neoteklo. Jednou se přerazila, následujících 10 km jsem pečlivě hlídala, jestli neodhalím nepravidelnost. Kdyby se mi zdálo, že kulhá, nebo kdyby byla jakkoli zraněná pod sedlem, buď bych volala přepravák, nebo bych dala třeba týden pauzu - kdybych jooo chtěla pokračovat a měla hafo času. Chci tím říct jen to, že putování na koni je krásná věc a jde dělat i s většími ohledy na koně. ;-)
    Ještě, kdybych chtěla trajdat po tvrdém a nechtěla chodit pěšky a prostě bych chtěla JET, šla bych spíš cestou bot, než podkov. A určitě bych koně nekovala těsně před vandrem. Ale já koňské nohy prožívám víc než všichni kolem... :-)

  • 29. ramirka

    :-/

    09:42 - 25. 06. 2012

    No, ten odrený kohútik bol na mňa trochu moc...chápem, že počas vandru sa môže stať všeličo a nie všetko sa dá flexibilne k spokojnosti okamžite vyriešiť, ale príde mi, že bola úplne podcenená základná príprava- výstroj a príprava koňa. Či bol problém v nepadnúcej kĺzajúcej deke alebo skôr v nepadnúcom sedle (!) môžme len hádať..ale na mieste toho koňa by som asi nechcela byť /so 125 kg na zdretom kohútiku/.

  • 30. lenkq

    provazová ohlávka

    23:28 - 27. 06. 2012

    Mě teda zaráží, aniž bych chtěla někoho kritizovat, ta provazová ohlávka na uvázání na noc. Přijde mi to nebezpečné, asi bych moc klidně nespala...

  • 31. lavera

    článek v Jezdectví

    14:36 - 30. 06. 2012

    ještě k těm povrchům a pohybu koním po tvrdém - velice pěkný a (za něj všechny palce nahoru), článek sepsala jaja v nejnovějším Jezdectví. Doporučuju všem, komu záleží na zdraví a komfortu svých koní, přečíst minimálně 2 x a některé pasáže podtrhat!

  • 32. nugetka

    lékárnička

    16:28 - 30. 06. 2012

    Teda, vícedenní špacír jsem s koněm nikdy nejela, ale zaráží mě několik věcí. Když pominu ten kohoutek (např. moje kobyla by už 3. den takového bezohledného rasování nikoho na hřbet nepustila), tak formulace "Tempo se střídalo krok, cval." mě dorazila mnohem víc. To jako western nezná klus? Mám dojem, že je to standardní chod, pro koně míň náročný než cval. Jako poslední věc mi chybí v základní výbavě lékárnička. Možná jsem slepá, ale nikde jsem nenašla ani zmíňku o tom, že by jí s sebou vezli, resp. že by ten kohoutek během jízdy ošetřili dezinfekcí (takovej špinavej, zapocenej, nevydezinfikovanej kohoutek po 9. denním vandru, to musí být pro koně vyloženě pohádka). Koně mají nohy holé, bez bandáží, bez chráničů, co by asi výletníci dělali, kdybi si ti nově nakovaní koně rozervali někde nohu? No a co se týče výživovýho stavu a vloček hozených na zem........?

    Ať se pisatelka klidně naštve, ale nesnáším tenhle typ rádobywesterňáků, kteří jezdí jen krok-klus, koni na 9-dennim vandru hodí vločky na zem (a ještě o tom píšou jako že co by vlastně herky chtěly, zelenýho je všude dost), celou dobu neřeší rozervaný kohoutek, hlavně, že mají fotku od cizí hospody...........za mě ten palec hooodně hluboko dolu.

  • 33. nugetka

    oprava

    16:30 - 30. 06. 2012

    Reaguje na 32.

    Oprava za hrubku. Kdyby se píše s tvrdym Y a ty chody krok-cval.........jsem vážně vytočená:o(

  • 34. karol

    lekárnička

    17:32 - 30. 06. 2012

    Nugetko, bandáže a chrániče sú na trail ride nezmyslom. Stačí malý kamienok pod chránič a máš po vandri. Bandáž nie je na nič dobrá. To, že chráni šľachy je povera. Väčšiná povrchových rán, pokiaľ sa im umožní hojenie (t.j. že sa odstráni škodlivina), sa hojí rýchlejšie bez ošetrenia ako s ošetrovaním. Tým nechcem povedať že kohútik nemá byť ošetrený - kohútikévé píšťaly sú toho dokladom. Avšak aby sa vytvorila kohutková píšťala je treba aby bol kôň nejakým spôsoom imunokompromitovaný, alebo aby sa naodstránila príčina. Striedania kroku a cvalu je bežné v celom oriente. Vojenská jazda spahiov iné chody nepoznala. Je fakt že klus je síce menej namáhavý ako cval, na druhej strane je podstatne labilnejší, najmä v nerovnom teréne. Pol hodiny kroku 2 minúty cvalu a podobne... Takže zasa netreba veci vidieť čiernobielo.

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 2 čtenářů. Celkový počet bodů: 9.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: