Nejrychlejší vytrvalost 2013 - výsledky, původy, souvislosti

2. 04. 2013 05:00

Obrázky: 5

Autor: Miroslav Drásal Foto: Michaela Litovová Rubrika: Vytrvalost Počet přečtení: 6956 Počet komentářů: 30 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Česká vytrvalostní sezóna 2013 byla již předposlední březnovou sobotu zahájena prvním domácím podnikem v Hoštce, který připomínal mnohem spíše závody zimního království než první jarní víkend. I tak, po nadmíru úspěšných výsledcích loňského roku, to byl festival nadšení, odhodlání a dobrých výsledků v, pro obyčejné smrtelníky, nepřijatelném počasí. Ovšem vytrvalost ve světě také nespí.

Již v lednu a únoru proběhlo ve světě několik závodů, kde byly k vidění neuvěřitelné výkony. A na dosažení takových výsledků je potřeba nejen sofistikovaná tréninková příprava, optimalizovaná výživa, moderní veterinární zázemí, ale především špičkoví koně. Proto se podívejme do rodokmenů šampionů letošních President Cupů HH THE PRESIDENT OF THE UAE ENDURANCE CUP CEI*** 160 KM - 16th February 2013 a HH THE PRESIDENT CUP FOR PRIVATE OWNERS CEN 120 km - 26th January 2013, co všechno nám mohou prozradit původy nejlepších koní z nejrychlejších závodů vytrvalostního světa.

Prestižní národní soutěž na 120 km pro koně soukromých majitelů nabídla první letošní představení z kategorie snů. Vítěz Eton předvedl pro nás neuvěřitelný výkon, když celou trať zdolal za 4:37:38, tedy průměrnou rychlostí 25,933 km/h. Jel vyrovnaně a závěrečné kolo dokázal procválat téměř dostihově 31,186 km/h. Ze 79 koní úspěšně dokončilo pouhých 18.

Vítěz CEN 120 km Eton /2003/ tmavý hnědák /arab je polský kůň, nejen sufixem, ale z čistě polské matky a po výstavním šampionu z Quataru, ovšem ze staré polské rodiny Woloszka 1810 Slawuta, ze které je i matka Etra.

Eton

Pouze první dva koně ze 132 startujících a 50 dokončivších dokázali nejen zdolat jeden z nejdůležitějších mezinárodních závodů letošní sezony v UAE, zemi špičkové vytrvalosti zaslíbené, na 160 km průměrnou rychlostí nad 26 km/h, ale ještě navíc proletět závěrečné kolo v rychlosti vyšší než 30 km/h.

Vítěz Orman De Cardonne /2002/valach/bělouš/arab finišoval rychlostí 31.631 km/h, celou trať zdolal za 06:06:24, v průměru tedy 26.201 km/h. Druhý Farak /2004/valach/hnědák/arab dokončil rychlostí 30.557 km/h, celou trať uběhl za 06:07:08, v průměru 26.149 km/h. Podobně neuvěřitelné jsou i další, pro vytrvalost důležité údaje, časy vstupů do veterinární kontroly a tepové hodnoty.

Vítěz CEI*** 160 km Orman De Cardonne je potomkem z otcovy strany francouzských dostihových linií o velké kohoutkové výšce a z rodiny polských dostihových koní s výrazným rusko-egyptským vlivem.

Orman De Cardonne

Druhý CEI*** 160 km Farak je bez francouzských předků z osvědčených polských dostihových koní s výrazným rusko-egyptským vlivem.

Farak

Peptonův vnukKromě zrealizovaných chovatelských tužeb a neoddiskutovatelné kvality všechny tři koně spojuje výrazná polská stopa, respektive výsledky dlouhodobé cílené chovatelské práce našich severních sousedů. Nejvíce ze všech koní v pedigree udeří do očí Pepton v osvědčené roli mateřského otce jak u vítěze Ormana, tak u Furianta, otce v cíli druhého Faraka. U Etona sice Pepton není, ale geny, které předával, ano. Jeho rodiče Bandos a Pemba jsou opět na mateřské straně pedigree a oba jsou jako v předcházejících případech ve třetí generaci. Dále se v nejbližších generacích všech šampionů opakovaně objevují legendy polského arabského chovu, jako jsou Negatiw, Czort, Piewica a Bandola, uvážlivě zkombinované do výsledného produktu, špičkového jedince.

Podstatou těchto polských úspěchů je filozofie chovu, nikoliv jen počet nebo tradice. Je sice faktem, že každý potomek jakýchkoliv dvou plnokrevných rodičů je uznatelný arabský plnokrevník, ale pouze promyšlený výběr jedinců s požadovanými vlastnostmi a prověřenými schopnostmi stvořil toto plemeno. Arabský kůň byl vždy primárně koněm pracovním, který přes veškeré výsady a opěvování žil ve velice drsném a nelítostném prostředí, jež ho formovalo. Selekce byla krutá a spravedlivá jako samotná příroda. Slabí, neschopní nebo neochotní přizpůsobit se podmínkám, požadavkům a nárokům nepřežili. Krása, která neběhala, potomky nikdy neměla. V původní pravlasti i v Polsku. Proto vyjma asilních chovů jsou polské linie významně zastoupeny ve většině zdravých a významných chovů arabských koní s výsledky v dostizích, sportu a také i show.

V České republice sice ani zdaleka nemáme takové stavy koní, zázemí, chovatelskou tradici a již vůbec ne zaznamenáníhodné výsledky na aukcích či výstavách ve světovém měřítku, a přesto v evropském kontextu patříme ke špičce vytrvalostního ježdění. Naše a vlastně všechny úspěchy na otevřené scéně mají totožné kořeny: motivace, nasazení, znalosti, schopnosti a odhodlanost. Tímto lze dočasně a do určité míry eliminovat i slabší ekonomické možnosti a chovatelské zázemí. Ale opravdový vrchol, pravidelná umístění v první desítce na nejprestižnějších akcích seniorů jako jsou světové hry, mistrovství Evropy nebo prestižní podniky typu President Cup, se bez špičkových koní dosáhnout nedá.

Peptonův vnukU plnokrevných arabů, na rozdíl od Shagya arabů, nemáme větší a opakovaně úspěšné chovatele nejen špičkových, ale ani nadějných a velmi dobrých koní, zejména když zastřešující chovatelská organizace provádí domácímu chovu medvědí službu plně v intencích rčení „Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly". Přes nevysokou kvalitu domácího chovu jsou při registraci v tuzemské chovatelské organizaci paradoxně veškeré dovozy zahraničních koní, bez ohledu na případné výsledky ve sportu, dostizích, výstavách či chovu, penalizovány nemalou finanční sankcí a všeobecnou podmínkou uchovnění je právě účast na výstavě s libovolným výsledkem. Přes výstavní směřování české chovatelské asociace očividně nehrajeme na výstavách v Evropě, natož světě, první, druhé nebo páté housle, spíše tympány nebo bicí. Za pozornost proto stojí porovnání s pravidly chovatelsky úspěšných zemí, respektive organizací. Ty podobné restriktivní a ochranářské metody neuplatňují, protože jsou kontraproduktivní. Každý soudný chovatel s alespoň základním odborným vzděláním nebo citem ví, že nevhodný protekcionalismus z dlouhodobého hlediska nejen nepodpoří, nýbrž zcela bezpečně zlikviduje vlastní chov a chovatele. Dovoz a držení koní zahraniční provenience nelze stejným způsobem omezit, pouze se ztěžuje a zdražuje jejich případné zařazení do českého chovu. Následně domácí chov nemůže nabídnout v mezinárodním měřítku konkurenceschopná zvířata, proto o ně není dostatečný zájem. To zase snižuje cenu a tím motivaci chovatelů investovat v podstatě dvakrát (chovné zvířete a restriktivní poplatky asociaci) do kvality chovného materiálu v situaci, kdy k domácímu chovu není důvěra.

Pokud chceme v nastoupeném trendu a úspěších ve vytrvalostním ježdění pokračovat, je potřeba stále více hledat a využívat vhodné, perspektivní koně. V případě preference plnokrevných koní bohužel zatím nezbývá, než se podívat do zahraničí. Zejména na sever od nás tu stále ještě jsou možnosti a šance najít nadějné koně, jak právě sportovní, tak i opravdu nadějné do chovu. Při troše štěstí, námahy a znalostí jsou takoví koně dosažitelní a rozhodně důraz na kvalitu stojí za to, jak ukazují výše uvedené příklady. Již dávno totiž neplatí, že pokud chovatel preferující výstavy není spokojený s exteriérem svého hříběte, stále má plán „B", kůň bude na vytrvalost nebo do dostihového provozu. Účastnit se může a poběží, ale nepoletí. Na to jsou jiní. Dnes je světový elitní chov příliš specializován. Absolutní chovatelská špička vytrvalostních arabů soustředěná v Austrálii, Francii, JAR, Polsku nebo Uruguayi je pro nás nyní v nedohlednu, ale v podobné pozici bylo před dvaceti lety i naše vytrvalostní ježdění. Jednu chovatelskou velmoc máme v sousedství. S dostupným sportovním a chovným potenciálem. Je z čeho vybírat a jak od nejtalentovanějšího chovatele koní minulého století F. Tesia víme, tak „exterier lze chovem napravit, špatnou krev nikdy".

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. Eva Holubcová

    chvála

    09:39 - 02. 04. 2013

    Velmi zajímavý článek ! Takových rozborů by člověk zde uvítal mnohem více, protože svět Arabů a vytrvalostního ježdění zde přeci jen není tak dobře znám.

    Za polské araby se ostatně platí horentní sumy a ne bezdůvodně ...

  • 2. jaja

    rychlost

    11:56 - 02. 04. 2013

    Nevidím do vytrvalosti tak dobře, ale není tak velká rychlost na hranici zdraví koní či dokonce za ní? Jak dlouho - kolik sezón - dokážou ti koně podávat takové výkony? Jsou po takovm výkonu zdravotně (metabolicky...) v pořádku? (Nemyslím jen ve veterinární kontrole, ale třeba po ní, další den, týden...). Kdy se po takovém závodu zase ukážou v soutěži a s jakým výsledkem? (Tedy za jak dlouho se zregenerují a jak dobře). Nebo je to jen "jeď a vyhraj, však když bude zle, koupíme nového rychlého koně..."?

  • 3. jaja

    Ještě plemenitba

    11:58 - 02. 04. 2013

    Svého času taky probíhala diskuse, že do vytrvalosti není nutné mít drahého koně - stačí píle a můžete vyhrávat ST (T?) i s koněm levným... A teď tady mluvíme o chovu, "kvalitních" koních za velký peníz apod. Jak to tedy je? Jaký je rozdíl mezi tím levným koněm a tím skutečně kvalitním vytrvalostním z chovu, který má "své kořeny"?

  • 4. vladka

    ad jaja - otázky

    13:34 - 02. 04. 2013

    Koli sezon to kůň vydrží? Podle přípravy a schopnosti se postarat - Noby je jeden z nejúspěšnějších vytrvalců - 2 násobný mistr světa a vloni 4tý, je mu 17 let, tzn. na špičce je nějakých 8 let. Pravda je, že v posledních letech startuje na mezinárodních soutěžích minimálně - 1-2x ročně (lokální soutěže nevidím).

    Co se týká možnost startů - máme povinný oddech po soutěžích - od 14ti do 26ti dní podle ujeté vzdálenosti. Špičkoví koně (především šejků) startují skoro po celý rok, ale tak 4-5x maximálně. Evropané možná méně.

    Co se týká možnosti konkurence - stále možná je. Pokud kupujeme české koně, tak nikdy předem nevíš, jak dopadneš. Nemáš vytrvalostně prověřené rodiče x-generací zpět - je to sázka do loterie. Někdy to vyjde, někdy ne.

    Nemáme srovnatelné profesionální zázemí (trenéry, veterinární péči), ani pro trénink, ani pro závody (bez ohledu na velkou snahu wranglerů a našich veterinářů).

    Šejci po celém světě skupují už sportovně prověřené koně na úrovni CEI* nebo CEI**, ty, kteří dokázali vyhrát nebo je oslovili během závodů. Koně potom dostanou do rukou profesionální teamy, aby z nich dostali to nejlepší. Na poušti to znamená průměrné rychlosti 25-30 km/hod. V Evropě (např. v Mostě), 19 - 23 km/hod na 160 km.

    jajo víš jaký je rozdíl mezi námi a "starými" disciplínami? nám nikdo ještě neřekl, že na dobrý mezinárodní výsledek prostě MUSÍME mít koně s příslušným pedigree a za miliony. Že bez toho dobrý výsledek NEJDE. A tak se snažíme i s těmi českými:-).

  • 5. nelam

    Děkuji!

    19:01 - 02. 04. 2013

    Také moc děkuji za článek, myslím, že po Prezident Cupu nás bylo mnoho, kteří zůstatli zírat na výsledky s otevřenou pusou Budu se těšit, že se vytrvalecké tématice budete věnovat i nadále.

  • 6. lokki

    re

    19:02 - 02. 04. 2013

    Reaguje na 3.

    časy se mění, doby kdy jsme tuhle diskuzi vedli jsou už nenávratně pryč. Dneska si s 17km/h skoro neškrtneš, dřív to opravdu stačilo. A koně to dlouhodobě zvládaj, jak píše Vladka - s příslušnou péčí a původem bez větších obtíží. Co bude problém jsou jezdci - 6-8 hodin v sedle při těhle rychlostech je pro organismus obrovská fyzická zátěž a bez alespon podobnýho servisu bude u jezdců brzi větší odpad než u koní...
    Co se týče Achpaku - ze schůzí mám spíš dojem, že jde o elitní klub majitelů koní, náhodou zrovna arabů a takhle deklarovanou funkci plní na jedničku. O chovu tam v podstatě nebyla nikdy moc řeč a Achpak naopak všechny chovatelský aktivity náležitě finančně ztrestal - a abychom byli upřímní, na schůzích se penalizace za chov obvykle většinově odsouhlasila a o širší nebo kvalitnější chov byl až na vyjjímky vysloveně nezájem. Prověřit jednoho konkrétního přímého potomka ve sportu trvá 6-8 let, tak možná jsou pro achpak výstavy s prakticky okamžitým výsledkem přijatelnější...

  • 7. MD

    Plemenitba a výsledky

    19:04 - 02. 04. 2013

    Většinu otázek již zodpověděla Vlaďka, vrátím se k plemenitbě. Vytrvalost je disciplína s mnoha specifiky. Z pohledu plemenitby a jejího vlivu na výkonnost (výsledky) je třeba si uvědomit, že pohybové vlastnost se nestejně nejen vyvíjejí a uplatňují ale zejména jsou v různé míře geneticky limitované a tedy trénovatelné. Obratnost a Rychlost jsou v podstatě dány a jejich rozvoj vnějšími faktory (výživa, trenink, ustájení, management) je nepatrný. Zato Síla a Vytrvalost se dají zlepšovat o desítky až stovky procent. Proto rozdíl v genetice vynikne, až se jde na hranu fyziologických možností jednotlivce. A naopak skvěle připravený průměr strčí do kapsy nedostatečně trénované talenty. Proto je Endurance stále ještě dělnická disciplína, kde se dá mnohé vydřít na úkor peněz a talentu.

  • 8. M.N.

    hmmm

    20:54 - 02. 04. 2013

    Nedá mi to nereagovat…
    „Již dávno totiž neplatí, že pokud chovatel preferující výstavy není spokojený s exteriérem svého hříběte, stále má plán „B", kůň bude na vytrvalost nebo do dostihového provozu. Účastnit se může a poběží, ale nepoletí. Na to jsou jiní.“
    Ne? A co právě zmiňovaný Eton – myslíte, že pochází z vytrvalostního chovu, když jeho otcem je světový výstavní šampion neprověřený pod sedlem? Nedejte se vysmát.
    Náhoda, že zrovna po otci Gazal Al Shaqab to nějakému koni běhá? Před pár roky zvítězil v President Cupu v tehdejším časovém rekordu na 160 km ZT Faraventure po Anaza El Farid – čistě egyptském otci Gazala Al Shaqab. Taky náhoda? Mimochodem zrovna ZT Faraventure pochází z chovu argentinského knížete Zichy Thyssen, který je po dlouhá léta zdrojem jedněch z nejkrásnějších arabských koní na světě. Protože ale je dobrý jezdec, rád pracuje s dobytkem, jeho koně mají i solidní exteriér a koně, kteří se nepovedou do výstav tak v klidu putují do sportu, kde mají často vynikající výsledky. A nejsou to jen jeho koně.
    „Proto vyjma asilních chovů jsou polské linie významně zastoupeny ve většině zdravých a významných chovů arabských koní s výsledky v dostizích, sportu a také i show.“
    Čistě ruské linie, čistě španělské linie, crabbet linie… vás zřejmě minuly. Nejvýznamnější chovy vytrvalostních koní jsou jak známo ve Francii, kde jde většinou o francouzské linie s různě velkým vlivem linií ostatních (polských, ruských, egyptských), dále v Austrálii, kde jsou základem především crabbet linie, opět s různým podílem dalších linií (mimochodem stáj Castlebar australanky Meg Wade měla na letošním zmiňovaném President Cupu 2 koně vlastního chovu na 9. a 12. místě – tomu teprve říkám chovatelský úspěch a navíc na 7. místě klisnu ne přímo jejich chovu, ale prodanou od nich) a dále v Jižní Africe, kde se přiznám, že nevím. Abychom to ještě více zamotali, bezkonkurenčně nejlepší kůň poslední doby, Nobby, je ruského původu, intenzivně prochovaný na hřebce Nabeg a egyptského hřebce Aswan a to navzdory tomu, že Vlaďka si trvá na tom, že Aswan předává záda k ničemu (což je hloupost, páč by na houby záda museli mít všichni ruští koně).
    Co se ACHPAKu týká, aniž bych jakkoli obhajovala povinost výstavy, nebo importní poplatky (nesedí mi ani jedno, jak se dobře ví), pokud chcete dělat chov plnokrevných arabských koní, zejména pokud máte tendence chtít do chovu mluvit a pokud chcete něco měnit, staňte se členem. Přijeďte na schůzi jako člen a vzneste návrh na snížení importních poplatků a vzneste návrh na zrušení povinné výstavy. Jak možná víte, nedávno proběhla změna stanov ACHPAKu ve smyslu náhradní schůze, pokud se nesejde nadpoloviční většina členské základny a jednání jsou nyní jednodušší a užitečnější. Spekulace o tom „co by kdyby“ a co bylo v minulosti, ničemu nepomůžou. Pokud nepadne konkrétní návrh z pera člena, nic se nezmění. Pokud Vám plnokrevný arab nestojí ani za to stát se členem, nechápu, proč stále kritizujete.
    Nedá mi to nereagovat…
    „Již dávno totiž neplatí, že pokud chovatel preferující výstavy není spokojený s exteriérem svého hříběte, stále má plán „B", kůň bude na vytrvalost nebo do dostihového provozu. Účastnit se může a poběží, ale nepoletí. Na to jsou jiní.“
    Ne? A co právě zmiňovaný Eton – myslíte, že pochází z vytrvalostního chovu, když jeho otcem je světový výstavní šampion neprověřený pod sedlem? Nedejte se vysmát.
    Náhoda, že zrovna po otci Gazal Al Shaqab to nějakému koni běhá? Před pár roky zvítězil v President Cupu v tehdejším časovém rekordu na 160 km ZT Faraventure po Anaza El Farid – čistě egyptském otci Gazala Al Shaqab. Taky náhoda? Mimochodem zrovna ZT Faraventure pochází z chovu argentinského knížete Zichy Thyssen, který je po dlouhá léta zdrojem jedněch z nejkrásnějších arabských koní na světě. Protože ale je dobrý jezdec, rád pracuje s dobytkem, jeho koně mají i solidní exteriér a koně, kteří se nepovedou do výstav tak v klidu putují do sportu, kde mají často vynikající výsledky. A nejsou to jen jeho koně.
    „Proto vyjma asilních chovů jsou polské linie významně zastoupeny ve většině zdravých a významných chovů arabských koní s výsledky v dostizích, sportu a také i show.“
    Čistě ruské linie, čistě španělské linie, crabbet linie… vás zřejmě minuly. Nejvýznamnější chovy vytrvalostních koní jsou jak známo ve Francii, kde jde většinou o francouzské linie s různě velkým vlivem linií ostatních (polských, ruských, egyptských), dále v Austrálii, kde jsou základem především crabbet linie, opět s různým podílem dalších linií (mimochodem stáj Castlebar australanky Meg Wade měla na letošním zmiňovaném President Cupu 2 koně vlastního chovu na 9. a 12. místě – tomu teprve říkám chovatelský úspěch a navíc na 7. místě klisnu ne přímo jejich chovu, ale prodanou od nich) a dále v Jižní Africe, kde se přiznám, že nevím. Abychom to ještě více zamotali, bezkonkurenčně nejlepší kůň poslední doby, Nobby, je ruského původu, intenzivně prochovaný na hřebce Nabeg a egyptského hřebce Aswan a to navzdory tomu, že Vlaďka si trvá na tom, že Aswan předává záda k ničemu (což je hloupost, páč by na houby záda museli mít všichni ruští koně).
    Co se ACHPAKu týká, aniž bych jakkoli obhajovala povinost výstavy, nebo importní poplatky (nesedí mi ani jedno, jak se dobře ví), pokud chcete dělat chov plnokrevných arabských koní, zejména pokud máte tendence chtít do chovu mluvit a pokud chcete něco měnit, staňte se členem. Přijeďte na schůzi jako člen a vzneste návrh na snížení importních poplatků a vzneste návrh na zrušení povinné výstavy. Jak možná víte, nedávno proběhla změna stanov ACHPAKu ve smyslu náhradní schůze, pokud se nesejde nadpoloviční většina členské základny a jednání jsou nyní jednodušší a užitečnější. Spekulace o tom „co by kdyby“ a co bylo v minulosti, ničemu nepomůžou. Pokud nepadne konkrétní návrh z pera člena, nic se nezmění. Pokud Vám plnokrevný arab nestojí ani za to stát se členem, nechápu, proč stále kritizujete.

  • 9. M.N.

    chybka

    20:55 - 02. 04. 2013

    omlouvám se, nevím, proč je to dvakrát...

  • 10. vladka

    postřehy

    21:39 - 02. 04. 2013

    Reaguje na 8.

    Do chovatelské rozepře vstupovat nehodlám:-). Mám jen pár postřehů ze života:
    - Aswan měl nekorektní záda - předal je tam, kde chybu nekompenzovala matka
    - kůň s nekorektním exteriérem může ve vytrvalosti porazit i korektní koně
    - v českém žebříčku vytrvalostních koní za rok 2012 není v prvních 5 ani jeden plnokrevný arab - 2 shagyové, 2 čistokrevní a jeden partial arab. Nad tím by se možná měl Achpak zamyslet, protože ta první 5ka je úspěšná i v mezinárodním srovnání.

  • 11. lokki

    re

    21:55 - 02. 04. 2013

    Reaguje na 8.

    Nevím, jestli je p.Drásal členem Achpaku, takže netuším, komu Vaše kritika "coby kdyby" patří, odpovím alespoň za sebe - já to před lety zkusil, opakovat už asi nebudu. Chov neděláte nikdy ve vzduchoprázdnu - vždycky s tím budou spojeni další lidé a já se tak nějak necítil výjimečný tím, že jsem měl ve stáji několik arabů - potřeboval jsem slušnou chovatelskou podporu, rychlou a levnou podporu evidence a alespoň vzdáleně přátelskou konverzaci. Po zkušenostech radši araba zapíšu jako teplokrevnej typ, mám jinejch starostí dost.
    Dovolil bych si nesouhlasit s M.D. - rychlost má sice genetický strop, ale trénovat se samozřejmě dá. Jenom se to u distančních koní zatím obvykle nedělá. První omezení je dané věkem - koně pro distance nastupují do tréninku ve věku, kdy jejich předpoklady pro rychlost zvolna klesají (a předpoklady bez tréninku jsou dost o ničem), druhé omezení je technické a informační - trénink rychlosti při současném tréninku vytrvalosti vyžaduje systémovou kontrolu fyziologie a tu tady umí jenom pár lidí a třetí omezení je dané zvenčí - rychlost je možné zvýšit změnou biomechaniky pohybu, což je spíš doména drezurních jezdců (a taky jsem neslyšel o nikom, že by to v distancích dělal). Na druhou stranu, je tu tedy ještě dost prostoru pro dříče bez peněz a talentu, co maj pevný nervy :-))

  • 12. M.N.

    re re

    07:32 - 03. 04. 2013

    Reaguje na 11.

    Romane, má odpověď patřila panu Drásalovi. Nicméně dle mého názoru člověk většinou dělá chov nějakého plemene proto, že ho chce dělat, ne proto, aby se cítil výjimečný. Zejména u plnokrevných arabů je tolik linií, tolik možných směrů, kterými se ubírat, že pokud někdo chce dělat chov dobře, měl by nachytat dost informací předem, než se do toho vrhne naplno, aby ho nečekalo zklamání. Pokud už jsem rozhodnutá dělat chov podle svých představ, nechápu, že někoho odradí systém fungování ACHPAKu. Je to stejné, jako s ČJF – mohu nadávat, že se mi přístup ČJF nelíbí, ale protože je to jediná organizace v ČR, pod kterou jde dělat jezdecký sport v mezinárodním měřítku, tak pokud ten sport opravdu dělat chci, musím se podvolit. ACHPAK je jediná chovatelská organizace uznaná WAHO na území ČR, proto pokud chci dělat chov plnokrevného araba, musím se podvolit jejímu způsobu fungování. Pokud se nepodvolím, pak prostě nemám dostatečný zájem dělat chov a pak je otázka, zda plemeno tako lidi potřebuje? Za sebe mohu říci, že mi nutnost výstavy také nesedí, protože výstavní koně nedělám a na importních poplatcích jsem asi ze členů ACHPAKu investovala nejvíce, spolu s panem Reichmannem a nadšená z toho také nejsem, ale chce to většina členské základny a já to musím respektovat. Pamatuji si poslední diskuzi o snížení importních poplatků, vím, že neprošla, ale je to pár let zpátky, návrh mohl padnout znovu. Pokud to tolika lidem leží v žaludku, může padat každý rok, ne? Jsou již schválené výrazné slevy při importu více koní najednou. Členský vstupní příspěvek byl loni snížen. A hlavně, jak jsem psala dříve, je změněn systém hlasování tak, aby bylo pružnější, ne tak těžkopádné, jako dříve a také nyní o změnách rozhodují lidé, kteří na schůze opravdu pravidelně jezdí a tedy na plemeni jim záleží – a že jich není mnoho, zato rýpalů nespočetně. Pokud se někdo snaží sledovat dění v asociaci zastřešující plemeno, které mu stojí doma, nemohlo mu toto uniknout. Pokud ani tohle nepřinutí člověka přestat kritizovat a začít něco dělat (=stát se členem a předkládat smysluplné návrhy k projednání), pak nevím co už.

    Vlaďko, na téma Aswan se s tebou hádat nebudu, protože ty máš vždycky pravdu… ;-)
    Co se týče toho, že by se měl ACHPAK poučit z toho, že není žádný plnokrevný arab v první pětce – jak prosím? Že by ACHPAK jako organizace koupila nějakého špičkového vytrvalostního araba a dala ho k někomu do tréninku? To snad ne? Holt není každý rok posvícení.
    Achpak vytrvalost podporuje, každoročně sestavuje tzv. ACHPAK Endurance Cup, ve kterém rozdělí 10.000,- Kč prvním pěti koním registrovaným v ACHPAKu podle umístění v oficiálním žebříčku a dalších 10.000,- prvním pěti koním umístěným v hobby soutěžích! Důvod pro oceňování hobby vytrvalostních koní je podpora členů, kteří s koňmi nic nedělají na oficiální úrovni, aby vyjeli na hobby závody, zkusili o čem vytrvalost je a obuli se do toho tak, aby to začali dělat pořádně. A světe div se, ono to funguje, koně se nám každoročně přesouvají z kategorie hobby do kategorie profi a to nejen kvůli věku.
    Je určitá část importovaných sportujících plnokrevných arabských koní, kteří nejsou zaregistrováni pod ACHPAKem, pouze ve Slatiňanech, protože se majitelům nechce platit importní poplatek. To je tak jediné, nad čím by se ACHPAK mohl zamyslet. Ale ani oni letos v první pětce nejsou a vzhledem k tomu, že sestavování ACHPAK Cupu mám na starosti já, vím, že tihle koně se na prvních místech stejně většinou neumisťují. A pokud by se umístili, přichází tím jejich majitelé o možnost získat peníze za umístění, které by dostali, pokud by jejich koně v ACHPAKu zaregistrováni byli a tím by se jim importní poplatek vrátil.
    No nic, končím s dlouhým elaborátem. „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde“.

  • 13. M.N.

    podpora vytrvalosti

    07:40 - 03. 04. 2013

    A mimochodem, letos bude ACHPAK, jak je dobře známo, pořádat mezinárodní vytrvalostní závody v Praze, přidružené k mezinárodní výstavě. Takže jakou ještě větší podporu vytrvalosti si představuješ?

  • 14. MD

    M.N. a Lokki

    08:13 - 03. 04. 2013

    Reaguje na 13.

    Děkuji za příspěvky do diskuze, jen tak se podaří někam pokročit.
    Ad 8. Zmiňovaný Eton – nechci upadnout do klatby jedné i jediné větší a úspěšnější chovatelky plnokrevných arabů v ČR, když prozradím, že Eton je synem nejen výstavního šampiona neprověřeného pod sedlem, ale též i synem dostihové klisny Etra, jejíž potomci Escorial, Etrun, Eufemos, Esturion, Etezja, Eton, snad vyjma Rayyan narozeného již v arabských emirátech v Al Aryam Arabians, byli více než úspěšní na dráze, každý z nich byl vítězem a to včetně grupových dostihů a umístění v Derby. Nejen my dva, ale zejména chovatelé ze zemí původu tohoto plemene věděli, že základem chovu je rodina. A nedám se vysmát, když uvedu, že Gazal al Shaqab má OPĚT silné polské kořeny v dostihové rodině klisny Wołoszka 1810 chovatele Sławuty.
    K ACHPAKu stručně: ne všechny organizace, které mají územní a rozhodovací monopol, navíc tvoří vlastní pravidla bez ohledu na budoucnost a okolní realitu, jsou úspěšně reformovatelné jedincem zevnitř. I z domácí historie lze dohledat paralely. Hlavně však za daných podmínek je snazší, nejspíš i efektivnější, nadějného koně najít v zahraničí než odchovat či najít doma. Velmi dobře vím, že je VŽDY ekonomicky vhodné a výhodné pro všechny nakupovat srovnatelnou kvalitu z místních zdrojů a PROTO mluvím do chovu. Jednak pošetile články i osobní komunikací, jednak realisticky nákupem v zahraničí či spíše nenákupem doma.
    Ad 11. Rychlost – je dána jako absolutní, navíc měřitelná veličina. Má velmi limitovaný potenciál rozvoje a proto je na jejím testování postaven dostihový provoz či spíše systém. Rovinné dostihy – ceny, nikoliv handicapy, jsou chovatelskými zkouškami pro odhalení, ohodnocení a následně udržení a rozvoji genetické podstaty rychlosti. Vše ostatní je sport. Co se týká rychlostí dosahovaných v distančních závodech, vždy jde o vytrvalostní rychlost, tedy kombinaci rychlosti a vytrvalosti s důrazem na vytrvalost. Naopak u překážkových dostihů jde o rychlostní vytrvalost, tedy vytrvalost v maximální udržitelné rychlosti. Uváděné postupy jsou užitečné, vhodné a správné pro rychlostní vytrvalost i vytrvalostní rychlost, ale absolutní rychlosti se netýkají a nemění ji.
    Ad 12. + 13. Podpora vytrvalosti ACHPAKem – zde je příznačně vidět spíše Potěmkinova vesnice, než kdo chce psa být, hůl si vždy najde. Jednak poslední vyhodnocení vytrvalosti na stránkách je z roku 2010, druhak dělení podpory ve sportu je ve stylu vlk se nažere, koza zůstane celá. Nejen, že dělí sport na profi a amatér, když všichni jsou amatéři, ale hlavně stejně ocenit hobby soutěže znamenající jen seznámení s disciplínou bez nutnosti předvést skutečnou hodnotu jako výkony na mezinárodní úrovni je dostatečným vyjádřením postoje.
    A vydávat dosud nerealizované plánované závody, první za téměř dvě dekády koexistence disciplíny Vytrvalostního ježdění a ACHPAKu za maximální podporu je jako vzít na dlani chlup.
    p.s.: více přísloví by zvládla v posledním odstavci jen teta Kateřina

  • 15. M.N.

    re 14

    08:46 - 03. 04. 2013

    Reaguje na 14.

    Pane Drásal, nikdo neupírá polským koním, že jsou to dobří koně. Zejména výstavní. Ale v Polsku prostě NEJSOU specializované vytrvalostní chovy (a ani Poláci nejsou ve vytrvalosti tak dobří, jak by měli být, když mají k dispozici takovou základnu koní) a tedy to, zda bude kůň, kterého si v Polsku koupím, výborný jako vytrvalostní kůň je více dílem náhody, než když si koupím koně z ověřeného francouzského nebo australského chovu. To je to, co jsem chtěla říci. Zda má Eton matku, která dávala potomky prověřené v dostihovém sportu, nebo ne, s tím vůbec nesouvisí. Mluvím obecně.

    Reformovat ACHPAK jste se nikdy nepokusil, telefonické rozhovory bez toho, abyste se stal členem a předkládal návrhy, jsou úplně k ničemu. Pouze kritizujete a teoretizujete „co by kdyby“. Pokud nechcete chovat, ale kupovat, pak kupujte tam, kde myslíte, že je to pro Vás nejlepší a do chovu nemluvte.
    Podpora vytrvalosti ACHPAKem – kdybyste byl člen, vyhodnocení za 2011 i 2012 byste znal. A to, že je pro Vás nepochopitelná stejná podpora hobby soutěží jen ukazuje na to, že vůbec nechápete, s jakými problémy se potýká CHOVATELSKÁ organizace a jak je těžké přinutit lidi, kteří mají koně na dvorku a žádným způsobem je neprověřují, začít s koňmi něco dělat. Mohu říci, že tento úkol je pro CHOVATELSKOU organizaci možná důležitější, než podpora těch, kteří sport dělají na oficiální úrovni (a netahejte mne prosím za slovíčka, samozřejmě, že nikdo se tu vytrvalostí neživí – nebo začnu tahat za slovíčka já Vás a to uvidíte, co máte v příspěvcích terminologických nesmyslů), i když to možná zní paradoxně. Jen tak se totiž zvedne úroveň chovu jako celku – ti, kdo dělají vytrvalost na úrovni, ji budou dělat nejlépe, jak mohou, bez ohledu na to, zda za to dostanou nějakou kačku či nikoli.

  • 16. Ondřej POSEJPAL

    re chov v Polsku

    14:55 - 03. 04. 2013

    Chov v Polsku je na světové úrovni. Stejně spolehlivě fungující jako ve Francii či jinde.
    Po Czortovi i El Pasovi mám koně. Výborný, klidný, pracant, v terénu jako doma!
    Víc k tomu nemám.

  • 17. vladka

    ad Aswan a podpora vytrvalosti Achpakem

    21:11 - 03. 04. 2013

    Marino, bez konzultací s odborníkem na ruské araby bych si za svým názorem tak nestála. O Aswanovi jsem se dozvěděla trochu více, než se dá na českém území slyšet.

    Ad podpora - no pokud většina, až na světlé výjimky, českých chovatelů plnokrevných arabů produkuje koně pro barbíny, bez nutnosti ukázat alespoň nějakou úroveň ve sportu (jakémkoli), tak samozřejmě těžko mohou obstát v konkurenci. Bohužel i té výstavní. Z mého pohledu by se Achpak nad svým protekcionismem mohl alespoň zamyslet a přijmout kroky, které by zvedly úroveň chovu - tzn. např. snížit vstupní bariéru pro dovozové koně.

    Mezinárodní soutěž - hmm, a Marino, kdyby ses o to nepostarala konkrétně ty a pár lidí kolem tebe, kdy by Achpak jakoukoli soutěž zorganizoval?

  • 18. MD

    Styl diskuze

    21:49 - 03. 04. 2013

    Reaguje na 15.

    Milá Marino, vážím si Vás jako odhodlané osoby, která dokázala hodně udělat pro chov arabů i vytrvalost u nás a proto mě mrazí ze způsobu Vašeho vyjadřování. Diskuze bývá primárně o argumentech a ne o vyhrožování, invektivách, polopravdách a demagogii. Méně emocí a více střízlivého tónu neuškodí. Můžeme rozebrat a ukázat i druhou tvář:
    „Ne? A co právě zmiňovaný Eton – myslíte, že pochází z vytrvalostního chovu, když jeho otcem je světový výstavní šampion neprověřený pod sedlem? Nedejte se vysmát.“
    To, že nemáte tušení o Etonově rodině a polosourozencích, není žádná ostuda, neboť ty desítky tisíc koní nemůže znát nikdo, ale není ani profesionální, ani zcela v pořádku vydávat je za koně z výstavní linie pouze na základě otce.
    „Pouze kritizujete a teoretizujete „co by kdyby“. Pokud nechcete chovat, ale kupovat, pak kupujte tam, kde myslíte, že je to pro Vás nejlepší a do chovu nemluvte.“
    Pokud kupuji a vím, co chci, mluvím svými prostředky. A není-li chovatel ownbreeder, dříve nebo později musí naslouchat požadavkům trhu.

    „– kdybyste byl člen, vyhodnocení za 2011 i 2012 byste znal. A to, že je pro Vás nepochopitelná stejná podpora hobby soutěží jen ukazuje na to, že vůbec nechápete, s jakými problémy se potýká CHOVATELSKÁ organizace a jak je těžké přinutit lidi“
    Zde na mne dýchá rétorika historie, kterou jste znala nanejvýš devět let a zcela v duchu příspěvku č. 11. Vystupujete jménem organizace, která se sice chce prezentovat na venek, ale velmi popuzeně reagujete na upozornění na vlastní nedostatky. Lidi, dle Vašeho vyjádření, v potu tváře a nepříliš efektivně nutíte, místo aby byli motivováni.
    „a netahejte mne prosím za slovíčka, samozřejmě, že nikdo se tu vytrvalostí neživí – nebo začnu tahat za slovíčka já Vás a to uvidíte, co máte v příspěvcích terminologických nesmyslů“
    Každý máme svou slabou stránku. Já nedokážu dobře zvládat vyhrožování. Proto vyměňte výhružky za argumenty a budeme se cítit lépe. ACHPAK ve svých oficiálních materiálech toto názvosloví opakovaně několik let uvádí, tak je asi nelze považovat za překlep a náhodnou neobratnost. Ostatně, chcete-li „tahat za slovíčka“, začněme u mateřského jazyka a není třeba číst z Vašeho příspěvku více než dvě slova: „Pane Drásal“
    Jak správně oslovovat? Pátým pádem!
    Přestože o pátém pádu slyšel kdekdo, s jeho používáním je to horší; a to právě při oslovování. Často totiž slýcháváme oslovování pádem prvním, je to však nejen špatně, ale navíc je to neslušné.
    Pokud tedy nechceme, aby si o nás druzí pomysleli něco nepěkného, oslovujme je vždy pátým pádem.
    Zdroj http://www.pestujemeweb.cz/obsah/dalsi/cestina-a-typografie/oslovujeme-volame-5-pad.php
    Tím bychom mohli považovat neodborné záležitosti za uzavřené a opět se věnovat podstatě článku. Mirek Drásal

  • 19. Ivetashena

    ???

    22:39 - 03. 04. 2013

    Nestačím zírat...
    Konečně článek o arabech, o vytrvalosti (jiný, než stručná výsledková listina - tedy ne, že bych i za ty nebyla velmi vděčná...) - to vše z pera člověka, kterého si vážím.
    Ovšem to, co se čte (pravda, jedním dechem!) pod ním, je mírně řečeno... smutné.
    Za poslední dobu se na Eqch vytrvalosti udělala tak negativní reklama, že by se pod takovýmto článkem všichni jakkoli zainteresovaní na arabských koních a vytrv. sportu mohli pokusit o jakousi reparaci náhledu.
    Nešlo by prosím ukázat široké koňařské veřejnosti to pozitivnější na arabských koních, na nesmírně náročném sportu, jakým vytrvalost je? Předat mezi početnou čtenářskou veřejnost vědomosti a zápal pro věc, podstatné informace - a ostře vyjadřované dohady si nechat do zákulisí?
    Myslím, že tón debaty zašel někam, kam by žádný článek o arabských plemenech směřovat neměl... vždyť informací o vytrvalosti i chovu cíleném pro tento sport je pouštěno do oběhu velice poskrovnu, proč tedy těch pár vlaštovek, které vzlétnou, nutně sestřelit?

    Panu Drásalovi veliké poděkování za článek.

  • 20. M.N.

    re

    00:47 - 04. 04. 2013

    Reaguje na 18.

    Pane Drásale,
    Ve svém článku nabádáte k nákupu vytrvalostních koní v Polsku a označujete polský chov za špičkový vytrvalostní. Polský chov je špičkový výstavní. Dobrý rovinový, i když špička rovinových koní je francouzská. Jmenujte prosím polské chovy SPECIALIZOVANÉ na špičkové vytrvalostní koně. Mluvíme o vytrvalosti, Váš článek je o vytrvalosti, ne o rovinových dostizích! Mluvím o chovech (konkrétních stájích, konkrétních chovatelích), z nichž OPAKOVANĚ vzešli špičkoví vytrvalostní koně a které koně chovají SE ZÁMĚREM vytrvalostního sportu. Nemluvím o tom, že z kvantity nutně musí do jisté míry vzejít kvalita a je tedy při tom obrovském množství koní polských linií jasné, že se v původech špičkových vytrvalostních koní objevit prostě musí – cíleně nebo náhodně. Kdo je tedy chovatelem Etona a kolik dalších špičkových vytrvalostních koní odchoval, jména, výsledky?

    „Pokud kupuji a vím, co chci, mluvím svými prostředky. A není-li chovatel ownbreeder, dříve nebo později musí naslouchat požadavkům trhu.“
    Já nějak nechápu, proč by se čeští chovatelé měli hromadně přeorientovat na produkci vytrvalostních koní, když naši vytrvalostní jezdci nejsou ochotní za koně rozumně platit (ano, jsou výjimky)? Kamarádka teď prodávala 6ti letou klisnu, zdravou, obsednutou, základně přiježděnou, s dvougeneračním vytrvalostním původem (potomstvo otce i děda 160 km, President Cup…) a (tuším) za 60 tis. se na ni přijel podívat jediný člověk. Za kolik by ji měla prodat? Za 30 tis.? Proto mám chovat koně do vytrvalosti? Něco mi uniká?

    Pokud se Vám nelíbí můj styl diskuze, omlouvám se za něj. Mám ve zvyku říkat to, co si myslím, ne mazat lidem med kolem pusy. Chápu, že jsem za to u mnohých neoblíbená. Nemluvím za ACHPAK, mluvím za sebe.


    Vlaďko, ty závody – ty jsem já opravdu nevymyslela…

  • 21. M.N.

    re

    09:32 - 04. 04. 2013

    Reaguje na 19.

    Iveto ano, je záslužné, že se pan Drásal začal věnovat problematice rozborů původů vytrvalostních koní (i když zasvěcení vidí, že se v podstatě jedná o PR článek, ale ok, to je v pořádku a že i některé chovatelské informace jsou jen polopravdivé). Proč na článek reaguji je to, že jeho druhá polovina je věnována kritice české chovatelské asociace a to nejen faktické, ale i polopravdivé a zavádějící. Je to jako bych se například rozhodla pořídit si jezdeckou školu, chtěla na to haflingy, zjistila, že mi český chov nevyhovuje, tak nakoupila venku (to je přece v pořádku), přečetla nějakou literaturu, napsala článek o tom, jak to ta česká haflingářská asociace dělá všechno špatně a očekávala, že mne za můj počin všichni budou chválit. Tak proč se to očekává u arabů?

    Jinak ok, s komentáři končím. Těším se na konkrétní výčet polských vytrvalostních chovů včetně uvedení detailů a pokud možno odkazů na webové stránky, aby si čtenáři mohli ověřit. Doufám, že to zas nebude jen tak okecáno.

  • 22. Kanka

    Vlaďka a Aswan

    13:23 - 04. 04. 2013

    mám plnokrevnu klisnu, 75% ruské krve. Aswana má v původu jak v mateřské tak otcově linii, 3x. Záda má jak lusk :-)

  • 23. Kanka

    Aswan

    13:27 - 04. 04. 2013

    Reaguje na 22.

    a ještě-pan DenHartog z Holandska chová 99% koní s ruským původem. Spočti si, kolik jich má v původu Aswana. Jeho koně jsou úspěšní jak na dráze tak na výstavách. Ale toto je zase odklon od článku

  • 24. vladka

    Robie

    15:04 - 04. 04. 2013

    Reaguje na 23.

    Kanko co myslíš, s kým jsem toho Aswana v původu asi diskutovala? a dost dlouho a dost podrobně. Vybírali jsme u Robieho hříbě, byli jsme už domluveni na nákupu. bohužel se stalo, že jsem najednou potřebovala dospělého koně - místní nabídka plnokrevných arabů zůstala 0, když jsem doplnila informaci, že ten kůň musí zvládnout zátěž 100 kg. Vhodný shagya se našel.

    Jinak náš původ je po Iman bint Inez. Vygoogli si, kolikrát ten Aswan tam je.

  • 25. Kanka

    Robie

    15:45 - 04. 04. 2013

    proč asi myslíš, že jsem ho zmínila? A asi btw, ale prostě mě se nelíbí a nikdy nebude líbit kombinace plnokrevný arab+100kg na hřbetu. Pouze jen a můj názor

  • 26. MD

    M.N.

    23:21 - 04. 04. 2013

    Reaguje na 21.

    Marino Novotná,
    Po sérii Vašich invektivních příspěvků, kdy nařknete, ale zásadně neuvedete konkrétně, co jsou polopravdy a zavádějící informace, naznačíte svou výjimečnost a elitářskou odlišnost od ostatních prosťáčků viz „zasvěcení vidí“ a z ostatních děláte prostoduché rychlokvašky „Je to jako bych se například rozhodla pořídit si jezdeckou školu, chtěla na to haflingy, zjistila, že mi český chov nevyhovuje, tak nakoupila venku (to je přece v pořádku), přečetla nějakou literaturu, napsala článek o tom, jak to ta česká haflingářská asociace dělá všechno špatně a očekávala, že mne za můj počin všichni budou chválit. Tak proč se to očekává u arabů?“ je opravdu na zvážení, jak reagovat a zda má cenu jakákoliv aktivita, když argumenty nahrazuje nepříliš čistá, nicméně ne hloupá rétorika stylu co ve žluči, to na jazyku. Umíte skvěle naznačit znalosti, zkušenosti a celkovou převahu, aniž byste ji mohla doložit. Co se vytrvalosti týče, průměr absolvovaných závodů za posledních šest let máte nižší než jeden ročně, jít se svou kůží na trh v podobě uveřejněných článků na tomto serveru jste se, vyjma stručného výčtu výsledků jednoho dostihu z konce minulého milénia, také nikdy neodhodlala a přesto jste to Vy, kdo dokáže používat Goebbelsovu strategii elitářské nadřazenosti, co nelze odargumentovat, je nutné pošpinit. To, že jsou rozdílné pohledy, není vadou, ale předností, jen to musí vědět zúčastnění. V atmosféře nenávistných prudičů žádná práce nebaví.

  • 27. kathey

    to snad ne

    10:29 - 05. 04. 2013

    Reaguje na 26.

    Strejdo Drásale,

    mlčeti zlato ;)

    S pozdravem teta Kateřina.

  • 28. luckai

    Elitář???

    14:48 - 05. 04. 2013

    Reaguje na 26.

    Tak tohle mi taky nedá....
    Přestože souhlasím s tím že ACHPAK má kulantně řečeno k dokonalosti daleko, zejména, co se týče komunikace, podpory informovanosti, poplatků, \"uchovňovací\" výstavy ....i to elitářské ovzduší tam já cítím ... přesto absolutně nesouhlasím s tímhle vaším příspěvkem. Konkrétně Marina je ta, která má k nějakému elitářství, povýšenosti, nadřazenosti apod. opravdu daleko - i když s jejím chovem by k tomu důvod mít mohla. Ona to byla a je, kdo je ochoten se podělit o své cenné a odborné znalosti, zkušenosti, kontakty a pomoc jak se zkušeným chovatelem, tak s 15-ti letou holkou, co si chce koupit araba doma na dvorek. A to i tehdy, když jí z toho nekápne žádná kačka nebo \"bod do oné elitní společnosti\", to o co jí jde primárně jsou prostě koně a sport.

    Taky je pravda, že v příspěvcích dokáže být ostrá a občas \"si nevidět do huby\", když říká, co si myslí.
    \" ... argumenty nahrazuje nepříliš čistá, nicméně ne hloupá rétorika stylu co ve žluči, to na jazyku. Umíte skvěle naznačit znalosti, zkušenosti a celkovou převahu, aniž byste ji mohla doložit... \"
    Nemůžu si pomoci ale tento styl vyjadřováními mi bohužel sedí spíše na vaše příspěvky, u Mariny toto neshledávám (no možná až na tu žluč :-). Na rozdíl od té vaší je její argumentace jasná a podložená.

  • 29. Kateřina Králová

    ACHPAK

    12:56 - 07. 04. 2013

    Zdravím,

    nedá mi jinak než se k určitým zmiňovaným v této diskusi vyjádřit.
    ACHPAK - Marino, ráda bych se též zařadila mezi ty, kteří na poplatcích za exportní certifikáty a jiné služby zaplatili víc než se snad sluší... výměnou za to mi bylo několikrát obstarávání si problematického stahování a dohledávání si certifikátů téměř vždy bez pomoci svazu a DNA z evropských laboratoří atd... čekala bych za tak vysoké poplatky přeci jen lepší spolupráci a odpověď vy jste majitel tak si to zařiďte a když bude nejhůř tak mi Vám pomůžeme... je dost chabá..
    Celková informovanost svých členů ACHPAKEM je bídná .. viz web, kde se objeví jednou ročně výsledky z výstavy a šampionátu a sem tam výsledky endurance cup.. Nemám jako člen žádnou možnost sledovat aktuální stavy a pohyby koní včetně narození hříbat v daném roce..zkrátka nic..vše si člověk musí dopídit sám..nic proti tomu.. nečekám, že si za mě někdo bude shánět informace, ale tohle mi přijde vcelku jako zásadní vědět aktuálně jaká situace v tomto směru v ČR je.
    Každopádně členem ACHPAKU jsem již pár let cca 6 ? nevím přesně .. ale návratnost vložených financí v podobě např. informací (semináře .. pouze jednou kurs pro předvádění arabů na výstavy - který byl moc fajn ) značně chybí. Ano měla jsem i snahu na schůzi a zmínila se, ale vždy mě usadili zase zpět, že vše potřebné najdu v literatuře viz svazky plem. knih vydané svazem. Okolo arabů už se taky pěkných pár let motám, moji koně sportují účastní se národních výstav a jiných akcí, ale jak říkám nevidím odpovídající zpětnou vazbu pro jednotlivé chovatele.
    Nicméně mám možnost porovnat i svaz jiného plemene a musím říct, že nazvdory menšímu počtu členů a výrazně menším financím se kterými svaz hospodaří je celková snaha a možnosti informací či jiné pro člena se zájmem o dění na daleko lepší úrovni.

    Přeji krásný zbytek nedělního odpoledne
    Kateřina Králová

  • 30. luckai

    souhlas

    17:53 - 07. 04. 2013

    Reaguje na 29.

    do puntíku, bohužel.

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 2 čtenářů. Celkový počet bodů: 8.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: