Premiérové kočáry v Pardubicích - AKTUÁLNĚ - NOVÉ FOTO

14. 7. 2010 Běla Fialová Autor fotek: Helena Görnerová, Dušan Korel, Běla Fialová

AKTUALIZACE: 18.7. 23:10 - další fotografie // 18.7. 21:30 - rozhovor s Petrem Vozábem // 18.7. 20:35 - konečné výsledky + komentář // 18.7. 16:30 - kompletní výsledky parkuru a celkové výsledky // 18.7. 11:00 - přidán komentář k maratonu + první fotografie // 17.7. 17:25 - kompletní výsledky maratonu, po 2 dnech + startka parkur // 16.7. 22:00 - startovní listina maratonu + kompletní výsledky drezur // 16.7. 20:55 - komentář dne a nové FOTOGRAFIE // 16.7. 19:00 - kompletní výsledky drezurních zkoušek // 16.7. 12:30 hod. - posouvá se začátek sobotního maratonu / Možná si říkáte, že je to nutně nějaká mýlka, ale vězte, opravdu není. Skutečně Dostihový spolek a.s. pořádá v termínu 16. - 18. července 2010 historicky první oficiální závody spřežení CAN – B na dostihovém závodišti v Pardubicích. Budete-li mezi těmi, koho kočáry v dějišti jednoho z nejslavnějších dostihů kontinentu osloví, jistě pro začátek oceníte pár informací o jejich organizaci.

18.7. 23:10 - nové fotografie z drezur

Včerejší bouřka sice nepostihla celou republiku, zato u nás na východě řádila jak černá ruka. Samozřejmě vyřadila z provozu připojení k internetu v Lukové (což už asi nikoho znalého věci nepřekvapí) a tak jsem pro vás zatím celý dnešní den zpracovávala obrázky z drezur offline. Dodatečně vám jich pár přidávám k článku, abyste neměli pocit, že na drezury všichni kašlou :o) a zbytek očekávejte v (opravdu velké) hlavní Galerii, kterou právě v těchto hodinách připravujeme. Nejspíše na zítra :o) Teď už všem dobrou noc a kočárům pevnou půdu pod kolama. Dovi na příštích závodech...

Pavel Groul, JK Boharyně

18.7. 21:30 - rozhovor

Byl to hezký návrat, říká Petr Vozáb

Petr Vozáb se vítězně vrátil na Dostihové závodiště v Pardubicích. V roce 1985 zde slavil nejcennější triumf své kariéry dostihového jezdce. S Festivalem vyhrál slavnou Velkou pardubickou. A nyní si na zdejším areálu připsal na své konto další vítězství. Tentokrát v roli jezdce spřežení při premiérových závodech spřežení. Dlouholetý český reprezentant a mnohonásobný mistr republiky vyhrál soutěž čtyřspřeží.

Petr Vozáb v sedle Festivala, VP 1985

„Byly to výborné závody. A také hezká vzpomínka a hezký návrat na závodiště," pronesl Petr Vozáb z NH Kladruby nad Labem.

Závod spřežení měl sice premiéru na Dostihovém závodišti v Pardubicích, ale byl jedním z mnoha v tuzemském kalendáři. Bral jste ho jako obyčejnou soutěž nebo má vítězství pro vás trochu jinou váhu kvůli tomu, že jste na této dráze vyhrál Velkou pardubickou?
„Každé vítězství má pro mě svou váhu. I malé závody jsou závody. Pro mě je to cenné. A byl to také dobrý trénink na blížící se mistrovství republiky a na další závody v Německu. Takže to bylo výborné."

Bral jste tento závod trochu jinak kvůli vzpomínkám na Velkou pardubickou?
„To víte, že jo. Tady na závodišti znám každou píď. Když jedu maraton a jedu kolem Irské lavice, tak si vzpomenu na doby, kdy jsem tady jezdil dostihy. Bylo to hezké."

Během sobotního maratonu jste tedy měl čas zavzpomínat na dostihy a Velkou pardubickou?
„Určitě. Se mnou jezdí i syn a jeden zaměstanec z Kladrub. Říkal jsem jim, tady je Taxis, tady je tato překážka. Docela jsem si tyto závody užíval."

Takže touha po celkovém vítězství na závodišti, na něž máte spoustu krásných vzpomínek, měla navrch nad přípravou na mistrovství republiky?
„To víte, že chci vyhrávat pořád, i když jsem už starší. Druhé nebo třetí místo jsou pro mě špatným umístěním. Pro mě jsou dobrá první místa."

Nejste tedy po parkuru trochu rozpolcený? V něm jste prohrál se Zdeňkem Jiráskem, ovšem celkově jste vyhrál.
„To ne. Koně jsem tolik neopracovával, ani jsem neměl postavené kužele. Jel jsem to tak nějak od boku. Byl jsem spokojen, koně jsem pěkně vodil. Dvakrát jsem sice shodil, ale to byly moje chyby. Dá se říct, že školácké. Koně šli bezvadně. Pěkně se vodili, a to je pro mě důležité."

Jak vám vůbec zamlouvala premiéra závodu spřežení na Dostihovém závodišti v Pardubicích?
„Myslím si, že byly zvládnuté na jedničku, přestože se jednalo o první závody a čas na jejich přípravu nebyl dlouhý. Třeba maratonské překážky byly moc pěkné. Trochu mi vadilo jen to, že tady nebyli diváci. Ale bohužel v tomto počasí těžko přijdou. A na parkur a drezuru holt nechodí. Věřím, že do budoucna, až tady budou zahraniční účastníci, to bude lepší. Zázemí je tady bezvadné, takže to tady bude moc pěkné."

Spojení Dostihové závodiště v Pardubicích a soutěže spřežení tedy podle vás jde dohromady a dáváte mu budoucnost?
„Myslím si, že vedení Dostihového spolku tomu fandí. Věřím tomu, že tady v budoucnu budou pěkné mezinárodní závody."

Petr Vozáb - před závodem...

Petr Vozáb

18.7. 20:35 - konečné výsledky + komentář


Dostihové závodiště v Pardubicích má za sebou zajímavou premiéru. Historicky poprvé se ve zdejším areálu konaly oficiální závody spřežení. Národní soutěž CAN-A, jíž se však zúčastnili i vozatajové z Rakouska, probíhala od pátku do neděle a celkově se v ní představilo 38 startujících.

„Myslím si, že závody byly zvládnuté na jedničku, přestože se jednalo o první soutěž a na přípravu nebylo moc času. Do budoucna by se tady mohly konat pěkné mezinárodní závody," prohlásil jeden z nejzkušenějších tuzemských jezdců spřežení, Petr Vozáb z Národního hřebčína Kladruby nad Labem, který v Pardubicích vyhrál soutěž čtyřspřeží. „Premiéra na závodišti určitě nebyla špatná. Závody spřežení v tomto areálu určitě mají budoucnost," dodal jeho kladrubský kolega Radek Nesvačil, vítěz kategorie dvojspřeží.

Jezdci se svými koňmi a kočáry absolvovali nejprve páteční drezuru na travnatém kolbišti. O den později nastoupili do maratonu, který se skládal z klusové části v ulicích Svítkova, tzv. krokovky v prostoru lesíku a divácky nejatraktivnějšího krosu s pěti překážkami na dostihové dráze. Závod zakončil nedělní vozatajský parkur na pískovém kolbišti.

Petr Vozáb na rozmáčeném parkuruZatímco první dva dny soutěž provázelo úmorné vedro a dusno, jehož důsledkem byla i mračna prachu v oranici u jedné z překážek, nedělní závěr se jel za hustého deště na podmáčeném písku. „Pro každého to ale bylo stejné. I před čtrnácti dny v Nebanicích bylo vedro," řekl Radek Nesvačil. „Já osobně jsem s počasím neměl problémy ani jeden den. Když jsou koně přichystaní, tak se s tím musí srovnat. Ale třeba maraton jsem nejel na plný plyn. Člověk musí být lidský a musí koně trochu pošetřit," dodal Petr Vozáb.

V třídenním klání na Dostihovém závodišti v Pardubicích si v kategorii dvojspřeží pony vedl nejlépe Tomáš Palán z JK Moravský Krumlov. Po úvodní drezuře byl druhý za Mgr. Monikou Pospíšilovou z Jezdeckého klubu Boharyně. V maratonu si však pořadí prohodili a svá umístění si udrželi po parkuru.

V soutěži jednospřeží Jan Minarčík z Jezdeckého klubu chovatelů Nový Jičín-Loučka nikomu první příčku nepřepustil. Předvedl nejlepší výkon v úvodní drezuře a v čele zůstal i maratonu a parkuru.

V kategorii dvojspřeží se po úvodní drezuře o první místo dělili Radek Nesvačil z NH Kladruby nad Labem a Alexandr Soukup z JK Ruda. Vítězstvím v maratonu se Nesvačil osamostatnil ve vedení a celkový triumf si zajistil vítězným parkurem. „Jsem ohromně spokojen. Konkurence nebyla zase tak velká, tak jsme počítali s nějakým lepším umístěním. Drezura byla ucházející, pak jsme zajeli vynikající maraton a parkur nám vyšel také dobře. Koně i lidi fungovali, neměli jsme žádný problém, takže spokojenost," prohlásil Radek Nesvačil.

V soutěži čtyřspřeží, která je brána za královskou vozatajskou disciplínu, se sešli dva startující. V drezuře i v maratonu se lépe vedl Petr Vozáb z NH Kladruby nad Labem. Naopak závěrečný parkur zajel lépe Zdeněk Jirásek z JK Robousy, který předvedl bezchybný výkon. Ovšem ani dvě chyby a šest trestných bodů o celkové prvenství Petra Vozába nepřipravily.

„Každé vítězství má svou váhu, i když se jedná o menší závody. Je to pro mě cenné. Byl to dobrý trénink na blížící se mistrovství republiky a na další závody v Německu," prohlásil Petr Vozáb, jež na tomto závodišti jako dostihový jezdec v roce 1985 vyhrál Velkou pardubickou s Festivalem.

18.7 16:30 - kompletní výsledky parkuru a celkové výsledky

Pod článkem najdete přiložené výsledkové listiny nedělních parkurů a samozřejmě také celkové výsledky po třech soutěžních dnech.

18.7. 11:35 - parkur bude zcela ve znamení deště

Parkur začne již za několik málo minut a tak přinášíme zcela aktuální zprávy z místa dění. Od půlnoci v Pardubicích stále velmi intenzivně prší, na vjezdu do obdélníku už voda vytvořila jezírko. Právě probíhá prohlídka parkuru a jezdci se do pískového podkladu boří asi po kotníky. Parkur tak bude skutečnou prověrkou sil všech koní, neboť podklad bude hluboký a opravdu těžký. Držíme tedy palce všem zúčastněným!!

Takže sledujte dnešní parkurové klání a držte palce svým favoritům !!! Sledovat průběh můžete od 12:00 hod. online na stránkách spřežení České jezdecké federace.

18.7. 11:00 - přidán komentář k maratonu + první fotografie

Maraton v prachu

První závody spřežení si odbývají na pardubickém dostihovém závodišti svou premiéru a tak tomu nebylo jinak ani při maratonu. Ovšem vzpomeneme-li na výstavu Koně v akci s podtitulem Kdo se drží opratí, už maratonovou překážku před Taxisovým příkopem v podání jezdce spřežení viděl. Dlouho trvající vedra ovšem udělala své s dráhou, soutěžícími i diváky a tak se všichni svorně doslova topili v prachu.

Ale pěkně od začátku. Ohlašované silné bouřky, přívalové děště a ranní déšť, to vše mi napovědělo, že s výbavou do deště je třeba počítat. K mému velkému překvapení ovšem v Pardubicích panovalo slunečné a vskutku horké letní počasí. Teplota jistě atakovala, možná dokonce také pokořila třicetistupňovou hranici (ostatně jako už poslední dobou tolikrát). V areálu závodiště vládl klid a jen asi dvacítka automobilů zaparkovaných podél příjezdové cesty dávalo příchozím znát, že „se tady něco děje".

Občerstvení fungovalo perfektně, což využívali jak jezdci, tak diváci především jako příjemnou a zde zcela ojedinělou možnost osvěžit se ve stínu a chladu dolní části tribuny. V 11:48 hod. se do úseku E (tzn. překážkového) vydalo historicky první spřežení pony. Čest zahájit maraton padla na Pavla Drbohlava a jeho pár haflingů.

Po trati cestou necestou
Podívejme se ale podrobněji na to, co na jezdce v úseku E čekalo. Překážka číslo jedna byla poměrně zajímavá a skýtala dostatek stínu i místa pro sledování jednotlivých soutěžících, ovšem byla až příliš vzdálená očím diváků, kteří na dostihové závodiště v Pardubicích dorazili. Tak snad příští rok ....

Už docela o něčem jiném byla druhá překážka - voda. Skýtala totiž přihlížejícím to, co potřebovali .... trochu stínu, pěknou podívanou a především blízkost další překážky v lesíku (ta měla být absolvována jezdci jako čtvrtá v pořadí a proto na přemístění byl dostatek času). Třetí překážkou byly balíky slámy umístěné v řádně vyprahlé oranici a tady, to mi věřte, se dooprady prášilo za kočárem. Dokonce tak, že samotní soutěžící prakticky jen odhadovali, kde je průjezd a kde není, neboť se všechno ztrácelo v oblacích prachu okamžitě poté, co do oranice vjeli.

Čtvrtou překážkou bylo „náměstíčko" v lesíku, nedaleko „vody". Proplétání mezi stromy rovněž přitahovalo diváky, kterých však celkově přišlo na závodiště poskrovnu. Poslední, tedy pátou překážkou pak byl kopec „Sedlářství Hauzr". Tu jste ale našli opět až na opačném konci závodiště. Do těch míst snad jen proto zavítal také jen zlomek z celkového počtu diváků.Petr Vozáb na překážce č. 3

Naděje ztracené i znovu nalezené
Přestože bylo na trase maratonu vytyčeno „pouze" 5 překážek s průjezdy A-F, odvažuji se jej zhodnotit jako poměrně náročný. Sil totiž všem účastníkům notně ubíralo zejména počasí a tak energie do překážek nejednomu závodníku jednoduše nezbývalo. Na průjezdy technickou překážkou Kopec Hauzr už pak nebyl příliš pěkný pohled. Přesto se právě na této překážce u některých závodníků „lámal chleba".

Se svým výkonem v maratonu vůbec nebyla spokojená Mgr. Monika Pospíšilová, která jak sama říkala, to co „najela" na své soupeře v drezuře, druhým soutěžním dnem ztratila a tím popustila průběžné vedení kategorie pony párů Tomáši Palánovi. S minimálním odstupem necelých dvou trestných bodů pak za nimi skončil Jan Hladík. V maratu si nejlépe vedl Jan Hladík (JK Boharyně), za ním těsně druhý skončil Tomáš Palán (JK Moravský Krumlov) a až třetí místo zbylo na Mgr. Moniku Pospíšilovou (JK Boharyně).

V jedničkách bych za největšího smolaře pardubického maratonu označila Františka Štamfesta s Mironem (Selská jízda Čakovičky), kterým se ve vodní překážce nepovedl průjezd a jezdec i přísedící vypadli z kočáru, což pro ně do dalšího průběhu závodu znamenalo „zisk" 30 trestných bodů a v maratonu propad až na poslední příčku. Tato kategorie však také příjemně překvapila účastní hned několika nováčků. Velmi dobře si z mého pohledu vedla Petra Klapkovská (JS Hřebčín Siglavy) s lipicánem Neapolitano Nápoly, její průjezdy byly čisté a energické, byť s velkými oblouky, což znamenalo delší dosahované časy. Pohled však na jízdu této jezdkyně byl pěkný a koník měl i v cíli dostatek sil. Nejlépe si ale s nástrahami trati poradil Pavel Drbohlav (JK Pamela Bylany), tentokrát však vedl lipicána Radana 3. Druhé místo v maratonu opanoval Jan Minarčík s Magnatem 1, čímž si „pojistil" průběžné vedení v soutěži (JK Chovatelů koní Nový Jičín - Loučka), třetí příčku obsadil Pavel Matouš s Delisou (JK Sobotka). Pavel Matouš si tímto výsledkem polepšil na průběžnou pátou příčku. Zdržení v poslední překážce maratonu znamenalo čtvrté místo pro starokladrubského vraníka Solo Siria X-40 a jezdkyni Ing. Kateřinu Neumannovou (NH Kladruby n. L. s.p.o.), ale to stačilo na udržení své druhé příčky po dvou soutěžních dnech. Těsně pátá pak skončila se svým nadějným koněm Desperado 3 Alena Brixová (JK Sobotka) a poskočila na čtvrté místo průběžně.

Kategorie párů vnesla do závodů mezinárodní obsazení a tak se čekalo, jak si reprezentanti Rakouska u nás povedou. První tři příčky však obsadili domácí, nevděčné čtvrté místo připadlo Mario Jankerovi s Xedosem a Kinshalem. První místo si vyjel Radek Nesvačil s černobílým spřežením starokladrubských koní - Generale Iscana II-5 a Solo Xantora XVII-27 (NH Kladruby n. L. s.p.o.) a uhájil si tak těsné, ale průběžné vedení v soutěži. Druhý v maratonu dokončil Leoš Císařovský se Siglavy Capriola Estike a Siglavy Capriola Éden reprezentující JS Hřebčín Siglavy (po dvou dnech třetí) a třetí do cíle maratonu dorazil Alexandr Soukup s Galicií-13 a Aromou-8 (JK Ruda). Klesl tak na průběžně druhé místo v kategorii.Radek Nesvačil na překážce č. 5

Čtyřspřeží se představila pouze dvě, a to Petra Vozába (NH Kladruby n. L. s.p.o.) a Zdeňka Jiráska (JK Robousy), který do své čtyřky zařadil Bona 5 už po několikatýdenním výcviku. Oba jezdci se s nástrahami trati za deště popasovali skvěle a konečný rozestup po maratonu nikterak výrazně nenarostl. Zatímco Petr Vozáb nejvíce ztratil hned na první překážce, Zdeněk Jirásek ztrácel na třetí až páté. Přesto odstup necelých dvou trestných bodů vnáší i do tohoto souboje velkou část napětí.

Do Pardubic na maraton? Určitě ano
Můj dojem z pardubické kočárové prvotiny je celkově velmi dobrý a konec konců buďme vděční, že se v této zejména finančně obtížné době někdo snaží vybudovat novou tradici. Pardubické dostihové závodiště je nádherný areál, kde vás obklopí jakási zvláštní, nicméně příjemná, atmosféra. Areál disponuje zároveň dobrým zázemím, a to jak z pohledu jezdce, tak z pohledu diváka (fungující občerstvení, dostatek WC či v případě nepřízně počasí blízká tribuna).

Oceňuji i to, že cíl úseku E pořadatel umístil do cílové roviny, tedy přímo před hlavní tribunu. Hlasy mezi diváky, jež jsem zaznamenala, však rozhodně zaznívaly v neprospěch poměrně velkých vzdáleností mezi jednotlivými překážkami. Kdo se totiž rozhodl podívat se na všechny překážky na trati, dobrovolně riskoval, že zkrátka některé závodníky nakonec nezastihne ani na jediné z nich. Ovšem nepopírám, že menšímu cestování diváků rozhodně přispělo horké počasí. Chápu ale záměr organizátora a stejně tak jeho možnosti, zejména pak s ohledem na zachování kvality samotné dostihové dráhy.

17.7. 17:25:00 - doplněna startovní listina parkuru + kompletní výsledky maratonu a po 2 dnech

- najdete je opět v příloze pod článkem. Nezapomeňte, že nedělní parkury začínají až ve 12 hodin. Máte tedy dost času se vyspat, pořádně napít a včas dorazit. Diváků je díky vedru na akcích stále málo. Potěšte tedy vozatajce a přijďte ocenit jejich úsilí! :o)

16.7. 22:00 - doplněna startovní listina maratonu + kompletní výsledky drezur

- najdete je opět v příloze pod článkem

16.7. 20:55 - komentář dne a nové FOTOGRAFIE

Po úžasně vydařeném dni odpočívají již všechny ekipy zbavené napětí. Dnes jsme se v Pardubicích doslovně koupali ve vlastním potu, ale díky perfektní přípravě celého organizačního týmu drezury proběhly naprosto v pohodě, bez prostojů, zdržení, komplikací. Podán nebyl také žádný protest. Po dokončení úlohy bylo pouze spřežení Pavla Groula zkontrolováno pro podezření z kulhání, to bylo ale přítomným veterinářem vyloučeno. Velmi smutný pohled byl na - tradičně - prázdné tribuny, natěšené na diváky. Sporadický potlesk za pěkné výkony tak zajišťovali víceméně jen členové ekip. "Je to smutné, ale nijak mě to nepřekvapuje", sdělil EQUICHANNELu ředitel závodů, Jiří Kunát. "Pro sledování drezury obecně musí člověk svým způsobem vyzrát. Musí jí rozumět a vědět, co se před ním odehrává. Pak se mu bude zdát skutečně královskou disciplínou." Co se týče účasti zahraničních spřežení, je ředitel závodů spokojen: "Na první ročník se nám účast skutečně líbí. Startovní pole je časově zvládnutelné, nechybí skvělé výkony a zvenku je navíc o naše závody velký zájem. Například polská ekipa se omluvila pouze z důvodů souběhu termínů závodů; na příští rok - čímž tedy prozrazuji záměr v závodech spřežení pokračovat ;o) - se musíme na termínech domluvit a rádi se zúčastní také. Ohlasy již máme i z dalších evropských zemí."

Do zítřejšího dne tedy nastupují zatím všechny ekipy. Tým pořadatelů ještě brzy ráno zkontroluje značení celé trasy maratonu a všichni se na vás těší úderem 11. hodiny (POZOR, posun začátku!) Nejprve se pojede klusový úsek, jehož trať vede ulicemi sousedního Svítkova. Následovat bude tzv. krokovka v prostoru lesíku na závodišti. A třetí částí bude divácky nejatraktivnější kros s překážkami na dostihové dráze. Jejich plánek jsme vám přinesli již dříve a najdete jej ve spodní části tohoto zpravodajství.

Premiérové pardubické soutěže spřežení pak vyvrcholí v neděli. Od 9.00 hodin bude probíhat kondiční zkouška a od 11.00 hodin se bude konat vozatajský parkur na pískovém kolbišti.

Radek Nesvačil, NH Kladruby nad Labem

16.7.19:00 - výsledky drezurních zkoušek dvoj- a čtyřspřeží

Soutěž dvojspřeží má po drezuře dva lídry. O první místo se dělí Alexandr Soukup (JK Ruda) a Radek Nesvačil (Národní hřebčín Kladruby nad Labem s.p.o). V kategorii čtyřspřeží po úvodní části závodu vede Petr Vozáb (Národní hřebčín Kladruby nad Labem s.p.o.)

Dvojspřeží drezury:

1. Alexandr Soukup - Galicie-13, Aroma-8 - JK Ruda - 44,16
1. Radek Nesvačil - Generale Iscana II-5, Solo Xantora XVII-27 - Národní hřebčín Kladruby nad Labem s.p.o. - 44,16
3. Martin Hejl - Solo Elgata XXVIII, Sacramoso Mantova XL - Národní hřebčín Kladruby nad Labem s.p.o. - 48,26
4. Markus Peinbauer - Pistchu, Favory Falstra XVIII-3 - Rakousko - 53,89
5. Mario Janker - Farao 2, Xedos - Rakousko - 55,94

Čtyřspřeží drezury:

1. Petr Vozáb - Generale Pastorela X, Generale Aversa XLIX, Generale Energica II, GSS Ecraseé XXXIII-6 - Národní hřebčín Kladruby nad Labem s.p.o. - 47,10
2. Zdeněk Jirásek - Nick 2, Nero 10, Lump, Bon 5 - JK Robousy - 53,25

Petr Vozáb

16.7. 13:50 - Průběžné výsledky pony a jednospřeží

V dopoledních soutěžích si nejlépe vedli vítězové loňského Českého poháru v jízdě spřežení. V kategorii dvojspřeží pony byla nejúspěšnější Monika Pospíšilová z Jezdeckého klubu Boharyně. V kategorii jednospřeží zvítězil Jan Minarčík z Jezdeckého klubu chovatelů Nový Jičín - Loučka. Trojice reprezentantů Jan Exnar, Jan Jelínek a Libor Kurka startovali mimo soutěž v rámci přípravy na mistrovství světa v italském Pratoni del Vivaro, jehož se zúčastní za dva týdny.

Pony po prvním - drezurním - dni:

  • 1. Mgr. Monika Pospíšilová - Linda 25, Sibela - Jezdecký klub Boharyně - 58,50
  • 2. Tomáš Palán - Šimon 4, Karel 5 - JK Moravský Krumlov - 63,62
  • 3. Jan Hladík - Gina 7, Gary 2 - Jezdecký klub Boharyně - 78,59
  • 4. Václav Dohnal - Sisi 8, Jak - JK Bohuslavice nad Metují - 79,74
  • 5. místo Pavel Drbohlav - Safír 19, Bohdan - JK Pamela Bylany - 84,35

Jednospřeží po drezurní zkoušce:

  • 1. Jan Minarčík - Magnat 1 - Jezdecký klub chovatelů Nový Jičín-Loučka - 44,64
  • 2. Ing. Kateřina Neumannová - Solo Siria X-40 - Národní hřebčín Kladruby nad Labem s.p.o. - 51,36
  • 3. Petra Dušková - Rousmery - JK Robousy - 55,36
  • 4. Alena Brixová - Desperado 3 - JK Sobotka - 57,92
  • 5. Pavel Drbohlav - Radan 3 - JK Pamela Bylany - 60,64

Kompletní výsledkové listiny drezurních soutěží pony a jednospřeží najdete přiložené pod článkem.

Jan Minarčík, vítěz drezurní zkoušky jednospřeží

Páry velkých koní zahájí svoji drezurní zkoušku ve 14:15 hod.

Aktualizace 16.7. 12:30 - Začátek sobotního maratonu posunut

Začátek zítřejšího maratonu byl posunut o dvě hodiny. Bude začínat až v 11.00 hodin, nikoliv v původně avizovaných 9.00 hodin.

Nejprve se pojede klusový úsek, jehož trať vede ulicemi sousedního Svítkova (viz přiložená mapka). Následovat bude tzv. krokovka v prostoru lesíku na závodišti. A třetí částí bude divácky nejatraktivnější kros s překážkami na dostihové dráze.

mapka klusového úseku maratonu

Závod vyvrcholí v neděli. Od 9.00 hodin bude probíhat kondiční zkouška a od 11.00 hodin se bude konat vozatajský parkur na pískovém kolbišti.

Aktualizace 16.7 10:00 - Připojili jsme pod článek fotografie našich reprezentantů jednospřeží Jana Exnara, Jana Jelínka a Libora Kurku na drezurním obdélníku.

jednospřeží Jana Jalínka na drezurním obdélníku

Aktualizace 16.7. 9:30

- pod článkem najdete připojenou startovní listinu páteční drezurní zkoušky.

Aktualizace 15.7 13:50 hod. - Rakušané už dorazili, drezuru pojedou i reprezentanti

příjezd účastníkůUž za necelých 24 hodin bude zahájen program premiérového závodu spřežení CAN-A na Dostihovém závodišti v Pardubicích. Soutěž se ve zdejším areálu koná od pátku 16. července do neděle 18. července a v průběhu dnešního dne se do dějiště sjíždějí její účastníci se svými koňmi a kočáry.

Přestože se jedná o národní o národní závody, budou mít mezinárodní punc. Dodají jím ho vozatajové z Rakouska. Brigitte Emhofer, Mario Janker a Markus Peinbauer už během dnešního dopoledne dorazili na pardubické závodiště. Všichni se představí v soutěži dvouspřeží, do níž každý z nich postaví po dvou párech.

V předběžném seznamu soutěžících je uvedeno 34 spřežení, z toho šest z Rakouska. Nejpočetněji obsazenou kategorií by měla být dvouspřeží. Je jich přihlášeno čtrnáct. V soutěži jednospřeží by se mělo objevit třináct startujících. Kategorie dvouspřeží pony by měla být obsazena pěti kočáry a čtyřspřeží budou dvě.

Oficiální startovní listiny však budou známy až po skončení čtvrteční prezentace. Koná se od 15.00 do 18.00 hodin.

Počty účastníků pardubického závodu však budou vyšší. Do úvodní páteční drezury zasáhnou i Jan Exnar, Libor Kurka a Jan Jelínek, kteří budou o dva týdny později reprezentovat Českou republiku na mistrovství světa jednospřeží v italském Pratoni del Vivaro nedaleko Říma. „Start v drezuře v Pardubicích bude poslední částí jejich přípravy na světový šampionát," uvedl Jiří Kunát, ředitel pořádajícího Dostihového spolku a.s. Pardubice, který je zároveň manažerem komise spřežení České jezdecké federace a dlouholetým mezinárodním rozhodčím v této disciplíně a bude i ředitelem nadcházejících závodů.

příjezd účstníků

Vlastní program soutěže zahájí páteční drezura na travnatém kolbišti. V sobotu se pojede maraton. Trať jeho úvodní části vede ulicemi sousedního Svítkova, další dva úseky, tzv. krokovka a divácky velmi atraktivní kros, už povedou po dostihové dráze. Nedělní závěr obstará kondiční zkouška a následně po ní vozatajský parkur na pískovém kolbišti.

Začínat budou vždy dvouspřeží pony. Po nich budou následovat jednospřeží, dvouspřeží a tečku udělají čtyřspřeží.

Drezura, maraton a kondiční zkouška se konají od 9.00 hodin. Nedělní vozatajský parkur se pojede od 11.00 hodin. Diváci mají denně vstup zdarma. Sobotní maraton mohou sledovat přímo na dostihové dráze ve vyhrazených prostorech v těsné blízkosti překážek.

První aktualizace: 14.7. 22:00 hod. - Již je znám a zveřejněn seznam přihlášených jezdců a ten slibuje vskutku skvělou podívanou. Seznam najdete jako vždy v příloze pod článkem.

Závody spřežení na pardubickém dostihovém závodišti začínají již ve čtvrtek 15. července odpoledne, a to prezentací soutěžících a následující technickou poradou.

V tuto chvíli je přihlášeno 28 tuzemských spřežení a 6 zahraničních (celkem tedy 34), a to ve složení

  • 5 pony párů,
  • 13 soutěžících bude v kategorii jednospřeží,
  • párů dorazí 14 (+ 6 zahraničních) a
  • dvě čtyřspřeží. První povede Petr Vozáb reprezentující NH Kladruby n. L., druhá čtyřka by pak měla dorazit z Robous díky Zdeňkovi Jiráskovi.

Ze zahraničí by měli, podle posledních zpráv, dorazit 3 jezdci z Rakouska, ovšem všichni budou mít po dvou párech. S největší pravděpodobností prozatím nepočítají s tím, že by se všemi páry absolvovali soutěž kompletní, a tak na maratonu podle předběžných informací by mělo být pouze o 3 páry navíc. Česká pravidla pro soutěže spřežení ale umožňují jezdcům absolvovat se dvěma různými spřeženími, a tak se o definitivním (kompletním) startu v soutěži rozhodne až zítra při prezentaci a na technické poradě.

V tuto chvíli v startovním poli chybí spřežení Jana Exnara, Romana Vyskočila či Jiřího Nesvačila ml. K vidění naopak bude spousta nováčků, kteří využijí možnosti získat další cenné zkušenosti v méně náročném závodu. Ovšem i to je relativní, zejména pokud započítáme velmi vysoké teploty aktuálně panující nejen v České republice.

Jak již bylo zmíněno v pozvánkách, soutěžní klání samotné započne s největší pravděpodobností v pátek 16.7. v 9,00 hod. ráno drezurními zkouškami všech kategorií, tedy postupně dvojspřeží pony, jedno-, dvoj- a nakonec čtyřspřeží velkých koní.

Sobota bude patřit i tentokrát maratonu, přičemž v překážkovém úseku E absolvují soutěžní spřežení 6,5 kilometru s 5 rozličnými překážkami (celková délka maratonu přesáhne 14 km, kratší trať absolvují jen jednospřeží a dvojspřeží pony, a to více než 11,5 km). Překážky jsou rozvržené do několika poměrně vzdálených částí závodiště, a tak se návštěvníci mohou těšit na jednu překážku umístěnou v prostoru, který důvěrně znají dostihoví fandové, neboť zde rok co rok startuje Velká pardubická.

na startu VP

Pozornosti jistě neunikne ani atraktivní vodní překážka s želvami, tu zase znají především ti, co se zajímají o závody všestrannosti. Nachází se vlevo od tribun.

vodní překážka se želvami

Další překážku, v tomto případě „balíkovou“ pak najdete přímo u Taxisu v oranici...

balíková překážka u Taxisu

... a také v tomto horkém letním počasí jistě přijde nejen divákům vhod i přírodní překážka umístěná v přirozeném stínu, tedy v lese.

náměstíčko v lesíku

Zajímavou se jeví i poslední zkouška v podobě překážkové jízdy (vozatajský parkur) s 18 překážkami na pískovém kolbišti (včetně dvou překážek kombinovaných a dokonce jednou překážkou vodní, kterou slibuje rozpis). Začátek poslední části tradiční soutěžní trilogie je pořadatelem naplánován až na 11,00 hod. dopoledne.

Ředitelem závodů v Pardubicích bude ing. Jiří Kunát, čestným ředitelem pak primátor města Pardubic p. ing. Jaroslav Deml. Hlavním rozhodčím bude p. Josef Trojanec, ve sboru rozhodčích zasednou ing. Schwarz, pí. Hrdličková, p. Novotný st., pí. Matoušková st. a ing. Kunát. Stavitelem trati je ing. Aleš Kříž, který je rovněž stavitelem tratí v Humpolci. O výsledky se opět postará p. Jaroslav Kosař, slovem pak celé závody doprovodí Marek Holub.

Podobné články

Jubilejní dvacátý ročník mezinárodních závodů spřežení Rudolfův pohár, který se konal od 24. do 27. dubna, přivítal celkem osmdesát sedm spřežení z…

Již tradičně byl sobotní den Rudolfova poháru věnován vozatajskému maratonu, který absolvovali závodníci všech kategorií.