Magdalena Kořínková – marketingová specialistka se srdcem u koní

Mnoho z nás koňáků je v jezdeckém světě ukotveno nejen formou záliby, ale i profesně. Koně nás částečně nebo úplně živí. Proto potřebujeme své podnikání zviditelnit. Jak se to dělá? Stačí mít web stáje a vkládat fotky na Facebook a Instagram? Nebo se vyplatí investovat do marketingového odborníka? O tom všem jsem si povídala s Magdalenou Kořínkovou, člověkem, který vaše podnikánímůže vystřelit o několik levelů výš.
Magdaleno, je reklama potřebná, i když se podnikání zrovna daří?
Reklama má smysl vždy, a to i když vše funguje a „business běží“. Kvalitní reklama a promyšlený marketing nejsou výdaj, ale investice, a úspěšné podnikání stojí nejen na aktuální stabilitě, ale i na budování budoucího potenciálu. Pravidelná komunikace a zviditelnění mohou přitáhnout nové klienty, posilovat vztahy s těmi stávajícími a předejít stagnaci.
Zviditelní se dnes stáj nebo kovář právě díky sociálním sítím?
I v jezdeckém světě hraje roli kvalitní a přehledný web, ale sociální sítě, kde dnes lidé hledají informace nejčastěji, jsou ještě důležitější, protože lidi baví příběhy. A právě sociální sítě pomůžou nahlédnout „pod pokličku“.
Co když si ale se sociálními sítěmi nerozumíme?
Pokud nemáte schopnosti, čas nebo chuť, jsme tu my, marketéři. Tvořit dobrý obsah není jen o tom, mít hezké fotky a pěkná videa. Je to redakční a strategická práce, která vyžaduje zkušenosti. S oblibou říkávám, že to, že umíme psát, neznamená, že dokážeme šéfredaktorovat časopis. Stejně jako to, že si umíme dát fotku na Instagram neznamená, že obsah našich sítí bude mít z marketingového hlediska smysl.
Jak spolupráce začíná?
Nejprve nezávaznou schůzkou, kde probereme, co klient potřebuje a jak mu s dosažením cíle můžeme pomoci. Pokud se domluvíme, že se do práce pustíme, začínáme analýzou a mnoha otázkami, to znamená marketingovou strategií. Protože strategie je poměrně nákladná položka, mnozí klienti ji chtějí vypustit. Bez ní ale zodpovědný markeťák žádnou spolupráci nezačne. Stejně jako lékař nebude operovat bez toho, aby byl pacient diagnostikován. Klient už v businessu „je“, markeťák ho teprve bude poznávat – především během práce na strategii. Úplně odlehčeně je to jako kdybychom dostali zadání „chci koně, nějakého mi sežeňte“ a my bychom na základě jedné schůzky pořídili tříletého pony hřebce, zatímco kdybychom si ty schůzky daly tři, zjistili bychom, že klient ve skutečnosti potřebuje starší, ve sportu ostřílenou, hodnou klisnu pro začátečníka, v budoucnu vhodnou do chovu. Sice se můžeme na první dobrou trefit do vkusu, ale lepší je na to jít s větší jistotou.
Takže běh na dlouhou trať?
Na delší. Někteří klienti očekávají okamžité výsledky, ale úspěšná kampaň vyžaduje čas. Představa, že se spustí reklama a za týden bude plný e-mail objednávek, je nereálná. Marketing chce čas, potom umí mnoho. Ale nezachrání produkt, který sám o sobě není pro zákazníky atraktivní. Nemá ani sílu „přeprat“ špatně nastavený web, chybějící zákaznickou péči nebo další klíčové prvky.
To zní jako fůra práce, kterou vám musí klient zaplatit. Prozradíš cenu? Děláte ceny na míru? Velké firmě větší, malým chudáčkům koňákům menší?
Přesně tak, marketing je práce na míru, a proto i ceny závisí na tom, co konkrétní klient chce, potřebuje a na co má prostředky. Nejde jen o velikost firmy, ale hlavně o rozsah služeb, cíle, a přístup klienta. Vždy je to o individuálním nastavení. Za ty roky, které se v branži pohybuji, mám nejraději, když klient rovnou řekne, jaké má možnosti, a podle toho přizpůsobíme rozsah prací.
Kolik si tedy řeknete za konkrétní služby?
U jednorázových konzultací se pohybujeme v řádu nižších tisíců korun. U tvorby strategie nebo auditu stávající komunikace už mluvíme o částkách v řádu desítek tisíc korun, protože jde o detailní analýzu a návrh dlouhodobého plánu, na čemž pracuje více lidí a vyžaduje mnoho hodin času, znalostí a zkušeností.
A co pravidelná správa sítí nebo placená propagace?
Pravidelná správa sítí, což znamená tvorbu obsahu, textace, grafika, focení, natáčení, community management, případné psaní blogových článků, samozřejmě pravidelný reporting apod. může začínat na 10 000 Kč měsíčně. Podle rozsahu práce se ale může vyšplhat na desítky tisíc, pokud je zapotřebí více obsahu, větší tým nebo třeba pravidelné focení a natáčení, které vyžaduje techniku, prostory, ateliér, rekvizity, výjezdy a podobně. Pokud jde o placenou propagaci, k naší odměně je třeba připočítat i budget na samotné reklamy. Ten se může pohybovat od pár desítek korun denně až po statisíce měsíčně. Pokud jste se teď vyděsili, že marketing je „mimo vaši cenovku“, vždy říkám: nebojte se, napište, zavolejte, popovídáme si a najdeme společné řešení. Třeba to nebude tak „hrozné“, jak to vypadá na první pohled.
Jaké jsou nejčastější chyby, které lidé dělají, když se starají o propagaci sami?
Velmi často od klientů slýchám, že „sítě nemají rádi, ale jsou tam, protože musí“ – a to se na obsahu projevuje. Asi i proto se jedná o chyby, které se opakují skoro u všech. Běžně se setkávám s tím, že si nepamatují hesla a nevědí, kde je hledat, nemají nastavené dvoufázové ověření, mají na stránce jen jednoho správce nebo s tím, že klienti platí reklamy ze svých hlavních bankovních účtů a kartou, kterou mají na běžné výdaje, což je při hackerském útoku velké riziko.
Jaké chyby bývají v samotné práci s marketingem?
Z těch „marketingovějších chyb“ se nejčastěji jedná o nedefinovanou cílovou skupinu, nulovou strategii a nekonzistentní komunikaci, špatně nastavený typ účtu, nepropojené účty, nenastavené měřicí kódy, nezaložený Business Manager, Google Analytics a podobně. Mnozí klienti ani nevědí, jak výsledky vyhodnocovat, netuší, že platformy poskytují analytiky nebo jak v nich číst. Vizuály bývají nekvalitní, grafika nebo videa často s vodoznaky platformy, na které byly vytvořeny, v publikaci bývají časové prodlevy.
Setkáváš se i s právními nebo technickými přešlapy?
Sítě jsou často vnímány jako „platforma pro děti“ a ne jako plnohodnotný marketingový nástroj, takže vznikají i technické a právní chyby, jako neznalost povinnosti odvést DPH za reklamy na platformách jako META nebo Google. Když si influencerka nebo drobný podnikatel zaplatí přes „modré tlačítko“ propagaci (byť i v řádech desítek korun) a nenastaví ji z hlediska DPH správně, v případě kontroly od finančního úřadu to může být problém. Až se to jednou úředníci naučí systematicky kontrolovat, bude to pro mnohé nepříjemné překvapení.
Proč by měl laik uvažovat o odborníkovi na marketing?
Protože je to komplexní disciplína, která zahrnuje nejen kreativitu, ale i spoustu technických detailů. Odborník může pomoci se správným nastavením účtů, aby vše fungovalo hladce, minimalizovala se rizika, jako jsou bezpečnostní problémy nebo ztráta přístupu, a předešlo se technickým chybám.
Vím, že jsi, krom všech jiných talentů, i hudebnice. Jak vnímá koňské prostředí duše umělce?
Koňské prostředí pro mě nikdy nebylo jen o „dřině a bahně“, ale spíš o eleganci, klidu a kráse – zkrátka britské „old money“ estetice. Tyto hodnoty jsou mi blízké nejen díky jezdectví, ale i mé hudební minulosti. Od čtyř do jednadvaceti let jsem vrcholově hrála na klavír, vystupovala, soutěžila a byla zvyklá podávat maximální výkony. Tato zkušenost mě naučila zvládat tlak, vystupovat na veřejnosti, ovládat etiketu a vnímat detaily, což se mi hodí při jezdeckých závodech, v práci s koňmi i v profesním životě. Ať už jde o schůzky, přednášky, nebo natáčení videoobsahu, schopnost soustředit se na výkon a prezentovat se s grácií je k nezaplacení.
Jde vůbec propojit hudebník s marketingovým specialistou a koňákem do jednoho celku?
Při hře na klavír jsem musela ovládat nástroj celým tělem – každá ruka i noha měla svou roli. To se krásně propojuje s jezdectvím, kde musí tělo a mysl pracovat v dokonalé souhře s koněm. Stejný princip platí i v marketingu, kde je potřeba zvládat multitasking, mít přehled o různých oblastech a zároveň udržet jasný cíl. Ať už jde o kreativitu, analytiku nebo strategii, všechny části musí spolupracovat jako harmonický celek. Díky celému tomuhle spojení – zkušenostem, citu pro estetiku a detail, eleganci – s týmem tvoříme obsah, který nejen osloví, ale také zanechá dojem a přináší výsledky. V neposlední řadě je pro mě jezdectví neocenitelným relaxem a „nabíječkou“, kdy můžu od virtuálního světa za obrazovkami utéct do světa reálného, ve kterém jsem jen já, kůň a příroda.
Magdaleno, moc děkuji za velice zajímavé povídání!
Magdalena Bradáčová Kořínková pomáhá projektům na sociálních sítích nejen roztáhnout křídla, ale i vzlétnout a vytrvale letět. Chcete vědět víc? Potřebujete vymyslet strategii a linii? Vytvořit obsah? Nastavit a optimalizovat META PPC kampaně? Pak navštivte její webové stránky.
Galerie





Michaela Purnochová: Fotografie vás musí oslovit, musí mít ten svůj příběh

S fotografiemi Michaely Purnochové jste se už určitě setkali a dost možná si některé z nich i po delší době vybavíte. „Navaramafoto“ totiž není jen…

Dominika Baranová se v roce 2022 zapsala do historie slovenského turfu jako první žena, které se podařilo zvítězit ve steeplechase. A v sezóně 2024…