Druhý ročník závodů spřežení v Pardubicích si velmi rychle získal srdce všech zúčastněných, a tak jsme o víkendu mohli sledovat boj o cenné body do Českého poháru v jízdě spřežení, ale zároveň kvalifikaci pro soutěže Zlaté podkovy 37 tuzemských závodníků a tři rakouské (2 se zúčastnili v kategorii jednospřeží a jednu reprezentantku měli naši sousedé i mezi čtyřspřežími). Počasí nakonec nad očekávání závodům přálo, proto byl alespoň pro mne zklamáním vskutku malý divácký zájem i o sobotní terénní zkoušku – maraton.
Ale pěkně po pořádku. Pátek patřil drezurám, sobota maratonu a neděle nakonec vozatajskému parkuru, který završí několikadenní snažení všech účastníků. Nejméně účastníků, což naopak překvapením nebývá, měly shodně kategorie dvojspřeží pony a čtyřspřeží, v nichž figurovala pouze čtyři jména. Nejpočetnější byla jednospřeží s 21 jezdci na startu, jedenáct pak bylo párů.
Kategorii pony po drezurách kralovala také by se již dalo říci tradičně Mgr. Monika Pospíšilová (JK Boharyně), přičemž si vypracovala poměrně slušný bodový náskok pro její slabší disciplínu maraton. Tentokrát jí však podle jejích představ určitě nevyšel, neboť v poslední, tedy páté překážce sobotní terénní zkoušky převrátila kočár. Naštěstí se Monice, jejímu přísedícímu (tatínkovi pozn.red.) a ani kobylkám nic nestalo a zároveň Monika zvládla i vše napravit v časovém limitu, díky čemuž mohla pokračovat v soutěži. A když se štěstí k někomu obrátí zády, znamená to obvykle, že k někomu bude stát čelem.

Příležitosti se tak chopil Pavel Drbohlav (JK Pamela Bylany) se svými haflingy, který byl po drezurách průběžně třetí a díky skvěle zajetému maratonu v sobotu oprávněně zvítězil. Na paty mu ale pomyslně šlapal Tomáš Palán (JK Moravský Krumlov), jehož nejlepší disciplínou je také maraton. O celkovém výsledku ale rozhoduje stav trestných bodů po parkuru. Tomáš Palán si parkurem, v němž sice mimořádně těsně, ale zvítězil, zajistil nakonec velmi přesvědčivé také vítězství celkové. Monika Pospíšilová i přes velmi dobrý výsledek v parkuru (druhé místo) vypadla po maratonu z boje o příčky nejvyšší.
Nejpočetněji zastoupenou kategorií ale byla jednospřeží s jednadvaceti soutěžícími. Zde se dal čekat útok na celkové vítězství hned z několika stran. Favoritem ale bezesporu byl Jan Minarčík s Magnatem 1 (JK Minarčík, Nový Jičín – Loučky), Libor Kurka (SK o.s. Stáj 3K Přední Lhota) – startoval se dvěma koňmi, Alena Brixová s Desperadem 3 (JK Sobotka), MVDr. Pavel Jadrníček (NH Kladruby n. L., s.p.o.) s Gss Aversou XLIV, Jiří Kříž (JK Voleveč) – také zapřahal dva koně, Ing. Tomáš Barták (JK Barták Nahoruby), překvapit však mohli i rakouští závodníci – Josef Leibetseder jun. či Patrik Gösweiner. Po drezurní zkoušce se ujal těsného vedení Ing. Tomáš Barták s Generale Ramatou L-7, do první pětky se ale vešel ještě Libor Kurka, Jan Minarčík, nezvykle v jednospřeží se pak vydařenou drezurou představil Radek Nesvačil (NH Kladruby n. L., s.p.o.) s klisnou Iscara-13 (obsadili čtvrté místo) a pětici uzavíral MVDr. Pavel Jadrníček taktéž hájící barvy národního hřebčína.
Sobota ale opět míchala pořadím, když se na první příčku v maratonu vyhoupl Jaroslav Petřek s Lullymore (JK Zubří), druhý byl opět Libor Kurka, třetím místem svůj průběžný bronz potvrdil Jan Minarčík. Maraton vyšel i Aleně Brixové (JK Sobotka), která zaujala v maratonu nevděčnou čtvrtou příčku. V celkovém zúčtování utržených trestných bodů nicméně však po třech dnech vzešel jako vítěz Jan Minarčík, druhý celkově skončil Libor Kurka s Dennym 7, bronz vybojoval Ing. Tomáš Barták. K mému potěšení se v nejobsazenější kategorii neztratily ani ženy, a to především díky čtvrtému místu Aleny Brixové a celkově páté Markétě Jelínkové (JK Stáj Accos).
Párů se sjelo do Pardubic pouze jedenáct, přesto zvučná jména na seznamu startujících rozhodně nechyběla. Posuďte sami – Jaroslav Kohout (JS Denisa Bratronice), Ing. Tomáš Barták, Alexandr Soukup (JK Ruda), či Erik Zuvač (JK Steally Opava). A jak si vedli? Po drezurách vedl Tomáš Barták, druhou příčku obsadil Erik Zuvač, bronz vybojoval Alexandr Soukup a čtvrté místo získal nováček v soutěžích spřežení Jakub Hlávka (NH Kladruby n. L., s.p.o.). V maratonu nejlépe uspěl Erik Zuvač (1. a 3. místo získal se svými dvěma páry), druhou příčku přepustil Jakubovi Hlávkovi, čtvrté místo v maratonu obsadil matador soutěží spřežení Jaroslav Kohout a na pátém místě dovedl do cíle své spřežení Pavel Holešovský v barvách Martynkovy Obory Bahenec. Celkové výsledky pak byly poměrně překvapivé. Necelé dva body rozhodly totiž o celkovém vítězství Jakuba Hlávky, druhý skončil po třech dnech Ing. Tomáš Barták a třetí pak Jaroslav Kohout.

Poslední, o to víc však sledovanou, kategorií, která absolvovala letošní závody spřežení v Pardubících, byla čtyřspřeží. Jak již bylo zmíněno v úvodu, ta se sem sjela čtyři – první vedl Zdeněk Jirásek (JK Robousy), další pak Petr Vozáb (NH Kladruby n. L., s.p.o.), Ing. Jaroslav Jandl (JK Semice) a rakouská reprezentantka Walter Rita Maria. Zde se o první místo od samého počátku přetahovali Zdeněk Jirásek s Petrem Vozábem. Petr Vozáb se ujal po drezurách vedení, do maratonu však nastupoval jen s malým náskokem před Zdeňkem Jiráskem, Walter Ritou Marií a Ing. Jaroslavem Jandlem.
Terénní zkoušku ale vyhrál Zdeněk Jirásek před Jaroslavem Jandlem a třetím Petrem Vozábem, který na třetí překážce ztratil při prvním průjezdu áčkem přísedícího, což bylo také penalizováno. Na posledním místě absolvovala rakouská jezdkyně, ale nutno podotknout, že projížděla všechny maratonové překážky klusem. Parkur zajel nejlépe Ing. Jandl, těsně následován Zdeňkem Jiráskem a Walter Ritou Marií. Na Petra Vozába zbyla pomyslná bramborová medaile. Celkově tedy zaslouženě zvítězil v kategorii čtyřspřeží Zdeněk Jirásek, druhé místo uhájil Petr Vozáb a bronz získal Ing. Jaroslav Jandl.
Co říci závěrem? Závody spřežení v Pardubicích a Pardubice naopak na kočáry si na sebe pomalu zvykají. Především skvělé zázemí, ale i velmi dobře připravené plochy, na nichž se závody konají, to je jednoduše pardubické závodiště. Nechtělo se mi proto ani věřit tomu, co zaznívalo mezi přítomnými o možné letošní zdejší kočárové derniéře. Doufejme tedy, že se tyto informace nepotvrdí a také v příštím roce budeme moci, třeba i od Taxisova příkopu, sledovat kolem se pohybující kočáry.
Pardubické závodiště v příštím roce oslaví 170 let od založení první dostihové dráhy. Už od 5. pr...
Nedávný průzkum mezi britskými majiteli koní přinesl docela zajímavé poznatky o praktických obtížích spoj...