Když dnes v televizi nebo na sociálních sítích zahlédneme majestátní osmispřeží hnědáků s bílými podkolenkami, automaticky nás zaplaví vánoční nostalgie. Pro miliony lidí po celém světě se koně plemene clydesdale stali stejným symbolem svátků jako adventní věnec, jmelí nebo vůně vánočního cukroví. Tento vánoční příběh ale nezačal u jesliček, zrodil se z oslavy jednoho z nejvýznamnějších politických zlomů v dějinách Spojených států – konce prohibice.
Ačkoliv si dnes clydesdales spojujeme především s americkou kulturou, jsou tito koně národním pokladem a původním plemenem Velké Británie. Jejich historie se začala psát v polovině 18. století ve skotském hrabství Lanarkshire, v údolí řeky Clyde. Právě zde, ve velké Británii, zanechali tito koně svůj nejvýraznější historický zářez – jako neúnavní pomocníci v zemědělství, dopravě a těžebním průmyslu se stali motorem britské průmyslové revoluce. Do Ameriky se dostali až později…
Psal se duben roku 1933 a Amerika po dlouhých třinácti letech suchého zákona znovu slavila legální prodej alkoholu. August Busch mladší se tehdy rozhodl překvapit svého otce unikátním darem k oslavě znovuzrození rodinného pivovaru Anheuser-Busch. Před hlavní branou v St. Louis nechal do nablýskaného vozu v barvách pivovaru zapřáhnout šest impozantních koní plemene clydesdale. Říká se, že když otec koně spatřil, byl dojetím bez sebe. Koně tehdy samozřejmě nepředstavovali žádnou vánoční idylu, byli ale impozantním symbolem návratu k tradici a nezlomnosti rodinného podniku, který jen stěží přečkal těžké časy.
První cesta tohoto legendárního spřežení vedla přímo do Washingtonu, kde koně symbolicky doručili první legální várku piva prezidentu Rooseveltovi. Jejich přítomnost v ulicích vyvolávala nadšení – pro Američany byli tito koně živým důkazem, že se vracejí staré dobré časy. Teprve mnohem později, v 70. letech, si marketingoví stratégové uvědomili, že tito obři ztělesňují hodnoty, které lidé hledají u vánočního stolu: tradici, pocit kontinuity a sounáležitosti i hřejivý pocit domova. A následně je plnohodnotně zapřáhli do služeb reklamy.

Budoucnost clydesdalů v barvách Anheuser-Busch se začíná psát na Warm Springs Ranch v Missouri. Výběr je od samého počátku nekompromisní, zaměřený na jednotný exteriér, který značku proslavil. Koně musí být hnědáci s bílou lysinou a čtyřmi bílými vysokými ponožkami s bohatým rousem. Zatímco moderní trend v chovu směřuje k lehčím typům, společnost Anheuser-Busch vyžaduje mohutné koně s kohoutkovou výškou kolem 182 cm a hmotností přesahující tunu. Koně, kteří tyto přísné parametry nesplňují, dále nacházejí uplatnění u soukromých chovatelů jako spolehliví koně pro hobby ježdění či lehčí tah, ale v „Budweiser“ zápřeži se s nimi nesetkáte.
Do St. Louis odcházejí hříbata ve věku pěti až osmi měsíců a hned si začínají zvykat na běžnou manipulaci, koupání, stříhání a především na specifickou úpravu hřívy a ocasu do červenobílých barev. Zásadní zlom nastává ve čtvrtém roce věku, kdy koně přecházejí k finálnímu výcviku do střediska v New Hampshire. V této fázi se výcvik soustředí na přesnou reaktivitu v zápřahu a schopnost pracovat v těsném kontaktu v rámci osmispřeží. Nejde jen o fyzickou sílu, ale především o psychickou odolnost a schopnost koní citlivě a přesně reagovat na pomůcky vozataje za všech okolností, což je nezbytný bezpečnostní předpoklad.

Uspořádání v osmispřeží podléhá jasné funkční hierarchii. Nejblíže u vozu pracuje zadní pár (tzv. wheelers). Jsou to ti nejmohutnější a nejsilnější koně z celého týmu, na kterých leží největší fyzická zátěž při rozjezdech vozu a jeho brzdění. Uprostřed následují další dva páry, které pomáhají udržovat tempo a stabilitu celé formace. V čele celého spřežení pak najdeme přední pár, tedy leadery. I když jsou tito koně o něco menší, je pro ně typická energická vysoká akce předních končetin. Jsou to právě oni, kdo dodává formaci onen typický vznešený vzhled, který při show a slavnostních jízdách působí tak efektně. Dokonalá souhra všech osmi koní umožňuje vozataji provádět i náročné obraty v omezeném prostoru, které dříve byly nezbytností v těsných prostorách pivovarských dvorů.
Provozování takovéto živé reklamy je tak trochu logistický oříšek. Pět kompletních týmů je prakticky deset měsíců v roce na cestách v kamionech se speciálním vybavením. V každém týmu cestuje dvanáct koní, aby bylo zajištěno jejich pravidelné střídání v zápřahu, a tím i dostatečný prostor k odpočinku. Tato spřežení absolvují každý rok stovky vystoupení, což klade obrovské nároky na jejich psychickou stabilitu. Přesto clydesdalové svou práci vždy vykonávají s jistotou a klidem „něžných obrů“, bez kterého by popularita Budweiseru nikdy nedosáhla takových rozměrů.
Chcete vědět víc? Doporučujeme naše články Poklady Britských ostrovů – globální megastar clydesdale horse a Clydesdaleští koně – něžní obři v pivním světě
Přejeme vám krásné prožití vánočních svátků! Doufáme, že pro vás budou letošní Vánoce stejně klidné, jako je povaha něžných koňských obrů!
Jeden z nejúspěšnějších parkurových koní posledního desetiletí uzavřel svou sportovní kariéru. Ryzák Ex...
Ať Vánoce naplní váš domov a stáje radostí, vaše srdce láskou a váš život smíchem. Těšíme se na všec...