Ferrero je po hřebci Rhodium z klisny Olivi / Frühling / Caritas, což je slavná linie, z níž vzešli hřebci jako Dutch Boy a Grand Prix koně jako Vivaldi a Cabochon. V loňském roce startoval na mistrovství světa mladých drezurních koní v třídě sedmiletých, nyní závodí v úlohách pod Prix St Georges, přičemž start na úrovni Sv. Jiří je plánován později v průběhu roku.

Johan komentuje:
Zde je vidět, že krk je ve vodorovné poloze, vytažený z kohoutku. Když začínáte hodinu v kroku a klusu, musíte se připravit, aby šel kůň dopředu a od holeně, aby vaše pomůcky holení a otěží poslouchal. Musíte ho opracovat, protože bude intenzivně používat svaly a vy potřebujete nějaké to ohýbání, abyste koně připravili tak, aby byly všechny svaly připravené na vyšší cviky.
„Dnes je pondělí, včera se s ním nepracovalo, takže je trochu ztuhlý. Budeme s ním více pracovat ve cvalu, na delším a nižším krku, dokud nebude mít jezdkyně dobrý pocit na sedu a kontaktu,“ vysvětluje Johan.
„Dobře, teď je uvolněnější a pružnější, unese více váhy a dokáže se trochu shromáždit. Kůň se musí naučit jít s větším vznosem, více se ohýbat v hleznech a kolenech. Přechody používáme k tomu, aby byl pružnější v bedrech, v zádi a v zadních končetinách. Při snížení krku je velmi důležité, aby měl nos na kolmici, aby mohl správně používat svoji horní linii. Nyní vidíme uvolněnější horní linii a větší plynulost kroků. To je tak důležité, mnoho trenérů a jezdců říká, že když je krk koně dole, bude kůň pružný ve hřbetě – ne, je mnoho nižších poloh, kde není žádný kontakt, kůň pak nejde přes hřbet, bedra a pánevní končetiny nepracují.“

Johan komentuje:
Toto je typická fotografie, která ukazuje koně s opravdu dobrou tendencí dopředu a do kopce. Zde je krk ve správné poloze, týl je nejvyšším bodem, nos trochu před kolmicí, otevřený v žuchvách. Při pohledu na nohy dopadá levá zadní noha první na zem o několik centimetrů před pravou přední nohou. To je to, na čem pracujeme, a Jen jezdí bez třmenů. Jezdí každý den jednoho nebo dva koně bez třmenů – stále se snažte najít lépe rovnováhu, abyste mohli sedět velmi snadno a nezávisle.
„Aby šel kůň opravdu dobře přes hřbet, potřebujete přilnutí na obou otěžích a tendenci k pohybu dopředu odzadu. Dvě věci testují, jak jde kůň přes hřbet – dostatečné ohnutí vzadu a stálý kontakt na obou otěžích, pak se hřbet může zvednout nahoru. Pokud to neděláte, pak jste na špatné cestě.“
„Nejdůležitějším chodem, který ukazuje, zda je kůň uvolněný v horní linii, je krok. Když se podíváte na krok, jestli je čtyřdobý, přešlapuje se a je pravidelný, s pružným hřbetem, krkem vytaženým vodorovně od kohoutku a kůň kráčí celým tělem. To je známka dobrého ježdění.“

Johan komentuje:
Toto je skutečná rovnováha, pěkný a vzpřímený krk, kůň klidný v oku i uších, v horizontální rovnováze. Je dobré vidět, když je kůň v této rovnováze, pak můžete rozvinout více shromážděnou rovnováhu. Jako trenér se musíte vždy dívat na uši a oči koně, když kůň vypadá velmi dobře a jezdec je spokojený, pak z toho má i dobrý pocit a lepší kontakt a také dává lepší instrukce. Ale když jezdec není v dobrém rozpoložení, tak to nefunguje, pak ho musíte přimět k lepšímu myšlení, aby se cítil pohodlněji, což je pak lepší i pro koně.
„Vždy žádejte trochu více aktivity odzadu. Ohněte koně tak, aby vnitřní zadní noha došlapovala o jednu stopu více dovnitř a on se ohýbal kolem vaší nohy, pak je pro něj snazší došlápnout nohou pod tělo. Když ho chcete shromáždit a více uvolnit, udržujte vnitřní zadní nohu o jednu stopu směrem dovnitř a usnadněte mu tak nesení těla.“

Johan nám říká:
To je dobrá fotka, kůň je dopředný, pruží a má tendenci do kopce. Krk je ve správné poloze.
Jennifer jede velkou pracovní piruetu…

„Teď trénujete koně odzadu, máte spojení mezi tělem koně a udidlem. Máte lepší rytmus, kůň má sníženou záď a nese víc váhy vzadu. Při práci se musíte pořád dívat, jestli už je čas trochu shromáždit. Někdy je to po patnácti minutách, někdy po třiceti. Teď máte lepší přilnutí na obou otěžích. Když více shromažďujete, musí tam být v každé vteřině tendence dopředu, v každém kroku.“
„Teď ho nechte ještě trochu protáhnout…“
Je čas na procvičování přeskoků a Johan žádá Jennifer, aby posunula plece koně trochu z cesty: „Posuň plec doprava pro levý přeskok, levá otěž měkká, přeskok. Posuň plec doleva pro pravý přeskok. Více kontroluj plece.“

Johan nám říká:
V tomto klusu je hodně vznosu a kůň má dobrý krk, delší a může lépe používat zadní nohy, což umožňuje větší vznos a lepší ohnutí a tendenci do kopce.

Toto je více shromážděný klus. Kůň je ve skutečné rovnováze, protože jeho pravá přední noha je přesně ve svislé poloze. Má dobrou pozici krku i týlu. Může používat celé tělo a dochází k ohýbání zezadu, takže se může více nést.
Přichází čas na pasáž a Johan varuje Jennifer, aby nežádala příliš mnoho:
„Hledej krátké okamžiky. Prvních pět kroků je nejlepších, pak zastav, aby se to naučil. Před několika měsíci byl v této práci příliš nepravidelný, příliš napjatý, takže požadujeme více rytmu a rovnováhy, než budeme chtít kroky piafy.“

Johan nám říká:
Na tomto obrázku je vidět hodně síly a dobré ohýbání nohou. Přední noha je zvednutá přesně na úroveň protilehlé holenní kosti a levá zadní noha je zvednutá o deset centimetrů. Dobře se zvedá vzadu a je také v dobré rovnováze a krk je vzpřímený a na dobrém kontaktu. To je dobrý první začátek pasáže.
Ferrero však ukazuje, že se lekci dobře naučil:
Jennifer říká, že pocit, který má na tomto koni, je tak elektrický, tak přesný: „Tohle je můj nejlepší kůň ze všech.“
Někteří lidé si myslí, že nikdy není správné a klasické, aby se nos koně dostal za kolmici – ale vy tomu zřejmě nevěříte…
„Je lepší držet nos více na kolmici, pak je menší šance, že uděláte velké chyby. Ale pokud se nos dostane pět centimetrů za kolmici a dojde ke skutečnému kontaktu a kůň jde opravdu dopředu a dobře používá zadní končetiny a tělo – pak není problém. Ale za kolmicí a s příliš velkým taháním za otěže, to je pak velká katastrofa.“
Vždycky říkáš Jen: Nechat krk snížit, ne stáhnout dolů…
„Jestliže jde kůň opravdu dopředu, skutečně poslouchá vaše holeně a akceptuje udidlo a přijímá kontakt, pak když mu nabídnete trochu víc otěže, sníží krk dolů, o tolik, o kolik půjdou vaše ruce dopředu. Když se krk sníží dolů od kohoutku, pak pracuje více svalů ve hřbetu a v bedrech. Jestliže se ale krk od kohoutku zvedá a dochází k ohnutí 3., 4., 5. obratle, pak to není dobré. Chceme, aby kůň pustil krk úplně dolů a vytáhnul se od kohoutku, pak vidíte horní linii, která je vodorovná, a to je to, co chcete – aby používal krk, vytáhnul se od kohoutku, směrem dopředu, pak může pružit v zádech a bedrech.“
Je to scéna, která se den co den odehrává ve škole v Elspeetu, scéna, která by mohla drezurní svět naučit tolik o tom, jak skutečně vypadají klasické principy…
Ostrov Naděje v Běstvinách u Dobrušky se ponoří do sváteční atmosféry. Už tuto sobotu 13. prosince od 1...
Pět, čtyři, tři… a kruciš! Jistě víte, že si parkuroví jezdci odpočítávají cvalové skoky před odskok...