Často se ptáte, jak překážky vyrobit, jak mají vypadat, co vlastně mají splňovat. Tento mladý sport se stále vyvíjí a s ním samozřejmě i jeho prvky, tedy překážky. Pojďme je nyní představit v přehledném katalogu!
Uvedené překážky mají sloužit jako inspirace či příklad jednoho z možných provedení. U většiny z nich je splněn požadavek na mobilitu (možnost přestěhovat či zapůjčení jinam). Rozměry překážek jsou orientační a nejsou nijak pevně předepsány. Při jejich výrobě je potřeba se řídit zkušenostmi z jiných realizací a cílovou skupinou, která bude překážky používat – zohledněte velikost koní, stupeň výcviku, intenzitu využívání… Než s jejich výrobou začnete nebo než na nich v některém z parků budete trénovat, pročtěte si prosím několik důležitých aspektů, které je radno dodržet. Připravila je pro vás rozhodčí, Ing. arch. Věra Filipová.

Bezpečnost člověka:
Překážky se umisťují tak, aby měl člověk dostatek místa především pro uhnutí, pokud dojde k panice a neposlušnosti koně. Proto volte dostatečnou vzdálenost od stromů či jiných překážek tak, aby člověk nebyl nucen se nacházet ve stísněném místě, kde na něj kůň může skočit. Překážky se konstruují a umisťují přednostně tak, aby člověk při vedení koně ze země zůstával mimo překážku. Dle pravidel totiž nepřechází překážku s koněm a už vůbec ne před koněm. V pokročilejších fázích výcviku může vysílat koně před sebou.
Bezpečnost koně:
Překážky mají být pro koně jisté, bytelné, neklouzavé. Měly by být bez ostrých hran a výčnělků a bez kapes či mezer, do kterých by mohl strčit nohu. Jakkoli to vypadá, že si je nástrah kůň vědom a většina koní překážku absolvuje bez problémů, je potřeba počítat i s menším procentem koní, např. cizích návštěvníků, kteří si mohou ublížit.
Postup v tréninku:
Zde je třeba zohlednit pokročilost či spíše nezkušenost koně i člověka! Na pokročilé (pohyblivé, vodní či jinak náročné) překážky má dvojice postoupit až ve chvíli, kdy jistě a klidně zvládá jednoduché překážky a má vyřešeny základní ovládací povely. Překážky se absolvují nejprve na ruce, pak ze sedla. Pokud se ze sedla kůň ještě necítí jistě, člověk opět sesedne a vrátí se k nedostatkům ve výcviku na ruce.
Fyzické aspekty tréninku:
Je třeba pamatovat, že cviky na překážkách nejsou pro koně zcela přirozené. Správný trénink na překážkách rozvíjí koordinaci, svalové skupiny břicha i zad. Před tréninkem je potřeba jako u každého fyzického cvičení základní opracování, opohybování a rozehřátí, což je tím více důležité u zvýšených překážek, terénních nerovností, apod. Tím, že se cviky provádějí v kroku (pomalu) či couváním, jsou svaly zatěžovány daleko více než při běžném pohybu. Při tréninku ze sedla je zátěž ještě vyšší. U fyzicky náročných překážek je potřeba zabránit fyzické únavě a
následné bolesti svalů, která pak způsobí neochotu koně (třeba v dalších dnech), která může být mylně vykládána jako neposlušnost.
Psychické aspekty tréninku:
Psychika koně je při spolupráci s člověkem stěžejní. Koně je potřeba udržet v dobré náladě, zvědavého a ochotného. Nevhodné je příliš dlouhé opakování jednoho cviku či příliš dlouhá tréninková hodina s mnoha novými překážkami. Trénink je vždy potřeba prokládat pauzami. Za každou správnou reakci má být kůň dostatečně srozumitelně pochválen, aby byl motivován ke spolupráci.
Související trénink:
Vhodná je práce ze země a přiježďování koně (v jakémkoli jezdeckém stylu, ovšem korektně). Při ježdění přes překážky jsou zakázány pomocné otěže, nánosníky i martingaly. Je důležité i mimo překážky jezdit tak, aby je jezdec nepotřeboval. Je nežádoucí, aby kůň vynuceně snižoval hlavu nebo se dostával za kolmici. Stejně tak je chybou, když se kůň brání udidlu, otevírá hubu, zvedá hlavu, apod. Jedná se o chybu jezdce. Pro ježdění ve vyšších chodech je bezpodmínečným základem jednak dobrá přiježděnost mimo překážky, jednak perfektní zvládnutí překážek v kroku.
ZVÝŠENÝ ŽEBŘÍK
Zadání:

Rozměry: šířka cca 2,0 m, délka 3,0 – 5,0 m, výška dle použitých prvků, do cca 0,4 m
Materiál: příčky: kmeny délky cca 2,0 m; průměr cca 0,2 m, podélné ohraničení: kmeny délky cca 3ch5 m, průměr cca 0,2 m
Cena: dle použitého materiálu, minimální
Postup:
CIK-CAK
Zadání:

Rozměry: šířka cca 1,5 m, délka cca 3,0 – 4,0 m, průměr polen cca 0,1 – 0,3 m
Materiál: dřevěné kmeny délky cca 1,5 m, průměr cca 0,1 – 0,3 m
Cena: dle použitého materiálu, minimální
Postup:
PNEUMATIKA
Zadání:

Rozměry: dle zvolené pneumatiky, cca 0,8 – 1,2 m, výška 0,3 – 0,5 m
Materiál: pneumatika velká (traktorová)
Výplň: kamení, štěrk, cihly, polena
Zásyp: jemný štěrk, písek, štěpka, hlína
Cena: minimální: dle dostupných materiálů
Postup:
Variantou může být i pneumatika s úzkou lávkou.

ÚZKÁ LÁVKA
Zadání:

Rozměry: šířka 0,4 m, délka 3,0 m, výška cca 0,2 m
Materiál: dřevěné trámy 150 x 100 mm, d. 3,0 m, prkna (latě) – nášlapná vrstva tl. 40–50 mm
Cena: dle množství materiálu, řádově 1,5 tis. Kč
Postup: rám z trámů a nášlapná vrstva z prken
ÚZKÝ ŽEBŘÍK
Zadání:

Rozměry: šířka cca 0,4 m + boční ohraničení, délka cca 2,0 – 5,0 m, průměr polen cca 0,1 – 0,3 m
Materiál: dřevěné kmeny na vymezení boků, průměr cca 0,1 – 0,2 m, dle požadované délky, polena/kuláče průměru cca 0,1 – 0,3 m, délka cca 0,4 m
Cena: dle použitého materiálu, minimální
Postup:
STOUPACÍ ŠPALEK / PAŘEZ
Zadání:

Rozměry: průměr nášlapné plochy: cca 30 cm a více, výška 0 – 0,5 m (design by Bobr)
Materiál:
Cena: minimální: dle dostupných materiálů
ZVÝŠENÝ ČTVEREC
Zadání:

Rozměry: cca 1,2 x 1,2 m (čím méně, tím obtížnější), výška 0,1 – 0,3 m
Materiál:
Cena: minimální: dle dostupných materiálů

Zvýšený čtverec pohled zdola
Postup:
ZVÝŠENÁ BEDNA
Zadání:

Rozměry: cca 1,2 x 1,2 m (popřípadě z palet 0,8 x 1,2 m) – čím méně, tím obtížnější, výška cca 0,2 – 0,4 m
Materiál: dřevěné trámy cca 180 x 100 mm, prkna – nášlapná vrstva cca 30–50 mm dle světlého rozponu
jako základ lze použít 1 až 3 palety a pobít je prkny
Cena: dle množství materiálu, řádově 3 tis. Kč, při použití palet levnější
Postup: dle zvoleného materiálu – kostru z palet nebo z trámků pobít svrchu i z boků dřevěnými prkny
LÁVKA / VAGONEK / HOUPAČKA
Zadání:

Rozměry: 1,0 x 3,0 m – čím méně, tím obtížnější, výška cca 0,25 m
Materiál: dřevěné trámy podélné nosné cca 180 x 120 mm, d. 3,0 m, prkna – nášlapná vrstva 50 mm, výztuhy (zavětrování) trámky cca 50 x 80 mm, jedna kulatina ve středu – pro houpačku nebo dvě kulatiny na krajích pro vagonek. Použity dubové ohradníkové sloupky.
Cena: dle množství materiálu, řádově 3 tis. Kč
Postup:

Uložení pro vagonek: Je potřeba vytvořit pevnější povrch, po němž se kulatiny odvalují a nezaboří se do terénu. Nutné počítat i s pojezdem do obou směrů. V našem případě jsou na zemi v podélném směru položena prkna, vše překryto gumovým dopravníkovým pásem. Pás překryt hrubým kobercem, aby koním neklouzal
MIKÁDO / POLOM
Zadání:

Rozměry: kmeny o průměru min. 0,1 m, aby je kůň respektoval
Materiál: dřevěné kmeny, kameny (rozměr dostatečně velké tak, aby tvořily překážku)
Cena: minimální: dle dostupných materiálů
Postup: kmeny rozmístit do nepravidelných tvarů, které ale umožní bezpečné překonání (vyhnout se příliš úzkým mezerám, kde by se kůň mohl zachytit nohou).
STŘECHA
Zadání:

Rozměry: šířka 0,8 m, délka 2 x 2,0 m, výška cca 0,5 m
Materiál – jedna lávka: dřevěné trámy 150 x 100 mm, d. 2,0 m, prkna (latě) – nášlapná vrstva tl. 50 mm, středová podpora: dřevěné trámy 150 x 150 mm, 2 x d. 0,8 m, 4 x d. 0,4 m, ocelové pásoviny 4 ks: tl. 5 mm, d. cca 200 mm

Cena: dle množství materiálu, řádově 5 tis. Kč
Postup: dvě samostatné lávky mají zkosené konce opřené o zem, konce položené na středové podpoře mají osedlání a nasunou se příčným trámkem za svislé ocelové pásoviny, které vymezují lávky i proti posunu do stran

LANOVÝ MOST
Zadání:

Rozměry: max. délka (pro převoz naším přepravníkem) = 3,0 m, šířka 0,9 m
Materiál:
Cena: cca 8 000 Kč

Postup: nejprve dřevěné prvky natřít 2x barvou
Přes poleno položit střed a 4 karabinami zacvaknout do 4 ok v trámech. Nadzvednout střed a podsunout druhé poleno. Polena posunout co možno do krajů.
Podle potřeby (střed se dotýká trámů) podložit polena např. klínovými podložkami, dle potřebné výšky (na foto vyrobeno z latí 50 x 70 mm, d. 400 mm).
Nájezdové plošiny – vyrobeno z palet 120 x 80 cm s pobitím nášlapné plochy (prkna 30 x 200 mm), zakrytování tří svislých stěn, celk. výška cca 380 mm. Důležité je eliminovat mezery, do kterých by mohl kůň strčit kopyto.

Dále uvedené překážky nejsou z přírodních materiálů, nicméně jsou vhodné pro výcvik podle principů Mountain Trailu, neboť pro koně představují specifický druh překážek.
ZÁVĚS
Zadání:

Rozměry: šířka cca 2 m, výška zavěšení cca 2,5 m
Materiál: nosná tyč – na požadovanou šířku, cca 2 m, závěs – nastříhaná plachta / jednotlivé pruhy látky, fólie a podobně. Použít materiál, který odolává větru a slunečnímu záření, jinak podlehne rychlé zkáze, podpory – stojany na výšku cca 2,5 m, stromy
Cena: dle použitého materiálu, minimální
TURNIKET
Zadání:

Rozměry: šířka dle nastavení, výška cca 1,8 m
Materiál: tyče z pěnové izolace (např. izolace na potrubí, zde délky 1 m, průměr 18, tl. 9 mm) – 10 ks, potrubí průměr 20 mm – celkem cca 4 m, šrouby M6/100 a pojistné matice – 10 ks, stojany (zde skokové) – 2 ks
Cena: tyče, potrubí, šrouby a matice – cca 200 Kč, stojany (skokové) – 2x cca 700 Kč
Postup:
Přejeme vám i vašim koním mnoho spokojených chvil jak na cvičišti, tak potom hlavně při praktickém použití v terénu!
Pokud máte zájem dozvědět se něco více, navštivte webové stránky Czech Mountain Trail.
Ostrov Naděje v Běstvinách u Dobrušky se ponoří do sváteční atmosféry. Už tuto sobotu 13. prosince od 1...
Pět, čtyři, tři… a kruciš! Jistě víte, že si parkuroví jezdci odpočítávají cvalové skoky před odskok...