Zdravý střel - zdravé kopyto

10. 03. 2010 05:00

Obrázky: 10

Autor: alena vostatkova Foto: archiv autorky Rubrika: Zdraví a veterinární péče Počet přečtení: 3780 Počet komentářů: 14 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 1 krát

Každou chvíli slyšíme o zdravém kopytě, o vyváženém kopytě či o kopytě odolném a schopném se bez problémů pohybovat po různorodém terénu. Jak ale takové kopyto vypadá? V první řadě má zdravý střel...

Střelka je velmi důležitou součástí kopyta. Plní funkci tlumící, napomáhá pohybu na tvrdém hladkém terénu a společně napomáhá k pumpování krve z kopyta zpět do srdce. Proto je důležité, aby se dotýkala země při dopadu. Měla by být pevná, zmozolnatělá a většího rozměru. Zadní část kopyta v patkové části spolu se střelkou jsou důležitou základnou, při chůzi by se tato zadní část měla země dotknout jako první, proto je nezbytné, aby byla silná a bez citlivosti. Je to nutné i pro správný kopytní mechanismus. Pokud je zadní část slabá a citlivá, kůň dopadá nejdříve na špici a to může způsobovat v konečném důsledku podotrochlózu, laminitidu atd.

Zjednodušené schéma kopytního mechanismu

kopytní mechanismus ve fázi kmitu

kopytní mechanismus ve fázi podpěru

zdravý funkční střel

1. Na tomto obrázku je zdravé kopyto se zdravým funkčním střelem. Všimněte se jeho velikosti a pevnosti. Tento střel je pěkně mozolnatý a tudíž toto kopyto nebude mít na nerovném kamenitém terénu žádný problém... „zdravý střel = zdravé kopyto"

zbytečně sestrouhaný střel

2. Zde byl střel zbytečně příliš sestrouhán a tím se mu způsobila citlivost, která je nežádoucí, střel takto vystrouhaný bude na kamenitém terénu citlivý. V úpravě střelu se zohledňuje momentální prostředí (mokro/sucho). Jakýkoliv zásah do pevného střelu má za následek citlivost. Pokud by však střel přerůstal a hrozilo by zůstávání nečistot - úprava je žádoucí, ale zase né příliš razantní. Proto by měl úpravu kopyta provádět někdo opravdu znalý problematiky, aby správně zhodnotil postup.

nefunkční, zakrnělý střel

3. Tento střel je nefunkční, velmi zakrnělý, kopyto má přerostlé patky a celkově je nemocné, takže střel nemá stimul a není používán - kopytní mechanismus je tedy nedostatečný. Stal se také místem pro rozvoj bakterií a hniloby.

funkční střel má kontakt se zemí

1. Tento střel má kontakt se zemí a plní svou funkci.

zakrnělý střel

2. Toto kopyto má příliš vysoké patky, takže střel je nepoužíván - zakrněl a kopyto je tak oslabeno ve své zadní části. Všimněte si také střední rýhy střelkové, která je velice prohloubená díky rozsáhlé hnilobě v tomto místě, kůň bude zde velice citlivý (více v odstavci „hniloba").

zdravý střel dorůstá do 2/3 délky chodidla

1. Zdravý střel - všimněte si jeho délky. Měl by být dlouhý až do 2/3 chodidla.

příliš malý střel

2. Na této fotografii můžete porovnat, jak by to být nemělo: střel je příliš malý a jeho důsledky jsme si již vysvětlili.

hniloba střeluHniloba

je v podstatě mykóza - infekční onemocnění způsobené rostlinými mikroorganismy.

Největší problém způsobuje ve střední rýze střelkové. Tento problém je dost často přehlížený a přitom je dost závažný. Takováto infekce může způsobovat těžké problémy v zadní části kopyta - kůň pak došlapuje nejdříve na špici - a to může způsobit vznik podotrochlózy, rotaci kopytního pouzdra, kostnatění kopytních chrupavek, poškození vazů a šlach a spousty dalších obtíží. „Obyčejná" infekce střelu tedy může mít zničující následky. Může přejít v rozsáhlé onemocnění zvané „rakovina střelu", které samozřejmě je léčitelné, ale jen za předpokladu dodržení zmíněných podmínek a s pomocí odpovídajících medikamentů.

Jak se starat o střel, aby byl zdravý?

Jeho funkci jsme si již vysvětlili. Z hlediska jeho správné údržby pro něj platí stejné podmínky, a to je správný chov v čistém prostředí. Čistým prostředí máme na mysli neomezený pohyb venku na čisté zemi bez výkalů a pokud možno bez bahna. Dále pak správná úprava, dostatečný pohyb na různorodém terénu a v neposlední řadě správná dieta.

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. blanka

    Mám výhrady

    08:48 - 10. 03. 2010

    Že divocí koně, kteří žijí v mokrých půdních podmínkách, mají střely relativně slabé a zakrněnlé, je fakt. Výběh bez bahna? Jak tohle zajistit kromě vybetonování celé plochy a je to vůbec přirozené? Kopyto se v průběhu roku prostě mění. Střel kopytnímu mechanismu samozřejmě napomáhá, ale ten může fungovat i bez něj (což částečně ukazují třeba i Savoldiho modely) a zřejmě v měkké půdě, kde je chodidlo vyplněno mokrou hlínou jeho význam klesá. V našich podmínkách většina koní má střel v zimě slabší, aniž by to bylo doprovázeno zvýšenou citlivostí (samozřejmě za předpokladu, že je jinak kopyto zdravé) a v létě - když je sucho a tvrdo, rychle masivní. To je přesně ten případ, kdy nelze kopyta našich koní srovnávat s kopyty divokých amerických koní.

  • 2. Raketka

    :)

    11:16 - 10. 03. 2010

    Reaguje na 1.

    ... nikde nevidím ani slovo o tom, že naše koně musí mít střelku (kopyto) stejné jako divocí koně nebo koně v americe.
    ... nikde nevidím ani slovo o tom, že by koně na mokřinách nemohli bez problémů fungovat s menší/slabší střelkou.
    Zároveň si nemyslím, že by mnoho koní v ČR žilo trvale (celoročně) v mokřadách či bažinách, proto se nemusíme inspirovat koňmi z mokřad a bažin.

    Jak zajistit výběh bez bahna? :))) no nemít moc koní na malém prostoru - jednoduché. Ovšem ne všude a vždy realizovatelné - bohužel - proto je v článku psáno \"pokud možno bez bahna\".

    To, že je článek uveřejněn v zimě, nemusí nutně znamenat, že se aktuálně sezónně řeší slabé střely :)))
    Každý rozumný člověk přeci chápe, že je rozdíl mezi slabším střelem (přes zimu) a slabým střelem (celoročně).

    Navíc hned na začátku je uvedeno, že se bavíme o střelce, která má \"napomáhat pohybu na tvrdém a hladkém povrchu\" ... takže pokud někdo používá koně na jiných površích, musí si počkat na jiný článek ;)

    (méně zaujatosti, více pozornosti při čtení ;))

  • 3. alenam

    Re: :)

    16:31 - 10. 03. 2010

    Reaguje na 2.

    Ono kdyby název článku nebyl tak silně tendenční - tak by to nesvádělo k výhradám... ;-)

    Můj kůň má na všech 4 silné střely, přesto, protože ve 3 letech prodělal těžké schvácení, nebude mít nikdy "supr" kopyta. Kondice rohového pouzdra, chodidla, nebo třeba kopytních chrupavek je pro "zdravé kopyto" srovnatelně důležitá.

    Podobně diskutabilní jsou prohlášení:
    Chodidlová škára vytlačí svou krev tak, jak se chodidlo vyklenuje
    "Laminární" škára vytlačí svou krev nější stěnou kontrahujícíc okolo kopytní kosti
    ...
    Pohyb škáry popisuje Strasser, a je to dle mého dosti kontroverzní téma...
    V popisu kopytního mechanismu mi chybí velmi důležitá funkce kopytních chrupavek, tak o nich asi příště. :-)

  • 4. blanka

    Re: raketka

    17:46 - 10. 03. 2010

    Reaguje na 2.

    Není třeba mě chytat za slovíčko. Co se týče zmínky o divokých koních, volně navazuji na diskuzi, kterou jsme vedly s autorkou článku pod jedním z článků předcházejících. Nezaměňuj zaujatost se snahou o objektivitu. Články se mi líbí, jsem ráda, že se do nich někdo pustil, fotodokumentace je pěkná.. jen prostě tvrzení, že střel je prvořadý pro funkci kopyta a pohyb bez citlivosti považuju za přehnané. Že kopyní mechanismus funguje i bez masivního střelu je myslím dobře zdokumentováno a že masivní střel nezaručuje pohodlný pohyb (a naopak jeho absence pohodlný pohyb nevylučuje) je taky častá skutečnost. On ten zmíněný "slabší" střel divokých koní má od kontaktu se zemí docela daleko (samozřejmě chodidlo je vyplněné hlínou, takže to kontakt nahrazuje). Pokud má někdo možnost mít koně v podmínkách, kdy minimálně půl roku nechodí v bahně, tak mu nahlas závidím. Každopádně střel je schopný regenerace a přizpůsobování povrchu ohromující rychlostí (pokud je kopyto jinak zdravé a bez kontrakce v patkách), u svých koní jsem letos pozorovala bleskový úbytek hmoty a ztrátu kontaktu v patkách na tvrdém povrchu už při prvních vytrvalejších deštích (a to měli bahna tak do půlky kopyt a výkaly žádné, pastvina obrovská a doma čisto) a návrat do "letního" stavu bývá tak během měsíce. Takže ano, střel je velmi důležitá součást, ale osobně považuju pro pohyb po všech površích bez citlivosti za důležitější tloušťku stěny a chodidla, když už bych měla vytvářet nějaký žebříček priorit.

  • 5. blanka

    závěr

    18:10 - 10. 03. 2010

    jen abych to shrnula, střel je dle mého názoru mnohem víc odrazem povrchu, na kterém se kůň většinu času pohybuje, než zdraví kopyta. Fotky kopyt pouštních koní brázdí internet po celém světě, ale ta méně "pěkná", ale přitom stále funkční kopyta, už moc k vidění nejsou. Samozřejmě pokud chci, aby se kůň pohyboval venku po něčem jiném, než ve výběhu, můžu narazit na problém.

  • 6. jaja

    ještě více o střelce

    09:43 - 11. 03. 2010

    Reaguje na 5.

    Osobně si myslím, že o střelu by se toho dalo (a skutečně mělo) napsat ještě více :-) Mám pořád tu část přednášky, kde jsem vyzovbala na internetu příklady několika různých skupin divoce žijících koní v různém prostředí a fotky jejich kopyt. Musím naprosto souhlasit s Adalin :-) dartmoorští poníci mi budiš svědkem :-) Zkusím to zpracovat a dát nějak na web.
    Adalin, nechtěla bys k tomu taky něco napsat? ;-) Já si myslím, že se tady rozjel i velmi zajímavý směr možných "konfrontací" různých názorů. Podle mě by bylo jen a jen zajímavé, kdyby se objevily další texty a iderálně i fotky ohledně kopyt, zdravých či nemocných, jejich přizpůsobení se prostředí i různým trendům v jejich úpravách.
    Tím bych se přimlouvala i za to, aby se svými zpracovanými názory přišli i zástupci směru "Strasser" či podkováři...

  • 7. jaja

    chyby

    09:43 - 11. 03. 2010

    Reaguje na 6.

    ty hrozný překlepy a hrubky jako bych tam neměla, prosím! :-(

  • 8. Átek

    střel

    12:28 - 11. 03. 2010

    Reaguje na 5.

    tak toto jsem potřebovala slyšet, nějak jsem asi zakrněla na pocitu, že jedině široký střel dokáže zajistit správnou funkci kopyta, ale mám dva koníky, jeden s mizernými střely, ale bez problémů na kamení a vlastně na čemkoliv a druhý s kulatými širokými kopyty, docela pěknými střely, ale na kamení citlivější než ten první. kamrádka má jednu kobylu, která má velice široké střely, ale celkově bych taková kopyta nechtěla, stěna je velmi slabá a lámavá. To ti moji mají stěnu velice širokou a téměř neulomitelnou snad v jakékoliv délce.

  • 9. blanka

    to jaja

    19:54 - 11. 03. 2010

    Reaguje na 6.

    Jo, napsat bych neco i chtela, ale ona to neni vubec sranda, neco vyplodit:) Diskuze a konstruktivni konfrontace by byla urcite prinosna.

  • 10. Ustulina

    účel

    23:09 - 11. 03. 2010

    Tak nějak mám pocit, že účelem článku není zařazení do soutěže "kdo toho ví víc", ale dát do kupy jasné, srozumitelné a základní info o střelce pro "střední proud". To, že to někomu připadá nedostačujcí je možné a koneckonců skvělé, ale rozhlédněte se kolem, v nejbližších stájích, a zjistíte, jak jsou na tom s vědomostmi ostatní (začínající i pokročilí) chovatelé... to jsou lahůdky :(

  • 11. blanka

    re: účel

    08:22 - 12. 03. 2010

    Reaguje na 10.

    Jak už jsem napsala, jsem ráda, že se články o kopytech někdo začal, takže je hodnotím jako pozitivní přínos. Nejde vůbec o to, napsat úplně všechno v jednom jediném článku. Ale pokud mi některé informace přijdou zavádějící, nevidím nic špatného na to v rámci diskuze pod článkem konstruktivně upozornit. O to přece jde, ne? Rozšiřovat si vzájemně obzory. Nebo je povoleno jen pochvalně mručet? Když se pod článkem rozvine diskuze, vnímám to velmi pozitivně. Když je ticho po pěšině, četl to vůbec někdo..? ;)

  • 12. Svatopluk Tomíšek

    Co by byl kůň bez kopyt ,

    08:55 - 12. 03. 2010

    nebo také kopyta dělají koně. Ale zde se stále více diskutuje pouze o těch koytech . A co kůň ten k nim nepatří ? Vášnivé spory o šíři střelu, ale jakému koni patří a hlavně jak se kůň pohybuje je odsunuto zcela mimo zájem hodnocení. Nepodívat se na koně a jeho pohyb a začít upravovat kopyta tak, jak by měla vypadat podle optima , je špatná volba.

  • 13. jaja

    celostní přístup

    09:33 - 12. 03. 2010

    Reaguje na 12.

    Ano, kůň není jen kopyto, ale to bychom nemohli psát jednotlivé články, nýbrž rovnou celou knihu :-) Nicméně tady jde o to představit obecně zdravé kopyto, To, že jsou odchylky na obě strany (čili kopyto se super střelem, ale jinak na houby a naopak kopyto funkční, ale bez dokonbale vyvinutého střelu), to je prostě biologie a její gausovské rozdělení :-)

    Nicméně lidé příliš často vůbec nevědí, jak má vypadat obecné zdravé kopyto koně. Vídám to dnes a denně, že jejich pohled na kopyto je zkreslený nebo ho prostě neřeší. A protože v případě obrovké části ortopedických problémů je na prvním místě úspěšné léčby vedle odstarnění příčiny nemoci i vyvážení kopyt, považuji to za velmi důležité - bez ohledu na to, jak se kůň pohybuje, kde žije.

    Principy zdravého, vyváženého, funkčního kopyta jsou jedny, se svými odchylkami, danými velmi často prostředím (pominu-li vliv lidské péče, at už pozitivně nebo negativně).

    Proto nevidím až takové problémy v tom, že se v tomto článku ukazují jako korektní kopyta přizpůsobená pohybu po tvrdém povrchu - opět, pokud toto bude jako ideál, odchylky s vědomím "rizika" už od toho můžu mít :-) Vzhledem k tomu, že většinu lidí zajímá kopyto k tomu, aby "fungovalo" na koni během ježdění, a protože hodně lidí jezdí na koni po pevnějších površích, myslím si, že obecnou snahou majitelů bosých koní (a obecným problémem) je udržet koně schopného nerušeného pohybu po relativně tvrdém povrchu. A v tom případě opravdu je nejlepší výše zmíněné kopyto.

    Nicméně prosím berte tyto články jako střípky, které se postupně skládají do skládačky - pohled na silnou stěnu achodidlo, na klenuté chodidlo kopyta jste viděli například v jiném článku :-) Tohle je prostě o střelu, Ano, jak jsem psala, dalo by se o tom napsat více, a mělo by, zatím není nic ztraceno a výhodou inetu je, že skutečně může pružně reagovat na konkrétní a momentální přání čtenářů :-)

    Takže autorka jistě přinese další střípky do skládačky a věřím, že se ovznou i jiní, kteří k tomu mají co říct formou článku a ideálně i s fotkami, pro lepší představu ;-)

  • 14. IzaJR

    Fotka

    09:34 - 12. 03. 2010

    U obrazku "Tento střel má kontakt se zemí a plní svou funkci." mi prijde ze strel kontakt se zemi nema, patky jsou na to vysoke, a proto mi to neprijde jako dobra ilustracni fotka k te popisce.

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 5 čtenářů. Celkový počet bodů: 25.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Naši partneři