Za hranicí všedních dnů I.

5. 9. 2002 Josef Malinovský Autor fotek: Josef Malinovský

Letní prázdniny přímo vybízejí k cestování a toulkám do zahraničí. Naše redakce nezůstala pozadu a bez váhání přijala pozvání do Velké Británie. Kam jinam, než ke koním.

Londýn
Se zvacím dopisem a slůvkem „journalist“ v kolonce „Profession:“ na vstupní kartičce pro imigrační úředníky jsem se bez jediné doplňkové otázky dostal na území Spojeného království a celkem po osmnácti hodinách jízdy jsem dorazil do Londýna. Na autobusovém nádraží na mne již čekaly dvě dívky z Prahy, které zde sbírají jezdecké zkušenosti v jedné dostihové stáji. Za ubytování, stravu a „kapesné“ zde pracují jako jezdkyně a ošetřovatelky koní. Ještě než jsme vyrazili na vlak, nemohli jsme si nechat ujít procházku centrem Londýna.

Kromě klasických památek jako Buckingham Palace, British Muzeum, Trafalgar Square, Big Ben a London Eye, samozřejmě nemohla chybět zastávka u Horse Guards. Měli jsme štěstí a mohli se podívat na zakončení odpolední hlídkové služby. Pak ale již rychle pro zavazadla a na vlak do Fleetu.

Peaked Croft Farm
Z nádraží ve Fleetu jsme již jeli pouhých patnáct minut autem a dorazili jsme do vytouženého cíle – Peaked Croft Farm. Následovalo seznámení se s majiteli farmy. John Whelen je velmi úspěšný podnikatel v oboru stavebnictví a koně jsou jeho vášní. Vlastní několik dostihových koní, kteří jsou ustájeni u různých trenérů v Irsku a Británii. Zde na farmě má klisny s hříbaty a koně velmi mladé, či naopak vyřazené z tréninku.

Je zde celkem 16 prostorných boxů. Využita je jich však jen polovina. Ve dvou z osmi vnitřních boxů jsou klisny s hříbaty, šest koní je v boxech venkovních. Další čtyři koně jsou od jara do podzimu trvale na pastvinách. Déšť nedéšť, zima nezima – bez přístřešku, bez dek. Ráno a večer se jim vozí krmení. Jeho složení je opravdu nepřeberné – oves, granule, vitamíny (každý kůň má jiné), müsli, mrkev, různé doplňkové pasty (např. česneková) atd. V každém výběhu je automatická napáječka.

Vraťme se ale na farmu. Jedná se o komplex čtyř budov s několika desítkami hektarů výběhů, pastvin a polí. Ve dvou budovách jsou umístěny stáje, dílna, sedlovna, seník a podkrovní byt pro zaměstnance. Třetí budova je určena pro různé party a večírky. Nechybí zde společenská místnost, billiard, sauna, vířivá vana, pokoj pro hosty a terasa, ze které je přístup přímo k bazénu, tenisovému kurtu, či rybníčku s ostrůvkem. Vlajkovou lodí mezi budovami je samozřejmě dům majitele. Stavení, o kterém sní mnoho z nás, ovšem může si ho dovolit pouze málokdo.

Pro koně je zde vybudována kruhová jízdárna s pískovým povrchem, tréninková dráha, kolotoč a bazén. Délka dráhy je zhruba 500 metrů, s povrchem z drceného dřeva. Uvnitř dráhy jsou vybudovány výběhy. Další výběhy a pastviny se nacházejí v rozlehlém okolí farmy. V letošním roce John koupil další dvě velká pole, ze kterých hodlá vybudovat pastviny a novou tréninkovou dráhu. Kolotoč a bazén pro koně o rozměrech 2x20 metrů jsou v těsné blízkosti stájí. Využití bazénu však díky typickému anglickému počasí není časté. Kromě zmiňovaných Češek, které se starají o koně, zde pracují údržbář a zahradník. Pořádek v domě majitele zajišťuje uklízečka, která dojíždí několikrát do týdne.

Náplň dne
Zajímalo mě, jak probíhá běžný pracovní den u koní a nejlepší způsob, jak to zjistit, bylo vyzkoušet si to na vlastní kůži :o)

Ranní krmení začíná v půl osmé. Na české poměry koně dostávají velmi málo máčeného sena (popř. senáže). Do ovsa se přidává široká škála vitamínů a doplňkového krmiva. Poté se odváží krmení koním na pastviny, zhruba míli od farmy.

V devět hodin jsme již všichni seděli v sedlech. Nejprve se chodilo krokovat na pole a poté jsme se vraceli vypohybovat na tréninkovou dráhu. Ničím neobvyklým zde není jízda po silnici. Řidiči jsou velmi ohleduplní a značky „Pozor koně!“ jsou mnohdy vidět častěji než omezená rychlost.

Představa o nekonečných vyjížďkách do přírody je mnohem více vzdálená než v České republice. Každý pozemek má svého konkrétního majitele a většina z nich si nepřeje, aby po nich jezdili cizí koně. Pole, pastviny a lesy jsou většinou ohraničeny živým plotem, propleteným ostnatými dráty :o( Na druhou stranu se dostanete pouze určenými průchody.

Ihned po návratu se jel druhý lot, kterého jsem se již neúčastnil. Přeci jen mě jízda v krátkých třmenech vyčerpávala víc, než jsem očekával :o) Před polednem všechny koně odvedli do výběhu, místovaly se boxy. Klisny s hříbaty jsou podestýlány slámou. Ostatní koně pilinami, které každý týden rozvážejí dodavatelé lisované a balené v igelitových hranolech. Zpět se koně vodí kolem třetí hodiny odpolední.

Následovalo opět čištění koní a příprava krmení na večer. Poté jsme se již věnovali pracím jako např. údržba postrojů, praní dek a deček, natírání volných boxů apod. Večerní krmení se podávalo po páté hodině tak, aby v šest hodin bylo vše hotovo.

Jak jsme si užívali zaslouženého volna, se dozvíte příště .o)

Podobné články

Slovenská vytrvalostní jezdkyně Dominika Malíková Kleinová suverénně zvítězila v žebříčku FEI pro rok 2023. Jaká byla její cesta na vytrvalostní…

Dostihy jezdí jedenáctou sezonu, přičemž prvních osm let absolvovala vždy jen pár startů za rok. Poté, co však před třemi lety nastoupila k trenéru…