Vytrvalost - revoluce v evoluci?

26. 2. 2014 Michaela Burdová Autor fotek: Michaela Litovová

Světové jezdecké hry mají nového sponzora - arabské zdroje na jedné straně a boj o čistotu disciplíny a welfare koní na straně druhé. O nových pravidlech a vývoji se diskutovalo v Lausanne. Téměř 30 km/h na 100km závodě v poušti. Plní se startky Tevis Cupu a mongolského derby.

Arabské zdroje na jedné straně...

The Meydan Group (Dubai) je sponzorem Světových jezdeckých her 2014 Alltech FEI v Normandii.

Malih Lahej Al Basti, vice-prezident Meydan Group, řekl: "Je nám ctí demonstrovat naši vášeň pro jezdecký sport v roli oficiálního sponzora Světových jezdeckých her. Jde o prestižní akci se skutečným mezinárodním dosahem. Tato událost znamená pro Meydan vynikající prostředek pro komunikaci naší role v jezdeckém sportu a k propagaci našich význačných komerčních aktivit zde v Dubaji."

Součástí sponzorské smlouvy je pojmenování Mistrovství světa ve vytrvalosti, které ponese název Meydan Endurance at the Alltech FEI World Equestrian Games 2014.

"Meydan a rozvoj Meydan City je vizí šejka HH Mohammad Bin Rashid Al Maktoum, viceprezidenta UAE, premiéra a vládce Dubaje, vizí inspirovanou láskou ke koním a jezdeckému sportu. Meydan je domovem nejdražšího dostihu na světě, Dubai World Cup, a naším posláním je podporovat globální rozvoj jezdeckého průmyslu."

...a boj o čistotu disciplíny a welfare koní na straně druhé

Nešvary ve vytrvalosti se konečně trestaly i na Středním východě. Organizátoři prestižního závodu Prezident Cup v Abu Dhabi se letos konečně rozhodli rázně zakročit proti porušování pravidel a týrání koní na Středním východě. Bylo uděleno šest žlutých karet a dva jezdci byli diskvalifikováni.
Šejk Mansour bin Zayed al Nahyan, vládce Abu Dhabi a majitel Manchester City, v souladu s voláním po očistě disciplíny zařídil instalaci bezpečnostních kamer ve vet-gate a na servisních autech doprovázejících koně. Aby nebyli funkcionáři osamocení a zřejmě bezbranní, podpořila je přítomnost představitelů organizace Quest lorda Stevensona a šéf vytrvalosti FEI Ian Williams.

Tento posun vyvolalo zveřejnění videa z 8. února, kde byl kůň naháněn na trati ze servisního auta. FEI oznámila, že vítěz, šejk Mohammed Bin Mubarak Al Khalifa, dostal žlutou kartu, pokutu 500 CHF a byl suspendován do konce sezóny včetně členů servisního týmu. Video je ZDE.

Budoucnost vytrvalosti se řešila v Lausanne - o nich bez nich

Nedávno jsme vás informovali o chystaném jednání v sídle FEI v Lausanne. Národní federace zaslaly své připomínky a návrhy k materiálu Endurance Strategic Planning Group (ESPG) a jejich zástupci o nich jeli diskutovat 9. února do Lausanne. Zúčastnili se ho delegáti z 20 zemí, mezi nimi Česká republika (MVDr. Lucie Kalová). Překvapila - nepřekvapila absence delegátů federací skupiny 7 (Střední východ). Princezna Haya zde byla přítomna pouze jako pozorovatel s několika dalšími členy výkonného výboru FEI.

Diskuzi otevřel šéf belgické ekipy Arnauld Pierre:
„Jsme tu, abychom jednali o problému, který se týká 10 % federací zaštiťujících vytrvalost, jmenovitě Středního východu, zatímco oni se ani neuráčili přijet. Pokud není jasná odpověď na otázku, zda preferujete ekonomické a finanční aspekty před naší sportovní etikou a respektem pro naše koně, celá diskuze a změny pravidel budou zbytečné."

Moderátor diskuze viceprezident FEI John McEwen na to reagoval odmítavě s tím, že podobné výroky jednání neprospějí. Mimo jiné John McEwn řekl:
„Vytrvalost expandovala díky své expanzi ve skupině 7; tuto skutečnost nesmíme ztrácet ze zřetele. Jak zvládneme tento rychlý rozvoj, je jen na vás a je důležité zvládnout ho dobře pro budoucnost tohoto sportu."

Pouštní vytrvalost

Jednání přineslo široký konsensus ve většině otázek - pouze se více diskutovalo na téma klasické versus "rovinové" vytrvalostní dostihy - zda by neměla platit pro tyto odlišné typy závodů odlišná pravidla. Specifikou vytrvalosti Středního východu jsou závody po rovině, kde se dosahuje vysokých rychlostí. Klasická vytrvalost se zase jezdí v členitém terénu. Návrhy na oddělení pouštních dostihů jako samostatné disciplíny a dokonce jejich konání mimo jurisdikci FEI byly zamítnuty. Čtyřhvězdová německá rozhodčí vytrvalosti Juliette Mallison trvá na tom, aby se disciplína nerozdělovala, jde o závod na čas. "Co ale nepotřebujeme, jsou upravené dráhy a doprovodná vozidla na trati - jsou to závody jezdců na koních a ne servisních týmů," prohlásila.

Holandský delegát Maarten van der Heijden vyjádřil obavy dopadů na jezdecký sport negativním vnímáním vytrvalosti. Dlouholetý generální sponzor hrozí zastavením podpory holandským jezdcům - tato firma se už jednou spálila při sponzorování cyklistiky, kde se objevily dopingové skandály.

Juliett Mallison také zmínila průměrnou délku kariéry vytrvalostního koně na Středním východě - 12-24 měsíců. Vrcholem byl návrh indického delegáta, aby se udělovala zvláštní cena pro koně, který žije ještě pět let po skončení kariéry (porovnejte např. s trojnásobnou mistryní světa Becky Hart s koněm Grand Sultan nebo Beverly Gray a AA Omner).

Leonard Liesens (Belgičan, šéf norské ekipy 2013) o jednání v Lausanne píše:
„Byla zde zastoupena většina federací z Evropy. To ano, ale někteří delegáti projevili pasivitu a extrémní plachost. Neslyšeli jsme Velkou Británii nebo Itálii, Švédsko, Portugalsko, Českou republiku. Španělsko se zapojilo, ale slabě a vyhýbajíce se palčivým otázkám.
...z rozhovorů po konferenci se zdá, že několik šéfů ekip má obavy z následků při nadcházejících šampionátech. Jsou tak paranoidní, nebo průběh závodů ukáže, že měli pravdu?"

Arnauld Pierre si na stránkách belgické endurance povzdychl - "ESPG uzavřela svou misi, delegáti hovořili, Střední východ jednání bojkotoval. Obloha zůstává šedá, tmavě šedá. Přes všechny pěkné a zdvořilé řeči a ctnostné úmysly nedošlo k žádnému zásadnímu kroku, který by zamezil podvodům v závodech a týrání koní."

ESPG použila výstupy z této konference k dokončení zprávy, která byla předložena předsednictvu FEI k dalšímu projednání. FEI Bureau a Endurance committee přednesou na FEI Sports Forum 28.-29. dubna 2014 opatření přijatá na základě závěrů ESPG.

ESPG - endurance strategic planning group - předseda Andrew Finding, členové: veterinář Brian Sheahan (AUS), Joe Mattingley (USA), Saeed H Al Tayer (UAE) a veterinář Jean-Louis Leclerc (FRA)

100 km v poušti za 3 hodiny, 23 minuty a 2 sekundy

Opravdu nejde o vytrvalostní rovinové dostihy? Průměrnou rychlostí 29,55 km/h zvítězila Španělka Laia Soria Pinol v prestižním závodě na 100 km pro ženy Shaikha Fatma bint Mansour bin Zayed Al Nahyan Ladies Endurance Cup.

Osmiletá klisna se na závodech FEI objevila loni, kdy v jednom dostihu na CEI* 80 km po prvním kole byla vyloučena pro kulhání, další CEI* 80 km absolvovala rychlostí 21,11 km/h, oba dostihy v Argentině, letos v lednu běžela CEI* 120 km již v barvách UAE rychlostí 23,88 km/h, kdy skončila šestá, v únoru v Abu Dhabi CEI*** 160 km (President Cup) skončila po prvním kole pro kulhání. Laia Soria Pinol byla pátým jezdcem v pěti mezinárodních dostizích této klisny.

Není to první ani poslední špičkový kůň, který byl odchován jinde než na Středním východě a zakoupen do UAE. Například Aghaab, který je v čele žebříčku vytrvalosti (spolu s Glenmore Vixien a Nesseb), pochází z francouzského chovu Stephane Chazala a jeho původní jméno znělo Pony Expres Hipolyt.

Vytrvalost - pouštní nebo klasická

Téma konference o vytrvalosti v Atlantě - „Nejdřív kůň"

Americká organizace zastřešující vytrvalost AERC (American Endurance Riding Conference) pořádá každoroční konferenci o vytrvalosti - letos se bude konat 7. a 8. března v Atlantě. Konference má tři hlavní části - veletrh zboží pro vytrvalostní jezdce, diskuze na horká témata, oblíbený je blok seminářů a páteční večírek. Téma konference „Nejdřív kůň" je zřejmé - cesta k welfare koní.

A obsah letošních seminářů? Ochrana kopyt vytrvalostních koní, koliky u vytrvalostních koní, cíle regenerativní medicíny u koní, management tepelného stresu, předkupní prohlídka vytrvalostního koně, podceňovaná zranění na prsou a plecích - jak tyto problémy způsobující kulhání zjistit jednoduchou manipulací, nejnovější výzkumy.

Pozoruhodnou aktivitou konference je udělení ceny Decade Team Aware jezdci, který se svým koněm soutěží deset a více let. Do Atlanty je to daleko, ale pokud by tato informace byla inspirací pro uspořádání podobné akce u nás, nebyla zbytečná.

AERC - American Endurance Riding Conference

AERC byla založena v roce 1972, kdy se již nedalo déle přehlížet, co se v tzv. vytrvalostním sportu děje - a organizace měla zajistit bezpečnost a welfare koní. Tehdy byly úrazy koní a další zdravotní problémy v této disciplíně běžné a pravidla žádná nebo minimální. Původní pravidla AERC se vešla na jeden list papíru a vycházela z předpokladu, že vytrvalostní jezdci mají znalosti, zkušenosti a odpovědnost. Většina z jezdců u koní vyrůstala.

AERC přivedla do disciplíny veterináře. V 80. letech se ovšem zjistilo, že úrazů neubývá - nechvalně proslulý byl právě Tevis Cup. Proto se pravidla zpřísnila a v devadesátých letech AERC vyhlásila Fit to Continue kritéria, která se globálně stala standardem pro veterinární kontroly v soutěžích. V roce 2000 AERC zkoumala a publikovala údaje o úrazech ve vytrvalosti. Bohužel se za posledních 15 let nepodařilo snížit počet zranění a AERC už dávno není vůdčí silou v ochraně koní, většina federací má mnohem přísnější pravidla. Také předpoklad zkušených jezdců už dávno neplatí - naopak, je mnoho jezdců, kteří začnou jezdit až v dospělosti a vyberou si vytrvalost jako svou závodní disciplínu.

Na to poukazuje např. otevřený dopis na adresu AERC týkající se návrhu na odtržení americké vytrvalosti od FEI. Robert Ribley v dopise AERC upozorňuje na to, že FEI stewardi jsou mnohem přísnější než funkcionáři AERC a koně, kteří by pod FEI byli ze závodu vyloučeni, by pod AERC mohli dokončit.

Pokud se ponoříte do historie a současnosti vytrvalosti v USA, jedné z velmocí této disciplíny, pak Střední východ není jediným "infant terrible" světové vytrvalosti. I Amerika si musí zametat před vlastním prahem - a má na to tři základní košťata: vzdělání, výzkum, změna pravidel. Téma „Nejdřív kůň" atlantské konference chce zaznít hlasitě a posílit hlas AERC. Jen jestli se i za velkou louží nemělo křičet dříve.

Šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum o dopingu nevěděl - a vytrvalost?

Lord Stevens, bývalý šéf londýnské policie, nenašel žádný důkaz toho, že by šejk věděl o dopování koní v jeho stáji Godolphin. Vyšetřování a výslechy ukázaly prstem na jediného viníka - a tím je trenér Al Zarooni, která dostal 8letý zákaz činnosti a kromě dopování koní má na svědomí i dovoz léků nepovolených na půdě Velké Británie. Jinými slovy, odpovědnost nese zaměstnanec - ale ten nutně potřebuje, aby jeho chlebodárce vyhrál.

Arabský pohled na věc 2001 - 2014?

Před 13 lety na tiskové konferenci v Egyptě po skončení vytrvalostního závodu hovořil šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum o plánech dostat vytrvalost na seznam olympijských sportů. O tom, jak je důležité v začátcích jezdit tak, aby jezdec závod dokončil - a vzápětí pochválil svého soupeře, který vyhrál, i když byl jeho kůň zraněn. V interview došlo i na ostruhy, se kterými byl přistižen a fotografován v závodě - na nepříjemnou otázku novináře odpověděl vcelku logicky - nosil je, protože nebyly v té obě v USA a v Evropě zakázané stejně jako bič. Řekl, že neměl ostruhy, aby koni ubližoval. Jakmile byly tyto pomůcky zakázané, přestal je používat. Celé interview najdete ZDE.

Nuže, Mohammed Al Maktoum před lety sundal ostruhy a odložil bič, protože to pravidla zakázala, což by mohl být důvod k optimismu co se týče dodržování pravidel v následujícím období - přísnějších pravidel, která udrží nezdravé ambice na otěži bez ohledu na to, jak silná finanční infuze ze Středního východu teče do žil mezinárodní vytrvalosti.

Mongolské derby 2014 uzavřelo startovní listinu

Šestý ročník 1 000 km dlouhého závodu drsnou krajinou Mongolska přilákal zatím nejvyšší počet startujících. Zúčastní se ho 43 jezdců z 15 zemí, z toho 26 žen. Nejsou to výhradně jezdci vytrvalosti - ale např. jezdci všestrannosti, pola, veterinář, učitel, módní návrhář, ranger nebo jihoafrický kaskadérský jezdec. Závod se jede v srpnu na mongolských koních.

Mongolské derby z pohledu welfare koní

V roce 2009 se o mongolském derby hodně diskutovalo. Adrenalinový závod se nepořádá podle pravidel FEI, welfare koní není zajištěné. V roce 2011 Jenny Weston, veterinární lékařka s akreditací čtyři hvězdy FEI, v rozhovoru pro www.horsehero.com vysvětlila rozdíly mezi vytrvalostí, jak ji známe, a tímto závodem:

  • Jezdci koně neznají, nemají ponětí o jejich přípravě.
  • Před startem mohou být mírně dehydrovaní, když čekají celé hodiny uvázaní na svého jezdce.
  • Koně jsou na konci dne vráceni majiteli, který je jezdí jako obvykle.
  • Koně nejsou zvyklí na běžné zacházení, jsou zvyklí na lasování, neumí zvedat nohy.
  • Přistupuje se k nim výhradně z levé strany (z pravé útočí vlci, slídí zlí duchové...), proto je problém poslechnout si zvuky v břišní dutině z pravé strany nebo usadit na pravé straně brašny.
  • Nemůžete k nim jen tak přijít a nasadit jim ohlávku - koně, kteří jdou jezdit večer, jsou uvázaní pro případnou potřebu celý den a ti, kteří se sedlají ráno, stojí uvázaní přes noc.

Tevis Cup - změny pro rok 2014

Kromě zvýšení startovného na 400 dolarů se při vstupní veterinární kontrole bude uvádět hodnota kondice koně. Zkušení vytrvalci vědí, že kůň, který se pohybuje výš nebo níž, než je optimální hodnota, má menší šanci závod dokončit. Startovní listina se uzavře na čísle 210, 12 míst je rezervováno pro zahraniční zájemce.


Revoluce, nebo evoluce?

Údaje z publikace Equine Sports Medicine and Surgery 2005 Kenneth W. Hinchcliff, Andris J. Kaneps, Raymond J. George:

Nejčastější příčinou nedokončení závodu ve vytrvalosti je kulhání nebo metabolický problém. Například 10-30 % koní, kteří nedokončili Tevis Cup v letech 1998 - 2010, 160km závod pohořím Siera Nevada, mělo metabolické problémy. V Evropě a v arabských zemích je nejčastějí příčinou nedokončení závodů kulhání (63 %), na metabolické problémy opouští závod 24 %. Nejvyšší podíl metabolických problémů na eliminacích je v soutěžích od 80 - 110 km (38 %), v arabských zemích však jsou závody, kde metabolické problémy vyřazují 68 % z počtu eliminovaných koní a to především tam, kde se jezdí ve vysokých rychlostech a těžkých klimatických podmínkách. To také potvrzuje nedávná studie vytrvalostních závodů v devíti zemích (4 326 koní), kdy nejnižší procento eliminovaných koní pro metabolické problémy byl v Austrálii (3,2 %) a nejvyšší v UAE (17 %).

V Lausanne rozhodně nešlo o revoluci. Boj o čistotu disciplíny a welfare koní ve vytrvalosti bude pokračovat a není jednoduchý. Statistiky řadí úrazovost koní ve vytrvalosti nejvyššího stupně obtížnosti na stejnou úroveň jako v rovinových dostizích. Kůň na 160km trati má 5x vyšší možnost zranění oproti koni, který je doma (více ZDE). Evoluce pokračuje...

Zdroje:

Podobné články

Slovenská vytrvalostní jezdkyně Dominika Malíková Kleinová suverénně zvítězila v žebříčku FEI pro rok 2023. Jaká byla její cesta na vytrvalostní…

Španělsko je jejím druhým domovem, pouště kolem Dubaje má proježděné křížem krážem. Potěší vás milý a inspirativní rozhovor s Táňou Terberovou tak…