Víte, čím tahat přepravníky?

8. 03. 2012 05:00

Obrázky: 3

Autor: Tomáš Förchtgott Foto: archiv autora, archiv Katky Lipinské Rubrika: Různé Počet přečtení: 32890 Počet komentářů: 53 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Před časem jsme se mohli poučit z krizových situací, jak je vidí odborníci např. v USA a jak se především snaží minimalizovat rizika při přepravě důkladnou přípravou, či zmenšením důsledků, když už se stane nenadálá událost. Dnes se zkusíme zaměřit na tažná vozidla, vhodná na tahání koní jako taková.

Drtivá většina koňáků, pohybujících se po našich silnicích s koňmi za zády používá soupravu, tudíž tažné vozidlo a za ním připojený přívěs.

Především si musíme uvědomit způsob a účel, pro jaký chceme dané vozidlo využívat. Na jedné straně chceme co možná nejlevnější variantu s co nejmenší spotřebou, aby bylo hezké, praktické pro "normální" ježdění a přitom bylo schopné bez problémů utáhnout těžký přívěs na dlouhé vzdálenosti...

Ideální představa. I pro mě. Takové auto neexistuje. Buď chci tahat koně poměrně pravidelně, samozřejmě s maximálním využitím prostoru, po četných závodech i na delší vzdálenosti, nebo jen občas v případě nutnosti a mít po ruce pokud možno běžný vůz, schopný dočasně zastat i těžší práci. To jsou ale dva zcela odlišné způsoby využití.

Varianta 1: pravidelné ježdění s koňmi

Podle zkušeností nejen mých, jsou dvě možnosti:

A) Buď pořídím skutečně terénní vůz, záměrně používám slovo skutečně, protože z hlediska konstrukce se jeví takové vozidlo jako nejvhodnější - má totiž pevný rám, ve kterém jsou namontovány motor, převodovka, zpravidla tuhé nápravy a na něm přišroubovány díly karoserie i tažné zařízení. (Nissan Patrol, Terrano, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser,...)

  • Off-road Ford MaverickVýhody - pevná stabilní konstrukce, robustnost, váha vozidla samotného vzhledem k váze naloženého vleku - což já osobně považuji za zcela zásadní nejen v krizových situacích, k tomu samozřejmě velkoryse dimenzované brzdy, relativně jednoduché ovládání, možnost servisu, dostupnost dílů, jednoduché výměny brzd, spojek, výdrž vozidla i v dlouhodobém zatížení bez nutnosti zásadních oprav, zpravidla předimenzování tažných možností vůči potřebám, nesmím zapomenout pokud možno volitelný pohon 4x4, v kolika případech už pomohla čtyřkolka, že?
  • Nevýhody - spotřeba, ale vzhledem k absenci složitostí i při obyčejné výměně žárovky v předním světlometu či nutnosti servisu složitých elektronických systémů se v celkovém součtu výdajů za provoz a opravy může výrazně smazat, dále pak horší manipulace v městském provozu, jistě z běžných praktických potřeb každý z nás najde nějakou další. Ano, ještě jedna by tu určitě byla, jistá míra nekomfortu, spojená s celkovou koncepcí vozidla.

B) Pořídím dodávku či minibus, se kterým můžu provádět i jiné činnosti ve firmě - rozvážka zboží, převoz materiálu, osob atd.

  • Výhody - velikost a variabilita vnitřního prostoru, pohodlí hlavně při dlouhých cestách po zpevněných komunikacích i pro vícečlennou posádku, možnost spaní na vícedenních závodech. Pozor však v některých případech na poddimenzování objemu motoru vzhledem k četnosti tahání těžkých přívěsů, dále pak stejně jako výše uvedené offroady relativní konstrukční jednoduchost a s tím související servisní náklady.
  • Nevýhody - vzhledem k prioritnímu využití relativně "měkká" konstrukce, stává se totiž, že při použití předního náhonu se vozidlo může při častém těžkém provozu trvale deformovat po celé délce karoserie, navíc u nápravy, na kterou je kladena mimořádná zátěž nejen při přenosu velké síly, ale je zatěžována i odstředivými silami v protiváze při zatáčení, dochází velmi brzo k nadměrnému opotřebení kloubových hřídelí, uložení nápravy a tudíž velmi nebezpečné zhoršení ovladatelnosti takového vozidla. O nutnosti výměn celých bloků náprav a poháněcích hřídelí s klouby a s tím spojených nezanedbatelných nákladů ani nemluvě...

Osobně bych doporučil, když už dodávku na tahání, tak s pohonem zadní nápravy např. Ford Transit či Mercedes Sprinter. Tam však můžou nastat problémy na sněhu a ledu, chce to opravdu dobré zimní obutí a zkušenosti řidiče :-)

U obou variant je zcela zřejmá výhoda, zejména u starších modelů, dlouhodobá životnost, samozřejmě spojená s kvalitním průběžným servisem. Znám terénní auta, která tahají už deset let nejen koně, ale i jiná auta ze zahraničí na přívěsu, mají najeto i 700 tisíc km a stále jedou, i přítele, který má VW Transportér, ale řadu T4, který má najeto milion...

U novějších modelů je samosebou více elektroniky, nutné nejen k ovládání motoru, ale s tím souvisí i větší možnost poruch a závad, o nutnosti navštívit servis i na výměnu žárovky jsem se už zmínil...

Zcela zásadní je u mne v obou případech vzhledem k bezpečnosti nejen vlastní, celková robustnost vozidla, řízení a zejména brzdy. V případě velkého a těžkého vozidla nehrozí v krizové situaci, např. prudký závan bočního větru, tlaková vlna protijedoucího kamionu či panika koně v přívěsu, že by nebylo ve vašich silách celou soupravu zvládnout. Byl jsem u případu, kdy vozidlo i s přívěsem bylo doslova odfouknuto s přívěsem i s koněm v zimě ze silnice, byť bylo s náhonem na všechna kola, ale bylo to menší SUV. Sám jsem pak zažil s kolegou v dodávce, kdy my sami jsme málem při výjezdu z lesa v cca čtyřicetikilometrové rychlosti byli odfouknuti orkánem vanoucím od mořského pobřeží. Naštěstí vše dobře dopadlo a nemuseli jsme řešit, co se zvířaty cca 2 000 km od domova v zimě v cizí zemi.

Varianta 2: občasné převezení koně

Jednou za čas chci při běžných potřebách odvézt svého koníčka do vedlejší vsi na veřejný trénink či hobby závody, navíc chci mít po ruce možnost rychlého odvozu v případě nemoci či drobného zranění.

Zase jsou tu v podstatě dvě varianty:

A) Již zmiňované SUV, to znamená, vozidlo někdy vskutku i reprezentativní - Mercedes řady ML, BMW X5, mezi velmi povedené patří i např. Hyundai Santa Fe atd...

  • Výhody: opět náhon 4x4, vesměs ale založený na elektronice, spojené se systémem ABS, EDS, ESP, takže bez vůle řidiče, ve většině případů váha vzhledem k přívěsu, (o menším SUV jsem se také zmiňoval výše) s tím souvisí výkon motoru a brzdy.
  • Nevýhody: absence pevného rámu, elektronika, se kterou při poruše na silnici ale skutečně nikdo nic neudělá, poměrně vysoké nároky na servis a provozní náklady.

Přepravní souprava - Mazda 3 a jednokoňský přívěsB) V podstatě pořídit velké rodinné auto nejspíše kombi, ale tady bych se pozastavil nad tím, jak se někteří nechají zviklat a přiloží ke svému ještě dalšího koně ze stáje a průšvih je na světě.

  • Výhody: normální použití vozidla v běžném provozu, momentální spotřeba.
  • Nevýhody: nebezpečná jízda takových souprav, pokud nevlastníte např. Volvo XC 90 či Audi Allroad minimálně s dvouapůllitrovým motorem. Každý by si měl uvědomit, že Octavia Combi na takový provoz opravdu není konstrukčně přizpůsobená, byť má v TP 1600 kg na kouli, toto je údaj MAXIMÁLNÍ možné váhy, přitom však musí být splněny i limity pro připojitelnost vozidel vzhledem k okamžité hmotnosti, nehledě na opotřebení brzd, spojky, motoru jako takového, o předních nápravách ani nemluvě, o vlivu velikosti boční plochy přívěsu (jednokoňka má stejnou plochu jako přívěs pro dva koně, navíc je mnohem mnohem méně stabilní) při prudkém větru. Takže po ujetí cca 30 000 km v soupravě budete muset nechat dělat generálku nejen motoru, spojky, ale i nápravy, kloubová hřídel u Octavie stojí cca 8-12 000 Kč. Dobrou variantou v tomto segmentu se jeví na první pohled lákavé dvě tuny na kouli u vozů např. VW Sharan, Ford Galaxy a podobně, ale bohužel jsou vesměs založeny na platformách menších bratříčků - kombíků a dochází tam vzhledem k velikosti a váze auta samotného, natož s přívěsem, k častějšímu opotřebení zásadních dílů.

Závěrem, jak se rozhodnete, je samozřejmě na vás, ale mějte na paměti, že po silnici nejedete sami, že dennodenně dochází ke krizovým situacím, a neexistuje nikdo, kdo by se mohl řídit pravidlem, že mně se nemůže nic stát. Můžete být řidič kdovíjak schopný a zkušený, nikdy nevíte, kdo vás právě předjíždí na plné čáře či jede proti vám. On přívěs z Hornbachu naložený skříňkou je zcela něco jiného než přívěs se dvěma koňmi!

Ještě dodatek - speciální malé přepravníky pro dva koně je jistě zajímavá možnost, ale to něco stojí a je to v podstatě jednoúčelová záležitost, navíc dodnes sám nechápu možnost váhové využitelnosti takových aut. Jsou všechna s max. váhou do 3500 kg (řidičský průkaz skupiny B, není nutný tachograf, karta řidiče, přestávky v jízdě atd...). Počítejte se mnou: vozidlo bez nákladu váží 2200 až 2500 kg. Budeme počítat střed 2350kg. Řidič a další dva váží cca 250 kg, sedla, cajky, deky, pro vícedenní závody ještě další věci, řekněme cca 300 kg. To nepočítám varianty s obsaditelností pěti osob. Momentálně jsme na váze 2900 kg. Jeden menší parkurák či drezurák váží okolo 500 kg. Pokud mám dva větší, každého o váze cca 600, 650 kg? Když mám obludu o váze 700 kg, tak jsem už jenom s ním samotným přes limit a zkuste se nechat zvážit na rakouské celnici v Mikulově... Nedoplatíte se.

Jistě, mnozí z vás mají na věc svůj názor či různé zkušenosti z praxe. Toto, co jste právě dočetli, však vychází nejen z mých praktických zkušeností z dlouhodobého provozu s koňmi za zády...

Příště se podíváme na různé typy a varianty vozíků, budu se snažit zohlednit možnosti a míru bezpečí jak v provozu, tak vzhledem ke koním a jejich pohledu na věc.


Autor článku Tomáš Förchtgott se dlouhodobě zabývá přepravou koní na profesionální úrovni - www.horsetrans.cz, spolupracuje i s projektem Koňská záchranka www.konskazachranka.cz.

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. Game Over

    Doporučení Hyundai Santa Fe?

    09:11 - 08. 03. 2012

    Sice je to auto doporučeno jen na občasné tahání, ale... vím o několika případech, kdy u tohohle auta odešla spojka skutečně po pár jízdnách s vozíkem. Slyšela jsem už opakovaně názor, že to auto je těžké samo na sebe, nemá dostatečně nadimenzovanou spojku na tuto hmotnost, a ta pak odejde při první příležitosti... takže bych možná s doporučováním takového auta na tahání, byť občasné, byla opatrná.

  • 2. JaPo

    SUV

    09:27 - 08. 03. 2012

    Tahal jsem s Hondou CRV. Všechno v pohodě, ale nedá se říci, že by jí to zrovna svědčilo. Především se hodně přetěžovala zadní náprava. Což se potom projevilo při rozdílném opotřebení náprav vozíku. Dejte si pozor na svislé zatížení koule, výrobce většinou uvádí vyhovují hodnotu, ale nebývá to pravda.

  • 3. JaPo

    SUV

    09:27 - 08. 03. 2012

    Reaguje na 2.

    Spojka mi vydržela přes 100.000 km a to jsem jezdil celkem často.

  • 4. ivettee

    Terracan

    11:55 - 08. 03. 2012

    My taháme Hyundai Terracan nebo VW multivan, vše be problému.

  • 5. palomka

    Korejci

    12:16 - 08. 03. 2012

    Korejská SUV jsou obecně těžká sama na sebe, pozor i na Daewoo - ted teda Chevrolet. Mám špatnou zkušenost konkrétně s Captivou. Tyto vozy bych osobně vůbec nedoporučila na tahání a když už tak jen občas a nic náročného, protže ty spojky odcházejí docela dost rychle a oprava je pak drahá. Já bych je teda osobně neoporučila vůbec na nic, ale to je na jinou diskuzi ;-)

    Jinak tahám Hondou CRV. Docela to jde, ale úplná výhra to taky není. Na letošek mám do testu před hengr připravený Land Rover Freelander, nebo co že to je za typ, tak uvidíme, jak se s tím popasuje :-)

  • 6. Leithian

    Vw passat

    12:26 - 08. 03. 2012

    Kamarád celá léta tahá klasický přívěs na dva koně, s obyčejným passatem myslím bud rv 2000 nebo rv 2002.. A nikdy žádný problém vše zvládá v pohodě :-)

  • 7. Deborov

    Jeep Wrangler

    12:35 - 08. 03. 2012

    A co Jeep Wrangler s motorem 2,5l, bylo by to použitelné na delší tahaní? 4l už nejspíš určitě

  • 8. palomka

    passat

    12:52 - 08. 03. 2012

    Reaguje na 6.

    Passaty jsou dost používané autaři na tahání podvalu. Který sedí za autem trochu jinak a i ten pocit s jízdy s ním je lepší než s koňmi. Je to znát na zadních nápravách, ale spojky drží. Pokud je to silnější model, s tažnou silou by problémy mít neměl. Spíš bych se bála, co na to řeknou brzdy, zdá se mi před hengr lehký.
    Táhli jsme jednou jednoho koně (HF) za Oktávkou. Zvládla to taky, ale dva větší teplokrevníky bych za ní netáhla.

  • 9. Leithian

    Vw passat

    15:16 - 08. 03. 2012

    Reaguje na 8.

    No, on v tom běžně tahá čt kobylu která má kus přes 500kg, je to prostě kus koně a o něco lehčí teplasku, hucla nebo plňase... přičemž plňas i teplaska maj přes 350 určo... s brzdami problém kupodivu za celá ta léta neměl ani jednou.

  • 10. Noxyr

    Dodávka

    19:19 - 08. 03. 2012

    Mám dobré zkušenosti co se týče komfortu jízdy tak s dodávkami Citroen Jumper/Fiat Ducato (obě jsou stejné). Výhoda dodávky spočívá v její šíři, je totiž velmi dobře vidět zpětnými zrcátky jak hengr tak i situace za ním.
    Ale je pravda že Jumper s 250 tis km (dle tachometru, nikdo neví, zda to nebylo někdy už přetočeno) odešel právě na nápravy. Je pravda, že chudák tahal vlek s 2 koňmi a sám byl narvaný až po střechu vybavením na rytířský turnaj.
    S Land OVER máme jen spatné zkušenosti a to vysypaná převodovka na dálnici v Bavorsku.
    Kamarád tahá s Ford Galaxy a také řešil přední poloosy, jinak bez problémů. Zrovna on řešil dilema tahání koní+ rodiný vůz+ježdění do práce.
    Na současné stáji má majitelka Mazdu MPV, také se to dá, ale za opravdu nejlepší považuji dodávky. Taková kombinace dodávky, s motorem min 2,5l a 4x4 je asi nejlepší.

  • 11. kerri

    re, re, re

    19:57 - 08. 03. 2012

    ahoj všichni, jsem rád, že tato diskuze je věcná, k tomuto přesně je článek určený.
    Co se týká santyfečka, opotřebení spojky záleží nejen na celkovém stavu vozidla, ale i na způsobu jízdy a zkušenostech řidiče, k tomu se ale dostaneme. Kvalita materiálu spojek, hlavně levnějších variant z východu je mnohdy diskutabilní... Hyundai při vývoji svých větších modelů úzce spolupracoval se zkušenými výrobci. Santa Fe vyvíjel v podstatě pro specifický americký trh, použil v nich americký naftový motor automobilky Detroit Diesel. Je to v podstatě něco mezi Offroadem a Suv. Má totiž rám, na něm jsou ale nezávilsle zavěšeny nápravy. Stálý pohon na čtyři znamená, že při běžném provozu je poháněna přední náprava, v terénu se automaticky přiřazuje zadní. Trochu si myslím, že dvoulitr je tak na hranici možností, ale pokud nejezdí dlouhodobě s těžkým vlekem, postačuje i to. Terracan? Velmi dobrá volba vzhledem k pořizovací ceně- vychází totiž ze staršího velmi oblíbeného pracovního stroje Hyundai Galloper, který byl v podstatě kopií veleúspěšného modelu Mitsubishi Pajero 1. generace- kdo ji znáte z klasických soutěží ještě původně z Paříže přes Alžír do Dakaru? O hmotnostních možnostech na kouli téměř třílitrového turbodieselu není potřeba diskutovat.
    Co se týká Hondy CRV- to je právě typ auta odfouknutého do příkopu... není co dodat- je prostě příliš lehké (cca 1400 kg) na tahání dvou koní (mnohdy i jednoho), výše popsané typy jsou o cca 400 až 600 kilo těžší...
    Pro mně dost zajímavá je vzhledem ke spojení výhod dodávky s terénním autem dodávka Hyundai H1 v provedení Starex 4x4, jukněte na http://www.starexclub.ru...
    Passaty? V podstatě dobré rodinné auto, jsou i ve verzi 4x4 (4motion), pokud se stará člověk jak má, vydrží, ale právě tady dochází při častém tahání k relativně brzkému opotřebení kloubových hřídelí a zkuste kouknout na hodinovou sazbu autorizovaného servisu VW a porovnat ho s Hyundaiem.
    Tak zatím.

  • 12. kerri

    jeep, land

    20:16 - 08. 03. 2012

    Jeep Wrangler- dříč v pohodě, ale docela malý, toť asi hlavní otázka. Land rover Freelander- hezké auto, ale jak bylo výše zmíněno, všeobecně náchylné, zvláště pak převodovky a rozvodovky. Když Land Rover, tak Defender, to jo, nebo levnějšího bratříčka Iveco Massif...
    O dodávkách není nutno polemizovat, pokud mají dostatek objemu a tím i výkonu a přizpůsobení náprav, hodně se mi líbí VW T4 multivan syncro 2.5 TDI... prostor, mimořádné pohodlí, náhon 4x4, nemá však rám a není to off road, pozor na přetížení a navíc cena autorizovaného VW servisu a dílů je vysoká...

  • 13. Leithian

    :)

    20:33 - 08. 03. 2012

    Když už je o tom řeč já bych prostě neměla na provoz džípu ani jiného šíleného auta... a ten pasat se dá používat i normálně a s velmi slušnou spotřebou.
    Jinak když větší auto tak co si pochvalujou ford galaxy.. a má i relativně rozumnou spotřebu tahá se s ním klasická dvojka, i plná i v zimě a nikdy problém :-) taky to už je pár let.. takže já osobně bych asi volila z těchhle aut, jsou cenově relativně snadno dostupná, na provoz ne drahá a daj se využívat i normálně... :-) ne že džíp a tak by nedali ale... ta spotřeba třeba jen do města by mě děsila :-)

  • 14. Tomáš Langer

    Osobáky

    22:20 - 08. 03. 2012

    Ahoj Tome,
    Je mi jasné, že máš rád poctivý teréňáky, ale osobáky bych tak nezatracoval. Záleží na výrobci, konkrétním typu a ročníku, ale i osobáky vyšších tříd, které jsou vybavovány silnými motory dokážou v pohodě tahat i vysoký a těžký přívěs. To, že nemají rám oddeleně od karosérie neznamená, že rám nemají. Naopak ty díly karoserie, které se nejvíc podílí na přenosu sil jsou poslední dobou dělané z vysokopevnostního plechu, takže při menší hmotnosti mají lepśí vlastnosti jak samostatný rám. On plochý žebřinový rám není z pevnostního hlediska žádná výhra (ve srovnání s prostorovým rámem samonosné karoserie). Určitou výhodou osobáků je i výrazně nižší těžiště a tedy i stabilita. Pokud má novější auto kouli už z výroby, má v ESP speciální program na stabilizaci přívěsu. Jasně, na profesionální vození koní to není, ale ta kategorie "hobíků" by se toho rozhodně neměla bát.
    Docela se těším na slibovaný další článek o jizdě s přívěsem. Myslím, že třeba životnost spojky či homokinetických kloubů zásadně souvisí se stylem jízdy. Životnost ani účinnost brzd neřeším (pokud neplánuju přejezd Alp), neboť s koňama stejně nemůžu prudce brzdit. Takže o stylu jízdy bych se rád dozvěděl víc od zkušeného voziče koní. Třeba jsem na ty naše koníky moc hodněj ;-)
    Tomáš

  • 15. Lenka-K

    Nissan Terrano II

    22:46 - 08. 03. 2012

    Pořídila jsem na tahání vleku s 2 koníkama v článku zmíněného Nissana Terrano II a nedám na něj dopustit, a to i v městském provozu. Ve srovnání s peugeotem 406 combi = spotřeba cca stejná, parkování kupodivu lepší, protože terrano je o něco kratší než kombík, lepší přehled (vyšší), nehledě na můj možná subjektivní pocit většího bezpečí. Ale je pravda, že to není "houpací neslyšný parník", což mně ale vůbec nevadí, člověk zvykne všemu a hlavně jeho výhody toto plně převáží, alespoň pro mně. ;-)
    A stalo se mi vloni, že z parkoviště závodiště (mokrá louka k silnici směrem do kopce) jsem s plně naloženým vlekem v pohodě vyjela a "SUVéčka" tam měla hodně velké problémy. :-)

  • 16. johny

    čím tahat

    23:10 - 08. 03. 2012

    Z mého pohledu nejvhodnější:
    1)Patrol
    2)Pajero
    3) Land Rover Defender
    4)Toyota Hilux
    5) ostatní pick-upy 4x4

  • 17. kerri

    re osobáci

    06:36 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 14.

    ahoj jmenovče,
    samozřejmě nezatracuju, pozorně si ještě jednou přešti druhou kategorii v článku- hobby koně atd. jen upozorňuji, že kategorie hobíků znamená v drtivé většině i menší zkušenost s takovou jízdou a tudíž i nadměrné opotřebení oproti normálnímu provozu bez přívěsu, z toho vyplývající vyšší nejen finanční nároky na servis (mimo jiné jsem se zmínil i o výkonných kombících typu Volvo či Audi...) Elektronika zdaleka není všelék- důkazem je i následující příspěvek Nissan Terrano versus SUV- (samozřejmě hodně závisí i na řidiči a jeho zkušenostech), založené ve většině právě na pomoci elektroniky. Jen je potřeba si uvědomit, jestli to, čím tahám, je dostatečně veliké a v danou chvíli těžké na to, co tahám. V praxi je zaužívané pravidlo mezi profíky, že pokud mám klasický běžný vůz, můžu tahat cca 0.8 násobek okamžité hmotnosti, pokud vlastním klasického off roada, tak až 1.5 násobek.. Jinak to se mnou v mezní situaci zacvičí a průšvih je na světě. a to se používá u běžných přívěsů a běžných nákladů- ne u koní, které mají nestabilní těžiště úplně někde jinde, nehledě na velikost boční plochy přívěsu :-) jo a co se týká samonosných karoserií, prvoplánově jsou samozřejmě u vyšších tříd přizpůsobeny přenosu velké hnací síly, pokud mají tažné z výroby- nikoli domontáž, mají k tomu samozřejmě přizpůsobenou nejen el. instalaci s posíleným alternátorem, ale i změněnou konfiguraci základního nastavení řídící jednotky motoru a u nastavení elektronických systémů podvozku je to samozřejmostí. Ale kolik procent v celkovém počtu tahajících kombíků toto má?
    Jsem rád, že se těšíš na další pokračování. Doufám, že nesklamu.

  • 18. Tomáš Langer

    Osobáci

    07:34 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 17.

    Jo, myslím že ty priklady co popisuješ už jsou víc o řidičských zkušenostech než o autě. Spálit spojku dokáže nezkušený řidič při jediném výjezdu z vedlejší na hlavní, kdyz je to do kopce a není dobrý rozhled.
    U těch SUV by to chtělo nejdřív vidět jaký měly pneumatiky. SUV mají vetsinou čistě silniční gumy, zatímco teréňáky aspoň náznak vzorku do bláta. O elektronice to není. Pamatuju "za stara" jak jsem na horách dojel se žigulíkem na letních dál než nezkušení jezdci se škodovkama. Proto se těším, že dáš nějaké řidičské rady, zkušenosti jsou k nezaplacení.

  • 19. Hanzy

    Honda CRV

    09:56 - 09. 03. 2012

    Vy, co tahate s hondou dvojkonak... Chci se zeptat, jaky mate typ motoru a kolik maximalni pripoustnou hmnotnost na kouli? Protoze jak tu bylo receno, honda je lehka suvka a zrovna ta, co ji mam k dispozici ja ma na kouli 1500. Dvoukonaky maji vetsinou 2t. A i kdyz tam vezu dva QH, tak ten vozik proste ve finale tech zhruba 1600 ma. Proto by me zajimalo. Existuji hondy, co maji na kouli vic? Nebo vsichni, co jezdite hondou tu kouli pretezujete?

  • 20. Alex11

    Grand Vitara

    10:18 - 09. 03. 2012

    Zdravim Vás,
    docela by mě zajímal Váš názor na Suzuki Grand Vitara 2. a 3. generace, podle mě zajímavá možnost, na kouli 1850kg, u druhé generace ještě klasická rámová konstrukce u 3. generace samonosná karoserie s integrovaným rámem, redukční převodovka u obou generací, připojitelný pohon 4x4 apod... A co jsem se tak díval tak za docela zajímavé peníze.

  • 21. kerri

    CRV, Vitara

    10:52 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 20.

    Zdravím, právě CRV a Vitara i v provedení Grand (je to zvětšenina opravdu malého autíčka vhodného pro myslivce, lesáky, geodety) patří do skupiny těch menších a lehčích. Pro občasné převezení jednoho koníka není problém, pro častější tahání ve dvoukoňáku...

  • 22. Alex11

    CRV, Vitara

    11:24 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 21.

    Vyloženě často tahat koně nebudu, jestli maximálně 2x-3x do měsíce víkendové akce. Víckrát do měsíce budu tahat balíky se senem, slámou a přibližovat je co nejblíže ohradě.
    Plus samozřejmě budu auto využívat denním dojížděním do práce (2x25km). Takže hledám něco optimálního i pro denní provoz. Co byste mi tedy doporučil ?

  • 23. quick

    Doporučení Hyundai Santa Fe?

    11:45 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 1.

    No nevím, asi záleží, jestli se bavíme o starším modelu, který byl výrazně měnší, či modelu novém. Sám tímto tahám již 3 roky (diesel v automatu) a často jezdíme po závodech, kam vozím dva skákací mastodonty. Silnější motor by to sneslo, ale jinak pro zatím bez problému a v kombinaci s provozem v Praze a na dálnici jen spokojenost. Od Hyundai bych určitě vybral i ix55, což je výrazně silnější a větší varianta, ale i finance na pořízení tomu odpovídají. S koňma to papá kolem 10 litru, což mi nepřijde špatné.

  • 24. palomka

    CRV

    12:06 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 19.

    Jezdím většinou s jedním haflingem a tak 2x do měsíce v sezoně a větší dálku. Není to ideální, auto je opravdu lehké a ten výkon je nic moc 2.0 v bezínu... :-/ Bohužel nic lepšího zatím není. Dva koně už jsem taky vezla, měla toho plný oči, hlavně do kopce. Zato s podvalem a naloženou oktávkou jsem frčela jak pán :-)
    Když jedu se dvěma menšíma koňma (HF a QH) tak kouli přetěžuju a modlím se. Dva normální ČT bych s tím nevezla...

  • 25. Hanzy

    CRV

    12:16 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 24.

    Palomka: diky za reakci. Takze to jsme na tom uplne stejne. Taky 2.0 benzin. Silenej zrout a do kopca na jednicku/dvojku sem tam... Ale jezdim tak 6x za leto a ze vsech jizd bylo tak 85% s jednim konem (PH). Neco vetsiho a tezsiho bych si v tom vezt netroufla. Kazdopadne potkat policii tak mi to asi neprojde ne? Vozik ma maximalku 2t, auto na kuli 1,5t. Prestoze okamzita (vlek+ 1kun) je tak 1200.

  • 26. palomka

    CRV

    12:26 - 09. 03. 2012

    Před kopcem je třeba nabrat rychlost :-) to už mam vychytaný. Že by to extrémě žralo se mi nezdá, záleží jak s tím jedeš, no na nafťáka to ale nemá.
    Jesli to při kontrole projde nebo ne nevim, já je potkala jen prázdná a byli zklamaný, že nemam koníky a ještě mi zasalutovali :-))

  • 27. Silva

    Subaru Forester

    13:02 - 09. 03. 2012

    Nikdo tu nezmínil Subaru? Jezdím s foresterem už tři roky, ročně s vlekem tak 5tisíc, bez něj dalších 50t. Předtím sem měla terrano a Forester je z mého pohledu lepší, vyjede i s tím vlekem více a zdá se, že i lépe sedí. Mám tedy dost dobrý vozík, myslím, který skvěle sedí a vozím max. dva menší koně. Dva velké (před 500kg) bych nevezla. Takže subaru mohu doporučit, když dáte LPG docela i ten provoz je levný. Spojku sem měnila jednou..najeto 250tisíc, z toho dva roky u mě s tím těžkým vlekem. Forest vozí i valníčky s hnojem a senem atp. tedy opravdu maximálně vytížené auto a drží..
    Jako dalšího pracanta máme nyní i Patrola (tahá opravdu těžké náklady) a ač na patroly nedám dopustit, musím říci, že ten forester projede víc. Samozřejmě musíme váhu kterou táhne úměrně přepočítat - Forest si poradí s 1500-2000kg. lépe než patrol s 3,5t..
    Takže, má někdo další zkušenost se subaru?

  • 28. Alex11

    Forester

    13:25 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 27.

    Nad Subaru jsem taky uvažoval, ale poté co jsem viděl forestra r.v.2009 v roce 2010 roční auto s totálně prorezlým výfukovým potrubím, tak mě chuť přešla. Plus tedy co jsem si přečetl recenze uživatelů, tak se mi zdálo že majitel slouží víc autu než auto jemu.
    Jaký máte ročník Forestra + jakou má s LPG spotřebu ?

  • 29. JaPo

    CRV

    13:30 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 26.

    Benzín 2,0 l do kopce s jedním koněm bez větších problémů, se dvěma už horší, to nemůžu doporučit. Bezpečné to moc není. Ale v nouzi jsem tak už párkrát jel. Vozík jsem měl snížen na 1500 kg, ale na váhu bych jít nechtěl. Jinak myslím diesel crv má na kouli dvě tuny.
    Ona Crv žrala i normálně pokud člověk jel trochu rychleji. Ale nedám na ní dopustit.

  • 30. Game Over

    Suzuki Grand Vitara

    15:18 - 09. 03. 2012

    Já tedy nevím, jakou generaci mám, ale zkušenost... no asi bych to už podruhé nekoupila;) Což souvisí ale určitě i s tím, že jsem se nechala napálit a koupila auto s přetočeným tachometrem. Mám myslím ročník 2001, na kouli těch 1850 kg, TD 2.0 l 80 kW. Auto uveze dva koně dobře, v tom problém není, to frčí docela pěkně, i když ho mám spíš na občasné tahání. Běžný provoz taky fajn, auto si obvykle víc jak 8 litrů nevezme, spíš míň (s koňma tak 10-12 l, podle toho jak to člověk naloží). Horší je to s opravami, jsou dost nákladné, drahé náhradní díly atp.

  • 31. vladka

    Land Rovery

    21:32 - 09. 03. 2012

    Reaguje na 16.

    U nás 6ti letá skvělá zkušenost s Land Rover Discovery 1 - na kouli 2,7t, spotřeba po Praze 9,5 l/100 km, se 2ma koňmi (araby) do 11 l/100 km. Nikdy nás nezradil (a to mu letos bylo 14 let), vše zvládl. I vytáhnout např. Volvo, které zůstalo ležet v louce na břiše.
    Nyní upgrade na LR Discovery 2 - spotřeba obdobná, zkušenosti s taháním zatím žádné - ale doufám, že budou obdobné. Na kouli to má myslím 3,5 t - to je i na 2 kladrubáky či chlaďase:-).
    Defender by měl být do terénu lepší, za Freelanderem bych netahala.
    Vlaďka

  • 32. marquessa

    Hyundai Galloper

    07:25 - 10. 03. 2012

    máte někdo zkušenosti s automatickou převodovkou konkretně Hyundai Galloper?

  • 33. Silva

    forester

    21:42 - 10. 03. 2012

    Reaguje na 28.

    máme r.v.12/2004, s lpg sežere 12-15l, podle stylu jízdy a hmotnosti vleku.. Musím přiznat, že ty novější foresty mě také moc nenadchly..

  • 34. johny

    ad Forester

    08:44 - 11. 03. 2012

    Reaguje na 33.

    1) Subaru Forester se pravidelně umisťuje na předních pozicích v testech poruchovosti.
    2) Čím Tě nenadchly :-)? Ptám se, protože lidi v Subaru clubu jsou s ním spokojení

  • 35. johny

    ...

    09:01 - 11. 03. 2012

    Reaguje na 28.

    Toto se mi nezdá a chybu v prorezlém výfuku bych hledal jinde než v tom,že to je šmejd. Kde byla ta recenze uživatelů:-)? Forester se už dlooouho umisťuje na předních pozicích v testech spolehlivosti...Vůbec japonské vozy patří k TOP špičce už skoro ve všech segmentech.Dílčí "porážky" mohou utrpět, ale v globálu jsou japoncitechnicky o kus dál než VW, francouzi,amíci...V zemích kde jsou potřeba více 4x4 vozy jsou japonci nejrozšířenější, vládně tam prim Toyota, Nissan, Isuzu, Mitsubishi. Z ostatních sekunduje Land Rover a potom je už dlouhá mezera,kde ostatní paběrkují...Nemyslím množství prodeje,ale kvalitu zpracování a spolehlivosti. na dodavatele pro JPN vozy jsou neskutečné nároky....

  • 36. Alex11

    forester

    09:54 - 11. 03. 2012

    Reaguje na 35.

    Já osobně zkušenosti s Forestrem nemám, ale co jsem si procházel recenze na auto.cz, tak tam se dva majitelé zrovna moc lichotivě nevyjadřovali a to přitom kupovali auta fungl nová a ne z druhé ruky. Ale jak řikám nemám se Subaru zkušenost a krád se nechám poučit.

  • 37. lokki

    re hyundai

    11:01 - 11. 03. 2012

    Reaguje na 32.

    u gallopera ne, u santa fe a terakanu jo. Je to stejný jako se všim u všech hyundají - navrch huj, vevnitř fuj. Krásně vypadá, jemně řadí, ale za cenu oprav si v průběhu pěti let by šlo koupit další auto. Když tě napadne koupit si jakýhokoliv hyundaje, sedni si do temnýho koutku, každejch pět minut se prašt dohlavy a vyčkej, dokud tě to nepřejde... měli jsme jich ve firmě pět, (galopry, santafečka i terakan), vím o čem mluvím.

  • 38. Nene

    L200

    15:00 - 11. 03. 2012

    Reaguje na 11.

    Jsme rozhodnuti zvolit Mitsubischi L200. Modelové řady někde kolem roku 2007. Vsázím nato, že je to pracant, ale přece jenom už vypadá krapet lépe včetně toho komfortu uvnitř. Myslíte že by to mohlo být fajnové autíčko?
    Díky za info

  • 39. johny

    ...

    21:29 - 11. 03. 2012

    Reaguje na 38.

    To není špatná volba...nakonec se hodně používají v lese či u energetiků

  • 40. rumba07

    myšák L200

    10:47 - 12. 03. 2012

    Reaguje na 38.

    Měli jsme předchozí model Mitsubhisi L200 z roku 2001. Najezdili jsme s ním s koňmi za ty roky dost, včetně zahraničních několikasetkilometrových cest - výborné auto, nedá se nedoporučit:-).
    Loni jsme ho jako značně oježděné prodali a pořídili výše zmíněnou Toyotu Hilux - také skvělý pracant. V soupravě s koňmi tyhle auta fakt oceňujeme. Pro kombinovaný provoz někomu, kdo více auto využije na osobní přesuny je opravdu zbytečně "krávoidní", ve městě se s ním hůř hledá místo a parkuje, ale na farmu a tahání přívěsů vynikající.

  • 41. Nene

    myšák

    14:30 - 12. 03. 2012

    Reaguje na 40.

    Rumba díky moc. No jde mi hlavně o provoz s koňmi a nějaké to dračení v terénu. Jsem spíš pro ty ,,krávoidní,, autíčka celkově. Menší auta jako VW passat variant mi do domu stejně nesmí. Takže na myšáka se vážně moc těším! Není to žádné rozhýčkané SUV co se rádoby tváří jako 4x4 pracant. Ale myslím že mě vážně nebude trápit, že tohle auto bude někde od bláta a tak. Na provoz po městě máme kombíky. Pro přesun koníků, a kdejakého nákladu atd bude myšátko. Měly jsme mercedes vito, takže nám něco s větším nákladním prostorem trochu chybí. Přece jen ten pick up je lepší jak cpát balíky sena do kombíka. Ale díky moc. Pokud se najde ještě někdo, kdo má s myšákama zkušenost klidně sem s tím!

  • 42. kerri

    re pro nene

    19:42 - 12. 03. 2012

    Reaguje na 41.

    ahojky, jestli chceš najít i trochu odbornější komentáře, jukni na http://www.offroadforum.cz v sekci "diskuze podle značek" si najdi to svoje a uvidíš- zkušenosti těch, kteří se takovými autíčky baví. Velcí kluci jsou stejní jako ti malí, jen cena hraček je jaksi řádově odlišná... :-)

  • 43. Nene

    re Kerri

    20:07 - 12. 03. 2012

    Reaguje na 42.

    :) no taky se považuju v tomhle směru tak trochu za ,,velkou holku,, Děkuju moc! Určitě tam mrknu a pročtu. Já sem teda blázen do Land Roverů, ale tak to je jiná cenová kategorie a cena oprav je též někde jinde. Nicméně novej myšák je taky krásnej! A účel splní stejně dobře!

  • 44. rumba07

    vito

    22:13 - 12. 03. 2012

    Reaguje na 41.

    Cha, asi ti děláme testační předjezdce nebo co, neboť MB Vito už máme taky za sebou (před L200) - ale nebyl to šťastný kup. Ihned po splacení leasingu jsme ho velice rádi vetkli do AAA - byl poruchový (vzpomínám třeba na lanovody od řadicí páky, které praskly hned po záruce a nás stály dalších dvacettisíc), ND drahé a ještě dražší servisní hodiny.
    Zlatej Myšák s Tojotkou :-DD

  • 45. Nene

    To rumba

    22:29 - 12. 03. 2012

    Reaguje na 44.

    Vážně? :D tak to je sranda. No nám sloužil dobře. Jen dlouho stál u baráku, tak šel. Nebylo ho potřeba a jak na potvoru člověk zjistí že to chybí, až to nemá, že :D

    Tak sem zvědavá, co nčasem apíšu o Myšákovi.

  • 46. kerri

    re re nene

    10:15 - 13. 03. 2012

    Reaguje na 43.

    stránky v tvém profilu nejedou- Jižní Morava? Dej když tak vědět na mejl. Zatím "velká holko".

  • 47. Radka Kašpárková

    co saab?

    13:12 - 13. 03. 2012

    Zdravím, mám saab 9000 2.3 Aero.... docela silný i těžký vozítko, dalo by se na občasné tahání jednoho ČT použít? I na delší vzdálenosti a přes vysočinu. Pokud ne půjde z domu :) Osobně bych se asi nejvíc bála brzd... ale nevím...řidičák E zatím nemám, takže zkušenosti taky žádné :(

  • 48. Nene

    re saab

    19:48 - 13. 03. 2012

    Reaguje na 47.

    No podle mě..ikdyž je to silné vozítko - tak těžké je maximálně 2.0t? Ne? Jako každý další klaciský osobák. Taky sem přemýšlela že si s passatem toho koně odvozím. Určitě by to šlo, proč ne? Jen jsme začal více hledět na bezpečnost svoji i koňskou.
    Netuším kolik máte povoleno na kouli táhnout. To je potom otázka. Já bych to asi táhla fakt v největší nouzi, pár km...spíš sem chtěla hodně natrénovat bez koně. Tak sem si říkala, že by mi stačil passat s vozíkem. Ale prdim nato. Jde tam o vše, nejen o brzdy. Navíc pokud člověk jezdí s vozíkem - dle mě musí 100x více umět brzdit motorem než šlapat na brzdovej pedál jak utrženej z řetězu.

  • 49. Radka Kašpárková

    re re saab

    13:48 - 14. 03. 2012

    Reaguje na 48.

    Díky. No stejně asi půjde z domu... jen k tomu brždění motorem - souhlasím a to nejen při jízdě z vozíkem, technika brždění motorem velmi snižuje náklady... zvlášť saab umí motorem brzdit opravdu efektivně (i z kopce), ale s vozíkem by to asi z kopce podporu brzd chtělo... no to je celkem jedno :) Asi skončíme s nějakou dodávkou... v dodávce psi...ti už se do kufru stejně nevlezou, v přívěsu kůň...

  • 50. Nene

    Re saab

    14:35 - 14. 03. 2012

    Reaguje na 49.

    Tak přesně takhe to mám já. Né sice dodávku, zatim passat kombi. Ale jak sem psala, plánujem Mišáka L200. V kufru vezem psa, ve vozíku koně. Saab je perfektní autíčko, moc se mi líbí, ale u koní asi nevyužitelný.

  • 51. Silva

    re forester

    23:50 - 14. 03. 2012

    Reaguje na 34.

    1) souhlasím, opravdu já za sebe nedám na subaru dopustit, jak forest tak naše druhé -legacy z r.1991 jsou bezporuchový pracanti
    2) jako správnou ženskou mě nenadchla estetika kabiny, zdá se mi, že ty starší měli vychytanější odkládací prostory, loketní opěrky atp. (velkou vestavěnou navigaci klidně oželím). No a pak ještě např. chybějící redukce..na moje využití opravdu velmi citelná ztráta. Také mě trochu děsí, že je to již dost velké auto - na jednu stranu dobré pro tahání vleků, na druhou ..bojím se, že terénní prostupnost se tím sníží, ale to je jen domněnka ničím nepodložená.

  • 52. TeriRez

    Co byste doporučili...?

    21:50 - 16. 04. 2012

    Rodinné auto, ideálně aby se na zadní sedadla vešly 3 dětské autosedačky (takže dostatečně široké, např. Octavia s tím má dost problémy), aby mělo dostatečně veliký zavazadlový prostor (vešly se tam např. poměrně rozměrná 2 westernová sedla+ pytel se senem, či kompletní vybavení na rodinnou dovolenou v kempu...), aby bylo vhodné na každodenní dojíždění do práce /po okreskách 30 km denně) a aby utáhlo vozík se 2 menšíma koňma (cca 450 kg jeden), výjezd dejme tomu 2x v měsíci v období sezony. Ideální by byl náhon 4x4 vzhledem k pozici bydliště, kde v zimě je občas se sněhem a ledem problém. No a v neposlední řadě, aby to zase nebylo obrovské hovado, které nás sežere...a také aby si nemusel člověk dělat řidičák nad 3,5 tuny, když se zapojí celá souprava... takže zkrátka a dobře nějaký rozumný kompromis. Najde se? Díky :o))

  • 53. kerri

    re TenRez

    08:00 - 30. 05. 2012

    Reaguje na 52.

    Ahojky,
    jestli si pozorně přečteš hned první odstavec o představách auta, bude ti jjasné, že to asi nepůjde. Pokud spočítám už jenom hmotnosti- 2x 450 na komě, vozík samotný cca 700, auto, aby to utáhlo minimálně celková 2200 i více, jsme přes 3 a půl tuny. Dvě Westernová sedla a ostatní cajky, tři děti vzadu s náhonem na všechna, (v zimě problém, jak píšeš) výjezd v sezoně co čtrnáct dní... to bohužel nevěstí nic jiného, než něco v podobě Nissan Terrano či Mitsubishi Pajero. Passat Kombi 4motion sice zajímavá možnost, ale servis poměrně drahý a není to auto konstruované zrovna na těžkou práci...

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 1 čtenářů. Celkový počet bodů: 5.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: