Technologie a technika, která „...vrací život pod tvoje sedlo“

16. 09. 2009 13:00, Aktualizováno 11. 12. 2009 10:38

Obrázky: 6

Autor: Pavel Čechovský Foto: archiv autora Rubrika: Koňská záchranka Počet přečtení: 3925 Počet komentářů: 3 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Tento příspěvek se pokusí přiblížit, co a jak pomáhá týmu Horse Emergency zachraňovat koňské životy a zdraví z technického hlediska. Pokusí se nahlédnout pod pokličku techniky a technologií, které koňská sanitka využívá a používá.

Účelem zavěšení nebo položení koně, jeho naložení a transportu je, aby pacient nemusel udělat ani jeden krok, než se předá do specializované péče.

koňská záchrankaPřepravníkem je standardní dvoukoňový přívěs firmy Paragan z Hranic na Moravě. Tato firma také dělala dle našich návrhů speciální úpravy vleku pro potřeby Veterinární záchranné služby. Tento přepravník ve svém základu vybočuje z řady běžných koňovleků pouze svojí vnitřní šířkou 200 cm a luxusním podvozkem. Vnitřní šířka je pro účely sanitky důležitá proto, že kolem koně zavěšeného v konstrukci je ještě stále dostatečný manipulační a úložný prostor. Podvozek s tlumiči a nezávisle odpruženými koly!!! je v dnešní době technologicky nejdokonalejší možnou reakcí na trestuhodný stav českých silnic a zejména dálnic. Paragan přívěs dále dovybavil velkým navijákem s 30metrovým lanem na oji vleku a kovovými nájezdy (kolejnicemi), po kterých konstrukce i s koněm po rampě vjíždí do vleku. Zrealizoval také variabilnost středové přepážky, kterou lze uvnitř umístit do více poloh, dle aktuální potřeby. Sami jsme potom nainstalovali výkonnější zářivkové vnitřní osvětlení, schválený maják, průhled zvenku od oje a navijáku skrz vozík na rampu, vnější osvětlovací hledáčky.

Legislativní povinností při zákrocích na veřejnosti jsou optické zábrany - neprůhledné zástěny, které eticky izolují trpící zvíře a zasahujícího veterináře od vnějšího prostředí. V nejbližší době bude vnitřní vybavení sanitky doplněno o kamerový systém, zařízení nucené ventilace a registrační teploměr. V případě dostatku prostředků hodláme pořídit na vnější stěny přepravníku kovové bedny jako úložné prostory, zajistit vytápění interiéru nezávislým topením a další nestandardní, přesto potřebné věci.

koňská záchrankaMobilní závěsnou konstrukci nazýváme srdcem celé záchranky. Základem jsou trubky různého průměru z nerezové oceli. Důvod použití právě tohoto materiálu je stejný, jako např. u „operačních" stolů ve veterinárních ambulancích: celková odolnost vůči vnějším vlivům, snadná dezinfikovatelnost atd. Na konstrukci jsou dva menší navijáky s možností zvedat zvlášť předek koně a záď. V případě nutnosti fixace hlavy a krku je nad hlavou výsuvný držák, do kterého se zavěsí hlava v ochranné ohlávce. Na konstrukci lze jednoduše připevnit prostředky a zařízení pro udržení životních funkcí během přepravy (např. infuze). Dosavadní zkušenosti nám naznačily nutnost změny koleček, na kterých se konstrukce pohybuje. Kvůli lepší průjezdnosti v terénu zvolíme jiný typ s větším průměrem. Tím se i o pár centimetrů zvětší pracovní výška závěsu. Konstrukci dle našeho návrhu precizně vyrobila Kovovýroba Marek a syn z Rosic u Brna.

koňská záchrankaStejná firma pomáhá s vývojem a výrobou jiné veledůležité pomůcky. Je jí fixační podložka pro přepravu pacientů vleže. Takto se musí přepravovat zvířata, která nemohou jet vestoje a nelze je z různých důvodů zavěsit (např. kvůli druhu poranění, nebo i kvůli abnormální výšce - rozměr závěsné konstrukce je totiž limitován výškou vleku). Pracovně podložce říkáme „sáně", neboť se jedná o plastovou desku 150 x 240 cm, která má zespodu lyžiny a předek ohnutý vzhůru z důvodu snadnějšího smýkání v terénu. Za zesílené úchyty lze sáně i s ležícím koněm navijákem vtáhnout do interiéru sanitky. Po obvodu podložky jsou otvory pro snadnější nadzvednutí a pro fixaci končetin, aby při zásahu nevznikla další zranění. Povrch plastu bude kvůli bezpečnosti a pohodlí speciálně polstrován.

Na okamžité vyproštění zvířete z nebezpečné situace jsou kvůli jednoduchosti používány vyprošťovací popruhy a třmeny. Teprve potom se pacient v případě potřeby na cestu převěsí do popruhové sítě. Speciální sítě pro Záchrannou službu vyrábí brněnské Sedlářství Psota. Inspirace sice plynou ze zahraničí, ale úpravy pro naše potřeby dělají ze sítě unikát.

koňská záchrankaV tomto okamžiku je nutné veřejnost upozornit na to, že podle zahraničních zkušeností, ale i na základě našich poznatků je bohužel nutné v drtivé většině případů zavěšená nebo i položená zvířata mírně sedovat. Jen málokterý jedinec je tak psychicky odolný, aby tento proces absolvoval bez větších problémů. Z těchto zcela pochopitelných etických důvodů proto také používáme pro ukázky zásahu pouze maketu a ne živého koně.

Důležitou součástí výbavy záchranářů jsou speciální obleky. Vyrobila je odborná firma a mají červenomodrou barevnou kombinaci pro odlišení od ostatních složek IZS. Červená barva je obecně záchranářská a modrá barva dokumentuje veterinární zaměření. Reflexní pásy nás chrání v případě zásahu v dopravním provozu. Použité materiály - Klimatex, Porotex apod. - naprosto splňují naše požadavky na pohodlí a užitné vlastnosti.

Všechny výše popsané pomůcky a zařízení již stály nemalé prostředky. Někteří dodavatelé se zachovali abnormálně charakterně a dodali své produkty buďto zcela sponzorsky (Kovovýroba Marek a syn - závěsnou konstrukci), nebo se slevou. Za jejich přístup velmi děkujeme a doufáme, že další potenciální partneři budou tento jistě obdivuhodný přístup následovat. My - členové týmu Horse Emergency, coby výkonná složka zaručujeme, že se budeme snažit výše uvedené prostředky využívat co nejefektivněji a v zájmu všech ohrožených zvířat.

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. janka107

    Právo přednostní jízdy?

    17:57 - 19. 09. 2009

    Má veterinární záchranná služba právo přednostní jízdy? To jest modrý maják a vše s tím spojené? Pokud ne, plánuje se to do budoucna?

  • 2. kerri

    právo přednosti v jízdě- reakce

    20:29 - 26. 09. 2009

    Ahoj Janko- velmi zajímavý dotaz. Jenže... To bychom nesměli být v Čechách. Před nedávnem- cca 5 let, mohl mít modráska téměř kde kdo, kdo jen trochu chtěl a dokázal si to odůvodnit, případně podplatit... Protože to bylo nehorázné, došlo ke zchválení dokumentu, který již naprosto přesně vyjmenovává, kdo toto výsadní postavení na silnicích může použít a kdo ne. Na jednu stranu, alespoň je v něčem pořádek. Ale nastal opačný extrém- inu Češi jsou Češi- nelze nás zařadit do žádné kolonky, takže prozatím máme smůlu. Dá se to řešit jen pomocí výjimky Ministerstva dopravy, ale vzhledem k tomu, že sanitka je přípojné vozidlo, tažené vícero vozidly, takže opět zatím nelze. Můžeme si na pomoc pozvat přes dispečink doprovod např. městské policie, ale uvidíme v praxi. Toliko za Horse Emergency Tomáš F.

  • 3. Eva Holubcová

    helikoptéra - záchrana koně

    10:42 - 24. 03. 2016

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 1 čtenářů. Celkový počet bodů: 5.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: