Recenze knihy: Memorize that Dressage Test Seany Adamson

3. 01. 2011 07:00

Obrázky: 1

Autor: Katka Lipinská Rubrika: Recenze, testy Počet přečtení: 6581 Počet komentářů: 15 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Pokud hledáte knížku, která se nezabývá tréninkem koně, ale pouze jezdce, navíc ne fyzickým, nýbrž mentálním, možná vás zaujme toto překvapení, které jsem našla pod stromečkem. Tohle dílko je určené všem, kteří mají potíže s koncentrací při ježdění, precizností a které nechávají na závodech nervy „ve štychu“. A netýká se to jen drezurních jezdců a úloh.

Seana Adamson bookSeana Adamson je známá americká trenérka a sportovní psycholožka, která se specializuje na jezdce. Pořádá pro ně semináře a učí drezuru v jezdeckém centru Franktown Meadows. Má za sebou úspěšnou závodní kariéru ve drezuře a military, několik koní, připravených do stupně Grand Prix a několik velmi úspěšných jezdců. Dá se tedy předpokládat, že dobře ví, o čem ve své knize píše.:-) Podtitulem knihy je „A Workbook of Mental Games to Improve Focus and Flow" a skutečně se jedná spíše o cvičebnici, kde kromě teorie najdete i různé mentální hry a nápady, jak si u stolu, na koni i pěšmo na jízdárně zlepšit své dovednosti.

Kniha je rozčleněna do čtyř částí. V té první autorka popisuje nejčastější potíže, s nimiž se jezdci na závodech setkávají. Je to neschopnost soustředění v rušném prostředí, přehnané sebeanalyzování a zahlcení detaily, negativní myšlení a tzv. „okno", tedy výpadek paměti. Popisuje fungování lidského mozku a rozdílné specializace jednotlivých hemisfér. Dovolím si krátkou citaci tohoto obecně známého rozdělení: „Levá mozková hemisféra je analytická. Učí se z minulých prožitků a připravuje se na budoucnost. Třídí informace a dokáže je vyjadřovat prostřednictvím jazyka. Pravá hemisféra myslí spíše v obrazech než ve slovech. Nerozlišuje minulost a budoucnost, žije pouze přítomností."Pravá hemisféra je také zodpovědná za naši tělesně-pohybovou (kinestetickou) inteligenci, intuici a cítění. Je to proto pravá hemisféra, kterou při ježdění využíváme více než v běžném životě. K dobrému výkonu je ale třeba využít schopností obou a propojit je. V dalších dvou částech proto najdeme tipy a cvičení nejprve pro každou hemisféru zvlášť, v poslední se vše propojuje.

Druhá část je věnovaná analytické, tedy levé hemisféře. Je určena drezurním jezdcům a učí je dopodrobna znát drezurní obdélník a jednotlivé drezurní figury. Nepostradatelný je čtverečkovaný papír a tužka nebo je možno využít zalaminovaný nákres v příloze knihy a stíratelný fix. Autorka doporučuje věnovat čas pečlivému rozkreslení jednotlivých figur i celé úlohy na čtverečkovaný papír tak, aby si člověk vryl do paměti, kde přesně se má při každém cviku nacházet. Snadno si tak ověříme třeba, že při desetimetrovém kruhu v H, M, K nebo F se nedotýkáme krátké stěny. Jako další analytické cvičení doporučuje rozdělit si cviky na fázi přípravy, provedení a následného znovu srovnání a ke každé fázi si poznamenat, nač konkrétně se soustředit. Přidává ještě několik dalších tipů a cvičení, jak si figury co nejvíce zautomatizovat.

Ve třetí části nabízí tipy na procvičení pravé, pocitové hemisféry, aby člověk dokázat vnímat koně citem a jezdit intuitivně. Nejprve vysvětluje, že mozek dokáže vysílat vlny různé frekvence podle typu činnosti, kterou zrovna provádí. Při intuitivním, pocitovém ježdění náš mozek vysílá alfa vlny. Na rozdíl od analytického myšlení, při němž převládá levá hemisféra a jsou vysílány vlny beta. Nabízí návody, jak jezdit intuitivně, tedy nechat se vést pravou hemisférou, ale zároveň zužitkovat informace, které získáme prostřednictvím hemisféry levé - tedy např. řečí nebo analýzou svého výkonu. Navrhuje různé způsoby vizualizace, což je nesmírně účinná a velmi často opomíjená metoda, jak se zdokonalit.

V poslední části knihy pak dává všechny poznatky dohromady. Vrací se k problémům, popsaným v první části, a dává praktické rady, jak se s nimi vypořádat. Tedy jak si osvojit úlohu natolik dobře, že ji nezapomeneme, jak se lépe soustředit, co si počít s nervozitou, jak se poprat s negativními myšlenkami nebo s „oknem" na obdélníku. Zajímavé jsou techniky vizualizace, použitelné přímo na koni.

Publikace obsahuje přílohy, některé, jako třeba archy čtverečkovaného papíru, mi připadaly zbytečné, ale rozkreslený obdélník s písmeny a zalaminovaná stránka může být užitečná. Kniha je spíše prakticky zaměřená, podle autorky je to cvičebnice a je tak i pojata, proto teorie je tam co nejméně, prakticky jen to nejzákladnější, a prostor je věnován spíše tipům a cvikům. Pokud si tedy chcete jen počíst, asi to nebude knížka úplně pro vás. Pokud ale máte chuť si pohrát a poprat se tak i s vlastní zrádnou psychikou na závodech, mohla by se vám líbit.

Knížku si můžete objednat na webových stránkách autorky: http://www.seanaadamson.com/Book.asp Tam také naleznete více podrobností o autorce a některé její články. Mně ke knize přišel i krátký dopis, jsem prý totiž první z České republiky, kdo si její knížku objednal.

Připojené obrázky