Recenze knihy: Konečně mám koně

27. 4. 2017 Renata Petříčková

Zprvu to vypadalo, že tento počin nakladatelství Synergie bude jedním z tuctů přeložených "amerických" knížek o koních, psaných pro "cetileté náctileté", ale ukázalo se, že tomu tak není. Že kromě toho, že mnoho z nás bude rezonovat s autorkou a jejími trabli, je tam i spousta překvapivě rozumných informací. Kéž by si ji přečetl každý, kdo se rozhodne si bez dlouholetých předchozích zkušeností dopřát luxus pořízení vlastního koně.

Lze snad lépe vyjádřit tu chvíli, kdy se tohle skutečně stane? Tak pojďme na to - Konečně mám koně! A co teď? Navíc nejsme nejmladší, na dveře klepe střední věk a ejhle - splnili jsme si sen! A jste-li žena, najdete v této knize kromě velice praktického návodu a dobrých rad do začátku i mohutnou podporu své duše. Ano, autorce dejme za pravdu v tom, že jezdectví je v tomto věku spíše duchovní cestou než sportem. A splynutí duší člověka s koňskou je s přibývajícími léty intenzivnější. Zcela jiné než ve dvaceti, říká Melinda Folse. Má pravdu?

Najděte svou vnitřní vůdčí klisnu!

Jsem si jistá, že mnoho žen zná podobnou situaci. Jen se neodehrává u koní, ale mezi lidmi. Paní „Neviditelná". A možná se s ní u koní setkal někdy každý. Podívejme se s autorkou na takovou terapii koněm, která právě probíhá. Co zrovna vám kůň ukáže?

vs„McCormicková čekala. Moji spoluúčastníci čekali. A tak jsem se zhluboka nadechla, shromáždila svoje „vnitřní cosi", soustředěně se zadívala klidně na plec a co nejrozhodněji k ní vykročila. Nepohnula se. Ani se na mě nepodívala. Kdyby ji to napadlo, nejspíš by zívla. Všichni se zasmáli.

„Ukážu vám, jak to myslím," řekla McCormicková. Rozvážně se vydala ke klisně. Ta zvedla hlavu a udělala dva kroky do strany. Něco na její reakci nám vyrazilo dech. Bylo nám jasné, že kůň cítil změnu energie, která z McCormickové vyzařovala. Ještě jsem nevěděla, jak to získat, ale okamžitě jsem pochopila, že to, co klisnu přimělo se pohnout, je přesně tím, co schází mému životu.

„Když ztratíte kontakt se svou základní osobností, ztratíte také možnost uvažovat a chovat se jako to, čemu říkám vaše vnitřní klisna," vysvětlila McCormicková. Pokud obnovíte tuto vnitřní sílu, vaše jednání bude mít dopad. „Dá vám to schopnost pohnout světem nejen v malém měřítku," upřesnila. „Nejde o agresi, ale o vnitřní autoritu. Musíte vědět jistě, kdo jste a co chcete, a s ničím menším se nespokojit."

„Když jim dáte jenom trochu šanci, koně vaše autentické já vyvedou na povrch a posílí je," tvrdí Linda Kohanová, autorka knihy S koněm mezi světy. „Jako kdyby čekali celé tisíce let, jen aby nás překvapili a připomněli nám, kým opravdu jsme - částečně asi proto, aby měl kdo ocenit, kým doopravdy jsou oni."

Kůň totiž dokonale pozná, jací jste. Kdo jste. Lépe než člověk, lépe než psycholog. Možná už sami tuto zkušenost máte, ale koně ji mají dovedenou k dokonalosti od přírody. Jejich přežití je závislé na tom, aby poznali, jak se cítí predátor, je hladový? Sytý? Necítí ten poslední kůň támhle na louce nebezpečí v samém zárodku? Pokud ano, tak v tom případě na to musíme okamžitě reagovat! Linda Kohanov ve svých knihách říká, že koně vysílají jakési energetické vlny, které zachycují vnitřnostmi, srdcem a které může cítit i člověk. Ona sama se to naučila, a tak přesně ví o malý okamžik dříve než jiní, kdy se kůň lekne například něčeho v trávě, cítí to. Melinda Folse pojala svou knihu jako praktickou příručku s obrovskou přidanou hodnotou. Porozumíte své duši, svému koni, a hlavně svému splněnému snu.

vs(S)plněné sny bolí! Ale méně než ty nesplněné

Je to hromada práce. Hromada fyzické bolesti při tom, až se zase budete dávat dohromady po fyzické stránce. Zlenivělé tělo, kterému už není dvacet, už se chová poněkud jinak. Všechno je tak nějak tvrdší, ale o to sladší je pak odměna! Odvaha si jít za svým a obhájit se mezi blízkými. Odvaha třeba i změnit zaměstnání, bydliště, styl života!

A nakonec se může vyloupnout pochopení, že kdo rozumí koním, rozumí i lidem. Pokud poznáte, jakým způsobem s vámi kůň komunikuje, poznáte nejen mnoho ze svého nitra, ale náhle uvidíte jinak i ostatní. Především je ale kniha plná příjemně stupňovaného napětí, které se vemlouvá do hloubi lidské duše s jednoduchým poselstvím - podívej, víš o tom, že plněné sny bolí, já vím... ale pořád je to menší bolest než z nesplněných snů. Vyplatí se to zkusit - ať se tvé snění týká čehokoliv, víš?

Hledáte praktickou příručku? Tahle je pro nás jak vyšitá!

Tato realistická stránka knihy je mimořádně propracovaná. Co mne velmi potěšilo? Že je to sice zahraniční autor, ale všechny propočty, odkazy, zvyklosti, finance jsou přepočteny a přizpůsobeny českému trhu a naší situaci. Potřebám českého chovatele a majitele koní. Dozvíte se tedy o nákladech s koňmi spojených, o systému pronajímání stájí, jak se naučit či doučit jezdit, zvyklosti veterinářů (že je třeba fajn se nechat naučit aplikovat jednoduchou injekci svému koni) a na závěr tu je i řada užitečných odkazů od informačních webů až po speciální veterinární kliniky pro koně. Po takové knize se dá sáhnout v podstatě kdykoliv, kdy budete hledat něco konkrétního. Většina knihy je ryze praktická, napsaná stručně, přehledně, jasně. Jako sladká omáčka se jí však táhne ta hluboká láska ke koním a obrovský respekt, až úžas z toho, jak nesmírně blízcí nám jsou.

A bonusem je i fakt, že když ji necháte někde ležet a budete mít chuť se jen tak začíst do knihy o moudrosti koní, pak i tohle vám směle nabídne. Pochopíte, proč s námi ti koně vlastně celá ta tisíciletí sdílí život.

Musíme jim někdy připadat neskutečně vtipní, nesmyslní a zajímaví!
A nemusíte mít ani koně - můžete mít zcela jiný sen, ale princip touhy a cesty za vlastními sny ve středním věku, ve věku, kdy už se vám snaží okolí i vy sama všemožně namluvit, že na to jste už stará, je stále stejný.

vwAť jde o koně, nebo o něco jiného. Motivujte se. Načerpejte chuť a sílu překonat milion překážek a zvítězit!

O autorce

Melinda Folseová je spisovatelka, editorka a copywriterka, která se posledních dvacet let snaží být ženou, co pomocí síly slova vytváří příběhy, které mění svět. Jako malá snila o koních, ale až o mnoho let později se odhodlala svůj sen konečně naplnit. Cestu za ním se rozhodla zachytit i v knize, kterou držíte v rukou. Jak sama říká, napsala ji, protože je to přesně to, co jí chybělo, když se chystala ve 45 letech zpět do sedla. Trochu osobních příběhů, trochu své svépomoci, ale hlavně spousta praktických informací.

Melinda Folseová žije v Texasu v USA se svojí rodinou, do které patří i dva koně, kteří jí každý den připomínají, co je opravdu důležité.

Knížku si můžete objednat přímo v nakladatelství Synergie, nebo ji je možné zakoupit v prodejnách sítě Neoluxor.