Recenze knihy: Holsteiner Hengste

20. 02. 2015 09:00

Obrázky: 5

Autor: Martina Cerhová Foto: Asmussen Verlag Rubrika: Recenze, testy Počet přečtení: 3611 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Holštýnský kůň je prototypem špičkového skokového koně a holštýnští hřebci ovlivnili celosvětový chov koní, ten český nevyjímaje. Nakladatelství Asmussen vydalo sérii knih nazvaných Holsteiner Hengste (Holštýnští hřebci) psanou skutečným mistrem ve svém oboru, Clausem Schridde. Dodnes bylo vydáno pět dílů, které právem patří k pokladům v knihovně každého chovatele a neměly by proto uniknout pozornosti ani našim čtenářům.

Autor - Claus Schridde

Každá kniha stojí a padá s obsahem, který ovlivňuje autor. A Claus Schridde je ve svém oboru skutečný pojem. Narodil se v roce 1964 a od malička se pohyboval kolem koní. Úspěšně sportoval v drezuře, všestrannosti i parkuru, vlastní rodinnou připouštěcí stanici ve Wuerenhorstu a chovatelům je znám také coby komentátor mnoha chovatelských akcí, komisař na přehlídkách klisen a hříbat i jako člen komise na výběrech hřebců do chovu (tzv. „körunzích"). Z jeho pera pochází mnoho odborných chovatelských knih, které se těší velké oblibě. V jeho případě se čtenář skutečně může spolehnout, že autor ví, o čem píše.

Cottage Son xxJednotlivé díly:

• Holsteiner Hengste Band I - Cottage Son xx (kapitoly: Cottage Son xx, Consul, Capitol I, Carolus, Carthago, Cassini I)
  • Holsteiner Hengste Band II - Cor de la Bryère (kapitoly: Cor de la Bryère, Calypso I, Calypso II, Contender, Caletto I, Cantus, Caletto II, Caretino, Corrado I, Fier de Lui Z)
  • Holsteiner Hengste Band III - Ladykiller xx
  • Holsteiner Hengste Band IV - Ramzes AA, Marlon xx, Manometer xx (kapitoly jsou věnovány jednotlivým hřebcům)
  • Holsteiner Hengste Band V - hřebčí linie Almé Z (kapitoly: Almé Z, Acord II, Acorado I, Alcatraz, Athlet Z, Quidam de Revel, Quinar)

Všech pět knih je bohatě doplněno fotografiemi, přičemž mnohé z fotografií nebyly nikdy publikovány. U každého hřebce jsou uvedeny základní údaje (původ, KVH, barva) včetně výkonnosti, místa a doby působení v chovu. Zmíněni jsou vždy hřebci s holštýnským výžehem, hřebci pocházející z holštýnských rodin a zvlášť jsou vyjmenováni hřebci působící v jiných PK. Naleznete zde také některé hřebce, kteří působili/působí v českém chovu.

Každá z knih je dělena na zakladatele hřebčí linie, jehož název nese i daná kniha, a na jeho nejvýznamnější syny a jejich potomky. V důsledku toho tak v knize naleznete skutečně nepřeberné množství hřebců. Vítanou změnou oproti jiným publikacím jsou zmínky o exteriéru, povaze, jezditelnosti a potomstvu jednotlivých hřebců, přičemž autor zmiňuje i negativa.

Almé ZZatím poslední vydaná kniha „Holsteiner Hengste Band V - linie Almé Z" pojednává o dalším výjimečném hřebci, který stejně jako hlavní hrdinové ostatních knih ovlivnil moderní chov sportovních koní. Anglonorman Almé Z je výjimečný tím, jak významně dokázal ovlivnit německý chov, aniž by kdy v Německu vůbec byl. Sám sportoval na mezinárodní úrovni, ale do dějin se zapsal především coby otec plemenných hřebců a zakladatel jedné z nejvýznamnějších hřebčích linií. Kdo by neznal jména jako Galoubet A (synové Quick Star, Baloubet du Rouet), I Love You, Jalisco B, Aloube Z, Ahorn Z, Artos Z, Athlet Z, Acord I - III, Alasca a další. Almého hřebčí linie je u nás také bohatě zastoupena, jmenujme např. hřebce jako jsou Quick Lauro Z (po Quick Star), Aristo Z (po Artos Z), Balcamor (po Baloubet du Rouet), Quaid (po Quidam's Rubin), Quentino (po Quick Fire) a mnoho dalších. Nemusíte se bát, že byste četli jen suchý výčet körovaných synů a jejich ve sportu úspěšných potomků, v knize se dozvíte např. takové zajímavosti, jako to, že stejně jako Almé Z a jeho otec i velká část jeho synů resp. vnuků trpí na tzv. inguinální kýly (po kolice jim musela být provedena jednostranná kastrace).

Vzhledem k charakteru knih není možné se detailněji věnovat obsahu, aniž by vám u toho člověk vyzradil téměř vše. Jsou určeny pro ty čtenáře a chovatele, kteří rádi nahlédnou pod pokličku, neboť právě díky knihám jako je těchto pět svazků od Clause Schridde si člověk přestane tyto plemeníky idealizovat a zároveň je najednou dokáže více ocenit. Pochopí, že se jednalo o skutečné koně, kteří měli své chyby, a ono prozření, že ani tito výjimeční plemeníci, kteří nepopiratelným způsobem ovlivnili současný chov sportovních koní, nebyli bezchybní, je důležité. V České republice je bohužel podobných knih věnujících se plemenným hřebcům a liniím poskrovnu a chovatelé i periodika mají tendenci si legendární plemeníky a jejich potomky idealizovat. Claus Schridde naopak provází čtenáře liniemi hřebců přehledně, s úctou a upřímností, přičemž vše doplňují fotografie, přehledné tabulky a grafy. Všech pět těchto svazků si oprávněně zaslouží pozornost a ani po čase vás neomrzí jimi listovat.

Nutno dodat, že všech pět svazků je k dispozici v německém i anglickém jazyce. Anglický překlad, který je možný zakoupit zvlášť, ovšem neobsahuje fotografie a tabulky, slouží především jako doplněk k původní německé verzi.

Nakladatelství Asmussen

Nakladatelství a knihkupectví Asmussen je splněným snem každého knihy milujícího koňáka. Nalezne zde totiž knihy pokrývající snad všechna témata týkající se koní a jezdectví. Všechny svazky Holsteiner Hengste je možné objednat přímo v internetovém obchodě Asmussen (doprava knih do ČR není problém). Ceny se pohybují od 19,90 euro za I. díl do 39,90 euro za poslední díl (Almé Z). Přiznávám, že návštěvy tohoto obchodu mohou být pro peněženku a váš účet nebezpečné, sama mám vyhlídnutou asi desítku knih, které "nutně" potřebuji.

Připojené obrázky

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5