Rady a tipy, jak bezpečně převážet koně

6. 12. 2011 05:00

Obrázky: 3

Autor: Tomáš Förchtgott Foto: archiv autora Rubrika: Nehody a prevence Počet přečtení: 13629 Počet komentářů: 12 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 1 krát

Při přepravě koní je potřeba nejen umět správně a bezproblémově koně naložit, ale také ho bezpečně převézt. Proto tu máme několik poznámek od přepravce Tomáše Förchtgotta, který se podělí se zkušenostmi vlastními, ale i informacemi načerpanými z výzkumů.

Zamýšlím se dlouhodobě nad možnostmi či schopnostmi řidičů, kteří se odváží jezdit po našich silnicích nejen se svými, ale i s cizími koňmi, mnohde i na poměrně dlouhé a namáhavé cesty. Protože tato problematika se řeší spíše v diskuzních kuloárech a sem tam se objeví článeček (v mnoha případech zaměřený spíše na reklamu), obracím se touto cestou ke všem zodpovědným, kteří mají v srdci pohodu a zdraví svých svěřenců. Nevycházím pouze ze zkušeností svých a mých kolegů, ale opírám se i o tříleté výzkumy v této oblasti na území USA, a to v podání těch nejzkušenějších, Tomase a Rebeccy Gimenez, průkopníků bezpečnosti při přepravě či záchraně velkých zvířat v případě nouze. Tady je souhrn jejich rad v pořadí tak, jak jsou vydedukovány nejčastější příčiny nehod při přepravě koní (s patřičnými dovětky vzhledem k našim podmínkám).

Nakládání hříběte

  1. Při jízdě dbejte vždy na nejvyšší rychlost, která by měla být mírně POD nejvyšší dovolenou rychlostí soupravy, a dodržujte minimálně dvakrát větší bezpečný odstup od vozidla před vámi, než je běžné u samotného osobního auta. I v Německu vyžadují policisté jízdu se zvířaty max do rychlosti 80 km/h, byť mám přívěs otypován německým výrobcem na 100 km/h, tu můžu využít pro zkrácení času dojezdu v případě jízdy bez zvířat.
  2. Nepoužívejte za jízdy mobilní telefon, je to stejně nebezpečné, jako řízení v opilosti. Samozřejmě pokud mám výbavu Handsfree, je to bezpředmětné; udivují mně ti, kteří mají luxusní teréňák, za ním luxusní přívěs v ceně středního rodinného vozu, samozřejmě v metalické barvě totožné s vozidlem, jedou rychlostí i přes 100 km/h se dvěma koňmi za zády a u ucha drží zřejmě drahý mobil...
  3. V případě defektu pokračujte pomalu na nejbližší bezpečné místo i za cenu zničení kola, je to vždy bezpečnější, než začít měnit kolo na dálnici v těsné blízkosti projíždějících kamionů, či v nepřehledné zatáčce nebo za horizontem.
  4. Dbát na kvalitu a opotřebení pneumatik, mimo jiné správné huštění zhruba jednou měsíčně. Pravidelná kontrola a údržba vašeho přívěsu by měla být samozřejmostí jednou ročně nebo po každých ujetých cca 10 000 km a to nejen vizuální kontrola, ale i nastavení či seřízení náprav a zejména brzdového systému.
  5. Vždy jezdit se zapnutými světly, dbát na plnou funkčnost světel na přívěsu, použít reflexní materiály na zadní část přívěsu. Osobně doporučuji nejen v mlhavých obdobích použití reflexních vest všeho personálu na silnici v případě nouze, ale i co možná nejvýraznějších reflexních prvků na koňské dece či bandážích pro případ nutnosti vyložení koně, extrémně dbát na zadní osvětlení v případě zakrytí zadních koncových světel sklopenou rampou - blikajících baterek na kola za pár kaček máme v našich obchodech dost a dost, nezávislý zdroj světla - čelovka, výkonná diodová baterie by měla být samozřejmostí, v případě poruchy el. instalace vozidla jste ve tmě a mlze úplně neviditelní!
  6. Vždy si být jist, že tažné vozidlo odpovídá rozměrům a váhovým kategoriím přívěsu, vzhledem ke konstrukci tažného zařízení, náprav, spojky, převodovky a nejdůležitější - brzd. (Škoda Octavia opravdu nemá konstruované brzdy na brždění těžkých souprav.)
  7. Pro bezpečnější rovnováhu při jízdě s jedním koněm, nebo těžšího v případě přepravy dvou, dát jednotlivého či těžšího koně vždy na levou stranu po směru jízdy. Všimněte si, žádná vozovka není absolutně rovná, vždy je do oblouku, kdy nejvyšší část na přímé trase je uprostřed - kvůli odtoku vody, a to někdy velmi výrazně, o stavu našich krajnic, kam se mnohdy může nechtěně dostat pravá náprava přívěsu, ani nemluvě.
  8. Pokud možno, vždy přepravovat koně s ochrannými bandážemi na nohách, mít dostatek zásob vody i na kratších cestách (nikdy nemůžete vědět, jak dlouho se zdržíte v koloně v parném létě a zdroj vody nikde - kolikové stavy při dehydrataci jsou časté a pokud vám kůň lehne ve vozíku...), vždy mít s sebou koňskou lékárničku se základními potřebami (konzultujte se svým veterinářem).

Toliko z výzkumů a doporučení základních zásad, v případě jejich nedodržení je toto nejčastější příčinou nehod a jiných krizových situací na cestách USA tak, jak je vyhodnotily výsledky dlouhodobého zkoumání nejzasvěcenějších.

Přepravní souprava Koňské záchranky

Dr. Jim Hamilton razí zásadu - být aktivní předem (a být tedy připraven) je mnohem lepší, než se dostat do situace, ze které téměř není východisko - ve smyslu hesla: "Je nemožné počítat s každým naléhavým případem, ale být na to připraven je zásadní rozdíl mezi být užitečný a být bezmocný" (Bonnie Kreitler).

Tak tedy mnoho šťastných kilometrů s koňmi.

Autor článku Tomáš Förchtgott se dlouhodobě zabývá přepravou koní na profesionální úrovni - www.horsetrans.cz, spolupracuje i s projektem Koňská záchranka www.konskazachranka.cz.

Tímto naše články o nakládání a přepravě koní nekončí, můžete se těšit na další.

Připojené obrázky

Připojené články

13.10. 2011 05:00 Jak (ne)nakládat koně

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. vrtule

    re jak bezpečně přepravovat koně

    11:34 - 06. 12. 2011

    díky za pěkný článek! bohužel co člověk občas vidí na silnicích je fakt smutné - zbytečné hazardování s životem svým i koňovým o ostatních účastnících provozu nemluvě.
    zrovna těch tahajících oktávek jsem už po čr viděla několik :(
    jinak je dobré si uvědomit, že auto s přívěsem je dlouhé, takže ostatní řidiči, když chtěji předjet, nemusí vždycky dobře vidět dopředu - pak není od věci třeba probliknout blinkrem, že lze předjíždět, uhnout lehce ke kraji apod. prostě chovat se ohleduplně. (a doufat, že i ostatní se tak budou chovat ke mně)
    těším se na další pokračování :)

  • 2. mirsada

    dotaz

    19:37 - 06. 12. 2011

    Reaguje na 1.

    Jen bych se chtěla zeptat uživatele vrtule, co má proti tahání přepravníků Oktáviemi? Děkuji za odpověď

  • 3. Tomáš Langer

    Oktavka

    20:39 - 10. 12. 2011

    Presně tak, tohle je jediná chyba v jinak velmi dobrém a uzitecném článku. Např. Octavia 2.0TDI má povolenou hmotnost přívěsu 1500 kg při vlastni hmotnosti 1400 kg. Pokud tedy někdo veze v přívěsu 1 běžného koně nebo 2 ponïky, pohodlně se do limitu vejde.
    Konstrukčně je auto vždy konstruováno tak, aby bezpečně vydrželo takové zatížení, jaké výrobce udává v dokumentaci. Tvrdit, že tomu tak není je zavádějící informace.

  • 4. Tomáš Langer

    Oktavka

    20:39 - 10. 12. 2011

    Presně tak, tohle je jediná chyba v jinak velmi dobrém a uzitecném článku. Např. Octavia 2.0TDI má povolenou hmotnost přívěsu 1500 kg při vlastni hmotnosti 1400 kg. Pokud tedy někdo veze v přívěsu 1 běžného koně nebo 2 ponïky, pohodlně se do limitu vejde.
    Konstrukčně je auto vždy konstruováno tak, aby bezpečně vydrželo takové zatížení, jaké výrobce udává v dokumentaci. Tvrdit, že tomu tak není je zavádějící informace.

  • 5. kerri

    re:oktávka

    20:32 - 11. 12. 2011

    Reaguje na 4.

    Je to poznámka pro ty, kteří jezdí se dvěma koňma ve dvojkoňáku, nikoli pro ty, kteří zodpovědně řeší váhu auta vs. přívěs, ale i tak je tam zmínka nejen o váze, ale i velikosti např. při bočním nárazovém větru na zledovatělých silnicích, sám jsem jel pro koně z převráceného vleku, protože se prostě neudržel na silnici při bočním větru, byť byl tažen čřtyřkolkou CRV... A že oktávek i se dvěma velkýma końma jezdí dost a dost...

  • 6. Tomáš Langer

    Téma přívěs z půjčovny

    22:02 - 11. 12. 2011

    Tome, tím jsi mě přivedl ještě na myšlenku lidiček, o jeden stupeň níž. Nejsou jen ti, co z nějakého důvodu tahají kone ne zcela vhodným autem, jsou i takový, co vezou koně jednou dvakrát za rok, a přívěs si na to půjčí. Což bývá v sezóně docela problém, a tak. Nezřídka vezmou cokoliv, co je zrovna k dispozici. Možná by se našlo pár rad i pro ně...? Díky za všechny, je jich na světe dost.

  • 7. kerri

    přívěsy od známých...

    13:36 - 12. 12. 2011

    Reaguje na 6.

    ahoj Tome, budou další příspěvky, je lepší to dávkovat postupně...

  • 8. Noxyr

    Styl jízdy?

    20:17 - 14. 12. 2011

    Ve všech článcích které jsem o přepravě koní četl, chybí popis správné techniky jízdy. Proto několik postřehů:

    Jízda by měla být co nejplynulejší, bez prudkých rozjezdů či brždění. Změna směru by měl být pozvolná, nájezd do zatáčky by měl co nejvíce přimomínat styl automobilových závodníků. Ti projíždějí zatáčku tak, že jí co nejvíce "narovnají". Tedy do pravotočivé zatáčky se najíždí z prvu co nejvíce v levo, ve vrcholu zatáčky (v půlce-většinou) protnout pravou stranu vozovky a na výjezdu být zase co nejvíce v levo. Závodník tím dosáhne že zatáčku projede rychleji, pro nás to ale znamená, že jí projedeme s minimem bočního přetížení, což je pro koně lepší. Samozřejmě platí že do zatáček najíždímě daleko pomaleji než by jsme jeli bez koní.
    Má zkušenost je taková, že plynule projetá zatáčka byť i vyšší rychlostí je pro koně přijemnější než zatáčka projetá pomalu, ale ostře.
    Koukejte před sebe a předvídejte a raději buďte podezřívaví (vjede mi tan ten blbec z té vedlejší?)
    Smiřte se stím, že když jedete s koňmi, tak jste prostě brzdou provozu. Hlavní je dovézt koně v pořádku. Osobáky za vámi můžete "pustit" před sebe najetím ke kraji na rovince. Jistě Vám pak většina bliknutím poděkuje.
    Přívěs musíte "cítit" v zádech. Zkušený řidič pak pozná, zda koně ve vleku jančí. Nikdy nesrovnovávejte koně "pohoupáním", vždy raději zastavte a koně zkontrolujte.
    Každý mi dá za pravdu, že druhou nápravu v zrcátku normálně nevídíte a píchlá pneumatika nemusí být hned vidět, proto kontrolujte v zatáčkách zrcátka-tam zadní gumy uvidíte.
    A vždy pamatujte, nevezete bedny od kečupu, ale živá, vnímající zvířata!

  • 9. Petra Kučerová

    Re: styl jízdy

    11:03 - 15. 12. 2011

    Reaguje na 8.

    Článek je fajn, ale přesně popis stylu jízdy tam dost chybí. Takže díky.
    Když vidím, jak někteří řidiči (většinou mají luxusní auta s ještě luxusnějším vlekem) tahají plný vlek s 2 koňmi, v rychlosti přesahující 130km/h a k tomu riskantně předjíždí....je mi do breku. Smutné je, že tento článek oni nečtou :-(

    Každopádně ne všichni rádoby 'přepravci koní' jezdí tak jak se má, bohužel.

    Dříve jsem si nechávala přepravovat koně, po pár zkušenostech, jsem si radši udělala řidičák sama a pod odborným dohledem začala tahat koně.
    Teď už si tahám koně za octávkou sama ve vleku pro 1 koně a do hmotnostního limitu se vejdu a taky s tím koněm jedu jak s porcelánem. A výsledek je, že kobyla je ve vleku naprosto vpohodě, většinou celou cestu prospí, ani necítím, že by přešlapovala. Navíc vykládám odpočinutého, klidného a nespoceného koně.
    V nepřízni počasí si radši cestu dvakrát rozmyslím, pokud převoz není nutný, nestojí to za to!
    Těším se na příspěvek k zapůjčování vleku, to je určitě aktuální téma. To co občas vidím, když si vlek chci půjčit....nevlezla bych do toho sama... Lidi za účelem jednoduchého výdělku se snaží půjčit cokoli a nestarají se o to.

  • 10. kerri

    styl jízdy...

    22:34 - 16. 12. 2011

    Reaguje na 9.

    nebojte, sledujte, jsme na začátku... :-) Nelze napsat vše do jednoho, bylo by to mooooc dlouhé...

  • 11. Silva

    kvalita půjčovaných vleků

    22:56 - 17. 12. 2011

    Reaguje na 9.

    Dovolím si k této větě: "Lidi za účelem jednoduchého výdělku se snaží půjčit cokoli a nestarají se o to." malý detail. Určitě je to pravda. Nicméně copak český člověk zaplatí za kvalitní vlek? Raději půjčí za 500 rachotinu, než dát 1000kč za kvalitu. Mám svůj vozík a nerada ho půjčuju známým, proto za cenu 1000kč a opravdu si ho půjčí jen ten, komu na jeho koních záleží - bohužel takových je mizivě málo :-( Zato o ty rachotiny za pětikilo se lidi perou..

  • 12. Tomáš Langer

    kvalita půjčovaných vleků

    22:22 - 18. 12. 2011

    Reaguje na 11.

    Ono to není jen o kvalitě půjčovaných vleků. V sezóně je problém vůbec sehnat nějaký vlek na půjčení. Pak člověk samozřejmě bere to, co je k mání. A že jsou v tom VELKÉ rozdíly. V okolí Brna se nám loni nejlépe osvědčily vleky půjčené od Kalendy (Equisboy), vleků má k dispozici několik, vždy pečlivě připravené a čisté, a hlavně mě překvapily příjemnou jízdou na drncavé D1, s čímž měly některé jiné vleky docela problém (hlavně prázdné s naším autem na předělech panelů nepříjemně cukaly).
    Po těchto zkušenostech jsme letos raději koupili vlastní přívěs, byť je ekonomická návratnost v našem případě cca 10 let ;-)

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 3 čtenářů. Celkový počet bodů: 10.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: