Půjčit (si), či nepůjčit vozík na koně?

15. 05. 2012 05:00

Obrázky: 6

Autor: Tomáš Förchtgott Foto: Pavel Čechovský, Robert Šíbl, archiv autora Rubrika: Různé Počet přečtení: 5722 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Vzhledem k finančním možnostem mnoha dnešních majitelů koní je tato otázka poměrně častá. I tento způsob přepravy koní má však svá specifická úskalí - pomůže vám je objasnit další článek Tomáše Förchtgotta.

Půjčím si

Nejdříve se podívejme na tuto možnost z pohledu majitelů koní, kteří by rádi vycestovali mimo domovské stáje. Především si musí případný řidič uvědomit své skutečné možnosti a zkušenosti. Nejen z pohledu legislativy (řidičským průkazem počínaje, technickým stavem a možnostmi případného tažného vozidla konče). Především a znovu opakuji, že převážet koně je ale zcela něco jiného, než například cement či sádrokarton. Nejen co se týká samotné nakládky, ale i způsobu jízdy, projíždění zatáček, udržování bezpečné vzdálenosti, brždění atd atd. O tom už bylo napsáno mnoho, ale přesto se v některém z příštích zamyšlení ke způsobu jízdy ještě vrátíme.

Vnitřní prostor pro koněPokud jsme tedy přesvědčeni, že vše zvládneme, je potřeba pečlivě zvážit možnosti vypůjčení. Není totiž vlek jako vlek. Především se jedná o celkový technický stav vozidla, platnost STK, kvalitu obutí a velmi důležitá je stoprocentně funkční elektrická instalace a kvalitní brzdy. Jsou samozřejmě profesionální půjčovny se živnostenským listem na půjčování věcí movitých (určitě to mají všichni, že?), tam vzhledem k předpokládanému obratu v rámci firmy je velká pravděpodobnost kvalitního vozidla v udržovaném stavu.

Je však i mnoho takových, kteří sice nabízejí tyto služby, ale jaké je pak překvapení, když na místě případný zákazník zjistí, že vozík nemá platnou STK, podlaha se propadá, trčí ostré hrany či nefunguje vůbec povinné osvětlení... Jaké je pak zklamání holčičky, která se tak těšila na první výjezd na veřejný trénink, aby mohla ostatním ukázat, co umí, co se tak dlouho a tvrdě učila, nebo nemožnost dopravit nachystaného koně a jezdkyni na ZZVJ...

Doporučuji si předem získat informace, reference, případně se s majitelem vozíku osobně podívat na případný vozík a domluvit podmínky. Pokud se jedná o profesionály, samozřejmá je písemná forma, zajímal bych se i o druh a typ pojištění. Drobnost, která párkrát už zmařila možnost výjezdu, je typ zásuvky. Jsou dvě možné - sedmipólová nebo třináctipólová u novějších typů aut i přívěsů. Solidní pronajímatel má samozřejmě k dispozici funkční redukci, takže je po problému s připojením na el. instalaci vozidla. Podmínkou je ale funkce samotného tažného zařízení na vozidle. Pokud jsou pochybnosti, stačí připojit zásuvku na jiné vozidlo, o kterém jsme přesvědčeni, že zásuvka funguje.

Pneumatiky, podlaha, stav rampy, vnitřní prostor pro koně, vše by mělo být v pořádku, neuklizený přívěs po předchozích klientech bych si nepůjčil... Poté, co jsme naznali, že je vozík v pořádku, jsou předány veškeré doklady a klíče, domluveny podmínky, případné odpovědnosti za škody způsobené neopatrností či provozem, měla by být podepsána smlouva o půjčce. Pokud razíte s půjčeným vozidlem do zahraničí, je potřeba mít u sebe úředně ověřený jmenovitý souhlas majitele vozidla s používáním dané věci nejen v češtině, angličtině ale i v jazyce dané země, jinak se např. v Rakousku (a nejen tam) vystavujete postihu za neoprávněné užití cizí věci.

Půjčím

Tak teď z pohledu toho, který dané služby poskytuje. Dobře bych si vybíral, komu půjčím a komu ne. Vrátí-li nám nezodpovědný zákazník vozík neuklizený, s nefunkční zásuvkou, protože ji utrhl při neopatrné manipulaci, s ohnutým pojezdovým kolečkem, potrhanou plachtou, rozbitou přepážkou a vy samozřejmě máte v plánu vozík sám použít či právě uspokojit dalšího čekajícího klienta, máte smůlu (a bude vás to stát víc peněz, než byla hodnota výpůjčky - o čase při případných opravách nemluvě). Hodně lidí si něco půjčí, ale protože to není jeho, nestará se. Nebo prostě nemá zažité postupy a úkony, které jsou nutné při zapojování či odpojení přívěsu, jezdí těsně kolem obrubníků či po nich a ničí tím nejen gumy, ale i nápravy, poztrácí drobnosti - klíny, závlačky či dokonce zadní příčník - zapomněl 300 km daleko, rozbije světlo při couvání...

Prostě a krátce, není to jednoduché, jak z pohledu zákazníka, tak z pohledu dodavatele služby. Je samozřejmě opět jen na nás, komu co, případně od koho, si půjčíme.

Koupě ojetého vleku

Teď ještě komentář k případné koupi ojetého vleku. Je v zásadě jedno, jestli je starší či novější, tříletý přívěs může mít najeto i sto tisíc km v hrozném technickém stavu, ale i deset let starý poctivý plachtový překližák může být v perfektním stavu. Počet najetých kilometrů nikdo nezjistí, samozřejmě, ale celkový stav je možno posoudit. Pokud váhám, obrátil bych se na někoho, kdo se vyzná v přívěsech, má povědomí o technice jako takové.

pneumatikyPár rad a tipů:
  • Opotřebení žehličky vypovídá o celkovém využití, stav podlahy je možné zjistit jedině zespoda a to ještě není stoprocentní.
  • Stav a robustnost všech pantů a klik i na případné sedlovně či dvířkách také leccos říká nejen o kvalitě výrobku samotného, ale i o kvalitě údržby a servisu.
  • Příliš ojetá jedna pneumatika narozdíl od ostatních znamená, že náprava dostala ránu a trvale se deformovala, nelze jinak, než vyměnit celý komponent.
  • Vůle hlavního brzdiče by měla být minimální nebo žádná, pozor však na opačný extrém, kdy je zarezlý a nepohybuje se vůbec - vozík tudíž nebrzdí.
  • Lanka k brzdám: pokud jsou popraskaná a různě pod přívěsem visí, je nutná výměna.
  • O stavu brzd se dá dozvědět jedině demontáží kol a brzdových bubnů, doporučuji odborný servis.
  • Stav osvětlení a funkčnost světel není radno podceňovat, celková výměna el. instalace také něco stojí a není až tak úplně jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Pokud vám několikrát po sobě vypálí půlku pojistek v autě a následně vám vypoví službu i řídící jednotka motoru, není to už taková sranda.
  • Poslat fotku na inzerát a ptát se na fóru - "co říkáte na tento přívěs, koupili byste ho?" je samozřejmě také dost naivní, to snad uznáte všichni.

Takže tolik zatím o půjčování a nepůjčování. Ať jste se svými půjčovateli či klienty spokojeni.

Příště se podíváme na to, co by měl splňovat řidič, pokud má tahat živá zvířata.

Připojené obrázky

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: