První žena v historií vítězí v soutěži Road to the Horse

17. 03. 2006 00:00

Autor: Svatopluk Tomíšek Foto: archiv zdroje Rubrika: Natural Horsemanship Zdroj: zpráva Tootie Bailey-Bland Počet přečtení: 9554 Počet komentářů: 17 Komentuji zde: Ano Bookmarkován 0 krát

25. - 26. února 2006 se uskutečnilo klání čtyř známých osobností, pracujících s koňmi jemnou cestou – Natural Horsemanship. Mezi zúčastněnými muži ve složení Martin Black, Craig Cameron a Van Hargis, se objevila první ženská konkurentka, Stacy Westfallová.

Na dvoudenním klání v hale Tennesse Miller Coliseum jsou aktéři vždy postaveni před úkol obsednout koně a následně s ním absolvovat zadané úkoly (projet vytyčený prostor, překonání jednoduché překážky, vlečení břemene apod.). K obsednutí měli jako vždy pouhé tři hodiny, které byly dále rozděleny na jednotlivé hodiny s náležitou přestávkou pro odpočinek koní.

Mladí koně, přivezeni rovnou z pastvin, na sobě nikdy neměli sedlo a z předvedeného stádečka byli vybráni sborem rozhodčích čtyři. Tyto koně si zúčastnění aktéři rozdělili mezi sebou losem.

Soutěž probíhala v mobilních kruhových ohradách, pod přísným dozorem sboru rozhodčích. Jelikož celá akce je zaměřena hlavně na jemné zacházení s koněm a propagaci této "cesty ke koním", bodovali rozhodčí přístup ke koni a způsob provedení, jak ovládnutí koně ze země, tak jeho následné obsednutí.

Vyprodaná hala explodovala, když diváci uslyšeli výsledek - Stacy Westfallová je vítězkou "Cesty ke koni 2006". Westfallová byla tímto oznámením ohromena. Z takového ohodnocení své tříhodinové práce v kruhovce a posouzení závěrečné jízdy byla velmi šťastna. "Bylo to úžasné," říká. "Nemohla jsem sledovat, co dělali ostatní, neboť jsem se musela soustředit na svou práci s koněm. Slyšela jsem jen, že Martin Black měl s vybraným koněm problémy. Já jsem v tomto ohledu měla štěstí a mým jediným cílem bylo dělat vše co nejbezpečněji, jak pro mě, tak pro koně."

"Tento ročník byl mimořádný", komentuje událost producentka Tootie Bland. "Koně extrémně vyzkoušeli každého ze zúčastněných. Také si myslím, že vítězství Stacy je ohromný krok vpřed. Potvrzení, že ženy mohou soutěžit jinak, ale na stejné úrovni jako muži."

Stacy Westfallová je očekávána, že bude soutěžit i v roce 2007. Jejím soupeřem by měl být dvojnásobný vítěz Clinton Anderson a jako další již potvrdil svou účast Chriu Coxa.

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1.

    horsemanship

    13:30 - 18. 03. 2006

    to je super. Proc zadne takove klani neni u nas? Meli bychom sanci posoudit praci nasich horsemanu a moznost porovnavat...Asi malokdo by mel odvahu do toho jit.¨Katerina :o)

  • 2.

    Re: horsemanship

    14:28 - 19. 03. 2006

    Reaguje na 1.

    Myslím, že je to otázka času aby tady něco takového taky vzniklo, a bylo by to SUPER!!!!!!!!! Pro koně i pro lidi ;-)

  • 3.

    Re: horsemanship

    09:52 - 21. 03. 2006

    Reaguje na 2.

    Vzit mladeho, zcela syroveho kone z pastviny, tri hodiny s nim pracovat a tohle vsechno do nej naraz nalit, tomu rikas super pro kone?
    Oni stari treneri vedeli, proc se ma kun na obsedani pripravovat nekolik mesicu a velmi pozvolna a proc zakladni vycvik trva rok... neni to proto, ze to nejde rychleji.
    Mimochodem vis o tom, ze i dvoulete dite dokaze rozlisovat pismenka? Tak proc ho neucit cist, ze?

  • 4.

    Re: horsemanship

    16:25 - 21. 03. 2006

    Reaguje na 3.

    Milá Katko,myslím že se pleteš a ani nevíš jak moc. Pokud jsi někdy viděla práci nějakého horsemana,myslím opravdového hormsemana,ne kdejakého místního samozvaného-nebudu záměrně jmenovat a to zejména fázi obsedaní nikdy by jsi tohle nenapsala. Naopak právě ty "staré" metody jsou nešetrné a neohleduplné ke koni.Zde se nejedná o obsednutí ale o zlomení koně. A to že to trvá několik měsíců to celé podtrhuje a dokazuje.Nebudu se zde rozepisovat o tom jaké všechny pomůcky musí ti staří "dobří" obsedavači použít,aby po půl roce dosáhli aspekulativního " výsledku" obsednutí.Horsemanship je právě o tom aby to bylo nenásilné,kůň obsednutí příjme dobrovolně a beze stresu.Což dokazuje právě to že to trvá tak krátce a to že po třech hodinách stojí horseman na sedle které je na koni pouhé 3 hodiny v jeho životě mluví za vše. Dlužno ještě dodat že kůn je ve volnosti.Tzn,kdyby nechtěl,tak ta paní na fotce má minimálně něco zlomeného....Tím však netvrdím že obsedání jako show je něco super.

  • 5.

    Re: horsemanship

    16:31 - 21. 03. 2006

    Reaguje na 2.

    Á propos myslím že by tohle bylo velmi prospěšné aby se před lidmi naši čeští horsemani ukázali.Konečně by se dohady o kvalitě jednotlivých horsmenů mohli z internetových diskuzích ověřit v praxi. Tento projekt bych mile rád uvítal ..Už kvůli lidem kteří neví komu věřit.

  • 6.

    Re: horsemanship

    16:31 - 21. 03. 2006

    Reaguje na 2.

    Á propos myslím že by tohle bylo velmi prospěšné aby se před lidmi naši čeští horsemani ukázali.Konečně by se dohady o kvalitě jednotlivých horsmenů mohli z internetových diskuzích ověřit v praxi. Tento projekt bych mile rád uvítal ..Už kvůli lidem kteří neví komu věřit.

  • 7.

    Re: horsemanship

    08:23 - 22. 03. 2006

    Reaguje na 4.

    ,,Naopak právě ty \\\\\\\\\\\\\\\"staré\\\\\\\\\\\\\\\" metody jsou nešetrné a neohleduplné ke koni.Zde se nejedná o obsednutí ale o zlomení koně. A to že to trvá několik měsíců to celé podtrhuje a dokazuje\\\"
    Nevím jak jste obsedal kone pred tim nez se zde objevil horsemanship, ale nikdo z tech lidí koho znám nelámal koně - ani v klasickém oddíle kde ne vše bylo ideální.

    Když už jste Katce ,,vysvětlili\\\", že rychlé obsednutí je pro koně OK dám jinou otázku : Vám všem opravdu připadá normální pracovat (a ne zrovna lehce) s mladým, neobsedlým koněm 3 hodiny? viz ,, to že po třech hodinách stojí horseman na sedle které je na koni pouhé 3 hodiny v jeho životě mluví za vše\\\" - jak se asi ten kůň může cítit? Má vůbec ještě sílu(fyzickou i psychickou) nějak protestovat?
    ,,práci\\\" s koněm 3 hodiny - vyjížďka cca 3/4 v kroku - jsem si dovolila po 3 měsících tréninku(běžné kratší vyjížďky, jízdárna... (kůň 8-mi letý 1rok na pastvinách); soustředění po něm chci cca 2 x 5 minut, většinou méně
    Asi řeknete, že jsem zbytečně měkká a nikam to nedotáhnu - nevadí, hlavně když budem oba spokojeni
    Jana Chlumská
    jchlumska@seznam.cz

  • 8.

    Re: horsemanship

    12:52 - 22. 03. 2006

    Reaguje na 7.

    Vážená Jano,nejpre se Vás stejně jako KAtky zeptám zda-li jste někdy metody Natural Horsemanshipu ( dále HS ) viděla někdy v praxi ? Podle toho co píšete soudím že spíše ne. Není dobré vše vidět černobíle. I když i můj první příspěvek takový je. Jsou lidé kteří s koněm pracují dobře a to jak v systému HS tak i v klasickém. A zrovna tak jsou tací kteří dělají spoustu věcí špatně. Ale obecně HS je o komunikaci,přirozeném přístupu na základě komunikace s koněm "jeho" řečí které opravdu rozumí. V systému HS Komunikujeme s koněm prvky které jsou mu srozumitelné,které vycházejí z principu komunikace koní mezi sebou navzájem. Ano pokud dobrý horseman obsedne koně za 3 hodiny je to OK. Protože k tomu dojde naprosto nenásilnou formou,prací ve volnosti.Došlo k tomu proto že to kůň přijal,a souhlasil s tím.Monty Roberts to předvádí ve své instruktážní kazetě za 20 minut. Výsledkem je to co vidíte. Kůň který ná na sobě sedlo,eventuelně uždění a jezdce. Netvrdím že přeježděný a připraven vyrazit ale je zkrátka nastrojený,akceptuje výstroj a jezdce a nebrání se dalšímu pokračování v komunikaci a tréninku. Samozřejmě budou koně kde to tak rychle nepůjde.Ale čas není rozhodující faktor. Jde o to jak . Ne za jak dlouho. Je jedno jestli to někdo svede za 20 min,jiný za 3 dny. A věřte že to opravdu není nic násilného...Ani se nejedná o žádný zázrak. Jen se s koněm domluvíte.Nic víc nic míň.A věřte že má sílu fyzickou i psychickou pokračovat dál a dál.A to nejhezčí na tom je to že neprotestuje. Nechci s Vámi vést spor ale věřte že to není o tom být na koně tvrdý či měký.Je to o tom vést mezi sebou dialog.Kůň umí takřka vše již od narození.Jen vy se musíte naučit to jak mu říct že po něm chcete to co právě chcete. A když to pochopí vyhoví.Sám a rád. Jen je to o tom hledat cestu a to je jen v našich hlavách ne v jejich. Oni mezi sebou mluvit umí.Ale my s nimi ne.Jsme to my kdo se musí učit.Pak to co popisujete můžete zvládnout daleko dříve z mnohem lepším výsledkem. Důvěra Vašeho koněš k Vám vzroste a tato vazba položí základy k další práci..

  • 9.

    Re: horsemanship

    14:21 - 22. 03. 2006

    Reaguje na 8.

    -Ale čas není rozhodující faktor. Jde o to jak . Ne za jak dlouho-

    a proto se v tom delaji zavody na cas? proto se z toho dela show?
    a predvadeji to na ten cas prave ti nejlepsi z nejlepsich?

    -Samozřejmě budou koně kde to tak rychle nepůjde-

    ale ty budou mit velkou smulu, kdyz se dostanou na takovouhle soutez...protoze tam jde o cas a o vysledek.
    ne o nenasilnou a prateskou hru s konem, jak ji popisujes.
    tady vubes nejde o kone, bohuzel...

  • 10.

    Je mi z toho smutno

    14:28 - 22. 03. 2006

    Teda, tohle mě dostalo! Mrzí mě, že tolik proklamovaný "přirozený a nenásilný" horsemanship se hodnotí právě tímto způsobem, který popírá veškeré to "přirozeno a nenásilno". Doufám, že se tyhle soutěže k nám nikdy nedostanou a zůstanou doménou pouze USA...

    Praktický dotaz: Co se pak děje s těmi "přátelsky" obsednutými koníky? Vypustí se zpět na pastvinu doufaje, že na vše zcela zapomenou a lidem odpustí tu trochu zábavy, nebo už zůstanou u lidí a začne jim kolotoč každodenních povinností?

  • 11.

    Re: horsemanship

    14:42 - 22. 03. 2006

    Reaguje na 6.

    -Konečně by se dohady o kvalitě jednotlivých horsmenů mohli z internetových diskuzích ověřit v praxi -

    Plne souhlasim!!!
    I u nas je treba delat takovehle souteze.
    Aby lidi, kterym jde i o kone, nejen o show, presne vedeli, komu se obloukem vyhnout a nikdy mu sveho kone nesverit.

  • 12.

    Re: horsemanship

    14:48 - 22. 03. 2006

    Reaguje na 9.

    To nejsou závody v pravém slova smyslu. To je měření sil těch nejlepších z nejlepších. Buď se mu to povede nebo ne ale vzhledem k tomu že je to test schopností Natural Horsemanshipu a taková je i porota neboj se že by koně trpěli.Smysl soutěže je udělat to právě nenásilně na základě principů které jsem posal předtím.To je cíl.Žádné konvenční metody tam neprojdou což žádného horsemana nejspíš ani nenapadne.Když koně nebudou chtít tak se to i těm nejlepším nepovede. Ale já neobhajuji tuto soutěž jen myšlenku samotného HS......

  • 13.

    Pane bože...

    17:48 - 22. 03. 2006

    Tohle mne tedy děsí.. Závody v "kdo rychleji, kdo lépe a kdo dřív" - nemělo by to zásadách NHS náhodou totálně odporovat? Je mi líto těch koní, které to do budoucna dozajista poznamená, ale nejvíce děsivé mi připadá to zvolání do světa -proč se s remontou dělat měsíce, když to jde za tři hoďky... :((

  • 14.

    Re: horsemanship

    09:05 - 23. 03. 2006

    Reaguje na 8.

    Nikdo tady přece nemluví o násilí! Spíš jde o to, zda je vůči koni, vytaženému z pastviny fér, zatížit ho takovou rychlostí. I když je to nenásilnou formou a koník to očividně přijímá ochotně a dobrovolně, je otázkou, zda je schopen to ustát fyzicky. Tady vidím výhodu pozvolného obsedání, koník je připravován a učí se rovnováze a používat svoje tělo se zátěží. Při vší úctě, nevěřím, že sebeschopnější horseman dokáže během tří hodin připravit koně i po fyzické stránce.

  • 15.

    Prosím nehádejte se.

    15:47 - 24. 03. 2006

    Bleskově jsem nahlédl do těchto příspěvků a jen zírám jak zasvěceně o této akci někteří píšete.
    Zatím jsem měl možnost vidět všechna DVD z předchozích ročníků. Ten letošní ještě nikoliv, ale určitě se příliš nezměnilo.
    Takže první blud o který se zde probíhá spor. S těmi vybranými koňmi se pracovalo 3x 1hodina ve dvou dnech ( v 1. ročníku ve třech dnech)a můžu Vás ujistit, že v té první hodině nikdo na koni neseděl. Ono by to asi pro většinu z Vás bylo dost nezajímavé, neboť veškeré manévry byly spíše jak při šachové partii. Většina pracovala na tom nejpodstatnějším, první kontakt a manévrováním koně ze země. Kdybyste někdo viděl, kolikrát odešel Van Hargis od koníka, neboť mu nedůvěřoval, aby se opět pokusil příblížit, tak byste zde nepsali takové věci.
    Letošní setkání (nemohu psát klání, neboť celá akce je postavena na propagaci NHS a to soutěžení tam nikdo nebere moc vážně) jsem zatím neviděl, tak bych také netvrdil, že Stacy stojí na koni se, kterým pracovala ( nevylučuji že to je možné). Road the horse je dvoudenní akce při které probíhá i řada vystoupení, jak samotných soutěžících, tak jiných aktérů s koňmi, kteří s nimi zacházejí a ovládají je v tomto duchu.Asi nejzajímavěší byl handicapovaný jednoruký honák, který ovládal stádečko koní honáckým bičem a svého koně pouze sedem a pomůckami nohou. Naložil je do pomalu jedoucího kamiónu a ze svým koněm vyskočil na střechu ( kaminón upraven). Ale to již je trochu z jiného soudku.
    Tak tolik asi pro vysvětlení.
    Mějte se.

  • 16.

    Re: horsemanship

    20:35 - 25. 03. 2006

    Reaguje na 4.

    Ondro, asi te prekvapim, ale videla jsem... ne jednou, ne pouze na verejnem seminari a jednalo se o jmena nejznamejsi.
    Nemam chut polemizovat o nenasilnosti PNH a dobrovolnosti spoluprace kone, jen bych te poopravila... mit kone v kruhovce neni totez co pracovat s nim ve volnosti.
    Ale o tom jsem nepsala, ani jsem nesrovnavala klasiku a PNH. Nepolemizuji o tom, ze to cemu se rika klasika ma k nenasilnosti casto velmi daleko (narozdil od PNH se tim ale neohani). Psala jsem pouze o te rychlosti. Rada verim, ze samotne obsednuti se da zvladnout i za hodinu (uz jsem par koni v zivote obsedala), ale tady nebyla rec pouze o obsednuti, ale o veskere praci s konem pred obsednutim a po nem az do faze cvalani za tri hodiny.

  • 17. Nelush

    Obsedání koní

    10:58 - 08. 02. 2013

    Tak především se musím divit nad tím, jak někdo může něco takového, co jsem četla v předešlých komentářích, napsat. Vypadá to, že nikdo z vás se takovéhoto "klání" nezúčastnil. V USA se toho pořádá hodně, nejznámnější je asi Horseman´s Re-union, kde jsou už fak ti nejlepší z nejlepších. Ano, pro ty, kteří vidí, že NHS jsou pouze Parelliho metod\y, vlastně ani nevědí oč jde, ale přirozená komunikace není jen "dikobrazí hra," "stranová hra," je to především komunikace- mezi koněm a člověkem! proto prosím, zdržte se takovýchto komentářů když ani nevíte o co "go." já jsem měla tu možnost mluvit o tom s jednou slečnou, která sr tohoto zúčastnila v polsku "mysliac o koniu 2012." byl zde i známý americký horseman richard winters, který už nasbíral spoustu ocenění v mistrovství obsedání mladých koní. tito horsemani nepostupují podle parelliho, že všechno dělají do předu apod...oni s konmi komunikují! jsou pro ně tak jasní, tak čitelní, že jim prostě koně rozumí! a navíc tihle horseamani jsou pod přísným dozorem rozhodčích, kteří sledují, jak moc jsou koně vystresovaní a za to jim sráží body, takže stacy si prostě vítězství zalouží a tečka!

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: