Pojďme chovat Fjordské koně!

27. 02. 2007 12:51

Autor: Petra Polcrová Foto: archiv autorky Rubrika: Chov koní Počet přečtení: 18721 Počet komentářů: 24 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Možná si po přečtení nadpisu říkáte, co že je to vlastně zač ten Fjordský kůň. Všichni asi znáte pohádku Tři oříšky pro Popelku. Vězte, že pověstný „preceptor“ Libíček v tomto filmu jezdí na fjordském plemenném hřebci jménem Sciroko. Je ale fjord opravdu jen "další malý kůň" bez nutnosti hlubšího zájmu?

Tak, předpokládám, že snad každý si vybaví částečně trpělivého a samostatného koníka s melírem v hřívě. Málokdo ale ví o Fjordském koni něco víc, než to, že je to žlutý kůň s dvoubarevnou hřívou. Vím, říkáte si, je to prostě další malý kůň, vždyť je to jedno, Hucul, Hafling nebo Fjord. Pojďte si ale poslechnout něco o tomto sympatickém koníkovi.

Hubertova jízda - liška

Je na první pohled zřejmé, že se podobá Koni Převalského a patrně také vznikl migrací koní Převalského do Skandinávie. Dokonce existují domněnky, že tu byl předek fjordského koně domestikován a chován již 3 000 let před n.l. To by z něj činilo jedno z nejstarších známých plemen po boku takových elit, jakou bezesporu je Arabský plnokrevník. A že je Fjord starobylým koněm, ba přímo přímým potomkem primitivních plemen, svědčí jeho plavá barva, časté zebrování na končetinách a nezbytný úhoří pruh. Klasický střih hřívy do působivého oblouku dodává jeho poněkud krátkému, ale zato dobře osvalenému krku jistý nádech noblesy.

roční klisna Bellona

Tento kompaktní, tvrdý a odolný koník by jistě zlomil rekord v koňské „realityšou“ o hranici podmínek pro přežití. Pokud je vaším kritériem pro výběr koně jeho schopnost přežít, pak Fjord je schopen při poloviční dávce krmiva, než na jakou jsme u koní zvyklí, velice dobře prosperovat a ještě se vám budou přátelé posmívat, že máte tlustého koně. Fjord byl totiž po staletí odkázán sám na sebe v drsné Skandinávské přírodě a tak je schopen spokojit se opravdu s málem. Ale to neznamená, že máte co do činění s koníkem, který není schopen špičkových výsledků. Díky svým jistým nohám a jisté dávce inteligence je Fjord schopen se postarat nejen o sebe ale i o svého jezdce. Tak jak ho drsná příroda naučila spokojit se s málem, naučila ho také poslouchat své instinkty a hodnotit situaci ze svého vlastního hlediska a ne jen trpně poslouchat pokyny svého jezdce a pána. Pokud se váš fjordík z ničeho nic zastavil a upřeně se někam dívá, je na místě jeho chování přikládat váhu, neboť nic nedělá jen tak a natruc svému člověku. Panuje všeobecný omyl, že je to kůň paličatý a tvrdohlavý. Opak je pravdou. Váš vlastní fjord pro vás udělá cokoli na světě, pokud vám bude důvěřovat a nezklamete jej.

Veronika Myslivečková a Umon - distanční dostih

Je to kůň všestranný a proto vhodný pro jakékoli odvětví jezdeckého sportu. Naleznete fjordy, jak tvrdě šlapou na paty arabům v distančních jízdách, jejich jistý krok, tak důležitý pro přežití v horském terénu, vás bude dobře reprezentovat na drezurním obdélníku, ale stejně přesvědčivě vás přepraví přes překážky na kolbišti parkurového klání. No a pokud dáváte přednost rekreačním vyjížďkám a putování, těžko by jste hledali druha na cesty s kvalitnějšími kopyty a stejně nezdolným optimismem. Ve volném čase můžete koníka zapřáhnout, zapojit do práce v hospodářství nebo se věnovat vozatajství na špičkové úrovní. Pro fjorda není nic nemožné. Vím, namítnete, že je to jen malý kůň, možná poník. Dovolím si nesouhlasit. Možná fjord nedosahuje větší KVH než je u nás kategorie pony, ale i když je to kůň malého vzrůstu, dokáže vše vyvážit odvahou, jedinečnou povahou a hlavně srdcem bojovníka. Pro mne je Fjord kůň s vnitřním kouzlem a když se zadívám na hrdý oblouk šíje a do jasných jiskřivých očí, vím, že jsem volila správně.

NEJVYŠŠÍM CÍLEM CHOVU FJORDA JE

SMĚŘOVAT SKRZE ČISTOTU CHOVNÉHO PROGRAMU

K ZACHOVÁNÍ CHARAKTERU A VŠESTRANNOSTI PLEMENE.

Toto je nejvyšším cílem Norského chovu fjordského koně, jehož povahu Norové označují jako „god mote“, což by se dalo volně přeložit jako příjemné a milé vzezření. Mohu odpřísáhnout, že jsem ještě neviděla nesympatického fjorda. A často si vybavím poetický popis, který zazněl v roce 1996 na konferenci o chovu tohoto koně:

Oči by měly být jako horská jezera při letním slunovratu, velké a jasné. Sklon šíje, by měl být hrdý, jako chlapec z hor na cestě ke své milované. Správně ohraničený kohoutek jako obrys hor proti večerní obloze. Měl by být plný života jako jarní vodopád a přitom zůstat dobromyslný…

Když si opakuji tyto věty, jako bych před sebou viděla hrdého fjorda v západu severského slunce, ale dost poetiky. Chov fjordů v ČR již tak poetický není. Máme dostatečnou chovnou základnu ve stádě, které sem importoval holandský chovatel pan Jonker, který bohužel zemřel a jeho několikasethlavé stádo bylo rozprodáno pod cenou. A jak je typické pro českou povahu, vše levné považujeme za nekvalitní a málo prestižní. Tak se u nás i fjord stal prostě dalším malým koněm, který se pase u domu.

Kolik je opravdu nadšených chovatelů, kteří hledají vhodná spojení pro své klisny a kolik je majitelů hřebců?

Kde jsou všichni hřebci, kteří ještě v Holandsku absolvovali předvýběr pro korung a jsou zapsáni jako WB? Už byli vykastrováni, nebo čekají v tmavých stájích až stoupne poptávka po plemeni?

Kde je několik set koní, když v evidenci UEK je jich jen 58?

Kde jsou chovatelé a majitelé, kteří chtějí chovat fjordského koně a ne jen mít cokoli s kopyty na louce?

Proč se dočítám v inzerci o koních amerických plemen, jejichž matkami jsou fjordské klisny, zapsané v Holandské PK?

Je mi smutno z toho, co zbylo z chovu pana Jonkera, který prokazatelně své koně miloval. Uvědomujete si co za poklad máte doma ve stáji? Ano, vím, vyřizování průkazů původu je pro jednotlivce složité, účast na korungu přímo nemožná, ale pro skupinu nadšených lidí není nic nemožné. Vždyť důkazem je záchrana Huculského koně. Kdo říká, že když budeme chtít, nemůžeme mít vlastní korung se zahraničními rozhodčími, zapisovat hromadně kvalitní hříbata do příslušných zahraničních PK a soutěže a výstavy, kde bude každý v domácím prostředí moci prezentovat ovoce svého snažení..?

Copak i člověk, mající svého koně jen na rekreační ježdění by se nesešel rád s lidmi milujícími stejné plemeno, nebo nepodnikl putování za příbuznými svého koníka po lesích a luzích naší země? Asi ne, protože fjordařů je stále jako šafránu a stále více se množí kříženci s kdečím.

fjord a australské sedlo

Pokud máte doma fjorda nezůstávejte chladní k osudu plemene u nás, vím, že svého koně máte nadevše, buďte na něj hrdí a dejte o něm vědět ostatním že máte doma FJORDA a ne jen tak nějakého malého koně.

Zapojte se třeba do diskuze zde pod článkem a pište.
Ať o sobě víme a můžeme něco změnit.



(Pozn. redakce: k diskuzi po dčlánkem je třeba být přihlášený. Pokud ještě nejste na našem webu registrovaní, musíte tak nejprve učinit na tomto odkazu.)

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. jabla

    Ahoj

    14:29 - 09. 02. 2007

    Petro, moc pěkně napsané, doufám že se ti aspoň pár lidí ozve. Jana a Wikča :-))

  • 2. ilisek

    Fjord?

    15:16 - 27. 02. 2007

    Já bych si teda dovolila tvrdit,že slečna se startovním číslem nesedí na fjordovi....nebo ano? Ještě se přiznám, že pohádku Tři oříšky pro Popelku jsem viděla mockrát a doteď jsem si myslela, že je to kříženec fojrda a nějakého poncla, připadal mně moc malý a tlustý, ale to asi zkreslovali další okolnosti, tak jsem ráda za upřesnění. ilona

  • 3. dalmatika

    Fjord?

    16:34 - 27. 02. 2007

    Reaguje na 2.

    Ilčo slečna s číslem sedí na rodblakovi (tzv červeném fjordu)), což je jeden ze vzácných barevných rázu plavého fjorda. Myslím, že Umon je dokonce jediný zástupce tohoto řekněme odstínu plaváka, který se u fjordů vyskytuje. Jiného jsem neviděla. Můžeš se o tom dovědět více, protože paní Helena Gornerová mi umožnila na EQCH uveřejnit několik článků o fjordech, ža což bych jí teď chtěla moc poděkovat. No a co se týká velikosti fjorda, tak tato se pohybuje okolo 140 cm KVH, takže zádný obr. No a jelikož je fjord kůň s velice bohatou zimní srstí, můžu říct, že v zimě mu zato dodává vzhledově pár kil navíc. Petra

  • 4. dalmatika

    Ahoj

    16:35 - 27. 02. 2007

    Reaguje na 1.

    A to se můžeš od nového měsíce těšit na nový kabátek stránek fjordklubu včetně prezentací koní s fotkou.

  • 5. KER

    Fjord

    19:15 - 27. 02. 2007

    si rozhodně zaslouží více pozornosti. Sice žádného nemám ale měla jsem možnost na jednom Fjordovi jezdit a byl to nejvytrvalejší a nejskromnější kůň kterého jsem zatím poznala.

  • 6. ilisek

    Fjord?

    07:45 - 28. 02. 2007

    Reaguje na 3.

    Díky moc za vysvětlení, akorát jsi mně vzala přesvědčení, že ta slečna sedí na haflošovi...:o((

  • 7. Nancy

    Fjord?

    14:08 - 28. 02. 2007

    Reaguje na 6.

    Ilono ,jestli máš jeden starší kalendář od Míčka, tak tam je takový kůň vyfocený.Koukala jsem na to jak puk.Já tomu říkám červený plavák. On měl dvoubarevnou hřívu, ale ten prostřední (černý) pruh byl ze zrzavých-plavých žíní, úhoří pruh byl tmavě rezatý a nohy byly taky světlé, nikoliv černé. Netušila jsem, jestli je to povolená barva, ale čistokrevně "to" vyzeralo....

  • 8. Mery

    Úžasní koně

    18:26 - 28. 02. 2007

    Moc pěkný článek. Mohu potvrdit, že fjord je skromný a nenáročný kůň ,dobře krmitelný. škoda, že není v módě jako např.hafling, to by jich bylo určitě víc, protože využití haflinga, fjorda a hucula je stejné, záleží akorát na vkusu majitele, ke kterému z těchto plemen se přikloní. Za sebe ale mohu tvrdit, že jsem neviděla hucule a haflinga v souvislosti s jezdeckým sportem tolikrát, jako fjorda. Nejpěknější je fjord na první fotografii.

  • 9. dalmatika

    Úžasní koně

    22:35 - 28. 02. 2007

    Reaguje na 8.

    Verča Myslivečková s Umonem bude asi letos do desátého místa v "S" enduranci. Takže i závodní úspěchy máme oficiální. Myslím, že je to dost hezké umístění. více na http://www.vytrvalost.cz

  • 10.

    byla to klisna

    08:27 - 01. 03. 2007

    Dovoluji si mluvit jako člověk, který se s koněm - dle vás údajně fjordským hřebcem setkal byť pouze jako 5 leté dítko. Šlo o plavou klisnu náležející k plemeni hucul - byla ustájen ve Vestci u Chrudim a v našem kraji je známo, že na ono natáčení byly vybrána a zapůjčena. Prosila bych autorku, aby úvod k článku poopravila.

  • 11.

    k fotografiím

    09:13 - 01. 03. 2007

    Ještě jedna drobnost - k umístěným fotografiím. Umon v distančních dostizích je s největší pravděpodobností příslušník plemen hafling a koník stojící dole u přepravníku je určitě křížnec a nikoli čistokrevný fjord.

  • 12. dalmatika

    byla to klisna

    14:37 - 01. 03. 2007

    Reaguje na 10.

    Informaci jsem dostala od člověka, který v té době pracoval na plemenářích a byl dospělý. Nezlobte se, ale zatím více věřím jemu. Pokud mi můžete poskytnout nějaký důkaz, budu ráda, takhle mi to přijde jako hledání chyb.

  • 13. dalmatika

    k fotografiím

    14:39 - 01. 03. 2007

    Reaguje na 11.

    Pokud na tom budete trvat, pošlu Vám Umonův výpis z plemené klihy fjordského koně v holandsku. Ale nezlobte se na mne, umíte něco jiného než hledat chyby? Jestli je kůň na poslední fotografii úplně čistokrevný fjord, to nevím, vyfotila jsem ho na hubertově jízdě a nenapadlo mne chtít po majitelce, která k tomu svolila, průkaz původu.

  • 14.

    k fotografiím

    12:14 - 02. 03. 2007

    omlouvám sa trošku ostřejší podtext - pokud ale máte v textu i popis exteriéru - doufám, že si uvědomujete, že oni dva tomuto popisu příliš neodpovídají. A co s tím úvodem - byla to klisna a jmenovala se Cecilka.

  • 15. žofré

    k fotografiím

    21:06 - 02. 03. 2007

    Reaguje na 14.

    Ahoj Petro a další,článek a záměr fajn,propagace čistého chovu záslužná,za Umona ručím,čistý rodblakk,2. v ČR má bohužel nežádoucí znaky-hřebeček."Liška" a poslední valach- čistí????Myslím, že ne,čistotu chovu nepropagují.

  • 16. dalmatika

    k fotografiím

    22:12 - 02. 03. 2007

    Reaguje na 15.

    já bych hrozně prosila všechny, kteří mají výhrady k fotografiím, aby mě poslali nějaké fotky čistokrevných fjordů s povolením k použití. Můžete mi prosím říct, kde mám brát fotky, když už tak asi dva roky inzeruji a sháním a nikdo mě nic nepošle a nikdo nemá zájem pro fjordy cokoli udělat? Je to první vlaštovka a možná budou další, stále ještě jsem nadšená a ochotná obětovat osobní volno pro tuhle věc, ale čím dál tím víc mám chuť se na to vykašlat a starat se jen o vlastní chov, protože když vidím ty povzbudivé reakce..... Můžete místo výtek být tak laskaví a poslat mi nějaké fotografické materiál? Nemám čas jezdit po republice a prosit majitele aby mi dovolili vyfotit své koně, když mi sami žádné fotky nepošlou. A nechtěla jsem sem dávat fotky, které mi nepatří.

  • 17. žofré

    k fotografiím

    13:59 - 03. 03. 2007

    Reaguje na 16.

    Petro, fakt nikdo?Nepomůže?Neudělá?Fotky Meg a Merlina jsme poslali,jak se objevil fjordklub-ony v něm dodnes nejsou.Je tam ale moc hezky Nelske,Wiky,Bellona,Vry,Jelske,Wadi,Oli,Joe, May...předpokládám, že majitelé souhlasili,pro začátek bych brala tam.Tímto za naši rodinu uděluji souhlas použít soukromě zaslané fotky Meg a Merlina/ bez lidí a hříběte/jako ukázku fjordí obezity.Jo, majitelé fjordů jsou tuzí.Zdravím a povzbuzuji-nechtěla jsem rýpat,ale jasně to vede k tomu, že pozitivně laděná Mery kousek nade mnou je názoru, že nejhezčí je fjord-"liška" .A třeba zrovna takového teď nabízel hodný pán ,to je přece šance!Proč takovým "hodným pánům" přihrávat kupce a třeba Mery zklamání,ať má každý šanci koupit právě to, co chce.

  • 18. žofré

    fjordští hřebci WBxVB

    14:21 - 03. 03. 2007

    Nemá to být buzerace a vrtání do práce, kterou Dalmatika dělá, v tomto jsme jí ale navedli ke špatným informacím-člověk neví všchno hned.Snad se nebude zlobit, když uvedu na pravou míru.Máte-li před sebou fjorda holandského původu /ze stáda pana Jonkera/, který má za jménem VB/nikoli WB/,znamená to ,že s ním pan Jonker připouštěl/ tedy se mu jevil do chovu nadějný/ a pokud hříbě zapisoval do holandské PK, musel od tohoto koně odeslat DNA -ta zůstává v holandském registru trvale/ může pomoci majitelům čipovaných fjordů s holandským průkazem,kde otec není znám- onbekeend,červené průkazy/. Pokud by zaslali DNA koníka do Holandska a matka je známa, na 98% otce najdou. Hřebec VB byl tedy vybrán chovatelem, který produkoval cca 50 hříbat ročně, ale nestihl složit kjorung-není licentovaný plemeník, hříbata po něm jdou do PPK-NL i v případě "modré" matky.

  • 19. dalmatika

    k fotografiím

    22:31 - 04. 03. 2007

    Reaguje na 17.

    Nechtěla jsem prezentovat na EQCH fotky cizích lidí.Nemám k nim totiž písemný souhlas. A s tím bych mohla mít potíže a nechci aby se tímto stylem dostal do potíží EQCH. Tento článek měl být upoutávkou na to, že nějací fjordi existují a fotografie byly k tomu vybrané. Fotky, na kterých si každý jezdec najde něco co by ho oslovilo. Sedlo s hruškou pro westernmany, distance pro sportovce, silueta mladého koně pro představu a koník na hubertu pro ty co se rádi jen tak rekreují. Prpstě upoutávka na fjordy po níž mělo následovat několik odborných zpracovaných článků. Tohle bylo pro širokou veřejnost. Mělo to zaujmou a tak to bylo také stylizované.

  • 20. vattunka

    k fotografiím

    12:28 - 24. 03. 2007

    Reaguje na 11.

    Takže ještě jednou,jsem majitelka koně Umon plemen FJORD,vzácné barvy RODBLACK,který je jediný v republice.Nebudu to nikomu dokazovat,Má originál průkaz z Holandské plemenné knihy s dodatkem že je vzácný.Doufám že už to stačí.Myslivečková

  • 21. Fjordik

    Mám fjorda

    19:18 - 29. 12. 2008

    Reaguje na 16.

    Zdravím chovatele a milovníky fjordů. <br />Vlastním čistokrevného fjordského valacha Safíra (po Joe ze Sika), jehož původní majitelkou byla Silvie Stříbrná - prý jste s ní již byla někdy v kontaktu. <br />Jsem ochotný nafotit a poskytnout nějaké ilustační fotografie k Vašim článkům s povolením použití, klidně i písemným zaslaným poštou. <br />Prozatimní ochutnávka ne příliš kvalitních fotografií na http://www.stefanek.rajce.net

  • 22. sWeErje

    K Umonovi

    22:08 - 08. 12. 2009

    Zdravím.Mohu potvrdit,že takovýto fjord s tímto zbarvením je čistokrevný.Sama jsem se potkala v ČR s takovýmto fjordským koněm.Vím že je čistokrevný z chovu pana Jonkera,ale nevím zda-li má napsáno v papírech vzácné zbarvení.Jsou nádherní..Foto bych dodat mohla,ale nemám k fotkám oprávnění.Bohužel.Fotek je jinak spousta z chovu p.P..Určitě by nezareagovala pozitivně.Myslím že je škoda nepropagovat fjordy v ČR.Stále jich není moc,a když,tak se nikde moc neukazují..

  • 23. petra.vo@seznam.cz

    Emil

    11:06 - 10. 07. 2012

    ahoj tak se přidávám do diskuze, mám fjorda, 4 letého. Je to super koník.

  • 24. onousek777

    Simon

    12:48 - 27. 11. 2013

    Reaguje na 21.

    Jé, tak to my máme pravého bratra Vašeho koníka Safíra :)

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: