Plochá kopyta - tzv. „sinkeři“

5. 05. 2010 11:00

Obrázky: 5

Autor: alena vostatkova Foto: archiv autorky Rubrika: Zdraví a veterinární péče Počet přečtení: 15286 Počet komentářů: 25 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

O plochých kopytech se zde na Equichannelu nejednou diskutovalo. Alena Vostatková vás proto v dnešním článku seznámí s touto problematikou, proč plochá kopyta vznikají a jak jim lze předejít.

Plochá kopyta jsou kopyta nemocná - chronicky schvácená - a proto je třeba je řešit.

Vznikají při schvácení metabolickém a mechanickém. U mechanického jde o přerůstání kopytní stěny po celém jejím obvodu. V důsledku tohoto mechanického tlaku se naruší laminární spojení - tím dochází k „poklesu" kopytní kosti v kopytním pouzdře a následnému zploštění chodidla a jeho významnému ztenčení.

Zde na rentgenovém snímku je rozdíl mezi zdravým a plochým kopytem (vlevo zdravé, vpravo nemocné):

rtg snímek zdravého (vlevo) a plochého kopyta

U zdravého - konkávního kopyta je chodidlo silné cca 1 cm. Kopyto ploché má tak do 0,5 cm, což vede k velké citlivosti koně na nerovném tvrdém a kamenitém terénu. Je zde velké nebezpečí bolestivých otlaků, abscesů a proražení chodidla. Takto postižený kůň by měl být v rehabilitačním období při jezdeckém využití chráněn botami pro koně se speciálním vypodložením uvnitř. Doma, kde si kůň cestu vybere, botky nejsou již nutné.

Šipky na následujícícm obrázku ukazují na hloubku laterálních střelkových rýh, které jsou v případě plochých kopyt velmi plytké:

ploché chodidlo

Zde je ploché kopyto z profilu, vždy jsou přítomny drobné vlnky ukazující na narušené laminární spojení / roztaženou bílou čáru, těsně pod korunkou je malý ďolíček, který je znatelný u takto postižených kopyt na pohmat:

ploché kopyto z profilu

Boty pro koně jsou velmi praktické a koním v rehabilitaci usnadňují život a zvyšují tolik žádanou pohyblivost:

boty na kopyta

Pro rychlou a hlavně úplnou rekonvalescenci je nutné zajistit:

- vyváženou stravu koni na míru dle jeho individuálních potřeb na základě rozborů píce a případné dorovnání nedostatků či přebytků. Nevím-li si rady, doporučuji pozvat krmiváře, který mi poradí a sestaví dávku na míru.

- co možná nejvíce pohybu po pevném podkladu, kde bude mít kopyto možnost pořádně pracovat - kopytní mechanismus.

- a v neposlední řadě kvalitní a častou odbornou kopytní péči dle individuálních potřeb daných kopyt, všeobecně platí, že ideální interval v prvních měsících rehabilitace je cca 14 dní, není to však směrodatné.

Zajistíme-li vše, co je pro úspěšnou léčbu nutné, zlepšení a pokrok musí být viděn do půl roku. Pokud nedojde ke zlepšení, někde je stále chyba.

Úspěšná léčba by na konci měla dopadnout takto:

zdravé klenuté kopyto

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. Game Over

    nešlo by to podrobněji?

    12:18 - 05. 05. 2010

    Články o bosých kopytech sice vítám, nicméně připadají mi zatím extrémně stručné a nic nového neříkající. Nešlo by problematiku řešit více do hloubky, včetně řešených příkladů, nafocení vývoje a podobně? Obsah článku bych shrnula tak, že ploché kopyto není v pořádku, je třeba ho chránit a upravovat. Ovšem nic víc... a vím, že jsem náročná, ale tohle je rpo mě prostě málo. Pokud má autorka zkušenosti s úpravou bosých kopyt, pak by bylo fajn zdokumentovat podobný případ, srovnání fotek "toto je ploché kopyto" a "toto je zdravé kopyto" je pro mě jaksi málo:-( A že zrovna v mém okolí je kobyla, která s plochými kopyty má problém, nemyslím si, že tenhle článek její majitelce v něčem pomohl...

  • 2. Latifka

    Souhlas

    12:28 - 05. 05. 2010

    Musím, bohužel, souhlasit s Mismon... Článek je polopaticky napsán co se problému jako takového týče, ale žádné nové informace nepřináší. Co je zde napsáno je psáno i v mnoha jiných knihách. V poslední části se píše, že je třeba kvalitní a častá odborná kopytní péče. Ale jaká? Jak kovář bude postupovat atd...?
    Jinak děkuji za článek o kopytech na boso, sama koníka na boso mám, takže podobná témata vítám a čtu.

  • 3. lala54

    článek

    12:42 - 05. 05. 2010

    je mi jasné, že patříte do skupiny lidí, co se o tuto problematiku blíže zajímají a tím pádem Vám tento článek může připadat velmi stručný. Ale bohužel lidí jako Vy je pořád velmi málo, a tak se tyto články zaměřují na skupinu lidí pro které je toto "nové"...fungují jako "osvěta"..řešení takových kopyt a vlastně všech je individuální a měl by je provádět odborník znalý problematiky...
    článek majitelce asi vážně nepomůže pokud nezačne jednat s lidmi, co jí poradí jak se stravou, managementem, tak úpravami.
    nebojte máme v přípravě další články, resp. příběhy s fotodokumentacemi :)

  • 4. HelenaG

    rozsah

    12:43 - 05. 05. 2010

    Alena určitě bude v článcích pokračovat, vyčkejte času a nesuďte zas hned. Vždy je potřeba kvůli čtenářům, kteří do problematiky teprve vplouvají, začít od jednoduššího a obecného. Ostatně jako u koní ve všem :o)

  • 5. Game Over

    no nevím

    13:22 - 05. 05. 2010

    Reaguje na 3.

    Podle mého názoru článek bude číst jen ten, kdo se o bosé kopyto zajímá. Většina těch, co kovou, si řekne, že je to zase něco o bosých kopytech a to oni řešit nebudou. A k řešení s odborníkem. Pokud oslovíte kováře, navrhne různé možnosti, jak řešit takovou situaci u KOVANÉHO kopyta, s různým podkládáním střelky, bosou variantu vyloučí. Každý kopytář patrně taky navrhne jinou variantu řešení. Takže když už, nebylo by od věci popsat Vámi navrhovaný postup. Tak to vidím já. Podle mého názoru cílovka, která si přečte tyto články, už tyto naprosté základy zná. Otázka potom je, jak dlouho to vydržíme číst, než to zavrhneme pro nulový přínos.

  • 6. Patricie

    obsah článku

    13:25 - 05. 05. 2010

    No nechtěla jsem původně reagovat, ale jelikož jsem výše zmiňovaná majitelka kobyly s plochými kopyty, zaujal mě především RTG snímek, na kterém je klasické schvácené kopyto. Nevím proč by mělo být ploché kopyto nutně schvácené, moje kobyla má jedno kopyto ploché od malička a schvácená fakt není a nebyla :-( rovnítko mezi tyto dvě věci bych nepokládala. Kopytní kost má naprosto rovnoběžnou se stěnou.

    To, že na prvním místě je obnova kopytního mechanismu se dočtu v každém článku zabývajícím se úpravou bosých kopyt. Krom toho tu není třeba ani zmínka o separaci stěny, nebo atrofii patek, ke které mají plochá kopyta sklony...stejně tak bych uvítala i náhled zkušeného kováře na danou problematiku a návrh jeho řešení.

    Prostě něco, co by člověku který má takového koně doma dalo celistvější náhled na problematiku. Já jsem zatím problém konzultovala se 5 lidmi, z toho 3 byli kováři, 2 zastánci bosého trimu - a co člověk, to názor. Takže ucelený pohled bych opravdu uvítala.

  • 7. Lesik

    Tip na námět

    13:49 - 05. 05. 2010

    Reaguje na 4.

    Považuji se za lajka a velice ráda do problematiky vplynu, přestože si kopyta nechám kout. Uvítala bych v dalších článcích podrobněji rozvedené, co zde bylo nastíněno, ohledně vlnek na kopytě. A velice ráda bych si přečetla tipy jak poznat že kopytář (kovář) je pánem svého řemesla. Častá fráze, o tom, že kopyta (a nejen ty) by měl opečovávat odborník je pěkná, ale jak jej poznám? Já jedině tehdy, až vystane problém. Ještě se mi nestalo, že by nový kovář pochválil práci předchozího, spíše na něm nenechal nit suchou.

  • 8. stepa

    ja jsem taky na rozpacich

    18:21 - 05. 05. 2010

    serial clanku ctu od zacatku a od prvnich zminek o problemu plocheho kopyta bystrim a tesim se na dalsi pokracovani. a porad doufam, ze mi konecne nekdo poradi, JAK na to. tak zase nic.
    to je jen takove rejpani, ale prece - chapu, ze nejdriv je potreba problem vseobecne nastinit, ale prece jen bych se primlouvala za to, aby vzapeti (idealne v temze clanku) nasledoval i popis moznych reseni. myslim tim popis dostatecne konkretni, aby se podle nej mohl clovek rozhodovat a pripadne zkouset, co s kopytem.
    protoze kdo problemove kopyto nema primo doma nebo v nejuzsim okoli, ten clanek nejspis cist nebude.
    a kdo ma, ten bude po precteni zklamany.

  • 9. Ustulina

    postup

    07:42 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 8.

    Pokud čekáte nějaký senzační návod na úpravu v deseti bodech, nedočkáte se. Od toho jsou(celkem drahé) studijní materiály (knihy, dvd) a (velmi drahé a časově náročné) kopytní kurzy. Není to věc, která se dá shrnout do pár vět, ikdyž platí určitá pravidla, každý kůň a kopyto je individuální.

  • 10. stepa

    postup

    08:51 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 9.

    ne, ja jsem necekala navod a postup. ale cekala jsem, ze napr. padne bud zminka o tom, jak kopyto takto postizene upravovat vseobecne (napr. dusledne kratit patky x nekratit patky na uroven chodidla, nebo mustang roll ve ctvrtich x mr jen ve spici), pripadne ze u toho budou fotky z postupnych uprav, podle kterych by ten ,ktery se o danou problematiku zajima, mohl poznat, jak na to.
    takhle postavene - a to sorry - mi to pripada spis jako skryta reklama na kopytarske sluzby (\"takhle to vypadalo a tohle jsem z toho dokazala udelat\").
    tim nijak nesnizuju fakt, ze literatura muze byt draha (ale muze byt tez zadarmo, existuji stranky zamerene na vzdelavani mj. i v kopytni problematice) a ze kursy jsou taky narez.
    nicmene presto si myslim, ze ucelem teto serie clanku by melo byt vzdelavani konarske verejnosti v kopytni problematice a pokud tomu tak neni, hodilo by se clanek oznacit jako reklamni. napriklad.
    a pokud tomu tak je, tak muj prispevek berte prosim jen jako zpetnou vazbu, ze clanek nejde dostatecne do hloubky.

  • 11. šindy

    ano

    10:17 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 7.

    Tak tady mi mluvíte z duše, koně máme doma nějakých 11 let a bohužel musím říct, že péče o kopyta nebyla vůbec ideální, časté střídání kovářů. I tipů kteří při příjezdu prohlásí: " Tří? To si děláte p....el" Po téhle návštěvě nám všichni začli kulhat, nechal jim na kopytech vyloženě zuby. Skrátka vyhovujícího kováře by u nás člověk pohledal:( Nakonec se mi přes článek v jezdectví povedlo sehnat v oboru vzdělaného. Jenže jsme se dostali přes kamarádku k metodě dr. Strasser a musím říct, že nám trvalo cca dva roky, než jsme se odhodlali a přešli jsem na ní pod kontrolou p. Blechy. Je to zatím krádká doba, od podzimu. Moje kobylka je takto strouhaná 5m a nachází se v "řešící" fázi, pečlivě si vybírá po čem pujde a já se snažím nepochybovat a vydržet.... Také hodně času strávím přemíšlením, jak upravit managment chovu. Roky už jsou 24/7 venku, ale ta pastva... Ještě se chci vrátit k předchozímu kováři, je to pán, který je velice žádaný a spolupracující s veterináři při řešení problému. Ovšem jeho bosé kopyto vypadá jinak, než bosé po vystrouhání p. Blechou. Mohla jsem to aktuálně prozkoumat, ztrouhali jednoho "zkušebního" poníka p. Blechou, den po té co u nás byl. Vlastně každé strouhání jsem na toto téma mluvili a oba měli dobré argumenty, teď si vybrat... Doufám, že jsem se rozhodla správně.

  • 12. blanka

    Pozor

    11:16 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 11.

    Pozor na to, 5 měsíců je relativně dlouhá doba. Pokud byla kobyla celoživotně kutá, tak samozřejmě po kamení skákat nebude, ale pokud je citlivá i na jiných površích, tak to v pořádku není. Po pěti měsících by měl být kůň (pokud nebyly výrazné patologie, především schvácení) klusat po asfaltu a na písku, louce chodit ve všech chodech naprosto bez problémů. Přetrvávající citlivost je známka toho, že je úprava příliš invazivní. Nenechte se přesvědčit, že je normální, aby kůň v běžném provozu kulhal!

  • 13. šindy

    uf

    11:29 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 12.

    Kobča je letos sedmiletá, kutá byla jednou a to pouze po dobu výkonostek, na louce chodí ve všech chodech normálně, nechce po tvrdém a hrbatém, po hladké asfaldce dobře. Při posledním strouhání měla zánět na myslím PP po obou stranách střelky a na LP po jedné straně. Teď v květnu by měl přijet p. Blecha, tak uvidím, co mi poví. Koně nám dělá již zmíněná kamarádka, která se měla možnost od něj učit po dobu VŠ. On sám přijíždí zatím po půl roce. Snad je odbornost zajištěna dostatečně. Bohužel kvalifikovaný kopytář není u nás k mání:(

  • 14. jaja

    kulhání není normální

    12:37 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 13.

    Musím souhlasit s Adalin - kulhání není normální, u lidí, u psů, natož u koní. Kůň by měl mít kopyta v takovém stavu, v němž nekulhá.O co nám jde? Nebo mělo by jít? O to, aby kůň nekulhal, protože kulhání je vždy známka toho, že něco není v pořádku - zdraví nebo třeba "jen" tvar a/nebo síla kopytního pouzdra. I v rámci léčení, dokud kůň kulhá, se mu má volit taková práce a povrchy, při nichž nekulhá. Ono totiž kulhání má velmi široké následky, nejen na kopyta :-( A už vůbec se kůň, který kulhá, nemá nutit pohybovat v této situaci, kdy kulhá!
    Já chci jen přispět s poměrně čerstvou zkušeností: moje kobyla s dost plochými kopyty (není sinker...) byla do svých 16 let kutá na předek, zadek se jí sundal o něco dřív. Bez podkov v podmínkách, kde žila, nebyla schopná chodit ani ze stáje do výběhu. Situace se změnila, kobyla se stěhovala na jiné místo s jiným typem povrchu, zadek musel dolů kvůli přání majitelů stáje, předek zůstal, protože po pokusu sundat předek kobyla prostě začala velmi špatně chodit i na pastvině. Loni na jaře jsem však z důvodů stěhování a příprav na stěhování sundala i předek a na kobyle víceméně přestala jezdit. Pobývala jen na pastvině a občas šla na pískovou jízdárnu. Vzhledem k tomu, že jsem ke koním docházel afakt jen zaplatit měsíční ustájení, péče o kopyta bohužel byla velmi "přirozená" = ponechaná z velké části na přírodě. Po půl roce se koně stěhovali domů do opět zcela jiných půdních podmínek, které zpočátku nebyly ideální (výběh rozšlapaly na bahno za 3 týdny, poté jsme zjistili, že půda je tak jílovitá, že nevyschne, atd atd, to je na dlouho). Nisméně kopyta dělám já sama, nemám moc času, takže jim podle potřeby opravdu jen zbrousím stěnu, aby nebyla přerostlá, u téhle kobyly ještě zvýrazňuju mustang roll na špici.
    O co jde? Bez jakýchkoli odborných úprav mi kobyla po onom období klidu, po bahnitém podzimu a zasněžené zimě chodí bosá po cestách necestách! Jsem připravená ji kdykoli nakut na předek, pokud by měla problém, ale ona zatím problém nemá! Pravda, nejezdíme moc a já se snažím s ní chodit po slučném povrchu, ale musíme chodit i po asfaltu, kamínkách a dokonce i po štěrkem posypaných polních cestách a pokud kobyla vyloženě nešlápne na šutr, jde mnohem uvolněněji a prostorněji (= bezbolestněji) než kdy dřív...
    To jen že je úprava a úprava ;-)

  • 15. blanka

    re: uf

    16:54 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 13.

    To nemělo být rýpání. Kobyla kutá jen jednou, přesto má problémy na kamení.. Minimálně je to na pováženou. Napsala jsem to proto, že mnoho zastánců metody Strasser jsou velmi úspěšní v přesvědčování majitelů koní, že citlivost kopyt je normální. Lidi pak po dvou třech letech zjistí, že se kopyta nelepší a prohlédnou. Nemusí to být váš případ, ale opatrnost je na místě. Jinak souhlasím s jajou, přirozená údržba umí divy:)

  • 16. šindy

    re re: uf

    21:35 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 15.

    Jsem ráda za připomínky, jelikož jsem měla možnost diskutovat zatím jen buď se zástupci Starsser na jedné a s klasikou (co mi to jen připomíná:)) na druhé straně. Ježdění je v téhle době omezené a když, tak jen terén dle jejího gusta. V knížce život se zdarvímy kopyty je psáno, že by se měl člověk začínající s touto metodou, připravit na případné omezení ježdění. Z důvodu obnovovy kopytního mechanismu, kopyto se začne napravovat. Proto zvíšená citlivost. Dnes jsem hodila jen takovou chvilkovou řeč s Homeopatem (bohužel na delší debatu nebyl čas) Doporučil mi homeopatika Arnika 5CH a bylinný doplněk od Phytovety horse detoxication cure. Jedné mé známe to pomohlo k zlepšení stavu kopyt. Zatím se snažím tedy čekat a uvidím s jakou odezvou se to setká u nás, každopádně pokud neuvidím nějaký posun k lepšímu, budu situaci řešit dál. Jinak k té přirozené údržbě, nevím jaký máte povrch ve výběhu, v terénu atd. ale u nás by to opravdu nešlo, pokud bych ovšem nechtěla mít kopyta jako lyže... Vzhledem k našim již zmiňovaným problémům sehnat kováře bohužel i vyskoušené, kopyta nám rostou jak z vody a to u všech koníků. Chystám se na začátku června na seminář pořádaný Václavem Vydrou, předpokládám že nemusím objasňovat:) doufám, že mi to také pár otázek vyjasní.

  • 17. blanka

    kopytní mechanismus

    22:53 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 16.

    To je právě to, s čím odmítám souhlasit. Že uzdravování kopyt musí bolet. Slyšela jsem obhajování kopytního mechanismu přímo z úst Strasser, o tom, jak musí chodidlo pružit, aby bylo kopyto zdravé.. Ne, není pro to žádný důkaz, nevěřím řečem, že "nadbytečná" a "stará" rohovina koni škodí a omezuje kopytní mechanismus. Ze Strasser je co si vzít, ale ne všechno bez výjimky a nekriticky. Jestli se chceš něco dozvědět, tak studuj i z jiných zdrojů.

  • 18. blanka

    úprava

    22:57 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 16.

    konec konců si to můžeš odzkoušet sama, pokud nemáte nějaké výrazné patologie, tak upravuj kopyta jednou za měsíc a ber jenom stěnu do úrovně chodidla a rozpěrky. Uvidíš, jak se bude chodit.

  • 19. blanka

    schvácené kopyto

    23:02 - 06. 05. 2010

    Reaguje na 6.

    U koní, kteří mají jedno chodidlo plošší, může jít o chronické mechanické přichvácení. V jedné noze je nějaký problém, tak kůň dlouhodobě zatěžuje jednu nohu víc, než druhou. Na kopytě se to odrazí a kůň nemusí vůbec kulhat. Kopytní kost nemusí být zrotovaná. Celkově pokles kopytní kosti se řeší hůř, než rotace.

  • 20. šindy

    děkuji

    10:50 - 07. 05. 2010

    Reaguje na 18.

    za názor, teď to musím zpracovat... hledám různě po internetu, ale neměla by jsi nějaký zajímavý odkaz či návrh na zdroj?? Děkuji

  • 21. lala54

    úpravy

    11:30 - 07. 05. 2010

    jak už zde řekly děvčata, úpravy kopyt by koni neměli způsobovat větší citlivost, naopak koně v rehabilitaci by měli po úpravách chodit ještě lépe než-li před tím... nehledě na to, že koně se pak celkově blokují a nemají radost z pohybu, který je u koní nadevše...půl rok je opravdu dlouhá doba na to, aby se koník výrazně nezlepšil. Jsem si jistá, že majitelka pro to dělá maximum, takže kde je problém?
    podívejte se na metodu Přirozený trim, napsala jsem o ní i zde na eqch článek... má opravdu krásné výsledky a spousty koním již pomohla a stále pomáhá :)

  • 22. šindy

    upřesnění

    11:40 - 07. 05. 2010

    Reaguje na 21.

    Jen bych chtěla upřesnit, což jsem měla dřívě, že ta zmiňovaná citlivost je cca posledních 6 týdnů, začli jsme v lednu. Podívám se děkuji:)

  • 23. jaja

    rehabilitace - kulhání - a spol

    11:41 - 07. 05. 2010

    Reaguje na 21.

    Přesně tak - jakmile kůň delší dobu (a někdy i krátkou dobu) kulhá, nesmírně mu to ovlivní veškeré pohybové vzorce - čili koordinaci mezi nervy a svaly a významně to naruší používání celého jeho těla. K tomu se přidají různé blokády, ztuhnutí ve hřbetu, změna "délky" končetin následkem zatnutí určitých svalů, zvýrazní se křivost, tím se jinak opotřebovávají a zatěžují kopyta a tak vznikne velmi nebezpečný začarovaný kruh, který postihne doslova celého koně.
    Takže věřím, že mnoho fyzioterapeutů a chiropraktiků má Strasser rádo, protože jim dohazuje (možná nechtěně) klienty :-))
    Čímž říkám, co jsem říkala před mnoha lety, kdy se objevily první náznaky trandu naboso: kůň nemůže kulhat, kulhání se musí řešit -a nejen kulhání, ale jakéhokoli zhoršení pohybu. Pokud je to situace, kterou nelze odstranit, pak je třeba koni zvlit takové podmínky, aby na tu přechodnou dobu, co má kopyta třeba citlivější (dejme tomu po nějaké kopytní nemoci), musí mít takový povrch a takový způsob pohybu, který nenaruší jeho správné pohybové vzorce.
    To, že člověk nutí kulhajícího koně chodit (a třeba ne přímo člověk, stačí dát koně s bolavými kopyty do stáda...), ničí jiné části jeho těla - o stresu psychickém ani nemluvím, ten se těžko prokazuje.
    Můj osobní názor je ten, že než abych koně nutila chodit bolavě bosého, okuju ho - třeba jen do doby, než se podmínky změní. Za podmínky samozřejmě, že kutí bude kvalitní a respektující ty poctivé zásady kování. Samozřejmě jsou i další možnosti - plastové podkovy, boty atd atd. Kdysi byla na trhu kniha na toto téma, které pojednávala o různých typech "obutí koně", kladech a záporech, velmi dobrá kniha, už je pryč.

  • 24. blanka

    zdroje

    13:59 - 07. 05. 2010

    Reaguje na 20.

    Začala bych u (záměrně neskloňuji): Gene Ovnicek, Peter Ramey, Jamie Jackson, dál např. práce dr. Bowker a týmu dr. Christopher Pollitt, podkováři Mike Savoldi, dr. Hans Castelijns. Jinou příčinou citlivosti kromě úprav může být taky laminitida, aktuální hrozba bohužel pro všechny z nás.

  • 25. šindy

    re: zdroje

    20:34 - 08. 05. 2010

    Reaguje na 24.

    Děkuji, omrknu to:)

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: