Odyssea mého koně: zraněná Dunia

14. 06. 2010 14:00

Obrázky: 11

Autor: dom drobna Rubrika: Vaše příběhy Počet přečtení: 13756 Počet komentářů: 37 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

"Nyní je již několik měsíců zavřená v boxe a bohužel jsme vystřídali asi tři veterináře, protože pod jejich rukama se rána nepochopitelně zvětšovala. Vyzkoušeli jsme nesčetně přípravků..." Všechny příběhy přišly do soutěže o krmení (a odbornou poradnu) s Fitminem a vám budiž poučením nebo inspirací...

Mám devítiletou kobylu, která zřejmě utrpěla nějaké psychické trápení. Stává se nám, že z nepochopitelných důvodů zastavíme bez sebemenší záminky, že je něco špatně a pak skočíme o 180 stupňů do prava. To se klidně může znenadání dít i půl dne.

DuniaJednou jsme vyjeli na celodenní výlet, kde to na ni přišlo, jen co se k nám připojila větší skupinka koníků. Začala skákat jak smyslu zbavená, a když jsem ji zamezila skočit doprava, kam vždy směřovala, tak šla do svičky a padly jsme na záda. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale zjistila jsem, že v danou chvíli je kobylce úplně jedno, do čeho nebo do koho skočí, i kdyby tam byla skála, strom, potok, stan, koně, lidi... vždy by tam skočila.

Začala jsem to řešit. Nejdřív jsem zkoušela všemožný přístup, po dobrém, po zlém... prostě vše, nic nezabíralo.

Vygradovalo to do extrému a nejen, že nás obě málem zranila, ale i mou kamarádku. Začala jsem mít strach a nechtěla na ni sedat. Nakonec jsem zavolala MVDr. Žežulkovou, která mi kobču chiroprakticky napravila a řekla mi, že měla skříplý kříž, proto ji to nutilo utíkat z pod jezdce. Po chiropraktickém zákroku měla kobča naordinovaný klid a chůzi po rovném. Žádné kopečky směrem dolů. Začali jsme více lonžovat, abychom nasvalili. Do té doby nepoužívala některé svaly na svém těle - nemohla, prý měla skříplý kříž několik let a já jí s tím už koupila.

Po cca 3 měsících nás přijela paní doktorka zkontrolovat a byla velmi potěšena, že nám tak narostly svaly - opravdu se vyskytly na místech, kde předtím neměla ani náznak. Ještě nám narovnala poslední obratel.

S dovolením paní doktorky jsem odvezla kobču na výcvik. Z mé obavy jsem se rozhodla požádat o pomoc zkušenější lidi, těm se ale bohužel také nepodařilo přijít na to, čím se to děje, a po měsíci jsme se rozhodli tento "výcvik" ukončit s tím, že kobyla takova, asi schizofrenní :D, zůstane a musím k ní přistupovat s tímto faktem. Nadšená jsem z toho nebyla, ale to, co s ní začali dělat, jsem mohla dělat i já sama - prostě se začali také bát. Tím jsem nastínila náš původní problém, ale bohužel se na to nabalil další.

listopad 2009, čertvá ránaDva dny před tím, než jsem si pro ni měla jet, mi holka volá, že se kobyla z výběhu ráno vrátila s roztrženou nohou na přední straně karpálního kloubu. Přivolaný veterinář nohu zašil a tím začala naše neskutečně hluboká propast. Jelikož to byla dálka a já si nemohla tím pádem tam být, tak jsem té holce řekla, ať je tak hodná a opravdu mi na ni dá tak velký pozor, jak jen to jde, aby byla týden na to schopná převozu. Nechtěla jsem, aby tam už byla. Chtěla jsem ji mít u sebe, protože to nebylo první zranění, které u nich utrpěla. Za celou dobu, co ji mám se jí nestalo tolik zranění, jako u nich, a za to se proklínám doteď, vůbec jsem ji tam neměla vozit...

Nicméně po příjezdu kobylka dostala zánět. Přivolaný vet ji akutně nasadil antibiotika. Doktor, který ji šil, jí totiž nic nedal, ani dren, a tím podle mě vznikly následující potíže. Do téhle doby jsem ránu kazdý den zavazovala, ale ten den, co jsme jí dali antibiotika, jsem ji to nezavázala a do druhého dne se nám udělal krásný strup a z nohy spadl otok. Rána byla vyléčena, ale nahromaděný sajrajt, který byl pod ránou, prolezl kolenem na druhou stranu a kůže praskla. To bylo ještě ok, protože jsme si mysleli, že tím se ten sajrajt dostane ven a bude klid. Omyl - zadní díra se den ode dne zvětšovala, až byla velikosti vajíčka. Do dnešního dne nemáme vyléčeno.

rána březen 2010Nyní je již několik měsíců zavřená v boxe a bohužel jsme vystřídali asi tři veterináře, protože pod jejich rukama se rána nepochopitelně zvětšovala. Vyzkoušeli jsme nesčetně přípravků, od základní Betadine mastičky, dubové kůry, aloe vera, přes Vulketan Gel, Hema gel, míchané mastičky až po Tenazim mast. Nohu má zavázanou od spěnky po lopatku vrstvami vaty a obvazu, přes které má ještě lidskou ortézu převázanou bandážemi aby to nemohla sundat. Denně na ošetřování musí být na fajfce, jinak bych nemohla nohu ošetřit. Bohužel u toho zlobí, ale i se všemi problémy je to zlato.

Nyní nás opět ošetřuje paní doktorka Žežulková a nemohu mít jedinou výtku. Je úžasná a pomáhá nám, i když ještě zdaleka nejsme u konce. Udělali jsme rentgeny, abychom zjistili, zda tam není kostní sekvestr - infekcí odloučený zlomek kosti, který způsobí nehojení rány. Naštěstí toto jsme tam neměli, ale pod obvazy se nám vytvořily otlaky, které nejenže způsobily otevření rány na přední straně kloubu, ale také infekci v kostech. Nyní tedy na třech místech musíme dávat houbičky, které mají otvor přímo na kost, aby se ty otlaky už nezhoršovaly. Samozřejmě celým tímto procesem mi kobylka spadla na váze. Preci jen je to od listopadu do teď - tedy půl roku. Na jednu stranu dobře, protože si na nohu hodně ulevuje a tím zatěžuje tu zdravou. Vysoká váha by byla jen na škodu, ale samozřejmě ji musím udržovat v kondici, aby to mohla zvládat. Je to trápení nás obou a sami nevíme, zda už spějeme k uzdravení.

Až se noha zahojí, tak začneme pomalu pracovat na nasvalování, ale vůbec nevím, co se stane, až na ní sednu - bude opět skákat jak smyslů zbavená?


Všechny došlé příběhy mají otevřený konec. Na nás a na vás je, vzít si z nich poučení, zamyslet se nad tím, co jste právě dočetli a korigovat své kroky vždy tak, aby se naši koně měli lépe. Můžete také samozřejmě využít diskuzi pod článkem k přidání názoru či rady.

Příběh byl zaslán do soutěže "Odyssea mého koně" o krmení a výživářskou poradnu zdarma, kterou vyhlásil EQUICHANNEL.cz společně se společností Dibaq a.s., výrobcem krmiv a doplňků zn. FITMIN. I vy nám můžete zaslat svůj příběh. Přečtěte si podrobnosti a pravidla v článku "Velká soutěž Equichannelu a Fitminu: Odyssea mého koně".

POZOR! Nejen koně nemocní mají šanci!

Ze všech došlých případů totiž zároveň redakce Equichannelu.cz vylosuje jednoho výherce, který získá poukaz na odběr výrobků značky Fitmin (pro koně, psy nebo kočky) v hodnotě 3.000 Kč.

 

Odyssea aoutěž Equichannel Dibaq

Připojené obrázky

Připojené soubory

Připojená videa

Dunia a její kreace 1.6.2009

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. katka

    Duniina minulost

    14:30 - 14. 06. 2010

    Ahoj, Duniu znám už z dřívějška, moje kobylka stála vedle ní v boxe na šeberově. Chudinka si toto už taky prožila dost a vidím, že se jí smůla a něštěstí nepřestalo vyhýbat.
    Také vím, proč takhle vyvádí. Kdyžtak se ozvy na email a můžu ti celou situaci osvětlit. Katka

  • 2. lavera

    kůň se brání strachu

    16:02 - 14. 06. 2010

    podle toho videa se kůň chová, to je úplně typická reakce koně, kterej byl bitej bičem přes hlavu :-(

  • 3. lavera

    ...

    16:06 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 2.

    Moje kobyla mi minule na parkuru udělala úplně to stejné, když jsem (nevědomky) a bezdečně přizvedla ruku , ve snaze spravit si přilbu, reakce úplně stejná jako na videu, u téhle kobylky vím, že si zažila svoje, a nedivila bych se kdyby tomu tak bylo i v případě koně zadavatelky.

  • 4. Radana Romany

    ...

    16:32 - 14. 06. 2010

    kobči je mi líto :-(( Zrovna o víkendu jsme na ní s kamarádkami (viz Katka výše) vzpomínaly. Kobyla by zasloužila klid na pastvině...

  • 5. Caine

    Zvědavost

    17:42 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 1.

    Nezlobte se, nešlo by napsat co si kobyla prožila sem? Zajímalo by mě co vyvolá takovéhle obranné reakce.

  • 6. Katka K.

    2 Caine

    18:23 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 5.

    Aleno nasili. To co pise Lavera, zni velmi pravdepodobne, ale na konkretni forme nezalezi. Ta kobyla evidentne vi, co je to byt bita, tak tomu predchazi. Tohle podle meho nazoru nespravi zadny vycvik, jedine a pouze duvera a nekonecna trpelivost. Drzim palce.

  • 7. Caine

    :(

    18:54 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 6.

    Zavedla bych něco jako zbrojní pas na zvířata - aby si mohl zvířata (je už jedno jestli koně, psa, potkana..) pořídit jen ten, kdo opravdu ví, jak se o ně postarat a jak je cvičit. Je mi špatně z toho, čeho všehoj sou lidé schopni. :(

  • 8. Smilehorse

    ..to je síla

    18:56 - 14. 06. 2010

    Jj, mě by taky zajímalo, co dokáže koně takhle "vybzíkat". Chápu, že se vám nechce zveřejňovat něco, s čím byste mohli mít problém, ale tohle by mě fakt zajímalo. Jinak mlácení přes hlavu - považuju za vrchol barbarství. Koně bych nikdy nepraštila, pokud by mi nešlo o zdraví nebo o život....Možná jsem zatím jen "pitomá romantička", ale pořád věřím, že to jde po dobrým.......

  • 9. Smilehorse

    Naprosto souhlas

    19:00 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 7.

    ....ano, naprosto souhlasím. Pokud chce mít někdo zvíře - šup - tady máš čip. U psa - mazej na cvičák a ať má pes aspoň zvládnutou základní postušnost, dále - tady máš test a prokaž, že jsi schopen mít zvíře - postarat se, vychovat, máš základní znalosti o fyziologii a zdraví. Co se týká koně - obdobně. Jenže - u nás v ČR, když jdete na ryby, musíte mít rybářský lístek, ale když chcete mít psa nebo koně, nemusíte prokázat naprosto nic, je to vaše lidské právo.... Já bych to právo dost zkrouhla, ale otázka je, jestli by to prošlo, nehledě na to, že by to zkomplikovalo život hodně lidem, co nejsou "kreté.i"....

  • 10. goldiex

    video

    19:15 - 14. 06. 2010

    Bohužel asi jsem jedina komu se video vubec na strance Equichannelu nezobrazuje.

  • 11. Átek

    video

    19:35 - 14. 06. 2010

    mě se video také nezobrazuje. Vůbec mám celý Eqichannel nějaký opožděně reagující. Ostatní weby mi fungují bezvadně.

  • 12. lavera

    ...

    20:06 - 14. 06. 2010

    a jen dodatek k větě : "to je čúza..." kterou je slyšet ve videu... kůň není čúza, on se je strašně bojí .... :-(

  • 13. Smilehorse

    ...video

    20:07 - 14. 06. 2010

    Mě to běhá pod adobe flash player 10, možná by stačilo aktualizovat přehrávač....

  • 14. lavera

    ...

    20:12 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 12.

    a nezlobte se na mě, ještě mi to přijde jako uměle vyvolané, protože i na tom videu je zřetelně vidět jezdcova ruka celkem dlouho (a nepochopitelně) nad hlavou koně.
    pokud vím, že kůň má z minulosti nějaké trauma související s ušima a hlavou, tak mu \"to\" co je vidět na videu prostě schválně nedělám :-( a nebo se pak nesmím divit, že následuje, co následuje :-(

  • 15. MiK.

    Čůza

    20:23 - 14. 06. 2010

    Myslím že fakt není. Uměle to vyvoláno bylo, nebo spíš jako názorná ukázka. O smyslu polemizovat nehodlám.
    Co se týká zranění, měla jste oslovit MVDr. Mezerovou.

  • 16. jaja

    léčba

    21:01 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 15.

    Ano, doporučuji majitelce a autorce článku domluvit léčbu s MVDr. Mezerovou a kobylu odvézt do Heřmanova Městce na kliniku, kde paní doktorka působí. Myslím, že v takto špatné situaci to je jediná šance nohu vyléčit. Počítejte ale s nemalou cenou. Nevěřím, že v polních podmínkách léčbu takové rány kdokoli zvládne a dokonce jsem přesvědčená, že v konečném důsledku ani neušetříte...

  • 17. jaja

    video ve formátu AVI

    21:05 - 14. 06. 2010

    Pro ty, kterým nejde spustit flashové video pod článkem, jsem stejné video, ale ve formátu AVI, přiložila jako soubor pod text.

  • 18. goldiex

    ...

    21:41 - 14. 06. 2010

    Už jsem si to přehrála.Děkuji jaje za přiložený soubor.No vypadá to jako kdyby ji dřívě šlehaly bičem přes hlavu s pozice jezdce...jestli je to tak tak je to hrozný a ten kdo takhle zachazí s koněm nebo už s jakymkoliv zvířetem by zasloužil nakopat dopr......

  • 19. Lucie Janošťáková

    "to je čůza"

    22:06 - 14. 06. 2010

    Myslím že ten komentář "to je čůza" není tak hroznej.Tím nechci říct že by Dunia čůza byla ale když to takhle vidíte tak vám to z pusy vyletí uplně nekontrolovatelně...Je mi jí líto.očividně si toho hodně vytrpěla a než se vyléčí, ještě hodně vytrpí...

  • 20. gamblerka

    dá se to

    22:08 - 14. 06. 2010

    Tohle jsem zažila, věděli jsme, že byl bit přes hlavu, dokonce nám to radili, kdyby začal šílet. Takže nepředklánět, nehladit, nic při jízdě nepřibližovat k hlavě. S nastolením důvěry, což taky stálo nemalé úsilí a odvahu, ho to přešlo. Zůstal ale koněm jednoho jezdce.

  • 21. skfarka

    ...

    22:09 - 14. 06. 2010

    naše kobyla - a1/1, nám tohle po návratu od hřebce (byla tam asi 2-3 týdny) začala dělat to samé. Do té doby jezdila do terénu, učila jezdit malé děti, vozila je, byl to bezproblémový a úžasný koník. Po tom, co se nám vrátila z připouštění byla k nepoznání.
    Z ničeho nic přetrhávala vazák, nevydržela být uvázaná ani vteřinu, na vyjížďkách z ničeho nic začala buď couvat nebo se vytáčela do boku ať už do plotu, do auta.. nic ji nebránilo v cestě. Snažili jsme se dělat cokoliv, ale od té doby, co na chvíli opustila stáj se v jejich 16 letech stalo zvíře, kterému z ničeho nic "ruplo v bedně" a byla neovladatelná.
    Těžko říct co s ní v té stáji dělali, ale bohužel ji tenhle zlozvyk nebo zkrat zůstal a nešel odnaučit.

  • 22. MiK.

    Čůza

    22:25 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 19.

    Nevadí mi to slovo. Používám daleko jadrnější mnohdy.

  • 23. janka107

    Rána

    22:26 - 14. 06. 2010

    Chápu to správně, že hnis se provalil na druhé straně karpu, než kde byla původní zašitá rána? Co může být příčinou, že hnisavé ložisko je na druhé straně kloubu než zranění? Já bych teda tipovala možné poškození nějakých struktur blízkých kloubu...ale nevím. S podobně gradující ránou jsem se tedy naštěstí nesetkala, pokud většinou spíš mám tu zkušenost, že když najde někde hnisavou kapsu, tak spíš pod ránou.
    Přeji majitelce a kobyle hodně štěstí při hojení.

  • 24. Lucie Janošťáková

    joo to já taky

    22:55 - 14. 06. 2010

    Reaguje na 22.

    no to já mám strašně ráda kobču na které jezdím(A1/1) a když jsem z ní spadla tak jsem jí taky řekla pár neslušných slov...Ale nemyslela jsem to vážně ;) to bylo v afektu =D

  • 25. jackie

    rána

    23:06 - 14. 06. 2010

    Ahoj, s ránami sice na spěnkových kloubech malého hříbět hlubokými až na kost jsem si před lety užila dost. Vet radil stříkat a natírat ggenciánkou apod. No my ale řešili něco co vysuší, vydezinfikuje, pomůže a nebude to až příliš drahé...... spotřeba na č rány obou předních byla opravdu velká. Hříbě kobylka, měla částečnou ochromu a my jsme dlahovali - odjeli jsme na víkend a ostatní se na hříbě vykašlali. Nesundali obvazy a dlahy ani na noc a bylo.... Tak jsme zkusili namíchat kys. salycilovou s dětským pudrem.... pooměr nevím.... moná odhadem, snad odborník poradí. A tímto speciálním pudrem jsme rány za pomoci kousku molitanu zaprášili. Bylo to rychlé, vniklo to všude, vysušilo to, vydesinfikovalo..... a my lidé jsme mohli od rozlobené dračice utéct a nechat jí rozčilovat. Ani to nelízala - zkusila to jen jednou a moc jí to nechutnalo. Na oněch nožkách má dokonce bílé odznaky, ve ktrých jsem v jejích 3 letech žádné jizvy nenašla. Teď je jí už 15 let a já jí od jejích 3 už neviděla.

    U mého nyní již valacha jsme jako u 9ti měsíčního hříběte řešila roztžený karpus na vnitřní straně přední nohy - pěkně silná kůže roztržená vel. 5x6 cm, když jsme to zjistili na šití už bylo pozdě - přišel s tím už se zaschlým z výběhu. Kromě Betadini, se mi velice osvěčil jako i v jiných případech odvar z "chlapice" nebo-li Tužebníku jilmového - list+nať. Omývali jsme z prvu 3-4 denně pak už jen 2x denně.

  • 26. blanka

    psychika

    23:15 - 14. 06. 2010

    Nechci být zlá, ale přijde mi zajímavé, jak např. lavera, která u svých koní marně pátrá, proč jsou to "magoři" a sprostými slovy nešetří, u jiného na základě půlminutového videa má jasno a nad označením čúza se pozastavuje..
    Já jsem se např. setkala s kobylou, která mě podobným způsobem málem zabila a nebyl to následek mlácení, měla problém se zády v kombinaci s trošku delším vedením.

  • 27. lavera

    ...

    07:21 - 15. 06. 2010

    Reaguje na 26.

    Blanko, tady nejde o to slovo, jako že bych se pohoršila nad jeho významem kvůli tomu že je sprostý :-( Používám daleko horší. Mě jen přijde ... teď nemůžu najít ten správný výraz, asi SMUTNÝ, ho použít v kontextu toho videa.
    Je to jako hodit obrovskou tarantuli na těžkýho arachnofobika, a v momentě kdy zareaguje nepřiměřeně, a ostatní ho nazvou "kreténem" a "debilem", přitom on ve skrytu svý duše má takovej strach, že mu ta reakce nepřijde přehnaná :-(

    Za svůj život jsem poznala celkem 3 koně, kteří dělali úplně to stejný co kůň na videu. Všichni byli bití přes uši. A všichni do jednoho si to pamatujou dodnes ( a to už je nějakých let zpět).

  • 28. lavera

    doplnění

    07:29 - 15. 06. 2010

    Reaguje na 27.

    A že během půlminutového videa mám jasno ...
    Bohužel mám, protože moje kobyla dělá úplně tohle stejný (jako přes kopírák), v momentě, kdy se v místech, kde pán několik vteřin předtím, než s ním kůň hodí lamcádu do boku, drží napřaženou ruku.... moje kobyla takhle reaguje na bič. Zjistila jsem to víceméně omylem, kdy jsem si v průběhu parkuru chtěla upravit přilbu, protože mi spadla do očí, a udělala jsem to rukou, ve které jsem držela bič, ten se tím pádem dostal do polohy vertikálně směrem k uším ...a to bylo hotovo.
    Udělala hodně podobnou lamcádu a pakrur pro nás v ten okamžik skončil, protože kůň se mnou v šíleném běsu po boku v podstatě napůl na zadních odcouval z parkuru pryč.
    Mám ji za to nazývat čúzou? Ne. Čúzou (a mnohem horšíma nadávkama) bych nazvala její bývalé jezdce.

  • 29. nirda

    strach i úmysl

    09:17 - 15. 06. 2010

    Nedivím se že se majitelka bála na ní sedat a také se nedivím že padne nějaké sprosté slovo.
    Oceňuji snahu dát jí někam do výcviku když si nevěla rady a také se divím že uznali už po měsíci že to nemá cenu...většina by si nechal platiti mnohem déle..asi opravdu vytušili že je to nebezpečné.
    Určitě je pokažená,ale já znám také dost koní,kteří prostě přijdou na to že to je cesta jak se vyhnout práci...třeba před vstupem do dráhy nebo podobně.raději se převrátí nebo udělají nějaký podobný kousek aby se jezdce zbavili.3koda že nevíme co se tam tedy dělo...
    Jinak pokud kůň couvá a jezdec tuší co bude následovat většinou dává ruku dopředu..a to zmiňované mlácení přes hlavu je bohužel celkem rozšířené.(kupříkladu pokud se kůň cíleně převrací...podle mě né všichni tak činí ze strachu)Tohle se podle mě neodstraní nikdy...kobča nechce někam jít..tak raději udělá hned toto,.. s jakýmkoliv pokrokem vpřed se dost často stejně vrátíte k tomu samému.( Držím palce at se noha zahojí.Zřejmě bych jí odvezla na kliniku a pokud se vše podaří využívala jí spíše k chovu.

  • 30. katka

    osvětlení příčiny

    09:58 - 15. 06. 2010

    Reaguje na 29.

    Ahoj, nechci tady do otevřené diskuze psát detaily toho, čím si kobyla prošla. Není to můj kůň, nebyla jsem ani přímo u většiny těch situací a skutečně z toho potom nechci mít problémy. Vím z vyprávění proč se tak chová. A ohledně té práce můžu říct jen názor sama za sebe, že kobyla je vhodná na pastvu a jako společník ke koni. Má tak strašný strach z koní, malých prostorů a její záchvaty jsou u ní vyvolány i úplně bezdůvodně. Vecstáji se s ní zkoušelo pracovat pod velmi dobrým, jemným trenérem, zkoušela se s ní pracovat pomocí přirozených metod a nic, nikdy nezabralo. Je už tak psychicky narušená, že jediný lék byp odle mě byla pastva ze stádem.

    Majitelce jsem nabídla že ji osvětlím proč se tak chová, protože ji evidentně bývalá majitelka neřekla vůbec nic.... :(

  • 31. Svapu

    Příběh Dunii tak, jak ho znám já

    10:44 - 15. 06. 2010

    Takže bych se vyjádřila, ale bude to na déle:
    Duniu znám od jejích tří let, kdy byla dovezena z Polska. Údajně během převozu došlo k potížím, ze kterých si klisna odnesla silnou klaustrofobii a psychické potíže. Od začátku byla poměrně labilní, během obsedání se převracela na jezdce (nebudu polemizovat o tom, že sedat na koně, který s tím má tak velký problém, není správné - v celé věci jsem neměla žádné slovo, nicméně k žádnému bití po hlavě nebo násilí na kobyle v té době nedocházelo). Klisna měla i jiné potíže než pod sedlem, problém u ní bylo i pouhé vodění, i ve výběhu mívala "zatmění", při kterých byla schopná se sama poranit - zpravidla související s těžkou klaustrofobií. Po nějaké době, kdy se kobyla uklidnila a spolupracovala se svou jezdkyní velmi hezky, byla u ní zjištěna březost. Dunia byla odvezena na pastviny a strávila dva roky v chovu.
    Po dvou letech se kobyla vrátila do stáje a opět začala pracovat. projevovaly se u ní opět staré nectnosti, nestála při nasedání apod., nic ohrožujícího život. Krátce na to byla prodána, ve stáji zůstala jako soukromý kůň. V té době absolvovala i tréninky pod vedením Filipa Minaříka pod jednou ze slečen, které na ní po nějakou dobu jezdily, a Filip klisnu velmi chválil pro její ochotu spolupracovat. Možná mám i fotky nebo video.
    Majitelka na ní měla velmi málo času, kobyla se většinou plácala ve výběhu, pod sedlo chodila většinu času odhaduji nejvýš jednou týdně. Více by o ní věděla kamarádka, která ji v té době majitelce jezdila, zas tolik jsem ji nesledovala, vím, že s ní majitelka měla potíže, které vygradovaly poté, co si ji vyvezla na memoriál gen. Custera. Tam prý udělala Strakatá už před nácvikem rošambó, po kterém se samotné akce ani nezúčastnila. Po této akci ji podle mého odhadu ruplo definitivně, začala mít pod sedlem stavy "ani tam, ani zpět", záchvaty z toho, že je zároveň na otěži a na holeni, stavy opravdu životu nebezpečné. Majitelka se začala důvodně bát o své zdraví a klisnu velmi rychle prodala, ze dne na den mi zmizela z očí a o její osud jsem měla značné obavy, myslela jsem si tehdy, že od rychlého smutného konce na jatkách ji zachránit může snad jen její atraktivní zbarvení. Jako na přiloženém videu jsem ji neviděla reagovat nikdy, možná by jiní mí známí a přátelé, kteří s ní měli více do činění, věděli víc.
    Držím palce Dunie, zažila si toho v životě opravdu dost.

  • 32. Cattarii

    Duniia jak jí znám já

    12:18 - 15. 06. 2010

    Reaguje na 31.

    Se strakatou jsem na šeberově byla na vyjížďce mockrát, tak jako na přiloženém videu jsem jí viděla rágovat několikrát.Dle mě panická reakce způsobená vzpomínkou na něco během přepravy? mládí? jednou to bylo auto, podruhý chodec, člověk nikdy nevěděl zčeko se vyhecne. Zdánlivě to bylo často bez důvodu, ale určitě to nebyla snaha se vyhnout práci, ta kobyla je skutečně panická, ale jinak ochotná a docela dobře přiježděná, jen když se jí zatmý je konec.

  • 33. LucinkaH

    dcera Duniie

    08:43 - 16. 06. 2010

    Dobrý den, moje kamarádka má dceru vaší kobylky. Myslim že Dunie měla nejméně dvě hříbata, kobylu a potom hřebce. Posílám vám odkaz na kobylku http://lauralee.rajce.idnes.cz/. Lee je taky takovej poděs a to se jí nic nestalo, ale o tom by vám mohla říc své majitelka. Teď je po operaci. Začala se chovat jako hřebec a byla naprosto neovladatelná. Nevědělo se co to a nakonec se ukázalo, že má veliký nádor na vaječníkach. Když budete chtít pošlu vám na ní číslo. Držim palečky aby to dobře dopadlo

  • 34. pisces

    Doplnujici informace a reakce na komentare

    14:21 - 28. 06. 2010

    Kdyz jsem napsala clanek o Dune, myslela jsem ze e-mail nebyl dorucen, protoze se mi to nekolikrat vratilo. Az minuly tyden jsem se diky slecna (bo pani) z Equichannelu dozvedela, ze muj clanek byl publikovan.

    Predevsim bych rada podekovala vsem, kteri nam drzeli palce. Vypada to ze to zabralo, pze z velke raaany mame ranku a od soboty se uz zase prohanime po pastvinach ;o)
    A predevsim Katce bych rada podekovala ze se ozvala a ktera mi nabidla pomoc ohledne informaci co se strakate stalo – trapi nas to obe a ja nechci aby uz zazivala trapeni.
    Timto bych ji chtela moc poprosit o nejake zpravy co ma Duna za sebou.

    Ale kde zacit abych zareagovala na vsecky komentare pripojene k memu clanku?
    Nejlepsi zacatek bude zrejme u domnenky, ktera tu byla nejvicekrat zminovana a sice to, ze byla kobyla bita pres usi.
    To musim rozporovat, protoze jsem na 100% presvedcena ze s tim kobylka problem nema.
    Kdyz jsem si porizovala kone tak jsem mela sen, abych mela partaka a kamarada a tim se mela stat znanadani Duna. Od zacatku jsem s ni pracovala ze zeme a hrala jsem s ni ruzne hry a ucila ji ze ne vsecko ji muze sezrat.
    Hulku (bic) jsem mela v ruce od zacatku a jim jsem se mohla Duny dotykat kde jsem chtela a take z jakekoliv pozice mne napadlo. Dokonce slehani okolo boku a mavani stringlem nad hlavou a praskani do zeme ji nevyvadelo z rovnovahy (samozrejme po nejake chvili, nez to pochopila).
    Kobyla mi ochotne pracuje s plachtou, bicem, provazkama, trasnema, praporkama, balonem, psem a vlastne vsim co mne tak napada...dokonce mne nasleduje kam ja potrebuju nebo si vymyslim.

    A tim se dostavam i k problemu klaustrofobie, jak je tu nekde uvedeno.
    Je pravda, ze kdyz jsem si kobylu odvazela tak s nastupem do voziku byl problem..nastoupila cca po pul hodine s pomoci majitelky. Ale ze by mela panickou hruzu z malych prostoru nemohu rici, protoze po prijezdu jsem s ni zacala chodit do uzkych prostor...treba takova nadrazni zastavka ktera je cca 4x3metry bez okna a pouze s dvernim otvorem, neni pro strakatou problem..nasleduje mne do uzkeho prostoru, kde je velka ozvena a vetsi sero bez jakykoliv sebedestruktivnich reakci..vydrzi tam se mnou stat a pak i pomalu vycouva...
    S transportem je to asi takto: po1. prevoz ke me – des, po 2. prevoz po roce na dovolenou – na poprve a bez sebemensich komplikaci, po3. prevoz na vycvik – do 10ti minut, nastoupily jsme na podruhe, po4. odvoz z “vycviku”- katastrofa, v prepravniku byly stare koblizky a tak byl prepravnik nasakly cpavkem a nechtela nastoupit ani kobyla ktera do prepravniku chodi na vyzvani navolno, no a naposledy a po5. jsem ji nakladala do prepravniku pro jednoho kone a to byl take problem..nakone nalezla se zavazanyma ocima.
    Tim bych rekla ze netrpi uplne silenou klaustrofobii, proste jsou tam obcas situace kuli kterym je nakladani slozitejsi...

    V prilozenych komentarich je psano jak byla kobyla dobre prijezdena na jizdarne – to mohu jedine potvrdit, protoze si myslim, ze kazdy kdo na ni na jizdarne sedne bude velice prekvapen a bude se mu moc dobre pracovat. Kobylka je opravdu velice vnimava a ochotna spolupracovat. Je jemna a krasne citliva na pobidky jezdce.
    Ja na ni ucim deti pracovat s konem pomoci sedem...maji ji na ohlavce a snazim se aby ruce byly klidne a na provesenych otezich a aby se ji snazili ridit sedem – a ona jim reaguje – zahyba, ustupuje, couva. Jen pomoci holeni s nimi jezdi slalom a nakluse a zastavi na pobidku. V tomhle je pro mne jedinecna!

    Kobyla podle mne udela strany skok co se tyce chovani...Kdyz jsem si ji koupila nechtela stat kovari, se sedlanim i uzdenim byl strasny problem.
    (rekli mi ze se nektere klisny po hribatech sklebi pri sedlani – ted vim ze problem byl v necem jinem) Kdyz jsme chtela sedlat kobyla se zacala tocit, nechtela stat, ohanela se a nakonec zacala palit zadnima do zdi...Takze to dopadlo tak ze jsem tam denne jezdila a sedlala a odsedlavala dokud ten den nebyla prijatelna reakce...
    Po pul roce kdy se situace sice zlepsila, ale stale byl se sedlanim problem, jsem zavolala chiropraktika tkery mi kobcu napravil a rekl mi ze ma blokly kriz jiz nekolik let (takze jsem ji s tim koupila!!!a nikdom i nic nerekl a nic s ni nedelaly!!!!!pritom mela bouli na tom krizi) – po odblokovani je sedlani uplne o necem jinem...sice ma stale tu tendenci se na me otocit, ale je to treba jen jednou za cele sedlani – driv jsem dala jen podsedlovku a prask noha do zdi...ted i na uzdeni si da hlavicku niz....
    Driv kobyla ani necouvala – kuli krizi – ted couva i pod detma....
    Take tam v jednom komentari byla poznamka ze kobyla nemela problem jen pod sedlem, ale ze byl problem i na voditku – tak ze zacatku mozna, ale nedavala jsem tomu velkou vahu – preci jen kazdy clovek pracuje jinak a ja chtela aby sla hlava-rameno...od zacatku jsem ji vymezila muj osobni prostor, ktery respektuje a tak ji mohu vodit i v pantoflich...ucim ji nepredchazet a reagovat na me tempo...take ustupuje cimkoliv, kamkoliv a z jakekoliv pozice.

    Co se tyce jezdeni, tak ikdyz to bude znit hodne divne tak ja mela vetis radost a mensi obavy z toho kdyz jsme se mely jit projit na ohlavce a bez sedla, nez kdyz jsem mela jet na domluvenou vyjizdku na sedle a uzde – trochu obracene co?
    Ale moje pocity byly jasny – kdyz sedlo tak svedeni v zaludku a kdyz prochazka tak nadseni a uvolnenost...A nikdy jsem nemela problem s chodcema, kolama, bruslarema, autama, vlakem nebo kamionem...vzdy tapkala bez panickych uskoku...i do vody se necha navest a kdyz to pochopi tak tam radi jak kachna ;o)
    Na zacatku opravdu nechtela nechat nasednout cloveka a kdyz jsem chtela od nekud nasednout tak se tocila, couvala, silela a ted? Ted si ji pristavim kamkoliv a nasednu na klidneho a stojiciho kone z cehokoliv...driv nemozne.
    A kdyz jsem si ji privezla tak jsem vedle ni nemohla vyskocit a rekla jsem si ze az na ni vyskocim nuzkama tak to bude pro me hodne velky uspech – dnes uz na ni vyskocim a obcas se rozedje obcas stoji.....

    Naposledy bych se chtela vyjadrit k videu, ktery tu trochu zahybalo debatou.
    Asi bych mela zacit tim jak se to vlastne povedlo natocit.
    V clanku je zminena vyjizdka kde Duna udelala toco a skakala jak silena – po tomto zazitku jsem u ni tyden nebyla a po tydnu jsme se domluvily se znamou, ze ji vezmeme pod sedlo a uvidime co to v ni zanechalo. Zda to byl jeden den nebo je to horsi – uz pri sedlani to nebylo uplne ono a tak jsem radeji vzala lonz ze ji vezmu s jezdcem na lonz abyc mohla zareagovat...krok i klus ok, ale pak jsme chtely zastavit a stat...problem a skok...kdyz to udelala 2x tak jsme radeji z jizdarny sly pryc, pze jsem se zacala bat o obe..tak jsme sly na prostranstvi kde se dalo jeji uskoky dobre vychytava...a tak jsme zkousely co se dalo, nehybat se, nic po ni nechtit, nebo naopak hybat se tam porad, chtit aby sla dopredu, couvala a nikdy nic nezabralo az jedna jedina vec 2x zabrala – a to je prave to co je videt na videu – jezdec dal ruce nad hlavu a kobyla jakoby najednou nevedela co s tim a 2x po sobe se rozesla, ikdyz vse nasvedcovalo opaku.Az napotreti skocila a to je prave to video.
    Opravdu nevim co mam napsat na to zda to bylo nebo nebylo vyvolano cilene – verim ze podle vsech to bylo vyvolano cilene, ale ja nevim jak to pojmenovat. Rozhodne jsem se neprobudila s tim ze dnes natocim Dunu jak skace – spis jsem mela volne ruce a fotak v kapse a tak najednou z niceho nic bylo video na svete :o(
    A urcite to nebylo udelano naschval, ze bych vedela ze to udela – ja vedela ze bita nebyla pres usi a tak ze ruce nad hlavou nebylo to co ji donutilo skocit – to proste vim na 100%.

    Tento text pisi jiz podruhe, pze poprve se proste ztratil a nebylo to tu publikovano a tak nevim co vse jsem tam psala, ale myslim ze jsem tak nejak napsala a odpovedela na vse. Doufam ze je to tak..
    Kazdopadne si nemyslim ze je kobyla na odpis jak to tak z komentaru vypada – jako ze jen na pastviny – kdyby nebyly jeji skakaci dny tak by byla uplne uzasna a 100% kobyla!a ona neskace porad...je to treba po 10ti vyjizkach..proste najednou, ale ne porad.
    Bohuzel problem je ve me – ja totiz nemam tolik ambici a casu abych ji tak casto jezdila pod sedlem – pro me to neni to nejdulezitejsi a radeji si s konikem hraju a chodim na prochazky, at uz na hrbete nebo vedle...Myslim ze kdybych mela pomocnika ze sedla nebo nasla Dune majitele ktery by aktivne jezdil tak by byla kobyla super – za timto nazorem si stojim, protoze si myslim ze za ty dva roky co je se mnou je opravdu jina nez na zacatku....

    P.S.
    Na zaver bych chtela napsat, a nechci aby to vyznelo nejak zle, nebo popichovacne, ze je mi velice lito cloveka, ktery tu ma potrebu resit slovicka...kdybych ve videu pouzila vetu “mam chut na chleba s maslem” tak by tu dotycna resila ze se staram o zradlo kdyz mi kun dela toto? Smutna je jeji reakce, ne ma :o(
    Ale to je fuk a nechava me to klidnou, protoze vim ze v konskem svete se toto resi a resit vzdy bude, protoze vsichni jsou chytrejsi nez Ti ostatni ;o)
    Doufam ze se nikomu podobna vec nestane a ze jezdectvi a pece o kone jde kupredu a tak budou kone vychovavani jinak nez byla Dunia.

  • 35. pisces

    Rana

    14:27 - 28. 06. 2010

    Reaguje na 23.

    Mila Janko107 ;o)
    Ano je to tak jak pises - puvodni rana byla na predni strane karpalniho koubu - udajne ve vybehu spadla na kamen a tak si roztrhla nohu (prvni fotografie v clanku).
    Nevim jak se to mohlo stat, ale ma terorie na to je takova, ze puvodni chyba se stala u veterinare ktery ranu sil - nedal ji zadna celkova antibiotika (coz jsem se dozvedela pozde!) a ani dren ...jedine co udelal bylo ze vespod rany nechal otvor kterym mel odtekat jakykoliv bordel...ale tento bordel se nahromadil az pod timto otvorem a tak se pod ranou udelal otok - my jsme mysleli ze je to prave otok, ale omyl..kdyz se rana zavrala (po nasazeni antibiotik a dnu nevazani) tak najednou hnis nemal kudy jit pryc a tak to zrejme procestovala jedinou moznou cestou - kloubem a na druhe strane jelikoz se to tam krci tak to prasklo a tim se stala pistel ze ktere rana rostla a rostla...
    Vec je to zahadna a rozhodne nepreji nikomu aby se to stalo!!.

  • 36. pisces

    Dcera Dunie

    14:32 - 28. 06. 2010

    Reaguje na 33.

    Dobry den Lucko,
    moc dekuji ze jste mi poslala odkaz na jeji dceru - jiz nekolikrat jsem se pokousela nalezt majitele nasich potomku, ale neuspesne. Proste sliby sliby a pak nic :o(
    Lee ji je strasne podobna..na jedne fotografii bych je od sebe nerozeznala ;o)
    Je moc krasna!
    Domnivate se ze to mela z toho nadoru, nebo ze to ma od Duny???

  • 37. LucinkaH

    dcera Duniie

    15:10 - 28. 06. 2010

    Dobrý den, ona byla vždy taková divočejší ale bůch ví jak tam ten nádor dlouho rostl. Nejlepší bude když vám pošlu kontakt na majitelku Lee ona vám o ní řekne nejvíc. Má jí od 3 let. Někdy je to mazlík ale někdy taky pěknej ďáblík. Na jízdárně je taky super na holeň přilnutí s tím nemá žádný prblémy, ale někdy kousala do nohou někdy se stavěla, při sedlání se ohnala a někdy i při nasedání. Majitelka se jmenuje taky Lucie a její číslo je 736141457 napište jí smsku a domluvte se s ní. Říkala jsem jí o Vás takže nebude žádný problém. Mějte se a držim palce. Možná budu mít její fotku když měla toho hřebečka.

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: