Nová etapa a život koňské televize HorseTV.cz

23. 04. 2010 13:00

Obrázky: 3

Autor: Helena Görnerová Foto: archiv redakce Rubrika: HorseTV Počet přečtení: 3979 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Právě dnes spouští naši přátelé z koňské televize HorseTV.cz nové webovky a zítra pojedou první letošní ON-LINE přenos. Co je ale podstatné, že konečně vyřešili potíže s přehráváním videa a nastoupili úplně novou etapu své existence. A tak jsme vám rovnou Petra Kvapila, jejího hlavního muže, vyzpovídali ;o)

Petře, začnu samozřejmě obligátní a nabízející se otázkou. Co vlastně bylo příčinou vzniku koňské internetové televize HorseTV a jak jste ji realizovali?

Když o tom tak přemýšlím, k rozhodnutí "rozjet" koňskou televizi nás donutila vlastně Česká televize. V roce 2006 jsme jí předložili koncept seriálu "Království za koně" a po dvou letech marného jednání o jeho vysílání se otevřela cesta, jak seriál dostat k divákům. Tou cestou byla právě internetová televize.

Osud "Království" ale nakonec přeci dopadl trochu jinak? Ani po jeho odvysílání se neotevřela cesta, jak se státní televizí více spolupracovat? Existují přeci i dokumenty, např. o Milanu Blizňákovi, které už ČT odvysílala..

Máš pravdu, "Království za koně" dostala ČT skoro zdarma, celou výrobu zaplatilo Ministerstvo zemědělství. Po jeho odvysílání jsme ČT předložili další námět na dokumentární seriál z prostředí koní, v rozpočtu se však na něj peníze nenašly a zůstal někde v šuplíku. My nyní plánujeme postupné zařazení všech filmů, které jsme v "koňáckém prostředí" natočili, do vysílání HorseTV.

Vpravo producent a majitel FTV Production, Petr Kvapil.Jaký je tvůj konkrétně vztah ke koním? Proč sis jako téma své televize vybral koně?

Ke koním mám vztah od dětství. Vyrůstal jsem na statku, na němž byli chladnokrevní koně. S námětem na seriál "Království za koně" za mnou, jako producentem a majitelem produkční společnosti FTV Production, přišel studující scénárista Marek Holub, chovatel koní. Do té doby jsem se setkal s koňmi jen v lese při práci a při natáčení filmů pro společnost Orling. S Markem mě seznámila právě Katka Dušková, majitelka Orlingu.

Vzpomeneš si, co byl tvůj zásadní životní zážitek s koňmi a co ti utkvělo v hlavě v souvislosti s nimi právě z dětství? Dnes jsou totiž pracující koně neprávem trochu zapomenutí...

Je to docela úsměvná historka. Bylo mi asi 7 let když jsme vyorávali koněm brambory. Můj děda mě svěřil koně - jmenoval se Hanzl - abych ho dovedl do maštale (tak se u nás říkalo stáji). Byl to asi 1 km a já musel přejít s Hanzlem silnici. V té době přes ni jezdilo tak 30 aut za den. Já měl štěstí a zrovna jela dvě za sebou. Hanzl na ně nebyl zvyklý a tak se samozřejmě splašil a utekl na louku a pak k řece. Já se schoval před dědou na seně - měl jsme strach že dostanu. Hanzl se ale vrátil asi za 20 minut sám a celý mokrý - byl zvyklý koupat se v řece. Když děda přišel, tak mě pochválil, že jsem ho byl vykoupat...
Jezdil jsme s koňmi celé svoje dětství.

Kompletně jsme nyní přešli na streamovaná on-line i záznamová videa v systému flash.

Od myšlenky k činu vede v televizi cesta mj. přes produkci. Producentem HorseTV je tvá společnost FTV Production. Představ nám, prosím, co je vlastně zač a jaké konkrétní výsledky má za sebou.

Jako producent se živím od roku 1995, ale vlastní produkční společnost FTV production jsem založil až o pět let později. Pracoval jsem na řadě filmových dokumentů a seriálů, reklamních filmů a TV reklam, a to jak pro velké nadnárodní společnosti, tak i pro "malé" české firmy.

Pyšný jsem zejména na dvanáctidílný seriál o významných osobnostech české vědy, jenž vysílala Česká televize v roce 2002, pak také na řadu dokumentárních filmů pro společnost ČEZ o vodních elektrárnách, na filmy o koních pro Ministerstvo zemědělství, již zmiňované filmy a televizní reklamy pro společnost Orling. Naším největším klientem, co se týče počtu filmů, je společnost Veolia environnement a její divize. Nejvíce si cením spolupráce s divizí Veolia Voda (dříve Vivendi Water), pro kterou pracujeme od jejího vstupu do ČR v roce 1996.

Natáčíme rovněž filmy z oblasti vědy a výzkumu, výukové filmy a propagační filmy z oblasti podpory cestovního ruchu. Celkem jich máme "na svém kontě" něco málo přes 250.

V souvislosti s tím, je v dnešní době možné oslovit s koňským pořadem i inzerenty / investory mimo tento obor? Jak obecně v tvém oboru, televizním, produkčním, lidé vnímají naše, koňské prostředí?

Každý, kdo něco dělá poctivě, tak si myslí, že to co dělá, je to nejpotřebnější na světě. Koňáci v tomto nejsou výjimkou. Fakt je ale ten, že obecně lidé v dnešní době vnímají více negativa, než pozitivní události. Je to způsobeno médii. Když se stane nějaká negativní událost, hned ji média rozmáznou a tím zhatí práci spousty lidí, kteří to myslí dobře a budují pozitivní obraz o "koňáckém světě". To pak v celé společnosti vrhá negativní pohled na celé odvětví. To se pak promítá i do jednání s potenciálními inzerenty a investory.

My jsme se například při natáčení loňské výstavy v Pardubicích dostali do situace, že jsme natočili záběry z nešťastné události, která se tam stala. Nikdy jsme je ale neodvysílali a nikomu jsme je neposkytli jako senzaci. A to nakonec i ty znáš.

Vaší hlavní činností v sezóně jsou přímé přenosy jezdeckých soutěží a akcí, což je poněkud neobvyklý přístup k televizi jako takové. Jak jste na tuto činnost vybaveni a kolik například diváků najednou jste schopni obsloužit?

Vybavení pro snímání TV přenosu je více méně standardní, jako například u hokeje či fotbalu - 2 až 3 kamery, on-line střižna, příspěvkové playery, záznamové zařízení a odbavovací pracoviště (počítač), které obraz a zvuk převádí do streamu a posílá na internet.

Server, který je umístěn na páteřní optické síti, je schopen odbavit až 50 tisíc přístupů, tedy diváků, najednou. V loňském roce jme měli největší sledovanost jednoho přenosu 6.582 diváků, takže rezervy jsou zatím dostatečné.

A který koňský pořad (díl) nebo přímý přenos u vás zatím měl největší sledovanost?

Pokud se jedná o přímý přenos, tak to byla buď VC Litomyšle, nebo finále ČSP v Praze - rozdíl byl velice minimální. Pokud se jedná o pořad, tak zatím vede díl, věnovaný distančním dostihům. Ale byl vysílaný jako jeden z prvních, takže ve sledovanosti má pochopitelný náskok.

Když se tedy sejde více akcí v jeden den, jste schopni je obsloužit co do on-line přenosu?

Jsme schopni on line obsloužit dvě akce, ale nesmějí se konat ve stejném čase. Máme dvě odbavovací pracoviště, ale jen jednu www.HorseTV.cz, na níž může běžet pouze jeden přímý přenos. Ten ovšem můžeme po skončení soutěže ukončit a začít přenos z jiného místa. Vše záleží na pořadatelích a jejich požadavcích a ochotě se domluvit. Alternativou je natočit záznam z akce a ještě ten den nebo v co nejkratší možné době pustit záznam.

Za výukový film o bezpečnosti při pádech z koně jsme pak sklidili uznání na letošní konferenci FEI v Malmö.

Jaké technologie nyní HorseTV používá? Prozraď něco z technického zákulisí.

Když jsme začali v roce 2008 plánovat přímé přenosy na internetu, naráželi jsme na řadu úskalí, a to jak technických, tak i finančních. A to se projevuje dodnes. Stále hledáme vhodný kompromis mezi špičkovým obrazem a přenosovými rychlostmi po internetu. Myslím, že to poznali i naši diváci, když klikli na ikonu on-line přenosy a nic neběželo. Bohužel jsme za to nemohli. Stálé změny v operačních systémech Windows a prohlížeči Media player jsme nebyli schopni odladit tak, aby vysílání mohli sledovat všichni diváci, kteří o něj měli zájem. Přesto bych se chtěl za problémy všem touto cestou omluvit.

Vloni na podzim jsme proto rozhodli o změně technologie vysílání a s tím souvisejícího přehrávání videí v počítačích.

Kompletně jsme tedy nyní přešli na streamovaná on-line i záznamová videa v systému flash. Současně jsme změnili i desing webových stránek HorseTV a vše kompletně budou moci diváci vidět od zítřka, kdy vysíláme on-line přenos z prvního kola ČSP z Prahy.

Pokud si budu chtít nechat svou akci natočit, zajišťujete i takové komerční služby?

Z oblasti prezentace koní, areálů, hřebčínů a podobně jsme schopni vyrobit jakýkoliv TV pořad. Vše záleží na zadání objednatele.

Natáčeli jsme jak výkonnostní zkoušky, prezentaci konkrétních hřebců, dostihové nebo chovatelské dny, tak i filmy o hřebčínech (Kladruby, Písek, Tlumačov, Albertovec). Za výukový film o bezpečnosti při pádech z koně jsme pak sklidili uznání na letošní konferenci FEI v Malmö.

V loňském roce jsme společně začali s diskuzním pořadem "O koních bez koní", který vysíláte pravidelně každý úterní večer. Co bylo motivem ke spuštění pořadu a kdy jste ho začali připravovat? Představ realizační tým a jeho zkušenosti s koňmi.

Ze své praxe vím a potvrzují to i výzkumy veřejného mínění, že člověk je čím dál více hýčkaný médii, a tím pádem "pohodlný". Informace, které hledá, mu musíme předkládat velice rychle, v podobě, při níž může vykonávat třeba další činnost, ale zároveň velmi zajímavou formou. Vím, že lidé, kteří se točí kolem koní, velice rádi předávají své zkušenosti dalším.

Loni v říjnu jsme proto začali připravovat pořad, ve kterém bychom jim dali možnost oslovit širokou vrstvu diváků. V prosinci jsme pak odvysílali první díl jako vánoční dárek našim divákům.

Na přípravě pořadu spolupracuje deset lidí. Kromě mě jsou to lidé, jejichž profesionální život je s koňmi určitým způsobem spojen.

Kam chodí celý realizační tým pořadu "OKBK" pro nápady?

No, na to asi můžeš nejlépe odpovědět sama. Je to pořad pro diváky, kteří by se do něj měli aktivně zapojovat, ptát se a vznášet připomínky, co chtějí vidět. Takže při výběru hostů a témat se "řídíme" požadavky diváků a čtenářů Equichannelu.

Jakým směrem se dál bude ubírat činnost HTV, směřuje k profesionalizaci celého týmu, nebo bude nadále zájmovou čiností dobrovolníků?

Dnešní doba je velice zajímavá, přináší časté výkyvy jak v oblasti ekonomiky, tak i zájmů lidí. Abychom udrželi zajímavou náplň vysílání a současně zvyšovali počet diváků, musíme přinášet stále nové věci. Vše se ale odvíjí od financí. V současné době pracuje pro HorseTV zhruba dvanáct lidí - jsou to profesionálové, ale pracují na bázi "dobrovolníků". Nestojí za námi žádný finanční partner, celou televizi financujeme z vlastních zdrojů a inzerce. Čím více budeme mít diváků, tím více budeme mít inzerce a tím více zajímavých pořadů budeme schopni natáčet a vysílat. Takže směřování HorseTV je dáno touto filozofií.

Nejbližší i dlouhodobé plány HorseTV a FTV-P?

Víte, v České republice se nápady často kradou, určitě s tím máte vlastní zkušenost, tak bych se raději o plánech HorseTV nezmiňoval. Nechal bych je jako překvapení pro diváky televize HorseTV a čtenáře Equichannelu.

Pokud se týká FTV Production tak připravujeme natáčení 20ti-dílného TV seriálu o výživě dětí. V únoru jsme spustili další tématickou internetovou televizi pro myslivce a milovníky přírody www.huberttv.cz, takže práce máme docela dost a těšíme se na ni i na nové výzvy :-)

 

A my se těšíme na vás na HorseTV.cz!

HorseTV a Equichannel

Připojené obrázky

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: