V rámci České hiporehabilitační společnosti se dlouho používal termín Léčebné pedagogické a psychologické ježdění (LPPJ). Toto pojmenování zahrnovalo působení koně především v oblasti pedagogicky, psychologie, psychoterapie, ale současně mělo vystihnout i sociálně aktivizační působení zvířat na člověka. Dnes již není plně dostačující, hledáme nové pojmenování činností, kde se setkávají jako partneři kůň a člověk. A tak se činnosti podle využití koní v různých oblastech působení na člověka dnes dělí na aktivity s využitím koní (AVK) pro působení v oblasti pedagogiky a sociálních službách a terapie s využitím koní pomocí psychologických prostředků (TVKPP) jako metody psychoterapie. Co je náplní těchto činností?
Terapeutické využití koní jak v oblasti pedagogické tak psychoterapeutické představují způsob odborné garantované pomoci člověku, který ji potřebuje. V terapii jde o zmírnění nežádoucích obtíží, které klienta v životě provázejí. Kůň je zařazen jako medium do oblasti pedagogické, psychologické a psychoterapeutické s cílem podpořit pozitivní změny chování, odstranit nebo zmírnit projevy některých duševních poruch, smyslového deficitu, vytvořit chybějící citové vazby, korigovat postoje klienta k okolí apod.
Důvody vedoucí k zařazení koní do léčebného procesu:
Nabídka aktivit s využitím koní i terapie pomocí koní v psychologii nám nabízí mnoho způsobů práce. S klienty pracujeme jak individuálně, tak ve skupině. Do terapie zařazujeme práci ve stáji i přípravu koně pro ježdění (čištění a sedlání), aktivní ježdění i voltiž, kombinujeme hry a práci klienta s koněm ze země s činnostmi prováděnými ze sedla. V rámci aktivity s využitím koní i v terapii s využitím koní pomocí psychologických prostředků se tedy uplatňuje nejen samotná jízda na koni, ale také kontakt s ním. Volba konkrétní metody práce závisí na podmínkách, ve kterých hiporehabilitaci provádíme a také na druhu znevýhodnění klienta.
Nesmíme zapomínat, že jednotlivé disciplíny hiporehabilitace nemůžeme od sebe zcela oddělovat. Tyto části spolu úzce souvisí a prolínají se. Vždy, když se u klienta zaměřujeme na ovlivnění psychiky, ovlivňujeme také jeho tělesnou stránku a naopak. Proto je vhodné úzce spolupracovat také s ostatními odborníky všech oborů, kteří se na realizaci terapie podílejí.
V metodice TVKPP platí pravidlo, že ve většině případů stojí terapeuti v pozadí a korekci poruchy provádí sám kůň. Terapeut slouží pouze jako prostředník k navázání správné komunikace. Terapeut, i další členové terapeutické skupiny by měli získat prostřednictvím koně důvěru klienta.
Při práci s klienty v oblasti AVK i TVKPP učíme děti i dospělé sebepoznání, hodnocení svých dovedností a schopností. Využíváme velké motivace, kterou kůň klientovi nabízí. Obzvlášť patrné je to při práci s dětmi. Učíme klienty spolupracovat při čištění a ošetřování koně, při nasedání nebo při poskytování záchrany kolegům ze skupiny při provádění různých úkolů. Kontakt s koněm vyvolává u klientů emotivní zážitek, podporuje jejich intelektovou složku a pozornost. Podstatná je v procesu pedagogicko-psychologického ježdění motivace. Kůň je silným motivačním prvkem pro další činnosti a tak nám ulehčuje naše pedagogické působení. Do cílové skupiny klientů, pro které je pedagogicko-psychologické ježdění na koni přínosné, patří:
Postupem času se ukázalo, že na člověka má větší vliv vzájemný vztah s koněm než vlastní ježdění, a proto při aktivitách s koňmi i během terapie je kladen větší důraz na tuto složku.
Pardubické závodiště v příštím roce oslaví 170 let od založení první dostihové dráhy. Už od 5. pr...
Nedávný průzkum mezi britskými majiteli koní přinesl docela zajímavé poznatky o praktických obtížích spoj...