Kůň odmítá vycouvat z vleku

3. 01. 2017 05:00

Obrázky: 8

Autor: Pavel Čechovský Foto: archiv Pavla Čechovského Seriál: Odborníci radí Počet přečtení: 7798 Počet komentářů: 9 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Máme pro vás první dotaz do poradny. Je pro Pavla Čechovského, protože se týká přepravy koní. Přesněji řečeno toho, kdy kůň bezproblémově nastupuje i cestuje, ale má problém z vozíku vycouvat. Pavel vysvětluje, co je příčinou tohoto ne zcela vzácného problému, jak v kritické situaci koně z vleku dostat a také, jak ho vystupování naučit.

Dotaz:

Mám dotaz k přepravě koně. Můj sportovní valach neumí vycouvat z vozíku. Má naježděno poměrně hodně, nastupuje i cestuje v klidu, ale až dosud jezdil zřejmě jen v kamionu. Nyní jsme v menší stáji a máme k dispozici pouze vozík pro dva koně. Když se vyndá prostřední přepážka, dokáže se v něm otočit, ale je to rachot a raději bych byla, kdyby vystupoval normálně. Co s tím?

Odpověď:

Svou reakci na tento dotaz rozdělím na dvě části. V té první nastíním některé metody, jak si poradit, je-li kůň uvnitř a nechce/neumí vycouvat ven. Druhá část popisuje postup, jak koně couvání z vleku naučit.

 Je překvapivé, kolik majitelů tento problém trápí. Přitom by člověk ani neřekl, že by se mělo jednat o kdovíjaký problém. Ale ten, kdo se už s koněm, který se rozhodl nadosmrti zůstat v přepravníku, setkal, myslím, že bude velmi vděčný za jakoukoliv radu, která v tom okamžiku pomůže a dostane koně ven, nebo ještě lépe, problém zcela vyřeší.

Chceme-li obecně řešit nějaký problém, potřebujeme zjistit jeho podstatu/příčinu. V tomto případě je to naprosto jednoznačné. Problém není v tom, že by kůň obecně neuměl couvat. Některým koním (nezkušeným, nebo i zcestovalým, ale doposud jen v kamionu apod.) prostě vadí v couvání zlom mezi vodorovnou podlahou a svažující se rampou. Udělá ve vleku jeden nebo dva krůčky vzad, potom zadní nohou šlápne na onen zlom, zpanikaří a popojde (někdy i skočí!) opět dopředu. Jestliže už v tom okamžiku nic netušící člověk-couvač podlezl přední/prsní zábranu, může ho kůň na ni opět silně zatlačit, což je velmi nebezpečné! Toto se může teoreticky opakovat tak dlouho, dokud máme dostatek dobrovolníků, ochotných nechat se uvnitř zmateným koněm umačkat.

Jak si tedy poradit v konkrétní situaci, kdy máte koně uvnitř vozíku a dosavadní pokusy o jeho vycouvání ztroskotaly?
  •  Má-li vlek přední rampu a lze ji použít, nepokoušejte se více o couvání a vyveďte ho předem.
  • Je-li kůň ve vozíku sám, je subtilnější a vozík dostatečně široký, odstraňte středovou přepážku a koníka otočte. Pozor však na několik věcí: otočení použijte jen v krizi a jen jednou, maximálně dvakrát. Potom už by se mohlo otáčení koni zafixovat a náprava by byla mnohem složitější. Velký kůň se může v užším přepravníku zaseknout, popř. upadnout. Otočení a následné vystoupení musí být kontrolované a měl by jej provádět zkušenější člověk.
  • Nejde-li otočit, pokuste se ještě o vycouvání. Odstraňte přední/prsní zábranu, čímž částečně eliminujeme riziko natlačení člověka na ni. Tato metoda je z kategorie „jemných", kdy se kůň spíše uklidňuje a odměňuje za každý krůček, nebo jeho náznak. Jde tedy víceméně o formu výcviku, ale současně se tímto i dostaneme ze svízelné situace: Použijte pro koně známou pobídku na couvání (předpokládám, že kůň již takovou pomůcku zná) a zesilte ji. Couváte-li běžně na tlak na ohlávce, doplňte tento signál ještě o tlak na plecích a naopak. Couváte-li normálně přes plece, zdvojte tlak ještě přes ohlávku. Bude-li v tomto případě provazová, o to lépe. V daném kritickém bodě totiž půjde i o správně ordinovanou, nicméně hrubší sílu. Je potřeba koně trochu důrazněji postrčit, aby překonal nedůvěru, ovšem jen tak, abychom nevyvolali stres. Odměňujte každý náznak vyhovění přerušením tlaku, podrbáním i slovní pochvalou. Tím současně koně zklidníte. Překonání onoho zlomu je pro tyto koně velmi psychicky náročné a potřebují k nám cítit obrovskou důvěru. Sami si představte, že vás někdo nutí couvat v nerovném terénu. Nevidíte za sebe a musíte svoji důvěru zcela svěřit osobě, která s vámi manipuluje... Tento postup lze použít pouze pokud jste důslední, ale klidní a dokážete při něm udržet v relativním klidu i koně, jinak riskujete zranění vás obou a poškození vozíku.
  •  Další variantou, jak dostat koně z vozíku ven, je odepnout ho z úvazu, otevřít vzadu a počkat, až si kůň problém vyřeší sám. U klidných, vyrovnaných koní bez sklonu k panikaření toto může situaci vyřešit, ale kromě toho, že toto může trvat neúměrně dlouho, je větším problémem reálné nebezpečí, že se kůň v panice někde zasekne, zahákne, zkrátka zašprajcuje.
  • Pokud máte k dispozici malou rampu nebo terénní nerovnost, pomůže postavit vozík tak, aby rampa byla co nejrovnější a tedy nepříjemný zlom co nejméně výrazný.
  • Nefunguje-li nebo nejde-li použít žádná z výše uvedených metod, nicméně potřebujeme jakýmkoliv způsobem dostat koně ven, nezbývá než použít některý z méně ohleduplných, nehumánních a potenciálně nebezpečných postupů. Jde o krajní a krizová řešení, z toho důvodu je nechci prezentovat veřejně. Není však problém si tyto postupy najít jinde na internetu, nebo operativně v tísni požádat o radu na mém telefonu.

Jistě se shodneme, že než řešit problém až nastane, ve stresu a v krizi, je daleko lepší couvání z vleku nacvičit a koně tento úkon naučit. Navíc se zřejmě také všeobecně shodneme, že by bylo vhodné, aby kůň byl univerzální a uměl vystoupit přední rampou i spořádaně vycouvat dozadu.

No, to se lehko řekne, ale jak to provést?

Následující postup je poměrně jednoduchý, pochopitelný, ale hlavně - když se jej kůň naučí, funguje už navždy! Vzpomeňme na základní příčinu problému - výše zmiňovaný, pro koně kritický zlom podlahy a zadní rampy. Řešení spočívá v otupení reakcí koně na tuto nepříjemnou nerovnost. Logicky s otupováním musíme začít zvenku, nesmíme tedy při nácviku dopustit, aby kůň do vleku zcela nastoupil! Přes onen zlom s koněm několikrát „jo-jo" stylem přejdeme dopředu a zacouváme. K této manipulaci je samozřejmě nezbytná stoprocentní ovladatelnost koně i při nakládání. Pod pojmem stoprocentní ovladatelnost si představuji stav, kdy kůň před vozíkem, na rampě i ve vozíku dělá striktně jen to, co je po něm požadováno. Dáme-li pobídku na jeden krůček vpřed, kůň musí/může udělat jen ten jediný krok. Mají-li se udělat dva kroky vzad, budou to opravdu jen ty dva kroky. Ne víc, ne méně! Cvičitel potom zvládá s koněm bez problému manipulovat vpřed a vzad, dle potřeby a podle toho, jak vyhodnocuje danou situaci. Pozor na zásadní chybu, která může nastat, a to, že vás kůň natlačí do vleku až za hranici zlomu podlahy a rampy. V tom okamžiku jste prohráli a musíte řešit couvání koně z vleku tak, jak popisuji v první části příspěvku.

 Výše uvedenou a požadovanou ovladatelnost lze cvičit i mimo přepravník. Dobře poslouží např. bílý ubrus rozložený na zemi. Nabízí nám téměř nekonečnou škálu možností. Koně přes něj můžeme jen běžně převést, nebo couvat. Můžeme zkusit na překážce zastavit - předníma či zadníma nohama, nebo jen jednou konkrétní nohou. Potom např. koně kolem této nohy otočit atd.

Další výbornou průpravou je učit koně couvat (na ruce, ale třeba i pod sedlem) na nerovném povrchu, z kopce i do kopce, v uličce z kavalet (rovně i do pravého úhlu), v uličce ve stáji a do dveří a přes dřevěnou desku (podlážku) na zemi (ta může být i mírně nakloněná). Takto připravený kůň pravděpodobně zlomem mezi podlahou a rampou ve vozíku nebude zaskočen.


 Pavel Čechovský pro vás jako jedna z nejpovolanějších osob bude zpracovávat téma bezpečnosti a přepravy koní. Je profesionálním certifikovaným přepravcem, jeho firma Horse Taxi již přes 20 let brázdí s naloženými koňmi Českou republiku, ale i ostatní evropské země. Kromě běžné přepravy se již mnoho let a se značnými úspěchy zabývá nápravou přepravy problémových jedinců. Většinou se jedná o koně, které nelze naložit. Na rozdíl od ostatních trenérů však koně napravuje na základě precizního rozboru jejich psychologie a řeší i komplikace během cesty. Nejčastěji jde o následek jízdy nezkušeného řidiče nebo jiné trauma prožité v průběhu cesty (autonehoda apod.). Na principech spravedlivé náročnosti předává nepřeberné zkušenosti v rámci nového projektu „Hipotéka přepravy koní". Jde o seriál přednášek a seminářů pro kolektivy, ale i stáží pro jednotlivce, osvětu na internetu ale i v odborných časopisech. Mezi jezdeckou veřejností je znám také jako spoluzakladatel projektu Pet & Horse Emergency a provozovatel Koňské Záchranky.

Připojené obrázky

Připojené články

16.12. 2016 05:00 Když se svěří... Pavel Čechovský
23.12. 2016 07:00 Vánoční dárek pro vás: Rozjíždíme poradnu!

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. miluska

    Vycouvání s lonžemi

    21:28 - 03. 01. 2017

    Skvělý článek. Kdysi dávno jsem měla kobylku slepou na jedno oko a také nechtěla couvat z vozíku. Nastupovala perfektně, ve vozíku byla vzorná a bezprolbémová. Ale ven nechtěla ani za boha, nalezla zpátky, jakmile zadní trochu vycouvala. Nevycouval ji opravdu nikdo, tak jsem vymýšlela, že jí nasadím uzdečku a vedle ji vycouvám. Moc to také nešlo, tak jsme zkoušeli s lonžemi, přes plece, i za uzdečku jako na dlouhých opratích. To docela funguje a případně bych to taky doporučila. V našem případě také pomáhalo otáčet, jelikož byla kobylka spíše menší. Ale u velkých koních se obávám, že se na otočení nevejdou?

  • 2. kangura0

    Vycouvani

    19:05 - 04. 01. 2017

    Koupili jsme valacha obrika.Taky nechtel vycouvat a to jsme zkouseli vazne vsechno.Nakonec pomlo dat nakladaci postro na kone obracene,pridelat delsi lonzku a pomalu ho s 5chlapama vytahnout ven.On kdyz uz byl z pulky venku tak to slo skoro uz samo.Casem se vystupovat naucil trenovali jsme to doma,stejne tak jak popisuju.

  • 3. 1243

    Pavel Čechovský reaguje:

    16:55 - 05. 01. 2017

    Děkuji za obě dosavadní reakce.
    Obě potvrzují, že když se takováto nešťastná situace přihodí, vždy je spojená se stresem, potenciálním nebezpečím a někdy bohužel i násilím. Tomu se já osobně snažím vždy ze všech sil vyhnout. Proto jsem zde záměrně nezveřejňoval metody, ke kterým je potřebná hrubá síla týmu pomocníků, metody, kdy kůň už není schopen kontrolovat co se s ním děje, natož spolupracovat. Všechna takováto řešení považuji za nespravedlivá, ale hlavně extrémně riziková pro všechny zúčastněné.
    Jejich použití ale nelze šmahem odsoudit. Mnohdy nejsou k dispozici praktičtější znalosti, větší schopnosti a celková invence. Potom je člověk rád, že koně "vůbec nějak" dostane ven.
    I z tohoto důvodu vznikla tato poradna, která by měla majitelům radit a koním pomáhat v takovýchto konkrétních situacích.
    Pavel Č.

  • 4. Svapu

    Vzpomínám si...

    15:09 - 06. 01. 2017

    ... na koně, který vycouvat nechtěl a šel až do paniky, pokud na něj člověk v danou chvíli byť minimálně tlačil. Tenkrát jsme jeho vyložení vyřešili tím, že jsme ho odvázali, připnuli mu lonž (jen pro jistotu, aby neutekl), rozebrali a vyndali všechny přepážky a příčky a nechali ho, ať se sám otočí a vystoupí. Nebylo to ideální řešení, ale tím že měl sám kontrolu nad situací to vyhodnotil překvapivě rychle a obešlo se to bez mrtvol:-)
    Taky si vybavuji historku, kterak se známým takhle na vleku šprajcli oba koně, ale metodu, kterou je po několika hodinách okusů dostali ven, raději na internetu zveřejňovat nebudu:-)

  • 5. dalmatika

    Vycvik na jízdárně

    11:37 - 07. 01. 2017

    Tento článek mi moc pomohl, řeším stejný problém. ráda bych se zeptala, jestli může pomoci, když se kůň naučí chodit po houpačče a po uměle vytvořených překážkách typu mustky a schody. děkuji vám moc za článek a za rady

  • 6. kangura0

    Vycouvani

    19:23 - 07. 01. 2017

    jeste bych dodala,ze ono to asi tak jak jsem to napsala vypada tak,ze se tam chlapi rvali s konem,ale to neni pravda....Pracovali jsme na zaklade tlaku a povoleni tedy kdyz se konik oprel opreli se i chlapi,nevytahovali jen se opreli taky do tlaku a musim rict,ze konik byl velmi chapavy a za chvilku pochopil a proste pomalinku vycouval

    pak jsme takto zase doma trenovali a zjmenovali,zaklad byl naucit konika nejit proti tlaku a verte ze i obrik se da zjemnit,jezdime na parelce a delame prirozenou komunikaci

    takze opravdu neslo o HRUBR NASILI a pretahovani s konem

    Ono vlastne slo o to ukazat mu ze muze couvat,protoze ono to vypadalo,ze konik nikdy z hengru necouval a v nemecku proste jezdil s hengrem co se da prochazet.

  • 7. kangura0

    Couvani

    19:26 - 07. 01. 2017

    Jinak ano na zavodech jsem uz videla hodne osklivych veci kdy treba kun nechtel vycouvat a tak se necim snazili kone videsit a ted se lekl a prastil se o strop a zacal panikarit a skocil na vodicku

    Nebo snahu vytahnout za ocas a pomocnik dostal kopanec

  • 8. 1243

    Pavel Čechovský reaguje:

    17:11 - 08. 01. 2017

    Reaguje na 5.

    Děkuji za dotaz, Peťo!
    Máte-li na mysli pouhé přecházení vámi uváděných překážek, potom myslím, že to samo stačit nebude. Je potřeba přes překážky nebo nerovnosti koně naučit couvat. Je potřeba ho přesvědčit, že si pod vaším vedením při couvání neublíží. Pokud se vám podaří získat takovouto jeho důvěru, máte oba vyhráno. A to lze opravdu nacvičit i mimo přepravník. Musíte však počítat s tím, že závěrečné vyzkoušení, zda a jak vše funguje, vás stejně bude čekat až ve vleku.

  • 9. 1243

    Pavel Čechovský reaguje:

    17:23 - 08. 01. 2017

    Reaguje na 6.

    I vám děkuji za poznámku.
    Samozřejmě i mě těší, že se vám situaci podařilo zvládnout bez zbytečného násilí. Protože však podobné situace znám, vím, že jste pouze světlou výjimkou, které se to podařilo takto parádně.
    Chápejte, prosím, že zde veřejně nemohu radit a popisovat postupy, které by bylo možné snadno zneužít. A přiznejme si, jakákoliv metoda, ke které je potřeba nějaké postroje a 5 chlapů si o špatné provedení, nepochopení, nebo zneužití přímo říká.
    Přesto jsem opravdu rád, že vám se podařilo celý tým zkoordinovat tak, že nakonec vše dobře dopadlo.

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 5 čtenářů. Celkový počet bodů: 25.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: