Jana Kubálková: Zpátky v čase s nití v ruce

24. 11. 2013 Sonia Carraro, Fler Autor fotek: Sonia Carraro, Magdaléna Straková, Renáta Kolářová

Dnešním článkem se přeneseme strojem času trochu zpátky, do časů králů, rytířů, šermířů a princezen. Přinášíme vám rozhovor s Joan atelier z Fleru. Dobové odívání, šité kostýmy, proč se šije z přírodních materiálů a kolik váží uniforma? Dozvíte se.

Jana KubálkováJanu nebo Joan nebo také Johanku najdete na Fleru pod nickem www.fler.cz/johanka-dobove-odivani.

Já vím, že slyšíš na všechna tři jména, ale proč Johanka?
Johanka k té historii padne lépe než Jana. Toto oslovení mi zůstalo z dob práce u filmu a šermu.

A kdy jsi přišla na Fler?
Asi jako většina, brouzdám si po netu a najednou koukám, Fler. V roce 2009 jsem se registrovala jako výrobce kabelek. Historické kostýmy a doplňky jsem si registrovala až v roce 2011. A letos jsem přemístila bytový textil pro lepší přehlednost do dalšího registrovaného obchůdku http://www.fler.cz/joan-home-decor.
Spojení prodeje a komunikativního serveru je geniální. Díky Fleru jsem poznala spoustu fajn lidí, mám další přátele, kteří už přešli z virtuální podoby do skutečné. A to nemluvím o tom, kolik úžasných věcí a umělců lze na Fleru vidět, které bych asi jinde nikdy nepotkala.

Jana Kubálková nejen šijeAle vraťme se na začátek, proč to u tebe vyhrál textil?
Moje babičky šily, jedna dokonce ve slavném salonu u paní Podolské. Moje máma šije a já šiju od té doby, co mi půjčili jehlu do ruky. Přesto jsem ale vystudovala ekonomii. Po revoluci ale stejně zvítězily „hadry". Švadlenky tento výraz určitě chápou.

Můj směr v životě vždycky velmi ovlivnila náhoda. Třeba náhodou jsem potkala šermíře, kterému chyběly košile. A to byl první impuls, který mne popostrčil věnovat se historickým kostýmům. A jen tak náhodou se onen šermíř stal i mým mužem. K filmu jsem se nachomýtla opět náhodou, přes produkci, pro kterou jsem šila kostýmy.

A mezi tím vším jsem si doplnila i další vzdělání v oboru krejčí, kloboučník, vizážista, stylista...

dáma v sedleHistorické kostýmy jsou na šití nesmírně náročné, do jakých detailů odpovídají své době?
Samozřejmě záleží na požadavcích objednavatele. Do pohádek nebo na jarmarky nejsou dobové kostýmy náročné. Ale do historických filmů, kde je opravdu kladen velký důraz na autentičnost, jsou to hodiny a hodiny práce. Začíná to důkladnou přípravou. To pro mne znamená hlavně studium a hledání informací o době, o postavení dané osoby. Informace hledám v knihách, obrazech, dobových dokumentech, muzeích a zapojím i výdobytky dnešní doby jako internet....

To je určitě náročné na dostupnost materiálů...
Bohužel ano. Dobové kostýmy jsou vyrobeny pouze z přírodních materiálů. První syntetické vlákno vzniklo až po 1. světové válce. Z materiálů se dříve používala převážně vlna, hedvábí a len. Bavlna se dostala do Evropy až v pozdním středověku. A pokud má oděv opravdu odpovídat své době, tak přírodní materiály jsou v tomto případě nenahraditelné. Dostupnost je bohužel horší. Po roce 1989 u nás došlo k zavření velkého množství textilních továren. Sehnat kvalitní lněné plátno se občas rovná výhře. A to nemluvím o hedvábném brokátu a dalších speciálních látkách. Ale naštěstí se i na našem trhu objevilo několik prodejců s velmi pěknou nabídkou. A také musím říct, že tyto látky se pohybují ve vyšší cenové kategorii.

Dáma v sedle

Vyrábíš kostýmy i pro kaskadérské kousky, liší se nějak?
V první řadě to obnáší výrobu dublovaných kostýmů. Jeden pro herce a minimálně jeden pro kaskadéra. Oděv pro kaskadéra je upravený pro konkrétní scény. Většinou požadují navíc úchyty, tajné skrýše, kapsy... Samotnou kapitolou jsou šermíři. Ti potřebují tzv. prošívanice. Což je taková vycpaná košile nebo vesta, která je chrání před zraněním mečem, kordem a noži. Tato košile je z několika vrstev, vrchní materiál, plátno, 3-6 vrstev výztuhy a podšívka. A vše prošité ručně, takovou vrstvu pod stroj prostě nedostanete.

A scény s ohněm?
Klasické ohnivzdorné oděvy nešiju. Ale jak jsem již řekla, používám přírodní materiály. Všechny přírodní materiály začínají hořet při vyšší teplotě než syntetika. A přírodní materiály hoří, kdežto syntetické se taví a můžou se přiškvařit ke kůži a následky jsou daleko horší.

dobová uniformaCo je nejtěžší kus na výrobu?
Nejtěžší? Váhově jsou dobové kostýmy všeobecně těžké. Kostým je ušit z velkého množství materiálu, doplněn o stuhy, porty, knoflíky... A deko k deku a za chvilku už se jedná o kila. Třeba taková prošívanice váží 5-6 kg.

Nejtěžší, co se týče zpracování, jsou dobové uniformy. Musí do nejmenšího detailu odpovídat vzoru, a pokud oblékáte celou jednotku, musí být pohledově všechny stejné. A teď si představte, že jeden chlap má na výšku 160 cm, další 200 cm. Ale všeobecně těžká je vždy příprava. Dát do kupy materiál, prostudovat historické podklady, to zabere spoustu času.

Kolik obnáší kostým ručního šití?
Opět záleží, kam je kostým určen. Divadelní či jarmareční kostýmy jsou šité v ruce tak z 60 %. Zbytek je na stroji, hlavně rovné šití. U historických replik se musím držet dobových praktik. Musím brát v úvahu dostupnost materiálu v té které době, technologie zpracování. A tyto kostýmy jsou šité pouze ručně. To se nedá ošidit.

dobové kostýmyKostýmy si sama navrhuji, předkreslím, dělám si střihovou přípravu. U složitých a náročných kusů se oděv nejdříve ušije z obyčejného plátna a po zkoušce se vyrobí originál. Některé materiály jsou totiž opravdu drahé. Kostým vyrábím vždy na konkrétní osobu, protože musí perfektně sedět. Nejde je tudíž vyrábět na sklad. A k oděvům sama vyrábím i dobové pokrývky hlavy. Pokud je při natáčení potřeba, starám se i o make-up herců.

Na fotografiích vidím koně, ti jsou tvoji?
Ne :-). Jsem Pražanda, k nám do paneláku by se živý kůň opravdu nevešel. Možná tak houpací kůň. Už dlouho ale spolupracuji se společností CBS (Česká barokní společnost), která se zabývá spojením historie, divadla a koně. Pokud bude kostým použit ve spojení s jízdou na koni, musí být speciálně upraven. To platí zejména pro dámské jezdecké kostýmy. Jak jistě víte, dáma na koni nesedí obkročmo, ale ladně s nožkami na jednu stranu. A aby v této pozici vypadala opravdu vznešeně, nesmí kostým odhalovat nohy. Proto je sukně delší cca o 35 cm než kterákoliv maxisukně. A dolní obvod sukně je dostatečně široký, obvod je běžně kolem 5 m. Prostě žena na koni musí působit po estetické stránce velmi půvabně a krásně. A taky bych zmínila spolupráci s Divadlem scénického a historického šermu REBEL. Protože i já jsem kdysi šermovala.

dáma v sedleA kde všude můžeme potkat tvé nádherné kostýmy?
Kostýmy můžete vidět hlavně na historických jarmarcích, dobových slavnostech, v muzeích. Nebo při návštěvě zámků, kde vás provede průvodce v historickém kostýmu.

Ve filmu a v pohádkách, kde jsem se podílela na výrobě filmových kostýmů nebo části kostýmní výpravy, například - Charles II., Dr. Živago, The Executioner, Zvonící meče, Marie Antoinette, Europe in the Middle ages, Martin Luther, Tristan a Isolda, dokumenty RTL a ZDF, videoklip Rebel, Nature of Europe, Narnie - Prince Caspian, The Circle, Nightwish - videoklip...

Kdybyste zatoužili po vlastním kostýmu z dílny Jany Kubálkové, její profil najdete na Fler.cz: JOHANKA - dobové odívání.

Článek byl publikován se souhlasem kreativního tržiště Fler.cz. Připravila a foto z atelieru: Sonia Carraro, Fler. Jezdecké fotografie z archivu Jany Kubálkové pochází od fotografek Magdalény Strakové a Renáty Kolářové.

Podobné články
Deník

Koňskými spřeženími, kočáry a řemesly žije v sobotu 23. a v neděli 24. července zámecký park v Čechách pod Kosířem. Hostí devatenáctý ročník akce…

Hlavu skrytou pod kloboukem, zachumlaný v tmavém kabátci, nohy má schované v plstěných kalhotách a vysokých kožených botách, přesto zima proniká až…