„Jak uvolnit a přijezdit koně na bezudidlovce“

30. 04. 2010 05:00

Obrázky: 1

Autor: Karol Holly Spoluautoři: Katka Lipinská Foto: Veronika Ciesaríková Rubrika: Teorie ježdění Počet přečtení: 16056 Počet komentářů: 22 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 3 krát

Rukavici, hozenou v minulém díle, zdvihl jeden z nejpovolanějších – MUDr. Karol Hollý a poskytl stručné povídání o tom, jak pracovat s koněm na bezudidlovém uzdění. Vlastně, není to tak docela jen o bezudidlovém uzdění, ale o celé Karolově filosofii práce s mladým koněm, v níž bezudidlové uzdění představuje jen jeden dílek skládanky.

Ponúka sa veľmi primitívna odpoveď: Práva tak ako na zubadle. Pokiaľ sa kôň prijazďuje riadne, teda klasickým postupom, musí sa naučiť niesť jazdca najprv v tzv. prirodzenej rovnováhe. To dnes nie je takmer nikde vidno, lebo pod pojmom niesť sa myslí nesenie v užšom slova zmysle. „Však môj kôň ma nesie." možno počuť. Treba však onen pojem „nesenie" vnímať v širšom slova zmysle, tj. že kôň musí byť pod jazdcom v prirodzenej rovnováhe obratný.

Ilustrační fotoVysvětlil bys prosím více ten pojem nesení v širším a užším smyslu? Tuším že máš asi na mysli rovnováhu, ale ve drezurním smyslu to u přiježděného koně není jen rovnováha. Nese se kůň, který je zkrácený, ohýbá zadní nohy, odlehčuje předek a více energie dává do pohybu nohou směrem vzhůru než dopředu. Jak tedy vypadá „nesení" u remonty?
Ani v drezúrnom slova zmysle sa nerozumie nesenie u remonty ako zhromaždenie, ktoré popisuješ. Všeobecne sa tvrdí, že remonta si musí pod jazdcom nájsť novú rovnováhu. Nuž a v tejto remontnej rovnováhe si málokto považuje za potrebné vyžadovať od remotny obratnosť, lebo sú „na predku". Ja od svojich koní vyžadujem šikovnosť, ľahkosť a obratnosť v prirodzenej rovnováhe vo všetkých chodoch pri prirodzenom a hlavne voľnom držaní krku. Tým, že dovolím koňovi prirodzene vyvažovať nerovnováhu vzniknutú zvýšením jeho hmotnosti o cca 20% a požiadavkami na obratnosť, dochádza k tomu, že si nájde sám tú najvýhodnejšiu polohu a postavenie, ktoré k dosiahnutiu tej či onej zručnosti potrebuje.

Zasa možno počuť námietky, že ako môže byť obratný, pokiaľ nie je priuzdený. Znovu ide iba o nesprávne chápanú postupnosť. Kôň, na ktorého si jazdec sadne je obratný veľmi rýchlo, pokiaľ mu jazdec neznemožní vyvažovanie vzniknutých nerovnovážnych stavov pohybom svojej hlavy. Preto musí jazdiť prvého polroka na tzv. pasívnom priľnutí, pri ktorom sa prispôsobuje jazdec koňovi vo všetkom. Počnúc sedom, končiac rukou. Keď koňovi ponechá voľnosť hlavy a krku, tak kôň bude obratný. Námietka: „Ako dokážem od koňa vyžadovať obratnosť, keď mu nemôžem ovplyvňovať držanie hlavy a krku?" Nuž a tu je zakopaný pes. S koňom je potrebné pracovať pomocou primárnych pomôcok, ktorými mu dokážem zdeliť svoje prianie bez toho aby som mu ovplyvňoval držanie hlavy a krku. Na to nepotrebujem ani zubadlo a dokonca ani bezzubadlové uzdenie.

Co přesně rozumíš pojmem primární pomůcky a jak se jim kůň naučí rozumět?
Pojmom primárne pomôcky rozumiem signály, na ktoré sa kôň nemusí učiť, lebo ich akceptuje spontánne, ihned potom ako sa naučil zo zeme ustupovať tou časťou tela, na ktorú pôsobí tlak a využívajú sa pri nich Parelliho zóny. Pri pôsobení na zónu jedna - (nos, dolná čeľusť) kôň cúva, pri pôsobení na zónu dve (vonkajšia časť hlavy a krku) kôň robí obrat okolo zadku (jedno či v stoji, v kroku alebo v kluse), pri pôsobení na zónu tri (časť trupu od lopatky po slabinu) ustupuje na holeň, pri pôsobení na zónu štyri (zadok) robí obrat okolo predku a pri pôsobení na zónu päť (za zadkom) ide dopredu. To vie každý kôň bez toho aby sa na to musel učiť alebo trénovať a vie to ihneď po obsadnutí. V procese ďalšieho prijazďovania (koncentrickej dynamiky) sa potom pomôcky dostávajú z periférie koňovho tela pod zadok jazdca.

Jak tedy vypadá kůň, přiježděný bez ovlivňování polohy jeho hlavy?
Keď je kôň „prijazdený" v prirodzenej rovnováhe, čo znamená že je obratný, vie sa pohnúť do kroku a klusu, vie nacválať na správnu nohu, vie dobre cúvať, vie v tempe robiť obraty, vie dobre v rovnováhe zastaviť ob dva chody, potom môžem chcieť od neho niečo viacej. (Kôň na tomto stupni je nielen obratný ale aj podsadený, lebo ináč by nevedel zastať, alebo urobiť polpiruetu či krátko čelom vzad, čo nie je problém ani pri používaní primárnych pomôcok. Mnohému pseudojazdcovi sa však ťažko vysvetlí že kôň môže byť podsadený aj pri natiahnutom krku).

Ano, teorie říká, že podsazený kůň (tedy kůň, který se vzadu zkrátí, ohne klouby a dělá kratší kroky pod těžiště) se zkrátí i vpředu, aby zůstal v rovnováze. Takto se někteří koně přiuzďují a vpředu zkracují vpodstatě sami. Jak to vidíš ty?
Skutočne to tak teoria hovori. To však môže a nemusí byť pravda. Na jazdiarni to asi pravda bude, keď neviem iným spôsobom koňovi vysvetliť aby sa podsadil. Zatiaľ čo napr. pri cuttingu alebo sliding stope to asi pravda nebude.

Potom ako je dobre kôň prijazdený na primárnych pomôckach v prirodzenej rovnováhe možno od koňa začať vyžadovať to isté čo robil doteraz ale bez toho aby sa vyvažoval svojou hlavou. Budem fungovať na aktívnom priľnutí. Prechod z pasívneho priľnutia na aktívne je jednoduchý, temer neznateľný. Pokiaľ takto postupujem, tak nebudem potrebovať zubadlo. Aktívne priľnutie je možné docieliť pokojne na akejkoľvek bezzubadlovke (bosal, sidepull, obnosková uzda, Cookova bitless briddle...)

Mnoho jezdců a trenérů říká, že koně jsou ochotnější jít na přilnutí v době, kdy ještě dokonale obratní nejsou - otěže jim poskytují oporu. Když se dostanou do dobré rovnováhy, v požadovaném tvaru zůstávají neradi - jsou zvyklí balancovat krkem a nechtějí se o tuto možnost ochudit. Domnívám se, že proto je tak často k vidění ježdění na přilnutí od samého začátku - nejprve kůň musí jít na otěži, pak se řeší vše ostatní. Jaká je tvá zkušenost?
Poskytnutie opory je práve jeden z logických a fyzikálnych nezmyslov a pripomína mi baróna Prášila, ktorý sa vytiahol za svoj vlastný vrkoč z bahna. Je to v drvivej väčšine prípadov jeden obyčajný zlozvyk do ktorého je kôň namontovaný lebo sa mu neposkytlo dosť času na to aby sa stal obratným a mohol si pritom pomáhať hlavou.

Dobrá, vraťme se k bezudidlovému uzdění. Dejme tomu, že máme obratného koně, připraveného k chození na otěži. Co dál?
Otázka priuzdenia a vzpriamenia je zasa iba otázkou postupnosti a nepreskakovania jednotlivých výcvikových stupňov. Vždy pracujem najprv na laterálnej flexii, ktorú kôň chápe veľmi jednoducho (pokiaľ mu viem vysvetliť rozdiel medzi priamou a nepriamou oťažou) a pokiaľ budem od koňa vyžadovať striedavé postavenie k jednej aj druhej ruke bez toho aby zmenil smer pohybu, príde veľmi rýchlo čas, keď po postavení napr. k pravej ruke, budem od neho požadovať postavenie k ľavej bez toho aby som mu uvoľnil hlavu z predošlého postavenie, na čo 99% koní zaklapne vo väze. V tomto stupni už mám koníka jemného obratného, podsadeného a „na oťaži". To je častokrát viacej, ako možno vidieť na väčšine vidieckych pretekov.

To ano. U bitless bridle (BB) je známá prodleva při uvolnění tlaku - necítíš to jako překážku při učení, kdy by měl kůň pocítit uvolnění tlaku ihned, když provede požadavek správně? A není, např. při stranové práci problém s působením tlaku křížem? Případně jakou formu bezudidlového uzděni považuješ za nejvhodnější a proč?
Je to pravda, BB nie je vhodné uzdenie na základné prijazďovanie koní. Preto remonty neprijazďujem na BB ale na sidepulle, který je pre koňa podstatne zrozumiteľnejší.

Poslední dotaz - máš zkušenost s koněm v redrezuře, který je vlivem předchozího nešetrného ježdění ztuhlý a „otočený"? U něj nejde o to, dostat ho „na otěž", ale přesvědčit, aby se pod jezdcem uvolnil a zrelaxoval. Začít uvolněním huby funguje, jaký je postup při ježdění bez udidla? Ne u všech koní funguje, že se automaticky uvolní, když nemají udidlo a v těle kladou velký odpor.
Uvoľnenie dolnej čeľuste ako cestu k uvoľneniu koňa v mechanistickom slova zmysle považujem za poveru. Uvoľnenie huby u koňa, ktorý sa zubadlu vzpiera a v dôsledku toho je neuvoľnený, je však jednou z prvých a nevyhnutných podmienok ďalšieho uvoľnenia. Keď kôň kladie odpor bezzubadlovému uzdeniu a v dôsledku toho je celý stuhnutý, tiež musím najprv docieliť aby prestal klásť odpor. Akurát že do toho nemontujem dolnú čeľusť, ale hornú a atlantookcipitálny kĺb. A je to vlastne o každom mieste, kde kôň kladie odpor, ovšem ruka je vždy na prvom mieste. Je však jedno čím končí, zubadlom, nánosníkom, pákou....
Každého pokazeného koňa je treba redrezúrovať, teda vrátiť sa späť. Nemožno očakávať že keď jazdec, ktorý koňa pokazil na zubadle dostane do rúk BB alebo iný bezzubaldový nástroj, urobí s tým istým koňom zázrak. Moja skúsenosť je však taká, že takáto redrezúra trvá človeku, ktorý vie čítať koňa veľmi krátko.

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. megera

    poděkování

    08:16 - 30. 04. 2010

    Karole, moc díky. Vzhledem k tomu, že vím, jak Ti to funguje, vím, že to funguje. Osobně za nejpřínosnější větu považuji tu, která říká, že kdo doničil koně na udidle, nespraví ho tím, že si vezme bezudidlové uždění. Kéž by si tohle uvědomili všichni, co se snaží na svých nespolupracujících koních zkoušet všemožné zázračné řemení... Pozdravuji do Hronovců i Klárku :-)

  • 2. haata

    HURRAAA!

    10:55 - 30. 04. 2010

    HURRAAAA! konecne zaznelo, ze priuzdeni se nerovna podsazeni!!!! ze aktivni zad neni podminena hlavou hryzajici se do prsou nebo lezici v ruce. kun, ktery se naucil balancovat bez nutne opory v ruce sam od sebe nevyhledava pozici hlavy na kolmici. priuzdeni je dle meho nazoru vyjadreni/znamkou poddajnosti kone (vyplyvajici z dobreho zpracovani jezdcem nebo zkroceni jezdcem - zalezi, co je to za jezdce).
    a dalsi potvrzeni myslenky, ze "nezalezi na tom, jak ostry je nuz, dulezite je, jaka ruka ho drzi" - kdo zradi kone na udidle, nemuze cekat zazrak zmenou vybavy (mozna docasne, ale bez zmeny pristupu skonci opet ve slepe ulicce). jo, mame to dneska krasny slunecny den! dekuji!

  • 3. haata

    "nespolupracujici kone"

    11:01 - 30. 04. 2010

    dala bych to fakt do uvozovek, naprosta vetsina koni ma snahu vyhovet (leckdy hodne matoucim, nesmyslnym, narocnym nebo si protirecicim) pozadavkum jezdce. skupina vyslovene odporujicich nebo nespolupracujicih koni je malicka (ale potvrzuji, fakt existuji:-) - tam ale zalezi na inteligenci jezdce, jestli to bude resit sirokym arsenalem remeni, sporen apod. nebo hledanim cesty, jak NE prekonat odpor, ale najit cestu, ktera bude pro toho kone zajimava a ziska zajem spolupracovat ...

  • 4. megera

    souhlas

    23:57 - 30. 04. 2010

    Reaguje na 3.

    ano, souhlasím s Tebou bez výhrad. Jenže to by pak nebyl server diskuze o koních, ale o tom, nakolik jsou lidé schopni a ochotni si některé věci připustit, uvědomit, přemýšlet o nich bez toho, že by vinu hledali mimo sebe. Ono je těžké si chyby všimnout, odhalit jí, přiznat si jí, vymyslet jak napravit sám sebe, přijmout dobře míněnou kritiku, přemluvit vlastní dušičku ale i tělo, aby pracovali jinak a lépe, mít trpělivost a nechtít teď hned vnější efekt. Je to strašně těžké.... Krom toho, že bych všem doporučila bez ohledu na jezdecký um absolvovat kurs u Karola - hořké hrozny - z vlastní zkušenosti - tak bych doporučila nejen přečíst, ale snad povinně rukou opsat skripta pana Záliše - a začala bych tím, že koně si kupujeme - pořizujeme - abychom ho milovali. A ten, koho milujeme by se neměl dočkat toho, že budeme preferovat vlastní ego před jeho vnitřní pohodou - nebrat at absurdum..... No, koukám, že mě ta čarodějnická noc dohnala k podivným úvahám.... tak koho neupálili - zítra napřečtenou :-)

  • 5. bkocovsky

    Skripta

    14:36 - 01. 05. 2010

    Reaguje na 4.

    Skripta pana Záliše bych doporučoval též, hlavně ale by měl každý čtenář doplnit mezi řádky to co on doopravdy dělal s koňma, aby bylo jasno, že ? :-( Možná by bylo z toho i někomu špatně od žaludku.

  • 6. megera

    co "on" dělá

    17:16 - 01. 05. 2010

    já jsem s ním bohužel, nebo možná bohudík - podle toho co píšeš - mnoho času nestrávila. Takže faktické praktiky posoudit nemohu, ale pokud by se čtenář řídil ideou skript, nebude se dopouštět špatností, nebude spěchat, nebude koně mučit a valit na něj nepřiměřené požadavky. Myslím, že pan Záliš měl víc problémů dohodnout se s lidmi než s koňmi... ale jak říkám, nesnídávali jsme spolu....

  • 7. blanka

    koment

    20:04 - 01. 05. 2010

    Reaguje na 5.

    Vypouštět takové komenty, které budí jen otazníky, mi přijde velmi nefér. Buď když řekneš A, tak řekni i B anebo mlč.

  • 8. a.s.

    Skripta

    22:16 - 01. 05. 2010

    Reaguje na 7.

    adalin sve \"B\" at ti rekne b.kocovsky pokud chce.ale kdyz uz jsme u te abecedy,coz takhle pismenko \"P\"(jako plnokrevnik)?Autor te vety co uvadi megera nedodrzoval svou ideu ani v zakladnim chovani ke konim a sve ego povysoval nejen nad vnitrni pohodu koni,ale i nad tu zakladni zivotni pohodu koni.Pokud teda nekde nepronesl dalsi svou praktikovanou ideu,ze plnokrevnik je \"podkun\".Osud Sagara a jinych prece neni zadnym tajemstvim....

  • 9. MiK.

    Sagar a plnokrevníci

    22:30 - 01. 05. 2010

    Reaguje na 8.

    Ty ho buď nemáš rád, nebo ti vadí že je nechal chcípat, nebo řezat hlavy. Myšleno plnokrevníky.

  • 10. blanka

    Sagar

    23:47 - 01. 05. 2010

    Reaguje na 8.

    Příběh Sagara z doslechu samozřejmě znám. Ano, dát valacha mezi stádo chovných kobyl nemusí dopadnout dobře (sama jsem tuhle zkušenost udělala, i když následky nebyly nikterak tragické, jenom kůň zůstal na okraji společnosti). Dr. Záliše neznám, nikdy jsem ho neviděla, přesto si dovolím ten luxus nevěřit tomu, že by tohle udělal záměrně. I mistr tesař se někdy utne. Neznalost samozřejmě neomlouvá, ale neznamená to, že je to člověk, kterého je potřeba celoživotně odsuzovat. Nevím, co dělal s jinými plnokrevníky, takže ostatní hnusárny nesoudím. Z mého hlediska je úplně jedno, jestli je kůň P, K, nebo cokoliv jiného, rozdíl mezi tím nedělám. Co se týče chovu, některé postupy byly tehdy na svou dobu a na Českou republiku docela pokrokové (jak je dnes vtipné v tomto kontextu číst Zpověď starokladrubské klisny psanou před lety L. G.). Takže nesoudím, co nevím a pokud někdo soudit chce, tak mu to dopřeju, ale byla by slušnost ostatním doložit, na základě čeho vynáší na internetu svou "kritiku".

  • 11. fran

    Taktéž poděkování

    09:09 - 02. 05. 2010

    Po dlooooouhé době konečně text, který má hlavu a patu. Balzám pro duši. Jakkoliv mě bezudidlové systémy neoslovují (bosal je něco jiného, myslím, že ten vedle BB a sidepulu nepatří), z hlediska obecné teorie jízdy je pro mne toto článek roku.

  • 12. fran

    Hlavy

    09:16 - 02. 05. 2010

    Reaguje na 9.

    Nevím přesně v jakém rozsahu se tehdy ty hlavy řezaly, ale třeba v současnosti se řeže vesele dál, takže to bych zrovna Zálišovi nějak extra nepředhazovala.

  • 13. megera

    skripta

    11:41 - 02. 05. 2010

    řeč byla především z mé strany o skriptech a myšlenkách v nich popsaných. To, že se v praxi nemusí vždy dík identické, je známo už z historie - káže vodu pije víno je na denním programu kdekoho. Chtěla jsem jen upozornit na psaný text, který podle mne má lidem co dát. Jestli a.s. nebo Bohoušek trávili s panem Zálišem tolik času a znali pozadí jeho dění tak zblízka, budiž, ať si soudí, já soudit nemohu a ani v tomhle nechci. Tak snad raději zpět ke Karolovo textu - samozřejmě že jeho knihy obsahují také to, co je hodno následování - alep na fakt, že jak lidské tak koŇské tělo by měl řídit lidský mozek a ten by v tom měl mít nejdřív jasno, než začne velet.... Každý se někdy dopustil chyby, omylu, přehmatu - podstatné je si to uvědomit a vědomě neopakovat. Protože to není udidlo či typ ohlávky, co koně řídí...

  • 14. blanka

    skripta

    12:04 - 02. 05. 2010

    Reaguje na 13.

    Jenže já jsem právě na jeho jezdecký um slyšela jen chválu. Jestli byl nebo nebyl dobrým ředitelem NHK je teď úplně mimo mísu. Poznámku bohouše bych pochopila tak, že psal o něčem a v reálu to dělal jinak, například koně řezal, vyvazoval, honil do úmoru.. pak bych pochopila ten dovětek o zvedání žaludku.

  • 15. veronika33

    Děkuji a jen tak dál

    18:58 - 02. 05. 2010

    Děkuji moc autorům za těnto článek, jsem ráda, že se mně potvrzují vypozorované zkušennosti i když s udidlem, jak je výše psáno nezáleží zda má kůň udidlo v hubě nebo ne ale celková příprava a práce s remontou. Jezdím letos čtyřletého valáška a je to přesně jak pan Hollý píše, děkuji a prosím pokračujte v těchto výborných článcích. Veronika

  • 16. a.s.

    ad mistr tesar

    21:02 - 02. 05. 2010

    Reaguje na 10.

    Blanko neminim diskuzi k tomuto zajimavemu clanku Karola plnit nesouvisejicim balastem,ale kdyz uz se stalo,tak dokonceni.
    Ja nepopiram jezdecke umeni a kvalitu del pana Zalise.
    Souhlasim s tebou,ze pokud nekdo kritizuje ma uvadet proc.
    Pak me dovedla k smichu ta megerina "zakladni veta k opisovani" o lasce a egu od pana slechtice.
    Ano omylu pri praci s konma se muzem dopustit vsichni.Ale promin,tebe nepovazuju za cloveka s klapkama na ocich a neschopneho posoudit situaci.
    Sagar byl prece hodne stary,opotrebovany kun,ktery byl po velkou cast zivota zvyknut na svuj box a umel si ho uzivat.Vykopnout ho ze zaslouzeneho cestneho mista mezi klisny na volne ustajeni byl od zkuseneho odbornika tedy omyl na povazenou.A uz bych nepovazoval za omyl to,ze bylo jasne dlouhodobe videt,ze ten stary kun do stada nezapadl,je v ustrani,je odhanen,dostatecne v zime nezere a postupne umira...(tobe to prece vysvetlovat neni zapotreby).Ty klisny,ho nezakously pres noc,ty ho pomaloucku pred ocima zodpovedneho odrovnaly.
    A teda nevim jestly by nebylo lepe,kdyby byl umelec tim tesarem.
    Pripad Festival.Opet omyl?Ten to mel jeste pestrejsi-nevhodny darecek,psychiatricka lecebna a zase to stado....To take nenapadne odbornika a autora vehlasnych knih,ze kun Festivalova tipu se na hiporehabilitaci nehodi?
    Takove % omylu nema ani Team Dr. Chocholouska,promin.
    Ti kone co to meli rychle za sebou byli na tom paradoxne lepe.
    Ano byla takova doba a delo se to (a deje).Ale je horsi pokud za to jsou zodpovedni lide jez pisi o lasce ke konim a egu....
    Nemusel souhlasit s tim ze dostihove a sportovni aktivity jsou soucasti hrebcina.Ale podle jeho vznesenych slov by mel mit k te uspesne casti sportovni historie hrebcina uctu a zakoncit to dustojne ke konskym i lidskym hrdinum.
    Osobne ho neznam.Setkali jsme se jednou.Kamaradka chtela z PPz osobnich duvodu koupit kone o kterem vedela jak na tom je a co ho ceka.Z ciste lasky...Na pisemne zadosti umelec nereagoval.Telefonicky byl nezastizitelny.Podrizeni o tom rozhodnout nemohli.Pres meho znameho jsme se rozhodli o osobni pokus.Kamaradka mela kl. skolu a jeji rodina byla s hr. pracovne drive spjata.Slechtic je dobre znal a vedel do jakych rukou by kun sel.O navsteve ho podrizeny,ktery "nemohl" komunikovat s verejnosti neinformoval.Kun nemel byt viden,teda asi,vzhledem ke stavu...Byli jsme ze dvora umelcem nevznesene doslova hnani :)).Ten pritel byl s funkce zanedlouho vyhozen(ne kvuli nam,zase mluvil s nekym s kym nesmel o cem nesmel...)
    Tot ma zkusenost s laskou ke konim a egem v podani vzneseneho umelce.Nic vic.

  • 17. ivaf1

    Správné nastavení BB

    13:36 - 24. 08. 2011

    Dobrý den, prosím o radu ohledně správného nastavení BB. Pročetla jsem všechno možné, jak v angličtině tak v češtině a ani vyhledávač google mi moc nepomohl.
    Zde na equichannelu jsem se v článku http://www.equichannel.cz/zakladni-typy-bezudidloveho-uzdeni dočetla, že čím je nánosník výše, tím jemněji půsodí. Zde na těchto stránkách http://www.icpk.cz/index.php/bitless-bridle.html zase že nánosník má být nízko a hodně utažený. Já jsem si uzdečku BB koupila přes inzerát a nemám s ní žádné zkušenosti. Při prvním nasazení jsem zjistila, že jsou lícnice dobré ale nánosník je velký, takže pokud bych chtěla nastavit uzdečku jako na odkazu 2 lícnice mi to dovolí, ale nánosník tak na těsno nezapnu, klidně vložím mezi nánosník a nos celou pěst. Pokud bych chtěla nánosník zapnout na těsno, musím jej vytáhnout tak na 2 prsty pod hrbol jařmové kosti, podotýkám ženánosník je stažen na poslední dírku, jakmile nánosník posunu níže již ho nedotáhnu. Navíc na spoustě obrázků jsou kroužky, kterými prochází otěž na pomyslné spojnici týlu a udidla, v mém případě jsou pod touto linií. Prostě jakmile koně nauzdím, aby bylo vše dotaženo, tak aby se lícnice nevytahovaly vzhůru s přitažením otěží vypadá to stejně jako zde na obrázku. A teď opravdu nevím, zda je všechno v pořádku a kůň má být postrojen jako na obrázku v tomto článku a obrázek v druhém odkazu je špatný, či je obrázek z druhého odkazu dobrý a já jsem udělala špatný nákup a mám nánosník příliš velký. V tom případě o kolik bych ho měla nechat zmenšit? Na internetu je opravdu spousta obrázků nastavení takového i takového. Prosím o jakoukoliv radu, jakoukoliv zkušenost. Jak používáte BB Vy? Jak ji máte nastavenou? Jak to funguje? Bohužel nemám v okolí nikoho kdo by s tímto měl zkušenosti. Proto moc prosím o radu touto cestou. Předem děkuji za Vaše zkušenosti!
    Blažková Iva

  • 18. Katka K.

    Správné nastavení

    17:44 - 24. 08. 2011

    Reaguje na 17.

    Předesílám, že BB nepoužívám, nicméně měla jsem možnost si ji vyzkoušet na několika koních. Koukla jsem na ten druhý odkaz, co vás tak zmátl a je především špatně přeložený. Viz věta: "Lícnice je třeba v případě koně průměrné velikosti upravit tak, aby spodní hrana nánosníku spočívala 1,5 palce pod ústními koutky." Takže bych ho brala s rezervou. Nicméně, pokud opravíme předložku, tak 1.5 palce nad koutky je zhruba 4 centimetry - tomu zase neodpovídá fotografie. Takže bych ho úplně vážně nebrala.
    Mnohem lepší než spoléhání na fotky na webu byude použít rozum. Mrkněte na fotku, jak vypadá lebka koně (namátkou zde: http://kone-mixx.blog.cz/1101/chrup). Nánosník musí ležet tak, aby nedřel jařmový hrbol a zároveň dostatečně vysoko, aby byl ještě na nosní kosti.

  • 19. karol

    BB nastavenie

    14:55 - 25. 08. 2011

    Reaguje na 17.

    Mne sa osvedčilo ako vodítko pre umiestnenie nánosníka (už či na BB alebo sidepulle), vyhmatať si odstup nosnej kosti od čeľuste (na Katkinom obrázku je to jasné) a nánosník by mal byť cca 1-2 cm pod týmto miestom.

  • 20. ivaf1

    Opravdu správné?

    13:28 - 02. 09. 2011

    Dobrý den, nastavila jsem uzdečku tak jak napsal Karol. Ale při silnějším zatažení za obě otěže kůň povolí spodní pysk a nechá ho "plandat". Mám uzdečku špatně nastavenou? Mačká uzdečka v tomto místě nějaký sval či nerv, díky kterému nemůže kůň svůj spodní pysk ovládat? Působím koni bolest? Předem děkuji za odpovědi.

  • 21. karol

    spodný pysk

    13:48 - 02. 09. 2011

    Reaguje na 20.

    To môže byť iba reakcia na nezvyklý podnet. Mám skúsenosť že koňom, ktorým dám sidepul zasa ohrnujú horný pysk, pokiaľ sa na neobvyklý tlak nehabituujú. Treba asi pár dní počkať. Okrem toho môže byť problém aj v ruke. Akonáhle od koňa dostanem aj náznak odpovede, ruka musí povoliť. Živá ruka je predpokladom každého ovládania koňa bez ohľadu na typ uzdenia.

  • 22. ivaf1

    Děkuji

    21:19 - 02. 09. 2011

    Mockrát děkuji za rady, měl ste pravdu. Byla to pouze reakce na něco neznámého, popravdě mi to udělal na konci vyjížďky, dnes jsem byla s BB podruhé venku a vše bylo v pořádku, dokonce i setkání s cizími koňmi. Ještě jednou děkuji za rady. ;-)

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 3 čtenářů. Celkový počet bodů: 15.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: