Calanthus do dobrých rukou aneb Jak poznat slušné občanské sdružení?

2. 05. 2013 10:00

Obrázky: 4

Autor: Stáňa Horáková Foto: archiv autorky Rubrika: Různé Počet přečtení: 11042 Počet komentářů: 39 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Problematice útulků pro koně se na našem serveru věnujeme celkem pravidelně a bohužel nejen v pozitivním slova smyslu. Koně, kteří v útulcích končí, jsou zpravidla koně vysloužilí nebo handicapovaní, tedy tací, které nelze využívat a naopak vyžadují zvláštní péči. Bohužel málokde se jim jí dostane... zde přinášíme příběh koně Calantha, který to s útulkem zjevně také nevyhrál.

V dočasné péči jsem od roku 2009 měla krásného statného ryzáka plemene ČT Calanthuse, valacha s perfektním původem, bohužel také s dost zásadní vadou. Neprokázanou ataxií, s největší pravděpodobností po úrazu v hříbárně, s hendikepem zadních končetin, na první pohled viditelnou sraženou zádí. Nebyl vhodný na sport ani agroturistiku, spíše jako společník ke koni a na lehkou rekreaci pro jednoho člověka. Po dobu mé péče byl ustájen u přátel v malých rodinných stájích s rovnými výběhy, kde se mu chodilo dobře, nohy nenamáhal, jeho zdravotní stav se dost zlepšil. Já mu zatím hledala nového majitele, dávala inzeráty a odpovídala na velké množství dotazů, proč není kůň vhodný pro 100kg člověka nebo dítě do parkuru. Přitom tento fakt již obsahoval nadpis. Vzhledem k tomu, že kůň má sice hendikep, ale je mladý, potřebuje nějaké vyžití, lehkou práci úměrnou jeho zdravotnímu stavu, protože jinak dovádí, chce si hrát, obtěžuje staré koně a občas vyvede nějakou lumpárnu. Koně jsem dala zodpovědně do pořádku, když byl odpočatý a jeho stav byl stabilizovaný, kamarádka o hmotnosti necelých 50 kg ho měla pár měsíců u sebe a pracovala s ním na pískové jízdárně, lonžovala ho a zlehka na něm jezdila.

Calanthus v době darováníByl připravený pro adopci, tak, aby jeho nový majitel nemusel investovat ani korunu, nakrmený, nasvalený, pravidelně očkovaný, odčervený s vyšetřením krve pro přepravu.

Ozval se zájemce o koně, padesátiletý pán, sympaťák, bydlící kousek u Plzně, kde jeho přátelé a občanské sdružení, jehož je členem, provozují Azyl pro týrané a staré koně a hospodářská zvířata. Parta lidí s nadšením, milého vzezření, usilujících o další pozemky a s plány na zvelebení. Pan Boris se na koně přijel podívat do soukromé stáje kus od Berouna, kam jsem koně na 2 měsíce převezla, abych měla zájemce o koně pod kontrolou a měli možnost si koně vyzkoušet na hale na vhodném povrchu. Kůň se mu moc líbil, přivezl mu nějaké dobroty a řekl, že by o koně měl zájem. Následně jsme se jeli podívat s přítelem do Vejprnic, kde sídlí již zmíněný Azyl pro koně, který provozuje o.s. DREAM HORSE v čele s panem Pavlem Mazanem. Všichni nám byli velmi sympatičtí, bylo vidět, že o zvířata se starají, mají je rádi. Tou dobou bylo na místě asi 6 koní, nějaké kozy a ovce. Jízdárna sice nebyla, ale měli připravený materiál na kruhovku a dohodli jsme se, že bude pan Boris chodit s koněm do lesa na ruce a až se zabydlí, tak na krátké "couračky", než bude hotová kruhovka na přirozenou komunikaci a práci ve volnosti.

Na začátku srpna jsme koně s přáteli převezli do Azylu, podepsali darovací smlouvu, kde jsem ošetřila všechny náležitosti, protože jsme se dohodli nakonec, že kůň bude zdarma, ale za určitých podmínek. Koně jsme byli několikrát zkontrolovat, poradili s krmením, dohlíželi na stav skrze fotografie, s panem Borisem i provozovateli Azylu byli ve spojení. Měla jsem radost, že Calanthus našel svého člověka, který se mu bude věnovat a postará se o něj.

Před Vánocemi proběhla další kontrola, dovezla jsem nějaké dobroty, apelovala na pořízení termodeky a znovu krmiva pro zimní režim. Kůň vypadal spokojeně. Na Silvestra jsem porodila chlapečka. Prcek mě samozřejmě na nějaký čas zabavil, a tak jsem komunikovala s panem Borisem hlavně písemně přes facebook. Připomněla jsem mu dostatek péče v zimních měsících, příkrmy, blížící se jarní očkování a odčervení.

7. dubnaNa začátku dubna jsme se s přítelem a dítětem vydali na návštěvu za Calanthem.
Po příjezdu jsem v prvním výběhu "na ráně" viděla zuboženého vyhublého koně, šla jsem dál a říkala si, že to nemůže být on. V Azylu byl zrovna kovář, takže všichni pokračovali v práci a jen mě letmo pozdravili. Obešla jsem výběhy, kde bylo nyní celkem asi 15 koní, a konstatovala jsem, že se vrátím k tomu prvnímu, protože ten chudák je Calanthus.

Okamžitě jsem na pana Borise i provozovatele Azylu udeřila, že to snad nemyslí vážně, co zvířeti je? Bylo mi odpovězeno, že nic, co by mu bylo. Je úplně v pořádku, normálně na něm jezdí (jediná kopyta měl v pořádku), v únoru mu pan Boris pořídil westernové sedlo a to, co má na krku (veliká vylysaná místa), má prý od včerejška. Veterinář ho nedávno viděl a řekl, že je úplně v pořádku a zdráv.

Calanthus přežvykoval z hromádky sena s výrazem, že je mu všechno jedno, takový výraz nikdy neměl. Vyzvala jsem přítomné, ať mi koně vydají, že okamžitě odstupuji od smlouvy a koně si odvezu. Přivolala jsem Policii ČR a přátele z Berouna s vlekem na koně. Dále pak plzeňského veterináře pana MVDr. Ladislava Kuncla. Ten potvrdil, že kůň je ve špatném stavu (což by ale poznal i úplný laik, který koně na živo ani nikdy neviděl), má neošetřenou nemoc kůže (parazité, plíseň nebo jiné onemocnění) a oproti původnímu stavu (podle doložených fotografií) má odhadem o 100 kg méně. Obrátila jsem se ještě telefonicky na KVS Plzeň, a to přímo na pana ředitele. Ten slíbil, že hned v pondělí na místě provedou kontrolu. Na místě jsem nepochodila, nikdo nebyl ochoten se dohodnout, upřímně, nechtěla jsem riskovat, že se mi něco stane. Z místa jsem odjela rozhodnutá, že do týdne musí být kůň pryč a začala vše řešit papírově.

13. dubnaKVS Plzeň opravdu jednala, hned v pondělí na místo dorazili její pracovníci, zjistili mnoho nedostatků, u tohoto koně konstatovali vyhublost a potvrdili, že kůň nebyl od doby, kdy jsem ho předala, nijak ošetřen, a to ani preventivně (očkování, odčervení) ani nyní v případě špatného zdravotního stavu. Na místě bylo dále zjištěno, že taktéž stav některých dalších zvířat není dobrý a že chov je posouzen jako nevyhovující. Touto věcí se budou nadále zabývat oni i další příslušné orgány.

Celou věc jsem předala svému právnímu zástupci, odstoupila od smlouvy, poslala vše panu Borisovi písemně poštou a doložila vyjádřením KVS a nezávislého veterináře. Koně jsem si 13. dubna převezla ke kamarádce, která provozuje Domov pro koně o.s., kde mám já sama ustájené dva koně v důchodovém věku na klidné stáří a kde se mají všechna zvířata královsky!

Tato záležitost strhla velké množství lidí na sociální síti facebook a zajímá řadu mých přátel. Všem bych chtěla za pomoc poděkovat, Calanthovi přispěli na léčbu i výdaje s touto záležitostí spojené. Moje právnička podává trestní oznámení na chovatele Pana Mazana i na „původního majitele" pana Borise Vrúbela. Calanthus se léčí a konzumuje výživářem na míru sestavené krmivo za 2 koně, přibírá před očima. Měl na sobě tisíce všenek, vypadala mu kompletně srst (je úplně holý) a byl silně podvyživený a s odřeným kohoutkem do krve. Snad bude brzy v pořádku, pro jeho léčbu uděláme vše a počítáme s ustájením v Domově pro koně o.s. i nadále.

21. dubnaAle co dál? Jak mají lidi věřit občanským sdružením, která se tváří na povrchu, že pomáhají zvířatům a přitom na nich jen vydělávají peníze? Azyl občanského sdružení DREAM HORSE sice přijímá zvířata v nouzi, ale ... za 200,- Kč / hodinu nabízí rekreační ježdění, a to pro každého bez rozdílu věku, pohlaví, váhy a dovedností. Přitom nemají ani jízdárnu, takže všichni chodí ihned do terénu, aniž by uměli jezdit. Oni sami nemají zkušenosti ani dovednosti na to, aby pod jejich taktovkou jezdili začátečníci ani pokročilí.
Tak si pomoc zvířatům, která mají právo na klidné stáří a také se s tím úmyslem do Azylu dostali, nepředstavuji ani já ani další lidé, kterým není osud zvířat lhostejný.

Na kameru v reportáži TV Nova (reportáž v Televizních novinách najdete pod tímto ODKAZEM) se chovatel Pavel Mazan s přítelkyní Jitkou Tomáškovou vyjádřili tak, že si vymýšlím a že kůň je naprosto v pořádku a rozhodně není zanedbaný. To je absurdní.

Ministerstvo vnitra založí občanské sdružení na základě pár papírů podaných poštou i se všemi výhodami, úlevami, povinnostmi, které občanská sdružení mají. Ale kdo je kontroluje, kdo je ruší? Dobrá otázka, na kterou jsem se snažila najít odpověď. Ministerstvo vnitra už tuto záležitost dále neřeší a je potřeba se v takové věci obrátit na Policii a na soud. Až pak se tím začne možná někdo zabývat.....


V případě jakýchkoli dotazů jsem k dispozici:
Stáňa Horáková + 420 604 343 013
stana@stanlyproduction.cz

Webové stránky DREAM HORSE o.s.: https://sites.google.com/site/dreamhorsesranch/
Webové stránky bývalého majitele Calantha pana Borise: http://www.ranchmontgomery.cz/

Připojené obrázky

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. Eva Holubcová

    darování

    10:17 - 02. 05. 2013

    Nezlobte se na mě, ale každý kdo se zbavuje zodpovědnosti za své zvíře, které je nevyužitelné/nepojízdné musí počítat i s tím nejhorším. Pak plakat je pozdě a hlavně dosti pokrytecké, kdo jiný by se o to zvíře (a to včetně jakéhokoliv konečného řešení) měl postarat, než jeho člověk? Stačí se podívat do inzerce, kde je plno koní nad 20let+ nijak nevyužitelných, k darování. Jsou zapeklité situace, které člověk nechce a stanou se, to je něco jiného. Ale těch starých a nepoužitelných zvířat je v inzerci přespříliš. Dělá to hodně lidí, každého věc, ale ať se pak nezlobí, že se někdo o to zvíře, kterého se zbavili ve stylu "záleží nám na něm, tak půjde z domu"... je to prostě pokrytectví...

  • 2. Eva Holubcová

    a dodatek...

    10:23 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 1.

    Úplně nejlepší je, když se někdo v inzerátu zbavuje starého nepojízdného koně, s tím, že nemá čas a FINANCE, a v jiném inzerátu shání mladého koně do sportu :) Nač to pokrytectví a lži, proč si nenalít čistou vodu? Proč se v naší zemi i jinde ostrakizují majitelé, kteří dají starého koně uspat či zabít, možná by to nevytvářelo pak situace, kdy starý koník jde z ruky do ruky a bídně hyne? Teď budu řešit s holkama situaci, kdy se do Rolinky dal provozák, který dlouhá léta věrně vydělával peníze a na stará kolena, aby nezabíral lukrativní box, byl zadán právě do Rolinky... jenže je otázka, KAM S NÍM?Na rovinu, já bych 10dalších let koně na plný úvazek, který se nedá nijak využít a ke kterému nemám citové vazby, až na pár vzpomínek, určitě neživila...a přesto, že ho znám. Takže, co teď? Zaplatit utracení atd.? Nebo to nechat na přírodních podmínkách Rolinky, což nechceme?

  • 3. jaja

    nikdy neříkej nikdy

    10:50 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 1.

    Koho osud nikdy neztřískal, měl by si odpustit razantní soudy. Je spousta řešení, jak "se zbavit koně" a jednou z nich je darování. Nebo prodej za minimální částku. Nebo zapůjčení, pronájem (třeba i bezplatný)... Nebo koně utratit (o tom, že utratit zvíře relativně zdravé je protizákonné, nemluvě).

    To, že někdo "se zbaví" koně, je jeho věc - a rozhodně to nehází vinu na jeho hlavu a neoprošťuje z viny toho, komu bylo zvíře darováno a kdo způsobil jeho zhoršení stavu!!!

    Nechápu, proč řvete na člověka, který koně daroval - proč neřvete na člověka, který způsobil, že se do takového stavu dostal!

  • 4. jaja

    zákony

    10:53 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 3.

    A mimochodem i právo hledí na "chovatele" - tedy na toho, u koho je kůň v držení. Ten se má o koně postarat se vším všudy (a tedy i z veterinárního hlediska). Bez ohledu na to, zda má koně pouze v péči nebo je jeho majitel, zda ho koupil za miliony korun nebo mu byl kůň darován.

    Kdyby paní koně danému prodala za několik desítek tisíc korun, to už by byla z obliga? To by nevadilo, že se koně zbavila? Kolik desítek tisíc by stačilo, abyste odsoudili toho, kdo koně dostal do tohoto stavu, a ne toho, kdo mu toho koně prodal?

  • 5. jaja

    ještě...

    10:57 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 4.

    Ještě příklad - mám u sebe poníka, kterého se majitelka "zbavila" (nic ve zlém, je to moje kamarádka) - ale mám ho zadarmo u sebe doma, není můj, ale je tu a možná bude nafurt. Paní ho nepoptřebovala a já ho chtěla a jí dost pomohlo, že ho sem mohla dát. Pokud koně zanedbám, pustíte se do té paní, že mi ho sem dala, nebo do mě, že jsem se o svěřené zvíře nestarala?

  • 6. Eva Holubcová

    pripominka

    11:06 - 02. 05. 2013

    Jajo, ja se do teto situace dostala, ale nechci to resit, protoze jsem to vyresila dobre, konik nebyl muj, jen pronajaty a nejednalo se o nevyuzitelneho. Rikam, ze: \"Jsou zapeklité situace, které člověk nechce a stanou se, to je něco jiného\", chtelo by to cist cely prispevek a ne se emocialne chytat toho, co se nelibi. Precti si to jeste jednou.

    Ano, soucasny drzitel za tento stav kone rozhodne muze a mel by byt souzen, potrestan, odebrana moznost chovat a drzet zvirata. Ale pri soucasnem vedomi toho, jak ti kone dopadaji, darovat je do utulku je cesta obvykle do pekel. Vzdy me udivuje sok tech lidi, ze se nekdo o toho kone nepostaral, jak by asi mohl, kdyz se o nej v prve rade nepostarali oni, kteri k nemu meli citove a emocni vazby? Ze je to pokrytecke, na tom si prosim trvat budu. A odlisovala bych to od prodeje, v tomto pripade darujete neco, o co se nechcete nebo nemuzete z ruznych duvodu starat sami...Ja prece nesoudim ty prusery, to se stane a stava, ale vadi mi ten pokrytecky krik, podivejte se, oni se mi nepostarali o kone, ktereho jsem se zbavil...Jako varovani dobre...Znovu apeluji na majitele, aby vzdy zvazili moznost utraceni ci konecneho reseni, pred udavanim starych, nemocnych zvirat do ruznych utulku a radoby dobrych rukou...

  • 7. Katushca

    dočasná péče

    11:07 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 1.

    autorka hned v úvodu píše, že měla koně v dočasné péči!

  • 8. Eva Holubcová

    darovani kamaradovi

    11:09 - 02. 05. 2013

    a domnivam se, ze je fakt rozdil kone darovat cloveku, ktereho znate a vite, ze se postara, nez utulku nebo ruznym az anonymnim sdruzenim...me by kamoska (y) kone zdraveho a vyuzitelneho darovaly z fleku, kdyby se dostaly do srabu a nemely na utahnuti, protoze by vedely, ze se o nej postaram. Ale uz by ho nedaly cizimu...

    tohle je myslim docela bezna zalezitost mezi kamarady....

  • 9. Eva Holubcová

    Katushca

    11:10 - 02. 05. 2013

    Katushca : reaguji obecne na tuto problematiku! Staci si otevrit inzeraty - kde se do dobrych rukou daruji stari nebo nevyuzitelni kone.

  • 10. Eva Holubcová

    podotek

    11:16 - 02. 05. 2013

    Nikoho nesoudím, vím, že život je svině. Možná to vyznělo expresivně. Ale osobně, dostat se do toho průseru, nemít dobrého člověka, kterého DOBŘE znám, komu bych koně dala, radši ho uspím a nebo doprovodím na jatka.

    http://zvirata.bazos.cz/inzerat/23826699/Daruji-hrebecka.php, tohle je ukázkový příklad... dříve by takový jedinec byl odvezen na jatky, dneska bude hodně let putovat po různých divných rukou jakoby zachránců, aby tam nakonec stejně skončil.

  • 11. Eva Hálová

    nikdy neříkej nikdy

    11:47 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 3.

    Jájo,máš pravdu,ale sama za ty roky tady přece musíš vědět,že darování nepojízdného koně končí ve velké většině případů takto.Normální člověk si nepověsí na krk cizího chromáka.Říkám to hnusně,ale je to tak.Každý se otřese hnusem,když se vysloví utratit,dát na jatka,ale nad častými konci těchto koní se zase otřesu hnusem já.Kůň už to mohl mít dávno za sebou a nemusel tohle prožít.Člověk,který stojí nohama na zemi a má ke zvířeti vztah volí ránu do hlavy,pokud se nemůže postarat.(Na tom,že nemůže není nic špatného).To je pro mne zodpovědnost za to,co jsem k sobě připoutal.

  • 12. jaja

    na koho apelovat

    12:21 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 11.

    Ano, Evo (jedna i druhá :-) - ale v první řadě je třeba apelovat na ty, kteří se rozhodli (nebo rozhodují), že si POŘÍDÍ takového koně, jakéhokoli koně, ale hlavně koně starého, nemocného, týraného... doplň si sám. Na ty lidi, kteří TOHO KONĚ BEROU K SOBĚ, kteří na sebe berou závazek, že se O NĚJ BUDOU STARAT. Na ty je třeba apelovat - a na ty je třeba křičet, když se na to vyprdnou nebo to nezvládnou! Máte peníze? Máte zkušenosti? Máte rezervy? Z čeho žijete? Jaké máte nadbytky, které budete nyní sypat do toho koně?

    V první řadě musí být uvědomělý a zajištěbný ten, kdo si koně pořizuje. On se o něj bude starat, u něho ten tvor bude trpět! Až budou všichni noví a potenciální majitelé či opatrovatelé koní zajištěni (a je jedno, zda bude u nich kůň nabytý zadarmo či za miliony), pak můžeme řvát na naivní lidi, kteří věří, že se o koně dokáže postarat i jiný člověk - a kor ten, který to do světa hlásá "já se starám o nemocné koně, dejte je sem, já jsem pro ně azyl!".

    Ne, Evy, nemůžete plivat po těch, kteří svého koně dávají pryč (to pak mlaťte do všech, ne jen do těch, co koně darují a co dávají pryč koně na první pohled starého či nemocného), ale plivejte na ty, kteří se chvástají, že oni mohou a chtějí a pak skutek utek!

    Protože je milion koní, kteří jsou staří, nemocní, a přesto mají vynikající využití! Pokud by byli všichni majitelé (i ti poteciální) zodpovědní, není problém takového koně svěřit někohomu jinému, kdo na něj třeba má více času či nervů či prostor apod.

    Kam já bych dala svoji letos dvacetiletou klisnu vidoucí na jedno oko, posetou melanomy, přesto zcela využitelnou a vynikající učitelku, naprosto živou, chovající se jako desetiletá dáma? Utratila bych takového koně? Koně, který klidně může ještě mnoho let rozdávat radost, učit? Ne!!!! Pokud by byli lidé spolehliví a soudní, klidně bych ji mohla někomu dát, kdybych byla třeba v krizi...

    První je nutné, aby si lidé uvědomili, že kůň je někdy velmi drahý špás, že pořídit si koně či se o něj starat, může vyjít velmi drahu finančně, časově, nervově... a až pak, kdyby na to měli, by si ho měli pořídit.

    Takže všichni, kteří chcete být ti nejrozumnější a nespravedlivější, apelujte na ty, kteří si koně pořizují!!! Plivejte po těch, kteří je zenedbávají! A pak řešte, kdo komu koho dává a proč! Abyste i vy třeba za pár let nebyli popliváni, že jste se zbavili koně, protože vás osud zrazil do propasti! (Ono stačí psychicky...)

  • 13. Eva Holubcová

    Emoce

    12:34 - 02. 05. 2013

    Jájo, ale tady nikdo po nikom neplive. Bereš to zbytečně emotivně a není to profesionální. Všichni víme, že život nás může postavit před všelijaké situace. Ale faktem je, že "daruji do dobrých rukou", tj. do útulku a k úplně cizím lidem (nemyslím mezi kamarády a známými, či lidem, co mají vztah k tomu koni) nemá happy end a nikdo rozumný ho ani očekávat nemůže... Očekávat, že se cizí člověk bez vazby k tomu koni postará o něj, o nevyužitelného, kolikrát těžce nemocného či handikapovaného koně, se vším všudy, včetně značných finančních nákladů, je prostě druh naivity těžce ubližující tomu zvířeti a nebo záměrná "slepota".

    A dovoluji si vyprosit komentáře "nejrozumnější a nejspravedlivější"...

    Tímto debatu končím, je lepší se k těmto tématům nevyjadřovat, nasadíme si růžové brýle a budeme happy.

  • 14. Eva Hálová

    re jaja

    12:36 - 02. 05. 2013

    Jájo,za prvé na nikoho neplivu.Fakt ne.Ale ani nebudu ronit slzy nad dalším ,stále stejným příběhem.Ty bys svou dvacetiletou kobylu neutratila,já svou jednadvacetiletou ano,pokud by došlo na to,že by už to nešlo.(To není výzva osudu,aby si mne vyzkoušel,prosím).Z ruky bych jí nedala.Každého volba.A nekřič na mě :-). A nevyhrožuj :-)).

  • 15. jaja

    růžové brýle

    12:41 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 13.

    No, to je nejjednodušší ;-)

    Evo, dost se mě dotklo to, že jsi zkritizovala pouze a jen paní, které koně darovala - a ne toho, kdo koně dostal do špatného stavu :-( To považuji za velmi nepříkladné a vzaté za špatný konec. V první řadě je nutné zkritizovat toho, kdo se o koně nestaral. A jako doušku dodat, že si lidé mají velmi dobře uvědomit, komu svého koně dávají (nebo prodávají, ve svém důsledku je to jedno!). A jako další doušku třeba to, že zrovna útulky jsou bohužel to nejhorší řešení :-( A o to se tady - různě profesionálně - snažíme už léta.

    Nelíbí se mi pohled "vy si za to můžete, protože se ZBAVUJETE KONĚ". Je třeba se na to dívat reálně: "vy si za to můžete, protože jste si dost dobře NEOČÍHLI SITUACI", protože "jste darovali koně někomu, na koho máte málo referencí" apod.

    Je mnohem důležitější naučit se, komu koně dávat, naučit se rozpoznávat, kdo se o koně skutečně postará (nebo aspoň s maximální pravděpodiností) - a ne ho jen zkritizovat, že si dovolil se koně zbavit.

    Protože abych řekla pravdu, pro mě je pokrytecké i takové jednání, kdy člověk raději nechá zabít poměrně životaschopné zvíře jen proto, aby si nemusel dát tu práci a najít mu pořádný nový domov - nebo jen proto, aby nebyl později kritizován, že koně nedal do těch nejelpších rukou :-(

    Je to těžké, velmi těžké, pokud půjdeme do důsledků, žádný výsledek v totmo případě není správný! Možné jen ten nepořizovat si živé tvory :-(

  • 16. jaja

    jak se zachovat

    12:47 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 14.

    Evo, já nevím, opravdu nevím, jak bych se zachovala v situaci, kdy by ta kobyla musela z domu. Nevím. A budu to vědět, až k té situaci dojde. Nikdo neví, jak je člověku, který se teď musí koně zbavit. Protože důvody mohou vypadat titěrně, ale pro daného člověka mohou být velmi závažné :-(

    Znovu říkám, velmi ale velmi se mě dotkl první příspěvek Evy Holubcové, v němž kritzovala (a z mého pohledu velmi ostře kriztizovala) člověka, který je momentálně sám psychicky bolavý, a ani slůvkem nezmínilo to zlo, co napáchal obdarovaný! Jako by nebylo podstatné, že někdo zanedbal koně, ale podstatné je to, že se nekdo jiný koně zbavil :-( Trvám na to, že tohle je špatný pohled a v první řadě je třeba bušit do lidí, kteří zvíře zanedbají. A těm, kteří chybili ve svém darování či prodeji koně, pomoct, poradit, jak postupovat, aby tím netrpěl kůň (pokud možno netrpěl, neb jisté není nikdy nic).

  • 17. Eva Holubcová

    tak

    12:54 - 02. 05. 2013

    No dobre, reagovala jsem prehnane a jednostranne, primarne vsak obecne k teto tematice. Ale bohuzel staci otevrit inzerci... od \"spasitelu planety\" totiz apriori nic dobreho necekam, proto je ani nekritizuji, protoze takove jednani od nich vlastne i ocekavam... nikdo soudny si nevezme ciziho kone nemocneho, nepojizdneho atd., bez jakychkoliv vazeb k nemu. Bavime se o tehle kategorii lidi. O situacich, kdy si znami a kamaradi mezi sebou dohodnou to a to, nebo ze si fanynka vezme onoho kone na duchod atd...to je ale uplne jiny level...

    Me poslani kone na jatky nebo uspani neprijde pokrytecke, ale naopak nejferovejsi reseni v situaci, kdy za a) nemuzu se o toho kone postarat, za b) neznam nikoho, kdo se o nej postara, at uz je v jakemkoliv stavu.

    V USA a jinde to resi tak, ze toho kone nechaji ladem, aby vlastne scipl hlady. V Britanii nebo kde to bylo, zase kone \"odkladaji\" do cizich zahrad.... pritom to jsou a byli urcite lide, kteri se v dobe, kdy nebyla krize a mohli se uzivit, o ty kone postarali dobre... ale pak uz tuto situaci resili timto zpusobem, ne tim uspanim ci odporazenim. A to je podle me spatne... kazdy to ma ale jinak nastavene... co maji rikat psi, co konci uvazani u stromu v lese? To je taky super reseni, lepsi nez ho uspat, tak ho nechat zdechnout hlady...

  • 18. jaja

    princip

    13:00 - 02. 05. 2013

    Reaguje na 17.

    Tohle téma vždy vyvolává emoce ;-) a je snadné cokoli přehnat.

    Podle mě je ale třeba zajít ještě dál a pokud chci udělat pro koně něco dobrého, řešit to úplně odjinud!

    A v tom mě napadjí dva body:

    1. velký průšvih je masové množení koní - dnes si koně může pořídit kdekdo, protože koní je víc, než se prodá, jsou levní... lidé si je pořizují bez základních znalostí a bez jakékoli rozvahy. Takže pokud se má něco řešit, je třeba jít po této příčině...

    2. velký průšvih jsou útulky pro koně, které vedou naprosto nezajištění a mnohdy nevzdělaní lidé pouze z nadšení (a později ani z toho, snad ze setrvačnosti...?). Problém je, že mnoho lidí si myslím, že v útulku pro koně bude o koně postaráno aspoň tak, jkao v útulku pro psy o psy. Bohužel útulky pro psy fungují) úplně jinak a přestože jsou výjimky, většinou tam ta zvířata nestrádají ze špatné či zanedbané péče. Takže pokud se má řešit problém "co s koněm, kterého nemohou mít", je jedno z řešení zajistit koňské útulky a různé azyly a stanice atd, aby skutečně fungovaly pro koně dobře.

  • 19. Átek

    Díky za článek

    14:36 - 02. 05. 2013

    A to já jsem naopak ráda, že tyhle články čtu, protože mě stále více utvrzují v tom, že než darovat, tak raději nechat zabít. Dřív mi to přišlo obráceně.

  • 20. Ivetashena

    Poděkování paní/slečně S. Horákové

    16:00 - 02. 05. 2013

    Také chci autorce článku poděkovat - a nejen poděkovat za to, že zveřejnila něco, co spousta lidí drží pod pokličkou právě pro různorodé reakce okolí, ale i povzbudit: nedělejte si hlavu z ostrých reakcí, hledejte v nich spíš obecnou podstatu, než útok na sebe.
    Souhlas s Dominikou - je třeba velice pečlivě prověřovat, komu zvíře nechávám (a je úplně jedno, zda darem či za jakkoli vysokou/nízkou sumu). Ale stejně se tím často nepředejde mnoha bolestným situacím, podobným té výše popsané. Také se mi v životě povedlo velice špatně umístit koně - a paradoxně toho, kterému jsem prověřovala nové zázemí nejvíce :-)
    Nemyslím si, že je špatné koně prodávat - dávat - půjčovat. Pokud již nemám pro poníka uplatnění, děti odrostly, pošlu ho sloužit dorostu o dům dál. Hříbata prodávat je zcela běžné, remonty také, starší koně-profesoři se vyvažují zlatem. Samozřejmě nejcitlivější kategorií jsou důchodci, kteří již mohou posloužit pouze jako sekačka na trávu a potřebují krom svého klidu i nadstandardní ošetřování, láskyplnou péči a pokud možno své známé zázemí (stádo, které koni sedí, lidi, kteří k němu něco cítí), aby byli v pohodě i psychicky.
    U této kategorie koní bych se velice rozmýšlela, posílat je o dům dál... tady je často opravdu lepší milosrdně uspat, než vozit z místa na místo a sledovat při občasných návštěvách, jak zvíře chátrá... obecně ale považuji každý případ za naprosto individuální.
    Vím dobře, jak tato rozhodování bývají těžká a bolestná.
    Všem přeji při prodeji svých koní štěstí na nové majitele.
    A těm, co chtějí (a mohou) dojít se svým zvířetem až k metě poslední - hodně sil!

  • 21. Eva Hálová

    ještě na okraj

    17:10 - 02. 05. 2013

    Já jsem žádném případě nechtěla kritizovat zveřejnění takového příběhu,naopak.Pokud to jednoho člověka přesvědčí o tom,že zvíře do útulku nee,je obrovským přínosem .Paní je mi líto,ne,že ne.Jen bych byla úplně nejraději,kdyby takových příběhů nebylo tolik.

  • 22. Santana

    dovysvětlení

    23:45 - 03. 05. 2013

    Moc vám všem děkuji za komentáře a příspěvky. Ale jak jsem už tento článek po pravdě a od srdce napsala, nejsem žádný nezodpovědný majitel ( sama mám 4 koně, z toho 2 už důchodce, za které platím nemalé peníze, aby mohli mít kvalitní stáří ) - Calantha jsem sama zachránila, měla ho v dočasné péči, po jejiž dobu jsem pro něj udělala naprosté maximum a hledala mu nový domov ( mezi přáteli i na inzerát ) platila za něj veškeré náklady ( jen s drobnou pomocí některých přátel ) a nedarovala jsem do útulku ! ale soukromé osobě, která je mimochodem členem sdružení provozující Azyl, ale aktivně na místě mimo brigády nepůsobí. Hledala jsem právě někoho bez sportovních ambicí, vyklidněného, kdo nebude od koně chtít žádné zázraky a bude ho mít hlavně jako kamaráda. V době darování byl kůň pojízdný / viz,videa na FB ( Calanthus ), osvalený a zdravý. Místo i člověka jsem si samozřejmě prověřila.....tohle se přeci může zrovna tak stát u koně kterého prodáte za 20tisíc a víc. Já chci upozornit hlavně lidi, kteří nemají jiné východisko než dát koně do útulku na nespolehlivost a nezodpovědnost těchto zařízení, ale určitě sami chápete že tohle úplně není ten případ - já ho útulku nevnutila ani jim ho nepřivezla na dvůr ! Samozřejmě mě to mrzí a proti těmto lidem hodlám bojovat.

  • 23. Santana

    stín na ostatní slušné lidi

    23:50 - 03. 05. 2013

    Navíc mě mrzí, že takoví lidé aktivně působící ve sdruženích vrhají špatný stít na ostatní, kteří se snaží pomáhat a dělají to dobře ! Například zařízení Domov pro koně o.s. je toho důkazem, je to soukromý domov pro staré a nemocné koně, bez příspěvků státu, ale jak sami veterináři potvrdí koně tam, kterým je 25 se chovají a vypadají na 15. Mrzí mě, že jsou mezi námi takoví paraziti, kteří tahají z lidí peníze pod záminkou pomoci zvířatům ve spojení splnění si jakéhosi svého snu...pak to takto dopadá.
    a není to případ jenom koní, se psy se s tím bohužel setkávám dnes a denně.

  • 24. Ivaša

    Webové stránky bývalého majitele Calantha pana Borise: http://www.ranchmontgomery.cz/

    14:38 - 04. 05. 2013

    Jen chci k těmto webovým stránkám podotknout, že fotky koní nejsou z ranče Montgomery. Jsou úplně jiné stáje a p.Vrúbel bude vyzván k jejich odstranění. Pokud tak neučiní , bude o tom jednáno jinak. Jediný Lokaj byl v jeho majetku a všichni zde vědí ,jak chudák dopadl.

  • 25. Santana

    pro Ivaša

    23:46 - 04. 05. 2013

    buďte tak hodná a kontaktujte mě do mailu, měla bych na Vás asi pár otázek...:((

  • 26. Ivaša

    mail

    09:41 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 25.

    váš mail je :stana@stanlyproduction.cz ? nějak mi to nejde poslat.

  • 27. Jana Kotnová

    souhlas...

    10:24 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 1.

    Naprostý souhlas s Vámi a s Evou Hálovou!
    Moje první reakce na Calanthuse byla tato:
    Chudák kůň!!! Takhle to dopadá, že si koně pořídí každej sranda a když už kůň nemůže, tak hurá ho někomu darovat, aby se o něj původní majitel nemusel starat a hurá si pro dalšího zdravého koně!!! Každý, kdo dá nebo prodá koně v okamžiku kdy je neprovozuschopný a koni se něco takového stane nese úplně stejnou vinu!!! Také se o toho koně nechtěl starat když už nemohl!!! Ale kdo by holt přemýšlel, když si pořizuje koně, že se může dožít 20-30 let a ke konci se do něj budou muset sypat prachy a ne se jen bavit, že? !!!
    A za tímto si stojím, každý, kdo se zbavuje koně, který už nemůže je úplně stejně vinen jako ten, kdo ho následně do tohoto stavu dostane. Takže i ten někdo před paní Horákovou. A takových koní jsou bohužel spousty. A za inzeráty typu: \\\"Mám starého, koně, pro mně nevyužitelného, vyhrávali jsme spolu kdysi oblastní mistrovství, naučil spoustu dětí základům jezdectví, ale nyní už je (dušný, kulhavý, má nemocné ledviny....atd...) a je potřeba mu dávat léky, vemte si ho někdo, zaslouží si klidné stáří!\\\", tak za tyhle bych někomu nakopala, ale zřejmě bych to nestíhala a kladu si otázku, kde tito lidé mají svědomí? Za mně rozhodně, až mí koně nebudou schopní života, tak než abych je někam \\\"v dobré víře\\\" = odmítnutí vlastní zodpovědnosti!!! zastrčila, tak nebudu litovat peněz za injekci ani za kafilerku a i když mě tohle rozhodnutí už dopředu děsí, to odhadnutí vhodného okamžiku, tak vím, že tohle bude poslední dobrý skutek, který pro ně udělám...
    Spousta lidí by si měla znovu přečíst modlitbu koně a u tohoto tématu především její konec:
    Až poznáš, že se mé dny krátí, až Ti již nebudu moci sloužit, můj milovaný pane, nenech mne, prosím, hladovět a mrznout a neprodávej mne.
    Buď tak dobrotivý a připrav mi rychlou, milosrdnou smrt a Bůh se Ti odmění zde i na věčnosti.

  • 28. Jana Kotnová

    souhrná reakce na Jája

    10:31 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 3.

    Jájo, zlobíte se zde na paní Evy, ale opravdu nečtete celé jejich myšlenky. Bylo napsáno, že nikdo, kdo se zbavuje NEPROVOZUSCHOPNÉHO koně nesmí očekávat, že se bude mít skvěle! Proč by se měl někdo starat o koně který již nemůže lépe, než ten, kdo ho opotřebil? Vy do toho pletete prodávání koní obecně. Koní, kteří mají další využití, jako příklad jste uvedla poníky. Samozřejmě, koně se prodávají, ale u koní, kteří jsou "užiteční" se dá očekávat slušné zacházení, i když ani tady nikdy nemáte záruku. :-( . Evy poukazovaly na naprostou nezodpovědnost lidí, kteří koně s problémem alibisticky přehazují na někoho jiného, jen aby ho oni nemuseli řešit a to je hodně velký rozdíl.
    Na tohle byli komunisté zlatí, koně víceméně nemohl mít každý jouda.... (a to rozhodně nepatřím mezi zastánce jejich režimu, tohle je vyjímka potvrzující pravidlo)

  • 29. jaja

    neprovozuschopný kůň?

    11:03 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 28.

    Paní Jano, četla jste dobře článek? Calanthus byl provozuschopný! Byl plně připraven pro aktivní život - a dokonce autorka článku chtěla, aby aktivní život měl. Pouze s ohledem na jeho hendikep, tedy ataxii! Kůň byl v dobrém stavu, jinak zdráv, nakrmen, žádná stará nemocná troska, do které se budou cpát peníze. Paní hledala pro koně majitele delší dobu, měla podmínky, šla se podívat do místa, kde kůn bude, s budoucím majitelem komunikovala, vše ošetřila smlouvou, kam si dala podmínky chovu, před zimou byla koně kontrolovat a neshledala nic závažného, pozimě už ano a HNED začala jednat a jedná!

    Paní Jano, tohle nebyl žádný alibismus, protože pokud byste se dívala na to, že nikdo se nesmí svého staršího koně zbavit, pak byste si vy ani nikdo jiný nemohli pořídit starého hodného zkušeného učitele na své rekre ježdění, nebo na učení svých dětí...

    V tomto případě nemá srdcevoucí modlitba koně opravdu se situací nic společného...

  • 30. deaky

    Paní Jano...

    11:47 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 27.

    Myslím, že by bylo dobře nechat vychladnout emoce... a pak si třeba článek přečíst ještě jednou.

    Můj dojem je ten, že paní Horáková udělala pro Calanthuse obrovský kus práce, při umísťování byla opatrná, jak jen to šlo... mnohem více, než člověk v podobných případech čte... No a ono se to přesto pokazilo.

    Je škoda, že toto lidé nedovedou ocenit a zvrhlo se to tu v diskuzi o zbavování se starých a handicapovaných koní a zodpovědnosti za ně - o což, pokud dobře chápu, v tomto případě opravdu nešlo.

    Můj obdiv paní Horákové a Calanthovi moc držím palce. :)

  • 31. Santana

    reakce

    13:04 - 05. 05. 2013

    I takové reakci, jaké tu padají jsem čekala, ale i přesto jsem článek uveřejnila. Každý normální člověk, který si to přečte, tak si udělá úsudek a pochopí, že se nejednalo o neprovozuschopného koně do kterého by někdo musel vrážet peníze, ba právě naopak, tenhle kůň nestál na léčbě ani korunu a byl v perfektní kondici, nemusím nikomu kdo má koně a nešetří na nich vysvětlovat že jeho předčasný důchod v dočasné péči a " přeježdění " nebyly levnou záležitosti.
    Myslím, že byste se spíš měli zamyslet na tou druhou stranou a linčovat toho, kdo koně takhle zmasil. Já jsem jednala hned, protože si to můžu dovolit a mám se na koho obrátit, jenže jsou lidí, kteří se dostanou do špatné situace a koně musí darovat a nemohou si ho už vzít zpět a to je pak problém. Je katastrofa, že nikdo činnost takových sdružení jako je DREAM HORSE nekontroluje.

  • 32. Santana

    pro Ivaša

    13:05 - 05. 05. 2013

    email je správně, ozvěte se mi když tak na mobil, stačí jen zpráva nebo spojení na Vás. Moc děkuju

  • 33. Santana

    děkuju za podporu

    13:06 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 29.

    Jájo máte naprostou pravdu....

  • 34. Santana

    kdo máte facebook

    13:11 - 05. 05. 2013

    tak tady je odkaz na stránku Calantha na facebooku, kterou jsem založila, když jsem koně převzala do péče. Jsou tu videa na kterých můžete vidět, v jakém stavu kůň byl, než šel k panu Vrúbelovi.

  • 35. Santana

    kdo máte facebook

    13:11 - 05. 05. 2013

    tak tady je odkaz na stránku Calantha na facebooku, kterou jsem založila, když jsem koně převzala do péče. Jsou tu videa na kterých můžete vidět, v jakém stavu kůň byl, než šel k panu Vrúbelovi.https:// http://www.facebook.com/pages/Calanthus/344103165093?ref=hl

  • 36. Jana Kotnová

    Četla....

    15:27 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 29.

    Ano, článek jsem četla.
    Do darování koně panu Vrůbelovi před paní Horákovou smekám. I když, evidentně si ukousla větší sousto než zvládla. Ovšem, kůň který má zřejmě ataxii je nevhodný pro ježdění z principu, ať už by jste měla obavy o jezdce, nebo o koně jako takového, obzvlášť v terénu. A když si všimnete, paní Horáková koně nabízela k ježdění, sice s omezením, ale k ježdění a přenechala ho dospělému chlapovi. Ale třeba střízlíkovi, jeho váha nikde uvedená není...
    Pokud si přečtete mou reakci v příspěvku č. 27: A za tímto si stojím, každý, kdo se zbavuje koně, který už nemůže je úplně stejně vinen jako ten, kdo ho následně do tohoto stavu dostane. Takže i ten někdo před paní Horákovou. Přečetla?
    V příspěvku 28 jsem podle mého jasně napsala, že je rozdíl mezi prodejem koní, kteří mají další využití a zbavováním se koní, kteří jsou pro své majitele přítěží. Ale pokud vy tenhle rozdíl nechápete, tak je zbytečné se o něčem bavit.

  • 37. Jana Kotnová

    Hned???

    15:43 - 05. 05. 2013

    Reaguje na 31.

    Tak to se klidně zlobte, ale viděla jsem fotky jak vypadal už v listopadu při vyjížďce, Vy jste ho byla zkontrolovat v prosinci a to Vám přišel v pořádku? Nepřišlo Vám divné jak kůň vypadá hned na kraji zimy? Myslela jste snad, že přes zimu má šanci se spravit? Tehdy nebylo vidět, že nemají pořádný přístřešek? Na jednu stranu chápu, že jste díky miminku měla jiné starosti a těch bylo až nad hlavu, ale není mi jasné, proč jste netrvala kupříkladu na zasílání fotek? Mohla jste ho už v prosinci, popřípadě v lednu převézt a nečekat až do dubna, kdy z něj byla už totální troska :-(
    Na jednu stranu jste kdysi Calanthusovi pomohla, ale třeba, možná....kdyby jste tehdy uznala, že na to nemáte, mohl uběhnout třeba týden a mohl potkat někoho, kdo by na něj měl a mohl si ušetřit celé tohle trápení s mezimajitelem...

  • 38. Jana Kotnová

    Calanthus v listopadu

    15:47 - 05. 05. 2013
  • 39. Santana

    vždyť se zastávejte lidí, co si říkají milovníci zvířat....

    19:12 - 05. 05. 2013

    Rozhodně jsem mimo toho, že jsem špatně vybrala člověka co si říká milovník koní nepochybila - mimochodem, kdo neviděl reportáž, tady je důkaz, že problémy mají i další koně v azylu pro koně DREAM HORSE o.s. ve Vejprnicích. Pokud by na tom byl Calanthus špatně už v listopadu, tak bych to řešila zrovna tak rychle jako v dubnu, a je zbytečné mi posílat odkazy na nějaké fotky, pan Mazan mě na jaře zablokoval, takže já je nevidím.

    http://www.youtube.com/watch?v=ZHFLn60GFL0&feature=youtu.be
    Reportáž o aktuálním stavu koní ve Vejprnicích.


Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 1 čtenářů. Celkový počet bodů: 5.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: