127. Velká pardubická s Českou pojišťovnou je za dveřmi

6. 10. 2017 17:00, Aktualizováno 7. 10. 2017 10:13

Obrázky: 20

Autor: EQCH redakce Rubrika: Dostihy Počet přečtení: 3008 Počet komentářů: 4 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Na startu letošního ročníku Velké pardubické bude dvacítka koní, mezi nimi i tři zástupci francouzských stájí. Podaří se jim porazit českou dostihovou špičku a přepsat dějiny? 127. Velká pardubická s Českou pojišťovnou startuje v neděli 8. října v 16:40. Přečtěte si vizitky koní, program dostihového dne, aktuální informace k parkování a dopravě i zajímavosti z historie.

VIZITKY KONÍ STARTUJÍCÍCH VE 127. VELKÉ PARDUBICKÉ S ČESKOU POJIŠŤOVNOU

1 TER MILL, 11 - Jan Odložil

 Ve Velké pardubické startoval již třikrát. Poprvé skončil v nadějné pozici na Velkém anglickém skoku, rok poté už na "šestce". Loni podle svého zvyku absolvoval celý dostih na předních pozicích, v závěru ale stačil jen na šestou příčku. Na takhle dlouhý dostih mu schází trochu vytrvalosti. Bližší jsou mu tratě do 5000 metrů, což ukázal i v posledním startu, kdy byl blízko třetí v předzkoušce Ceny Labe a nosil nejvyšší váhu.

2 NIKAS, 12 - ž. Lukáš Matuský

Je hrdinou ročníku 2015, kdy proběhl cílem Velké pardubické na prvním místě. Později však byl kvůli pozitivnímu dopingovému testu kvůli kontaminovanému krmivu diskvalifikován. Loni jeho cesta skončila na Taxisu, když předtím nárůst formy ukázal až druhým místem v poslední
kvalifikaci. Ani letos nijak nezářil a bude se muset spolehnout, že na podzim na tom bývá lépe.

3 PARETO, 10 - Pavel Složil ml.

Pro kvalifikaci si došel třetím místem v polské edici Crystal Cupu. Loni ve Velké skončil loni osmý. Je vidět, že mu víc sedne právě travnatá dráha ve Wroclawi, kde před měsícem obsadil druhou příčku ve Wielke Wroclawske za Delight My Fire.

4 NO TIME TO LOSE(GB), 8 - ž. Jan Kratochvíl

Vítězstvím v loňském ročníku Ceny Vltavy překvapil. Že nešlo o náhodu, potvrdil letos v květnové i srpnové kvalifikaci, kde shodně skončil na druhém místě. V té druhé se jako jediný přiblížil Charme Lookovi a z domácích reprezentantů může být jeho největším vyzývatelem.

5 ANGE GUARDIAN(GER), 9 - ž. Josef Váňa ml.

Loni měl výbornou sezónu. Po dvou výhrách v jedničkových steeplech v Lysé skončil druhý za Charme Lookem v kvalifikaci a ten byl i jediný jeho přemožitel v samotné Velké. Letos se poprvé představil až v létě a opět v Lysé, ale pro pád nedokončil. Třetí kvalifikaci šel na jistotu ze zadní pozice a skončil sedmý. Díky loňskému výkonu by se opět neměl podceňovat.

 6 VAL DE GUYE(FR), 8 - Jan Derych

Zatím nezářil ani v nižších kategoriích. Do Velké pardubické se kvalifikoval v červnové kvalifikaci, když ji dokončil na vzdáleném šestém místě. V té poslední čím dál tím víc ztrácel a nakonec byl zadržen.

7 SONGE D`ESTRUVAL(FR), 11 - ž. Colm McCormack

Ve steeplechase si vyběhal slušný rating 61 kg. Poslední dvě sezóny se věnuje krosům a to především na dráze Pompadour, kde byl v létě druhý za stájovým kolegou v cross country na 5 000 metrů o 43 000 €. Před třemi týdny vyhrál kratší kros ve Vichy. Jedná se tedy o třídového koně, který tu má určitě co říct.

8 KASIM, 12 - ž. Marcel Novák

Hned ve svém prvním startu ve Velké před čtyřmi lety obsadil čtvrté místo. V dalších dvou ročnících přidal dvě pátá. Loni vyhrál hned úvodní kvalifikaci, v té srpnové však ze své obvyklé přední pozice před Havlovým skokem vycouval a následně byl zadržen. Kvůli zranění ve Velké nestartoval a na dráze se objevil až na jaře, kdy byl čtvrtý v první kvalifikaci, v konci mu ale trochu chybělo. To platí i o pátém místě z předzkoušky Ceny Labe, tak uvidíme, v jaké formě se představí.

9 TEMPLÁŘ, 10 - ž. Kevin Guignon

Loni nastoupil na travnaté dráze a přiblížil se k vedoucímu Charme Lookovi. V konci ale ochabl a stačil jen na sedmé místo. Letos má na svém kontě pouhý jeden start ze srpnové kvalifikace. Tam nešel špatně, když skončil šestý. Tady je ale konkurence ještě větší.

Jaká byla ta loňská? Připomínáme reportáž 126. Velká pardubická pro Charme Looka i s náhradníkem

10 BRIDGEUR(FR), 6 - ž. Jaroslav Myška

Je znám svým tempovým projevem. Loni zde byl čtvrtý v krosu pro pětileté. Dosud nechodil velké dostihy, až ve čtvrté kvalifikaci skončil druhý, když o vedení přišel až v závěrečných metrech. Tato kvalifikace ale nebyla tak kvalitně obsazena.

11 ZARIF(IRE), 10 - ž. Josef Bartoš

V posledních dvou ročnících Velké pardubické doběhl vždy na třetím místě, když před dvěma lety nakonec bral druhou dotaci. Své kvality letos ukázal již vítězstvím v první kvalifikaci. V srpnu se ale musel dost nadřít na čtvrtou příčku. Zkušeností však má dost.

12 VIRTUS D`ESTRUVAL(FR), 8 -ž. Jan Faltejsek

Startuje ve velkých francouzských krosech a vede se mu dobře, když letos vyhrál ve Fontainebleau a ve Vichy. V tom největším Grand Cross de Craon na 6 000 metrů skončil třetí. Jeho šance zvyšuje i to, že si ho vybral čtyřnásobný vítěz Jan Faltejsek a lze ho tedy řadit mezi hlavní favority dostihu.

 13 UNIVERSE OF GRACIE(GER), 12 - ž. Jiří Kousek

Na svém kontě má dvě umístění z Velké Pardubické. Velmi nadějně si vedl při druhém startu, kdy celý dostih odvodil, ale v závěru mu trochu došel dech. Po úmrtí majitele a změny trenéra však loni stáj vypadla z formy. Letos je opět pod novým vedením. Prvními starty nijak neoslnil, posledním vítězstvím v předzkoušce Ceny Vltavy však naznačil, že by se s ním mohlo počítat.

14 ELDORADO(GER), 10 - Rostislav Benš

V minulosti mezi jedničkové koně nepatřil a letos startoval jen v úvodní kvalifikaci, kde skončil pátý. Na nejlepší by stačit neměl a důvěru nevzbuzuje ani dlouhá pauza.

15 DELIGHT MY FIRE(FR), 7 - ž. Niklas Lovén

Je známá především svými úspěchy v polské Wroclawi, kde letos podruhé vyhrála Wielkou Wroclawskou. Loni opanovala Velkou slušovickou a letos byla blízko třetí v Grande Steeple Chase Di Milano. Přestože jí více sedí travnatý povrch, zvládá i pardubickou oranici, když loni vybojovala prvenství v Ceně Labe.

16 MAUGLÍ, 11 - ž. Martin Liška

Sice vyhrál Velkou netolickou, ale to je jen dostih třetí kategorie a s dnešními soupeři se to nedá srovnávat. Účastnil se hned první kvalifikace, na nejlepší ale nestačil.

17 POWER ZAR(GER), 8 - Sertash Ferhanov

Loni na začátku sezóny porazil i Charme Looka. Letos se na dráze objevil až koncem srpna, když v menším dostihu přestal stíhat a byl zadržen. V dalším startu v poslední kvalifikaci však byl jak vyměněný a vybojoval prvenství před vodícím Bridgeurem. Kvalifikace však nebyla tak silně obsazena a pro úspěch by musel předvést víc.

18 SIXTYSEVEN, 8 - Lukáš Sloup

Šel poslední nejslabší kvalifikaci a na nejlepší nestačil. Ani v nižších kategoriích se mu dvakrát nedaří. Na tuhle společnost stačit nebude.

19 CHARME LOOK, 10 - ž. Marek Stromský

Jeho velmi nadějně rozjetou kariéru přibrzdilo zranění. Na dráhu se však vrátil ve velkém stylu. Nejprve vyhrál Cenu Labe a loni se prosadil i v samotné Velké pardubické. Svoje letošní ambice potvrdil obhajobou prvenství ve třetí kvalifikaci a patří k hlavním adeptům na vítězství.

20 URGENT DE GREGAINE(FR), 9 - ž. Felix de Giles

Přestože se loni neztratil v handicapech v Auteuil, slávu si vydobyl až na jaře v Cheltenhamu, kde vyhrál zdejší cross country. Ta se sice běhá jako handicap a on nesl jednu z nejnižších vah, přesto je to výkon, který by ho tu měl řadit mezi šancové koně. Od té doby sice nestartoval, jak ale bylo
vidět, nevadí mu nastoupit ve formě i po delší pauze. Jeho jezdec si navíc zdejší dráhu vyzkoušel před dvěma lety, kdy se účastnil jednoho z mítinků.

Medailonky jezdců Velké pardubické

 TIPAŘŮV VERDIKT:

Velká pardubická s takovou zahraniční účastí tu již nějakou dobu nebyla. Trojice Francouzů si může dělat velké šance. Především VIRTUS D'ESTRUVAL, kterému dal přednost Jan Faltejsek, vzbuzuje respekt, i když jeho stájový kolega Songe D'Estruval není o moc horší. Ztratit by se neměl ani vítěz z Cheltenhamu Urgent De Gregaine. Domácí povede obhájce prvenství Charme Look, který formu potvrdil v srpnové kvalifikaci. Tam za ním skončil No Time To Lose, který zastupuje tradičně silnou sestavu Josefa Váni. Koněm pro překvapení může být pomalu se do dřívější formy vracející Universe Of Gracie nebo hrdinka z Wroclawi Delight My Fire.

Další informace najdete ve velkém speciálu Tipařův palec: Favorit - Průvodce dostihovým víkendem

ČASOVÝ HARMONOGRAM DNE

  • 9:00 Otevření areálu
  • 11:00 Slavnostní zahájení dostihového mítinku
  • 11:30 Cena firmy Chládek a Tintěra, Pardubice, a.s. - Cena Jana Kašpara
  • ,,Malá Velká pardubická" - dostih minikoní s vodičem (rozběhy)
  • 12:10 Cena pivovarů Staropramen - Cena Laty Brandisové
  • 12:50 Cena portálu Česko země příběhů a Cena ČASCH
  • 13:30 Cena za podpory společnosti Paragan, s.r.o.
  • 14:10 Cena hejtmana Pardubického kraje - Cena Vltavy
  • ,,Malá Velká pardubická" - finále dostihu minikoní s vodičem
  • 14:55 Cena společnosti VCES a.s. - Cena Labe
  • 15:40 Poplerův memoriál skupiny Profireal Group
  • 16:40 Start 127. Velké pardubické s Českou pojišťovnou
  • 17:00 Slavnostní dekorování

Pořadatelé Velké pardubické připravili nová parkovací místa

Při letošní 127. Velké pardubické s Českou pojišťovnou budou moci návštěvníci parkovat v nové lokalitě - na stadionu plochodrážní Zlaté přilby a přilehlém fotbalovém stadionu. A navíc ještě ušetří.

 Pardubické letiště, které se při Velké pardubické běžně mění v parkoviště pro návštěvníky dostihů, letos prochází stavebními úpravami. To je důvod, proč musel Dostihový spolek a.s. hledat řešení, které výpadek parkovacích míst nahradí. Domluvil se proto s autoklubem Zlatá přilba v Pardubicích - Svítkově. Parkovat se bude na tamním stadionu a přilehlém fotbalovém hřišti. Diváky bude svážet kyvadlová doprava.

Parkování v této lokalitě bude stát pouze 50 korun na den, kyvadlová doprava je samozřejmě zdarma. Domluvili jsme se s Dopravním podnikem města Pardubic na vyčlenění zvláštních autobusů a s policií na dopravních řešeních tak, aby doprava byla co možná nejplynulejší a nejpohodlnější," říká místopředseda představenstva a výkonný ředitel Dostihového spolku a.s. Martin Korba.

Autobusy budou od stadionu ve Svítkově jezdit na improvizovanou točnu na parkovišti společnosti Paramo, odkud je to k hlavní bráně závodiště přibližně 300 metrů chůze. Zpět do Svítkova budou autobusy opět jezdit z tohoto místa.

Další parkovací plochy

Parkování bude pro návštěvníky tradičně vyhrazeno také na uzavřené silnici I/37 směrem na Chrudim, a to v úseku od kruhového objezdu „Na Trojici" po Dražkovice. Po domluvě s dopravní policií budou řidiči do tohoto úseku najíždět ve směru od Dražkovic a po skončení závodu vyjíždět směrem ke kruhovému objezdu a na Hradec Králové.

Při příjezdu od Hradce Králové je doporučeno využít trasu ulicí Palackého kolem vlakového nádraží přes "rychlodráhu" Hlaváčova a ulicí S. K. Neumanna pokračovat do Jesničánek a Dražkovic. Od Hradce Králové je také možné pokračovat až ke kruhovému objezdu a odbočit vlevo směrem na Duklu - mapa objížďky

Stejná objízdná trasa platí také pro tranzit ve směru Hradec Králové - Chrudim.

Parkovací plochy na uzavřené silnici I/37 musí řidiči opustit do 19:00 hodin. Poté budou vozidla ODTAŽENA!

Omezenou kapacitu nabízí také vojenské letiště, na obvyklých místech v sousedství vojenské správy budou vyčleněna další parkovací místa. Odtud bude diváky svážet kyvadlová doprava a to do doby, než se parkoviště zaplní.

Parkování v obou těchto lokalitách je 150 korun na den.

 Alternativy dopravy

K cestě na dostihové závodiště pořadatelé doporučují využít také autobusových a vlakových spojů. Dopravní podnik města Pardubic posiluje spoje z centra města k závodišti.

Na železnici je možné využít speciálních historických vlaků, které budou diváky vozit mezi stanicemi Pardubice hl.nádraží - Rosice nad Labem - Pardubice, závodiště.

Zvláštní vlak z Prahy, ve kterém navíc bude možné koupit vstupenky na Velkou pardubickou se slevou, vypravují i České dráhy. A ještě jednu výhodu cesta vlakem má - za předložení jízdenky s cílovou stanicí Pardubice získají návštěvníci nedělních dostihů slevu 50 % na vstupenky.

Informace ke vstupenkám

K dostání budou vstupenky na stání (190,-) a do prodeje půjde i zbytek vstupenek, které se neprodají v předprodeji.

Zajímavosti a střípky z historie Velké pardubické

Různá nej a spousta dalších zajímavostí se pojí k Velké pardubické, nejpopulárnějšímu a nejsledovanějšímu tuzemskému dostihu. Letos budeme svědky již 127. ročníku dostihu, který byl založen jako moderní steeplechase. Pro každého překážkového jezdce je snem v tomto dostihu startovat, co teprve ji vyhrát. Každý majitel, kterého lákají překážky, chce mít na startu koně.

V posledních letech se stala Velká pardubická společenským fenoménem, být druhou říjnovou neděli v Pardubicích patří k dobrému bontonu. Přímo na pardubické závodiště pravidelně míří tisíce diváků a další statisíce ji budou sledovat v přímém přenosu na ČT 1 nebo ČT sport. Následující řádky nabízejí některé historické rekordy více než jedno a čtvrt století staré historie dostihu.

1874

 5. listopadu toho roku se konal 1. ročník Velké pardubické. Na start dostihu se postavilo 14 koní a šest proběhlo okolo cílového mezníku. O dvě délky zvítězil šestiletý hnědák Fantome s jezdcem Sayersem, když nesl hmotnost 80,5 kg. Sochu prvního vítěze můžete spatřit před jednou z tribun na pardubickém závodišti.

4

Nejúspěšnějším koněm historie Velké pardubické je ryzák Železník, který se na start dostihu postavil osmkrát a čtyřikrát zvítězil. Poprvé se na start postavil v roce 1985 s amatérem Novákem a naposled v roce 1992 s Josefem Váňou. Železník, který reprezentoval stáj Státního statku Bruntál - Světlá Hora zvítězil v letech 1987 až 1989 a 1991. Železník nasbíral také nejvíce účastí v dostihu - 8, stejně jako Salvátor a Flang, o start méně mají Lady Anne, Maskul a Decent Fellow. Železník je taky jedním ze šesti koní, kteří dokázali vyhrát Velkou pardubickou třikrát za sebou (Epigraf, Sagar, Železník, Peruán, Tiumen a Orphee des Blins).

8

Historie Velké pardubické zná osm trojnásobných vítězů dostihu. Na Briganda (1875, 1877 a 1878) postupně navázali Lady Anne (1891, 1894, 1896), Epigraf (1957 až 1959), Korok (1969, 1971 a 1972), Sagar (1981 až 1983), Peruán (1998 až 2000), Tiumen (2009 až 2011) a Orphee des Blins (2012 až 2014). Vítězství dvou koní v šesti po sobě jdoucích ročnících je také historickým unikátem.

17

Tolik ročníků Velké pardubické se v její více než 140leté historii nekonalo. Konání čtrnácti ročníků překazily válečné události. V letech 1876 a 1908 zabránily konání dostihu mrazy, ve druhé případě byl dostih o týden odložen, ale stejně počasí bylo proti. V roce 1968 se dostih nekonal z politických důvodů.

14

Nejstarším koněm, který vyhrál Velkou pardubickou, byl čtrnáctiletý Unkas, který vyhrál v roce 1954 v sedle s Ludvíkem Raimondem. Ve třinácti letech dokázali vyhrát dostih Vítěz v roce 1952 a v roce 1991 Železník. Ve dvanácti letech triumfovali Rayon de Lune v roce 1947, Koran v roce 1963, Peruán v roce 2000 a v roce 2014 Orphee des Blins, která je také nejstarší vítěznou klisnou v historii dostihu. Bohužel u čtyř vítězů z minulosti není znám věk a jsou uváděni pouze jako starší.

 8:56,01

Od října 2015 je rekordem dostihu čas Ribelina ze stáje Lokotrans, který měl v sedle Pavla Kašného. Je zajímavé, že v posledních dvou případech, kdy se měnil rekord dostihu, byl vítěz diskvalifikován. V roce 2008 byl diskvalifikován pro nedodržení kurzu Amant Gris a o sedm let později pro doping Nikas. Právě ročníky 2008 a 2015 jsou zatím jediné, kdy se podařilo pokořit hranici devíti minut, což bylo ještě na sklonku 20. století bráno jako naprosto nemožné.

19

Tolik vítězů Velké pardubické zvládlo dostih v čase rychlejším než 10 minut. Do roku 1987 se zdála být tato hranice neprolomitelná. Prvním, kdo jí překonal, byl legendární Železník s Josefem Váňou při prvním triumfu. Posledním vítězem, který potřeboval ke zdolání kurzu více než 10 minut, byl v roce 2002 Maskul, 10:22,1. Od roku 2003 byl nejhorší čas vítěze v loňském roce, Charme Look se prosadil v čase 9:43,86, ale všichni účastníci nesli hmotnost 70 kilogramů, o dva kilogramy více než v předchozích letech. V posledních čtrnácti ročnících byl jedenáctkrát čas rychlejší než 9:30.

24

V tolika případech byl rozdíl v cíli mezi prvním a druhým koněm více než dvacet délek. Jedna pětina ročníků tedy skončila suverénním triumfem vítěze. Poprvé se výrok daleko objevil při devátém ročníku v roce 1883, kdy se prosadila desetiletá polokrevná Victoria a naposled byl výrok daleko v roce 2013, kdy podruhé vyhrála Orphee des Blins. Dvakrát dostih dokončil pouze jeden kůň, poprvé Slava v roce 1899 a druhý případ byl téměř o sto let později v roce 1993, kdy všechny nástrahy zdolal pouze Rigoletto.

 Nos

Nejmenší vzdáleností mezi dvěma koňmi v cíli je nos. Ten rozhodl Velkou pardubickou pouze ve dvou případech, poprvé to bylo v roce 1886, když se prosadil čtyřletý Hanno a na druhý případ si mnozí pamatují, neboť nastal v roce 2010, kdy o tento rozdíl porazil Tiumen Amant Grise.

28

Tolikrát se na start Velké pardubické postavil její rekordman Josef Váňa. Poprvé byl na startu v roce 1985 a s polokrevným Paramonem obsadil druhé místo za Festivalem. Zatím poslední start absolvoval v roce 2014 s Tiumenem, kdy dokončili na šestnáctém místě. Celkem se Váňa ve Velké objevil v sedlech třinácti koní. Nejvíce startů, šest, absolvoval se Železníkem a Tiumenem. Druhým jezdcem s nejvyšším počtem startů je Dušan Andrés, který byl na startu již dvaadvacetkrát. Bohužel, ani jeden z nich zatím nefiguruje na startovní listině letošní Velké.

 8

Tolik vítězství vybojoval Josef Váňa ve Velké pardubické. Poprvé se prosadil se Železníkem v roce 1987, triumf si v následujících dvou letech zopakoval. Čtvrté vítězství legendární dvojice se zrodilo v roce 1991. Páté vítězství přidal s Vronským v roce 1997 a poslední tři v letech 2009 až 2011 s Tiumenem. Kromě osmi vítězství má Váňa na kontě sedm umístění na druhém nebo třetím místě. Druhá příčka v historických tabulkách patří Václavu Chaloupkovi, Peteru Gehmovi a Janu Faltejskovi se čtyřmi triumfy. Z dvaceti letos startujících jezdců mají vítězství ve Velké pardubické zaknihováno pouze dva, Jan Faltejsek (2012-2014 a 2016) a Josef Bartoš (2006 a 2008).

9

Tolik vítězů Velké pardubické připravil Josef Váňa v roli trenéra. První úspěch jako kouč si připsal v roce 1996 zásluhou Cipíska. O rok později slavil s Vronským, v roce 2001 po úspěchu Chalca a od roku 2006 až do roku 2011 nenašel ve Velké přemožitele (2006 Decent Fellow, 2007 a 2008 Sixteen, 2009 až 2011 Tiumen). Druhým nejúspěšnějším trenér historie je Čestmír Olehla se šesti úspěchy a třetí příčka patří Františku Holčákovi s pěti. Letos posílá do dostihu čtyři koně Josef Váňa a jednoho Čestmír Olehla. Letošní Velká bude bez svěřence Františka Holčáka.

 1

Jediným trenérem, který dokázal připravit vítěze Českého (Československého) derby a Velké pardubické v jednom roce, je Josef Váňa. V roce 2011 se ve Velké Chuchli prosadil Roches Cross a v Pardubicích Tiumen. Letos svědky zajímavého double opět nebudeme, neboť vítěze derby, Josepha, připravil Pavel Tůma, který na startu Velké nemá žádného ze svěřenců. Dvojici jezdců se podařilo vyhrát oba nejprestižnější dostihy tuzemského kalendáře. Prvním byl Karel Holoubek, který vyhrál Velkou pardubickou v roce 1925 a v derby byl úspěšný dokonce dvakrát v letech 1927 (Dagobert) a 1928 (Blue Star). V moderní historii Holoubka napodobil Dušan Andrés, který vyhrál České derby v roce 1998 (Temirkanov) a Velkou o devět let později se Sixteen.

 1

Pouze jediná žena-jezdkyně oslavila vítězství ve Velké pardubické. Desetiletá plavka Norma už měla odejít do chovu, ale komtesa Lata Brandisová přemluvila Zdenko Radslava Kinského, aby ji ještě jednou do dostihu přihlásil. Klisna v sedle s Brandisovou se mu v roce 1937 odvděčila sedmidélkovým vítězstvím.

2

Vítěze Velké pardubické dokázaly připravit dvě ženy. Lenka Horáková je podepsána pod hattrickem Peruána na sklonku devadesátých let 20. století, a Martina Růžičková pod triumfem Charme Looka v minulém roce. Letos posílá do dostihu koně patnáct trenérů mezi nimi čtyři ženy Petra Jirátová (Sixtyseven), Štěpánka Myšková (Bridgeur), Martina Růžičková (Chráme Look) a Karolína Wernerová (Eldorado).

29

To je maximální počet koní, kteří se postavili na start jednoho ročníku Velké. Rekordní účast jsme zaregistrovali v jubilejním 100. pokračování v roce 1990. Do cíle tehdy dorazilo 11 koní a zvítězila osmiletá hnědka Linbentína. Rekord v současné době nemůže být překonán, neboť se na start může postavit pouze 25 koní. V posledních deseti ročnících se postavilo na start 190 koní, což dává průměr 19 na jeden ročník. Pouze třináct koní bylo na startu v roce 2007, naopak maximální počet 25 koní se představil v roce 2009.

18

Tolik koní dostih dokončilo v roce 2009 a je to rekord dostihu. V roce 2014 to bylo pouze o jednoho méně. V roce 2009 byl na startu maximální počet 25 koní a pouze sedm jich neproběhlo okolo cílového mezníku. V posledních deseti ročnících dokončilo Velkou pardubickou celkem 116 koní, což je průměr 11,6 na jeden dostih. V posledních deseti ročnících dokončilo šedesát procent startujících, a tak letos by mělo do cíle doběhnout 12 koní.

 1995

Tento letopočet je spojen s posledním vítězstvím zahraničního účastníka ve Velké. Tehdy se v dramatické koncovce prosadil desetiletý It's A Snip v sedle s jeho trenérem Charlie Mannem. Od vzniku Československa (od roku 1920, tedy v 88 ročnících) se zahraniční účastníci prosadili dvacetkrát (9x SSSR, 5x Německo, 2x Rakousko, 2x Anglie, 1x Francie a 1 x Bulharsko). Jediné francouzské vítězství je přesně sedmdesát let staré a zasloužil se o něj dvanáctiletý Rayon de Lune s jezdcem Buretem.

36

Tolik zahraničních koní se představilo ve Velké pardubické od roku 2001, v průměru tedy dva v jednom ročníku, ale v letech 2002, 2006, 2011 a 2016 se na startu neobjevil žádný. Pouze 13 zahraničních koní Velkou pardubickou v posledních 16 letech dokončilo. Za sledovanou dobu odvezli cizinci z Velké pardubické 1 411 000 korun, což nejsou ani dvě procenta z celkově vyplacených dotací, které činily 72,75 miliónu Kč.

5 000 000

Částka v korunách, o kterou budou bojovat účastníci 127. Velké pardubické s Českou pojišťovnou. Velká je nejlépe dotovaným cross country dostihem v Evropě. Majitel vítězného koně si připíše na účet rovné 2 miliony korun. Celková dotace se v posledních letech rozděluje mezi sedm nejrychlejších koní v cíli. O pět miliónů se poběží popáté za sebou.

 55:1

Nejpřekvapivější vítězkou Velké pardubické od roku 1994, kdy jsou přijímány na závodišti kurzové sázky, se stala Orphee des Blins v roce 2012, která odskočila do dostihu v kurzu 55:1. Průměrný kurz vítěze Velké od roku 1994 je 7,9:1. Kromě Orphee měli vyšší než průměrný kurz ještě Cipísek v roce 1996 (15:1), Maskul v roce 2005 (10:1), Tiumen v roce 2009 (16:1) a v roce 2015 Ribelino (21:1). V posledních 23 ročnících se prosadili i čtyři koně, kteří doskočili do dostihu jako desetinoví favorité, Peruán (2000 - 1,8:1), Registana (2004 - 1,9:1), Tiumen (2011 - 1,7:1) a Orphee des Blins (2014 - 1,6:1), shodou okolností to bylo vždy v ročníku, kdy vyhráli Velkou pardubickou naposledy.V letech 1969 až 1993 byly přijímány totalizátorové sázky na vítěze Velké pardubické a průměrný výherní podíl za čtvrtstoletí činí 115 korun za 10 vsazených. Nejpřekvapivější vítězkou se stala v roce 1990 Libentýna. Kdo na ni vsadil, bral 812 korun za deset vsazených. Naopak koňmi s nejnižším poměrem byli v letech 1983 Sagar a v letech 1988 a1989 Železník. V těchto letech bylo na vítězného koně vypláceno 22 korun za 10 vsazených. Více než desetinásobek vkladu byl od roku 1969 do roku 1993 vyplácen celkem šestkrát.

19

Nejmladším vítězem Velké pardubické se stal Josef Vavroušek, který se prosadil v roce 1956 v sedle Letce. Naopak nejstarším vítězem se stal v roce 1951 Vladimír Hejmovský. V tom roce byl v sedle Salvatora a bylo mu 59 let. V roce 2011, když vyhrál Josef Váňa s Tiumenem potřetí, bylo to pár dní před jeho 59. narozeninami.

7:17

V moderní historii Velké pardubické se sedmkrát prosadili čeští odchovanci a sedmnáctkrát importovaní koně. České chovatele potěšili Cipísek (1996), Vronsky (1997), Peruán (1998 až 2000), Chalco (2001) a Charme Look (2016). Šestkrát se prosadili koně narození ve Francii, třikrát v Německu a v Polsku, dvakrát v Sovětském svazu a USA, a jednou vyhrál irský odchovanec. Letos uvidíme osm českých odchovanců, šest francouzských, čtyři německé a po jednom anglickém a irském.

Další informace naleznete na stránkách Dostihového spolku.

Komentáře

rozbalit všechny komentáře sbalit všechny komentáře

Seřadit komentáře: Od nejstaršího / Od nejnovějšího

  • 1. nitka

    Datum

    08:24 - 07. 10. 2017

    Pěkný článek, jen hned v úvodním odstavci je chybička v datumu - v neděli bude 8. října :-)

  • 2. ŠárkaD

    Datum

    10:17 - 07. 10. 2017

    Reaguje na 1.

    Díky, už jsem svoji vlastní chybu napravila :-)

  • 3. janka107

    Nasednutí po pádu

    12:31 - 07. 10. 2017

    Na Idnes psali, že se v letošním roce změnila pravidla a bude možné na koně po pádu znovu nasednout a dostih platně dokončit. Je to pravda? Víte někdo, z jakých důvodů došlo ke změně pravidel? Příznám se, že mě se to vůbec nelíbí....

  • 4. Eva Holubcová

    pád jezdce

    12:01 - 10. 10. 2017

    Janko, platí to pouze pro Velkou pardubickou a jen pokud si to pořadatel dá do propozic. A platí to jenom pro pád JEZDCE, nikoliv koně.

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com


Equichannel na Facebooku

Děkujeme
našim
partnerům: